Onterecht een boete gekregen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Onterecht een boete gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 13:31

Ik ben zo ontzettend kwaad. Het is al wat minder geworden omdat het nu al een paar weken geleden is gebeurd ( om precies te zijn 7 weken ), maar als ik eraan terug denk word ik nog steeds kwaad. Eerlijk is eerlijk, als ik door rood had gereden, had ik de boete zeker geaccepteerd. Maar dit is weer een kwestie van machtsmisbruik en je quota halen voor het einde van het jaar.
Ik zal even uitleggen wat er is gebeurd....

Op 8 september rond 10 uur 's ochtends reed ik bij ons door Hellevoetsluis om even bij mijn moeder op visite te gaan. Ik kwam aan bij de kruising bij het kanaal en moest rechtdoor. Vooraan stond een kleine oplegger met iets van een maaimachientje erop, daarachter stonden 3 auto's en ik kwam daarna gevolgd door nog 1 auto. Ik was dus niet de laatste.
Het stoplicht sprong op groen en het begon allemaal te rijden. Die oplegger reed best langzaam waardoor we een beetje in de knoop kwamen met het verkeer wat van rechts kwam. Die mochten inmiddels ook rijden.
Terwijl ik onder het stoplicht door reed, sprong het op oranje. De auto achter mij stopte.

Vervolgens ben ik over gestoken en word ik aangehouden door een politieauto die van rechts kwam. Ik dacht nog: Dat is een standaard controle voor mijn papieren dus ik had mijn rijbewijs en verzekeringspapieren er al bijgepakt.
De agent kwam bij mijn auto staan en zei: Je krijgt een boete voor door rood rijden. Ik dacht: Wat krijgen we nou? Die agent heeft onmogelijk mijn stoplicht kunnen zien. (En dat had hij dus ook niet) Want hij kwam van een hele andere kant.
Hij zei dat het stoplicht 4 seconden op groen/oranje staat en ik na die 4 seconden er pas onderdoor reed. Ik was razend. Ik reed door oranje vertelde ik hem, maar hij gaf daar geen gehoor aan.
Doordat ik zo kwaad was vroeg ik hem of hij misschien geslagen word door zijn vrouw. Dat hij daarom zijn macht wilt misbruiken op de weg omdat hij thuis niks te vertellen heeft. (Ik weet het, had ik beter niet kunnen zeggen, maar het floepte eruit) Ik was zo ontzettend kwaad.
Dit schoot bij hem in het verkeerde keelgat en er was geen discussie meer mogelijk. Hij had ook nog zo'n jong pikkie bij zich, dus hij zal wel even hebben willen laten zien hoeveel macht de politie heeft.

Diezelfde dag nog heb ik bij het gemeentehuis de gegevens van het stoplicht opgevraagd en wat blijkt: Het is een variabel stoplicht dat zich aanpast aan het aanbod aan verkeer. Het stoplicht staat dus niet 4 seconden op groen/oranje. Ik heb een tekening van de situatie gemaakt met een begeleidende brief en wacht nu tot de boete binnenkomt om bezwaar te maken.

Nou sorry, maar dit vindt ik echt belachelijk. Gewoon op de gok iemand bekeuren voor door rood rijden.
Ik hou me altijd netjes aan de verkeersregels. En dan komt het mooie: De scooter van een vriendin van me is gestolen en ze kent de dader. Dat is nu 5 weken geleden gebeurd en de politie doet niks omdat ze bang zijn voor het groepje waar die jongen bij staat.
Dit kan toch niet? Hardwerkende mensen pakken ze onterecht en de echte criminelen laten ze gewoon hun gang gaan.
Ik had zoiezo al weinig vertrouwen meer in de politie, maar dat vertrouwen is nu helemaal weg.

Ik hou jullie op de hoogte hoe het afloopt.

Anoniem

Re: Onterecht een boete gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:35

Bezwaar aantekenen is altijd goed, al heb je de situatie door je betoog tegen de agent, er niet rooskleuriger op gemaakt, hoewel ik daar wel vreselijk om zit te lachen!
Als je kunt hard maken dat je door oranje reed, zit je altijd goed. Verder is het doorgaans zo, dat je de eerste seconde door rood zelfs nog geen boete krijgt, mits een agent het ziet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:38

Als het echt zo gebeurd is als jij het beschrijft en de politie had je stoplicht niet kunnen zien dan vind ik dit idd een rare gang van zaken. Goed dat je bezwaar gaat maken en ik hoop dat dit ook wat uithaalt Lachen

Qua diefstallen vind ik het in Nederland ook heel krom geregeld hoor, je eigen spullen mag je niet beschermen. Als je iemand met jouw spullen ziet lopen mag je ze niet zomaar terug pakken, maar moet de dief hier eerst 'afstand van doen' yeah right...

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:40

Ik ben heel benieuwd hoe dit af loopt! Van mijn moeder heb ik ook een keer zo'n verhaal gehoord en later heeft deze agent zijn excuses aangeboden en de bekeuring kwijtgescholden omdat hij idd het stoplicht niet heeft gezien.

Goed dat je bezwaar hebt gemaakt, want dit slaat natuurlijk helemaal nergens op .
Laatst bijgewerkt door lindatje op 26-10-08 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:44

mijn broer heeft ook ooit een bekeuring gekregen omdat hij volgens een agent door rood had gereden. de agent kon het onmogelijk gezien hebben omdat hij van de andere kant kwam. mn broer heeft bezwaar aangetekent en de boete is kwijtgescholden!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:45

ik heb precies hetzelfde gehad en ook bezwaar aangetekend maar dat werd niet geaccepteerd en moest gewoon 150 euro betalen Boos!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:45

Bezwaar aantekenen kan vaak wel helpen. Vriendelijk blijven in een dergelijke situatie helpt meestal nog beter omdat je dan voorkomt dat je een boete krijgt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:51

ik vraag me 1 ding heel erg af... jij ging rechtdoor, en terwijl het licht op groen stond ging het verkeer van rechts ook al rijden? Zulke kruispunten bestaan toch niet eens in nederland? Dat rechtdoor nog groen is en het verkeer van rechts OOK groen krijgt?
Want als hij groen licht krijgt moet jouw licht al op rood staan. Misschien dat hij daarop baseert dat jij door rood bent gereden?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:52

Bezwaar aantekenen helpt wel vaak! Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:53

Zwerte schreef:
ik vraag me 1 ding heel erg af... jij ging rechtdoor, en terwijl het licht op groen stond ging het verkeer van rechts ook al rijden? Zulke kruispunten bestaan toch niet eens in nederland? Dat rechtdoor nog groen is en het verkeer van rechts OOK groen krijgt?
Want als hij groen licht krijgt moet jouw licht al op rood staan. Misschien dat hij daarop baseert dat jij door rood bent gereden?

dat mag hij dus niet, hij mag er niet vanuit gaan dat jij door rood bent gereden maar hij heeft het zelf moeten zien!!

Chr1s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:53

Zonder dat hij stoplicht heeft gezien kan die toch geen bekeuring geve? Tong uitsteken
Maar goed dat je bezwaar tegen hebt gemaakt.
Word ook gek van politie. Ze staan hier regelmatig voor woonwijk.
Ben je net 1 minuut weg en word je aangehouden.
En ik was dus elke keer de sjaak wanneer ze er stonden.
En was laatste keer dus effe pissig geworden op ze.
Heb altijd alles bij me en ze weten dat alles goed is. En soms blazen om 8.15 's ochtends.
Sindsdien dat ik er wat van gezegt heb, heb ik ze niet meer gezien Vork

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:57

suuzepuus schreef:
Zwerte schreef:

dat mag hij dus niet, hij mag er niet vanuit gaan dat jij door rood bent gereden maar hij heeft het zelf moeten zien!!

Ok dat is misschien wel zo. Maar ik blijf het apart vinden, het kan toch niet tegelijk op groen staan??

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:00

Zwerte schreef:

mathes schreef:
Vooraan stond een kleine oplegger met iets van een maaimachientje erop, daarachter stonden 3 auto's en ik kwam daarna gevolgd door nog 1 auto. Ik was dus niet de laatste.
Het stoplicht sprong op groen en het begon allemaal te rijden. Die oplegger reed best langzaam waardoor we een beetje in de knoop kwamen met het verkeer wat van rechts kwam. Die mochten inmiddels ook rijden.

Het kwam dus door de oplegger omdat die heel langzaam reed. Toen ik onder het stoplicht doorreed sprong het op oranje. Ik was dus net op tijd. Omdat die oplegger zo langzaam reed kwamen we in de knoop met het verkeer van rechts die inmiddels ook mochten rijden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:03

aha op die manier!
Erg balen voor je en hoop voor je dat bezwaar indienen effect heeft!
Maar wil even heel vervelend doen en toch zeggen dat je eigenlijk had moeten stoppen. De oplegger trok traag op dus had je van tevoren kunnen inzien dat je door oranje of zelfs rood zou rijden.... rijd traag over het kruispunt dus in de knoop raken met verkeer van rechts is dan haast onvermijdelijk. Ik wil hier niet mee zeggen dat de boete terecht is, want die is zo te horen idd volledig onterecht. Maar helemaal netjes was je actie ook niet te noemen. Succes!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:04

Zwerte schreef:

Als je de openingspost goed gelezen had, had je daaruit kunnen destilleren dat het verkeerslicht op oranje sprong op het moment dat TS er onderdoor reed. Vervolgens werd TS op het kruisingsvlak opgehouden, doordat het verkeer dat voor TS reed niet opschoot. Hierdoor kwam TS in een benarde positie terecht tov. van het verkeer van rechts dat daarna groen licht kreeg. Heeft TS met deze handelswijze de wet overtreden en het daardoor verdiend een boete te krijgen? Zoals TS de gebeurtenissen hier presenteert: imo. niet. Was het slimmer geweest om voor het oranje licht te stoppen en te wachten op de volgende groenfase? Zeker, maar achteraf kijk je een koe in de kont.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:04

Ik heb 6 weken geleden een identhieke situatie mee gemaakt hier in Bodegraven. Ik reed met 50 km/u op het kruispunt af met een hond in de achterbak. Drie meter voor het stoplicht springt het licht op oranje. Door dat het niets achter me reed had ik kunnen stoppen, maar gezien het feit het kruipunt leeg was (oog geen wachtende auto's) ben ik door gereden. Aan de overzijde moet de politie auto uit een straat gekomen zijn, want hij zat vrijwel direct achter me.............STOP teken en een boete a €150 voor rood licht. Heb gepraat als brugman, hem om alle punten klem geluld, maar zou toch de boete ontvangen..........................(stond ook zo'n ouwe tang bij). Ook bij mij heeft hij het stoplicht niet gezien en zit er geen verklikker op de achterzijde.....

Ik heb daarentegen geen 'geel' bonnetje gehad en ook nog steeds geen brief op de mat.............................we beginnen hier dus te vermoeden dat hij me flink bang heeft lopen maken. Maar ik rij in iedergeval nooit meer door oranje

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:07

EricPrast schreef:
Zwerte schreef:

Als je de openingspost goed gelezen had, had je daaruit kunnen destilleren dat het verkeerslicht op oranje sprong op het moment dat TS er onderdoor reed. Vervolgens werd TS op het kruisingsvlak opgehouden, doordat het verkeer dat voor TS reed niet opschoot. Hierdoor kwam TS in een benarde positie terecht tov. van het verkeer van rechts dat daarna groen licht kreeg. Heeft TS met deze handelswijze de wet overtreden en het daardoor verdiend een boete te krijgen? Zoals TS de gebeurtenissen hier presenteert: imo. niet. Was het slimmer geweest om voor het oranje licht te stoppen en te wachten op de volgende groenfase? Zeker, maar achteraf kijk je een koe in de kont.

Kan hetzelfde tegen jou zeggen... als je goed had gelezen, had je gezien dat de TS het zelf al voor mij verheldert had. Ik heb prima gelezen maar vatte het even anders op. Kan gebeuren lijkt me!

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:10

Officieel ben je niet fout maar verkeersinzichtelijk vind ik het niet zo handig. Als je ziet dat het verkeer al kruipend de kruising overgaat en je krijgt oranje dan stop je toch, ook al sta je op dat moment onder het stoplicht. Je weet dat je het verkeer dat daarna groen krijgt in de weg gaat zitten. Het is heel frusterend als je een tijd staat te wachten voor rood en vervolgens bij groen niet kan rijden omdat het kruispunt geblokkeerd is ..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:13

Maar er is ook nog zoiets als anticiperen. Jij kon zien dat die oplegger erg traag was, er reden immers 3 auto's tussen jou en hem in. Op het moment dat jij door oranje reed had je imo kunnen bedenken dat je het kruispunt nooit op tijd vrij zou kunnen maken. Je had er ook voor kunnen kiezen om te stoppen. Oranje is niet bedoeld om er nog even snel doorheen te gaan, oranje is stoppen, tenzij het redelijkerwijs niet meer mogelijk is. Misschien ben ik één van die vreemde mensen die stopt als ze ziet dat ze achter me stoppen en ik dus het kruispunt niet meer vrij kan maken, dat kan natuurlijk ook Lachen Het kan ook nog zo zijn dat het niet eens zozeer een kwestie van door oranje rijden is geweest - omdat hij dat, zoals jij het aangeeft, niet kan hebben gezien, maar een kwestie van het hinderen van het overige verkeer.

Maar goed, zoals Katja ook al zegt, bezwaar aantekenen kan helpen en dat zou ik je ook zeker aanraden als je het niet eens ben met een boete. Hoewel je, als je gewoon vriendelijk was gebleven tegen die man, wsn meer bereikt had. Want ook dat zal meespelen, en wsn zal dat in een bezwaarprocedure ook mee gaan spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:14

Precies Katja. De uitspraak van de TS staat nu letterlijk in het systeem van het CJIB onder Verweer in dit dossier.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:16

Als ik toch was gestopt, had ik al voorbij het stoplicht geweest. Terwijl ik eronderdoor reed, sprong het pas op oranje.
Ik had kunnen stoppen al had ik dan wel een stuk voorbij de streep gestaan. Volgens mij mag dat wel, maar uit reactie rij je door. Toch?
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het pas doorhad dat die oplegger niet harder kon toen ik op de helft van de kruising was.
Alles trekt langzaam op dus je merkt het pas later als er langzaam verkeer voor je rijd.

Nou moet ik zeggen dat het daar soms best een chaos is en veel mensen inderdaad nog ff snel door rood rijden.

Ik had ook niet grof moeten worden. Achteraf heb ik daar best spijt van. Maar het ging echt vanzelf. Dat was wel tijdens het uitschrijven van de boete. Deze man was vastberaden en zou mij zoiezo een boete geven.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 26-10-08 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:21

Tegen de boete zou je misschien bezwaar aan kunnen tekenen maar eigenlijk vind ik je reactie echt buiten proportie en zeer kwetsend. Zelfs ALS de politie een verkeerde inschatting maakt, ben je toch volwassen genoeg om daar mee om te gaan? Je mag best een andere visie hebben op hoe het gegaan is (en dat kun je dan uitleggen in je bezwaar) maar opmerkingen als 'word je geslagen door je vrouw' vind ik echt absoluut niet kunnen. Ik vind het niet vreemd maar juist volkomen begrijpelijk en acceptabel dat er na zo'n opmerking geen discussie meer mogelijk is - zou jij nog bereid zijn om open te staan voor iemand die zulke opmerkingen maakt?

Het lijkt me dat wij als volwassenen op een gewone, beleefde en respectvolle manier met elkaar om moeten kunnen gaan, OOK als iemand een fout maakt of als je het ergens niet mee eens bent.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:25

mathes schreef:
Als ik toch was gestopt, had ik al voorbij het stoplicht geweest. Alles trekt langzaam op dus je merkt het pas later als er langzaam verkeer voor je rijd.

Als je eerder op de situatie had gereageerd en al had bedacht dat een oplegger + 3 auto's wel eens de max zou kunnen zijn voor dat kruispunt dus niet... zo heb ik ook wel eens bij een groen stoplicht eventjes gewacht om te kunnen kijken of ik wel veilig het kruispunt over zou kunnen komen. Tevens bij een chaotisch kruispunt.
Ik merk het trouwens al zodra ik optrek... gaat het erg traag dan let ik extra op of ik wel echt door groen kan...

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:26

Kan het wel in de bovenstaande posts vinden, wil alleen toevoegen dat ik jouw opmerking afschuwelijk vind. Dat kan écht niet door de beugel.. Ookal ben je over de zeik, zo'n persoonlijke aanval is absoluut niet nodig. Daarbij komt dat je uiteindelijk alleen jezelf ermee hebt, is ook wel gebleken. En dat hoor je nu van en 15-jarige die blijkbaar meer respect heeft voor anderen dan jij.

Hoe kan je nou pissig zijn op die man dat hij geen fatsoenlijke discussie meer met jou wil voeren? Respect moet van twee kanten komen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:29

Nee, dat ben ik niet met je eens. Als jij daarmee het kruispunt niet vrij kunt maken dan moet je stoppen. Neem bijvoorbeeld een flitspaal die op rood licht controleert. Die maakt altijd 2 foto's: een flitser voor rood licht maakt altijd twee foto's. Eentje aan het 'begin' en een foto als je ruim over de witte streep bent gegaan. Als blijkt dat jij op de 2e foto je remlichten aanhebt of zelfs al stilstaat, is de kans groot dat je geen boete krijgt voor het 'niet stoppen voor stopstreep' ipv 'niet stoppen voor rood licht bij een driekleurig verkeerslicht'. Scheelt ook al snel € 90... En er zal geen hond je een bekeuring geven als jij in een dergelijke situatie met een trage voorligger ná de stopstreep vóór een kruispunt blijft staan.

Mijn rijinstructeur heeft me ook altijd geleerd om als ik achter vrachtauto's reed, extra afstand te nemen en goed op het stoplicht te letten. Een vrachtauto die 50 rijdt kan niet 'even' stoppen voor een stoplicht dat op oranje springt... Als jij achter een dermate trage combinatie rijdt dat je ook maar traag optrekt moet het imo ook helemaal geen probleem zijn om te remmen als het op oranje springt, het is niet zo dat je een noodstop moet maken dan...

Als hij vastberaden was je een boete te geven, dan had je evengoed meer bereikt door vriendelijk te blijven. Jouw reactie zal in de bezwaarprocedure naar voren komen en mee gaan spelen, neem dat maar van mij aan.

Weet je wat trouwens een hele handige is om af te leren kruispunten over te steken als je niet zeker bent of je het haalt? Het spoor in Venlo Haha! Daar komt op een gegeven moment een hele grote overgang met verschillende sporen na elkaar. Je hebt halverwege wel eens een keer wat ruimte, maar het is echt een gigantische overgang. En daarna komt een rotonde. Dat stuk is een ontzettend druk stuk en vanwege die rotonde is het heel lastig in te schatten of je door kunt of niet. Ik heb daar één keer op een spoor gestaan, bijna aan het einde, toen de slagbomen omlaag begonnen te komen. Dat was de laatste keer dat ik een kruising of een spoorwegovergang over ben gestoken terwijl ik niet voor 90% zeker was dat ik het ging halen...