Vlinderplanten gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Vlinderplanten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:49

Ik heb aan de voorkant van mijn huis een framboos staan die dus bestuiving nodig heeft. Nu heb ik het idee dat daar niet zoveel insekten komen dus wil ik een paar planten neerzetten die juist vlinders en insekten aantrekken. Het gaat om een niet al te groot stuk dus planten als de vlinderstruik zijn te groot en er komt alleen 's ochtends tot een uur of 2 zon, moet dus wel een plant zijn die in halfschaduw kan.
Ik zoek eigelijk 2 soorten, een die zo'n 80cm groot wordt en een die nog kleiner blijft zodat ik ze achter elkaar kan plaatsen.
Ik kan geen planten kwijt die groter worden dan een meter en ook geen planten die heel breed zijn/worden, dan plant ik liever meerdere kleine planten.
Iemand een idee?

kally

Re: Vlinderplanten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:53

Je hebt ook vlinderstruiken die ong 80 cm blijven........

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:53

Even kijken op google, kun je veel vinden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:55

C_arola schreef:
Even kijken op google, kun je veel vinden

Dat is dus het probleem, ik kan weinig vinden. Zeker geen planten die ook in halfschaduw kunnen, ze hebben allemaal volle zon nodig en als je zoekt op schaduwplaten valt er vrijwel niets te vinden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:58

Ik zie het ook.
Ik heb dit gevonden;

Vlinders zijn koudbloedige dieren. Ze hebben de warmte van de zon nodig om actief te zijn. Vlinders zullen met name te vinden zijn in de zonnigste plekjes van uw tuin. Bij het plaatsen van de planten in uw tuin, moet u hier dus op letten. Nectarplanten in de schaduw worden nauwelijks bezocht door vlinders. Wanneer het erg warm is, zullen vlinders wel schaduw opzoeken. Dit is meestal vanzelf wel aanwezig in een tuin.

Extra warme plekjes kunt u creëren door reliëf aan te brengen met bijvoorbeeld een zuidhellinkje met zandige, onbegroeide plekjes en allerlei nectarrijke planten.
Ook beschutte plekjes zijn in ons klimaat voor vlinders erg belangrijk. Windkeringen in de tuin kunt u aanbrengen in de vorm van schuttingen, begroeid hekwerk, muurtjes of hagen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:58

Deze pagina is van de vlinderstichting Vlinders in de tuin Ik denk dat je daar wel wat aan hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 16:03

Hmm, ja dat is bij mij niet echt een optie. Die tuin is nu eenmaal zo.
Wat ik zeg, tot een uur of 2/3 staat er zon op dus het is niet zo dat het de hele dag in de schaduw ligt, dan zou de framboos er ook niet staan. (hoewel ik het ook niet 100% zeker weet tot wanneer er zon is, ik geloof begin van het jaar wel vrij lang maar in augustus en september maar een paar uur)
Maar ik neem ook genoegen met planten die bijen ed aantrekken hoor, gaat er puur om dat er insekten zijn die van bloem naar bloem gaan. Of dat vlinders, bijen of vliegen zijn boeit me niet zoveel hoewel vlinders natuurlijk wel het mooiste is om naar te kijken.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:04

Mijn moeder heeft een boek, waarin planten staan beschreven en ook wat ze aantrekken.
Als je wilt kan ik vanavond wel een kijkje voor je nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 16:07

Het ligt op het Noordwesten maar aan de noordwestkant zit de garage en aan de zuidoostkant het huis en die neemt 's middags de zon weg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 16:07

_Susan_ schreef:
Mijn moeder heeft een boek, waarin planten staan beschreven en ook wat ze aantrekken.
Als je wilt kan ik vanavond wel een kijkje voor je nemen.

Graag!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 16:29

Die site van de vlinderstichting is wel handig zeg, kun je zo je postcode invoeren, check't ie ff watvoor grondsoort je hebt.

Ik heb enkele mooie planten gevonden maar vraag me wel af of die verkrijgbaar zijn, iemand daar een idee over?

Campanula persicifolia (prachtklokje)
Campanula patula (weideklokje)
Hesperis matronalis (damastbloem)
Hyacinthoides non-scripta (boshyacint)

De laatste ben ik al langer naar op zoek maar volgens mij is die nergens verkrijgbaar. Denk dat je die per toeval in de tuin moet krijgen of plantjes uit het bos halen en in de tuin planten.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:33

de campanula's zijn goed te verkijgen bij de meeste tuincentra Ja

Ideale site trouwens van de vlinderstichting! Die sla ik ff op!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:34

Ik denk dat je de meeste wel bij een goede zaadhandel of tuincentrum kunt kopen. Prachtklokje heb ik hier ook, die is spontaan aan komen zeilen. Hij doet het idd prima in halfschaduw.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 16:36

Ja Campanula wss wel maar die boshyacint zoek ik al jaren naar maar heb hem nog niet gevonden. Bij vrienden van me is hij aan komen waaien en ben zo jaloers, hij ruikt zo zalig.
Maar zaad bij mij in de tuin zaaien heeft tot nog toe niet gewerkt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:42

Zaadjes anders in een potje/mini kasje zaaien en als het plantjes zijn ze naar je tuin verplaatsen? Deed ik ook weleens.
Enne mag je van je vrienden niet wat plantjes uit hun tuin halen, of een stekje er van ofzo, die van hun groeit toch wel weer verder Knipoog

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:47

Via deze website zul je hem wel kunnen bestellen Plantago zij hebben hem wel denk ik en anders een van de andere zaadhandels die ze noemen.