Onderhuur en studiefinanciering ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Onderhuur en studiefinanciering ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 10:28

Hallo bokkers!
Ik zit met een aantal vragen over onderhuur en studiefinanciering. En ik kan het op het internet eigenlijk niet duidelijk vinden.
Zaterdag gaat mn beste vriendin kijken naar een 'woning' in Amsterdam, waar we samen in zouden kunnen.
Dit wordt dan echter onderhuur.
Nu vraag ik mij af hoe het zit met het krijgen van een uitwonende stufiefinanciering.
Ik kan maar niet duidelijk krijgen wat de voorwaarden hiervoor zijn.
Moet je ingeschreven staan bij de gemeente waar je gaat wonen? Heb je een huurcontract nodig ?
Of allebei? Of een van de twee? Of nog weer wat anders?

Het enige wat ik heb gevonden is dat onderhuur alleen legaal is als het in het contract tussen eigenaar en hoofdhuurder niet als 'verboden' staat.
Als onderhuur dus illegaal is denk ik dat je sowieso geen uitwonende beurs kan krijgen.
Maar hoe zit het als onderhuur wel is toegestaan?

Is er iemand die hier meer van weet, of er zelf ook mee te maken heeft (gehad) ?
Ik wil namelijk wel graag weten hoe het zit, want zonder die uitwonende beurs kan ik natuurlijk nooit een kamer betalen.

Hoop dat er iemand is die kan helpen!
groetjes

Avenance

Re: Onderhuur en studiefinanciering ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:30

Als onderhuur legaal is, bijvoorbeeld bij vetrek voor bepaalde tijd naar het buitenland van de hoofdhuurder en je dit op papier hebt, is het dus wel legaal en zul je recht hebben op een uitwondende beurs. Maar verwacht niet teveel van de IBG, ik vind het persoonlijk, echt een hopeloze instelling.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:31

Als jij gewoon op dat adres ingeschreven staat, krijg je uitwonende beurs (als dat niet op het adres van 1 van je ouders is). Ik sta ingeschreven bij mijn vriend, woon daar ook, maar ik heb nooit een huurcontract hoeven overleggen..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 10:34

Ja de ibg heb ik al vaker verhalen over gehoord..
Ik kan ook echt niets vinden op die site...er staat vanalles op, maar niet wat ik zoek.

En hoe schrijf je je in op een adres? is daar dan niet iets van een contract oid voor nodig ? of zou je je in principe op elk willekeurig adres kunnen inschrijven? (Alleen ben je dan wel de l*l als het gecontroleerd gaat worden, maar t gaat even om het principe).

Want soms lees ik ook wel eens in advertenties dat 'inschrijven niet mogelijk' is.
waarom is dat dan weer?

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:35

Bij het gemeentehuis kun je je laten overschrijven, dat gaat heel makkelijk ja... Als je zou willen kun je je inderdaad overal laten inschrijven... Ten minste, zo makkelijk ging het bij mij wel...

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:42

Je moet bij de je bij de gemeente inschrijven op je nieuwe adres. Als je een kamer oid huurt moet je daar vaak wel een contract voor hebben (beetje verschillend per gemeente). Je kan je op elk willekeurig adres inschrijven, evt met een nep contract, maar als je dan idd gecontroleerd wordt ben je de zak. Je moet iig ten alle tijden aan de ibg kunnen laten zien dat je huur betaald als je uitwonend bent. dat kan met afschriften en als je contant betaald, altijd kwitanties vragen! als je dan gecontroleerd wordt door de ig kun je laten zine dat je huur betaald hebt.
Zolang je huur betaald doet de ibg in mijn ervaring niet al te moeilijk. De controles zijn overigens steekproefsgewijs, oftewel, er is een kans dat je een brief krijgt, maar ze staan niet zomaar voor je deur.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:44

Idd inschrijven op een ander adres dan dat van je ouders is nodig om uitwonende stufie te krijgen.
Ik heb altijd een huurcontract nodig gehad of een verklaring van de hoofdbewoner (die als zodanig staat ingeschreven bij de gemeente) dat ik daar woonde.

Zomaar zonder enig bewijs inschrijven heb ik nooit kunnen doen (dan spreek ik over Arnhem en Utrecht).

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:45

Als het trouwens echt een woning met eigen voordeur is zou je zelf nog huursubsidie kunnen aanvragen Ja

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:46

Tegenwoordig controleert de IBG aan de hand van de gemeenteregisters.......... als je opgegeven (uitwonende) adres niet klopt met het adres dat je hebt opgegeven bij de IBG dan krijg je AUTOMATISCH (dus niet steekproefsgewijs) een brief met een termijn om het alsnog in orde te maken. Anders veranderen ze het in thuiswonende situatie en moet je terug betalen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:49

Ja ok, maar bij de gemeente 1 adres en bij de ibg een ander adres hebben staan is vragen om moeilijkheden.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 10:51

hmm.
als dat zo verschillend is tussen gemeentes moet ik misschien maar even contact opnemen met de gemeente amsterdam.
ik weet nu ook nog niet of onderhuur is toegestaan door de eigenaar, dat hoor ik zaterdag pas.
maar als het wel is toegestaan, dan neem ik aan dat er geen probleem is. een huurcontract wil ik sowieso ondertekenen/hebben. aangezien er op dit moment nog maar 1 slaapkamer is, en de 2e moet nog bijgehuurd worden oid.
maarja, ik wil dus sowieso zwart op wit hebben dat die extra kamer er is op het moment (1 januari) dat wij er in gaan.

@ manzano, zoiets had ik dus ook al gelezen. het is lastig dat ik op dit moment niet weet of onderhuur in mijn geval uberhaubt wel is toegestaan, en dat ik dat zaterdag pas hoor. aangezien we ook dit weekend al moeten beslissen.

Maakt het trouwens nog uit, want dit is niet een gewone woning maar een soort van woonboot. (een schip, met een groot laadruim, wat is omgebouwd tot woonkamer enz).
maar heb je dan ook een eigen 'voordeur' ?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:52

Ja is ook zo........ maar kenmerk van onderhuur is dat inschrijving vaak niet kan (staat ook vaak bij de advertenties). Dat was ook zo met mijn eerste kamer die ik maar een paar maanden had. Dus stond nog ingeschreven bij m'n ouders.......... Die brief lag binnen 3 maanden op de deurmat Knipoog Bedoel dus enkel dat het automatisch gaat en niet steekproefsgewijs dat ze dat controleren.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:55

Naranga schreef:
Je moet bij de je bij de gemeente inschrijven op je nieuwe adres. Als je een kamer oid huurt moet je daar vaak wel een contract voor hebben (beetje verschillend per gemeente). Je kan je op elk willekeurig adres inschrijven, evt met een nep contract, maar als je dan idd gecontroleerd wordt ben je de zak. Je moet iig ten alle tijden aan de ibg kunnen laten zien dat je huur betaald als je uitwonend bent. dat kan met afschriften en als je contant betaald, altijd kwitanties vragen! als je dan gecontroleerd wordt door de ig kun je laten zine dat je huur betaald hebt.
Zolang je huur betaald doet de ibg in mijn ervaring niet al te moeilijk. De controles zijn overigens steekproefsgewijs, oftewel, er is een kans dat je een brief krijgt, maar ze staan niet zomaar voor je deur.

Hoe zit het dan in mijn geval, als de IBG komt controleren?

Mijn vriend betaald de huur e.d., en maak hem maandelijks een bedrag over, zodat ik een gedeelte meebetaal... Ik kan dus niet bewijzen dat ik huur betaal, maar ik betaal wel een deel..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 11:04

sanne, jawel. als je je afschriften waarop het overgemaakte bedrag staat bewaard, dan geldt dat geloof ik ook als 'huurcontract'.

en ja ik snap je punt.
maar dan vraag ik me af waarom je met onderhuur niet kan inschrijven.

ik snap, dat als je met 15 mensen probeert in te schrijven in een container woning bedoeld voor 4 mensen, dat ze dat dan tegen houden.
hmm
wat een gedoe allemaal ^^

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:06

zet bij je maandelijkse overschrijving iig erbij dat het jouw deel van de huur is. En je betaald maandelijks een vast bedrag, das ook huur. anders voor de zekerheid even een mailtje naar de ibg doen, maar ik denk dat dat wel ok is

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:08

toen ik bij lars in trok heb ik me ingeschreven op dat adres. vanaf toen ontving ik een uitwonende beurs. heb nooit een contract oid getekend. dus denk ook niet dat ze er heel moeilijk over doen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 11:14

hmm..hoor net dat de desbetreffende wijk nogal...'apart' is, en dat de vriendin van de man die er nu woont, savonds liever niet alleen thuis blijft..
eerst maar eens een kijkje nemen dus, kijken of ik er uberhaubt wel wil wonen

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:20

Als ik jou was zou ik maar kijken of er echt sprake is van legale onderhuur. Want de hoofdhuurder moet zoiets zeker melden bij de organisatie van wie de woning is. Weet je welke straat/wijk het is in A.dam, als het dan van een organisatie is waar vriendlief voor werkzaam is kan ie dat zo even natrekken voor je in de gegevens?

Veel succes.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:23

Even van te voren gaan kijken zou ik sowieso doen. Evt ook met een vriendin 's avonds eens een rondje in de wijk fietsen.

Toen ik me in Utrecht inschreef bij de gemeente had ik een contract bij me, maar daar hebben ze toen niet naar gevraagd (3 jaar geleden ongeveer), dus waarschijnlijk hangt het gewoon af van degene die je voor je krijgt Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:24

Mijn nicht heeft zich gewoon bij een andere tante ingeschreven omdat ze in A'dam niet mocht inschrijven op het adres dat ze woonde............ Was ook geen probleem.

Het enige wat de IBG checkt is: klopt het adres dat je bij de IBG opgeeft met de inschrijving van dat adres bij het gemeenteregister. En zo ja, is dat adres niet hetzelfde als dat van (een van) je ouders.
That's all.

Dus je kan je zelfs bij de buren inschrijven om een uitwonende beurs te krijgen.
Dan de vraag hoe schrijf je je in bij de gemeente? Dat hangt blijkbaar van de gemeente af als ik het zo lees, dus dat zou je even moeten navragen. Mijn ervaring is dat ze een huurcontract vragen bij een zelfstandige woning (dan is er namelijk geen andere bewoner ingeschreven). Woont er al wel iemand (zoals ik bijv. had toen ik bij m'n vriend introk), dan is een briefje met een verklaring van de desbetreffende bewoner (die dan zelf ook op dat adres ingeschreven moet zijn) en een kopie van zijn/haar legitimatie voldoende.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 11:26

ja ik wil ook graag nog even savonds gaan kijken.
t is alleen lastig, want we moeten dit weekend al gelijk zeggen of we er in willen.
dus er is amper tijd.
maarja, moet vast goedkomen, die persoon die er nu in zit (en die dus straks een jaar weg gaat) kan vast nog wel tot maandag wachten ipv tot zondag voordat ie iemand anders gaat zoeken.
verder iemand bekend met de buurt 'zuider ijdijk' in amsterdam ?

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:38

Ligt dat niet vlakbij A.dam centraal (of zit ik nu ver vanaf Nagelbijten / Gniffelen ).

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 11:42

nee je zit er niet heel ver vanaf, maar heel dichtbij is t ook niet..
je moet eerst de pietheintunnel door, even gekeken, en centraal station is 20 minuten met de bus

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:55

Sorry, lees nu dat ik nogal onduidelijk berichtje heb geplaatst. Je moet je inderdaad op dat adres ook in kunnen schrijven bij de gemeente.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:42

LZP -> STW