Zwanger en je baas luistert niet??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazan

Zwanger en je baas luistert niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 08:01

Hallo,
Ik zit met n dillema.

Ik werk bij n winkel (ga geen namen noemen)
Ik ben nu 11weken zwanger maar heel erg ziek ervan( de bekende kwaaltjes).
Mijn baas weet dit al vanaf week 6.
Ik heb in week 9 de verloskundige gebelt dat ik zo ziek was en steken in mn buik had zij vertelde mij dat ik he rustig aan moest gaan doen aangezien ik zwaar werk doe.
Ik werk in een schoenen winkel waarbij er getild moet worden en geschoven nu heb ik met de baas gepraat en gezegd dat ik niet meer ga tillen of zware dingen ga doen.
Ook heb ik 1week bedrust nodig gehad van de verloskundige (niet echt bedrust gewoon echt rustig aan).
Mijn baas neemt dit niet allemal zo letterlijk en laat mij alles nog doen (ook zware lasten)
Mijn contractstopt per 5 november (niet omdat ik zwanger ben)
ik wil graag jullie raad wat jullie zouden doen..
ik ben nu nog steeds niet goed in orde hele dag door misselijk,overgeven en ga zomaar door.

bvd

Storm

Re: Zwanger en je baas luistert niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:04

Als je baas echt niet luisterd, zou ik in overleg met je verloskundige eens kijken of je de ziektewet in kan tot aan 5 november.
Waarschijnlijk denkt je baas dat je je aansteld en dat 11 weken nog te vroeg is om kwaaltjes te hebben...

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:06

Als je zo ellendig en ziek bent, dat werken niet lukt, meld je je ziek. Je komt bij de keuringsarts en die verteld je wat je al dan niet mag op je werk, of je eventueel minder uren moet draaien, en daar dient je chef zich aan te houden.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:07

je werkgever moet verplicht aangesloten zijn bij een arbodienst (bedrijfsarts) deze is de beoordelaar van wat jij wel en niet mag doen. Meld je ziek voor 10 % dat betekend ietsje korter werken, en 90% wel aan het werk en maak een spoedafspraak bij de arbo arts, deze kan tot 5 nov. jouw werkgever aan geven wat je niet mag doen, en je werkgever behoort daar gehoor aan te geven. Je dient van je verloskundige of huisarts een schriftelijke verklaring te overleggen dat je zwanger bent. Verder is het zo dat jij wel de boodschap aan je werkgever kan doorgeven dat je verloskundige jouw adviezen geeft, maar als deze niet via de officiele weg zijn vast gelegd hoeft jouw werkgever hier geen gehoor aan te geven. De enige manier om te zorgen dat je niet hoeft te tillen, sjouwen etc, is dus via de arbo arts. Succes ermee!

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 08:08

het klinkt mischien raar maar ik heb me toendertijd ook ziek gemeldt (die 1week rust) en ij was niet bepaald aardig,kreeg ook een smsje van:
Alweer het is elke week hetzelfde wat heb je nu weer.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:10

Als je baas zo reageerd, dan ben je in het verleden misschien een beetje te vaak ziek geweest en heeft hij zijn twijfels bij je klachten.

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 08:12

ik ben vaker ziek dan een Gemiddeld persoon omdat ik last van mn rug heb (heb een afwijking)

merlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:13

Ik kan je alleen aanraden om deze 9 maanden naar je verloskundige en je lichaam te luisteren. Zware lasten niet doen, niet tillen etc. (zeker niet voor een contract dat toch afloopt). Als je heel erg misselijk bent, kan je van de dokter wat krijgen. Er zijn ook bandjes voor om je polsen op de markt, die schijnen ook wel wat te helpen.

Trouwens nog gefeliciteerd! en sterkte verder. (ik was ook erg misselijk)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:13

Komt misschien ook bij dat het voor een man misschien wat moeilijker te begrijpen is dat je er zo veel klachten van kunt hebben (ook aangezien er nog niets te zien is), vooral als bv zijn eigen vrouw fluitend de zwangerschap is doorgelopen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:21

lkkr proffecioneel een sms.. ik zou mijn personeel nooit zo een sms sturen.. ik weet niet wat er allemaal voorgevallen is..
Ik denk dat dit smsje niet alleen op je zwangerschap duidt..

Maar zowiezo als je zwanger bent mag je niet meer zwaar tillen..
Maar wat is de reden van die bedrust.. want dat geven ze niet snel..
Ik mocht ook niet tillen ( bekkeninstabiliteit) Mar het is ook de instelling van jezelf.. Ik zeg niet dat je moet tillen hoor.. want dat deed ik ook niet.. En ik heb een eigenzaak dus het ligt wel een beetje anders.. Maar mijn personeel deed een stapje harder voor mij.. Mijn werk is wel vergelijkbaar met dat van jou ( heb een bloemenzaak ) dus ook hard en zwaar werken.. Maar ik was er wel elke dag en deed wat ik kon.. met de nodige hulp.. Het is ook net je instelling en die van de baas plus zijn personeel.. Zijn er geen andere taken voor je.. een baas hoort aangepast werk voor je te vinden.. een schoenenzaak is niet alleen tillen. 1 paar schoenen weegt niet veel.. de kassa bedienen is niet zwaar.. de klanten helpen ook niet.. de schappen soppen, schoonmaken etc.. dit zou hij dan toch door jou kunnen laten doen.. ben je toch nog functioneel in het bedrijf zonder overbodig te belasten.. Een kruk achter de kassa.. zodat je kan zitten terwijl je afrekend.. het zijn simpele dingen maar een groot gebaar..

Maar als je baas niet mee wil werken kan ik mij voorstellen dat je instelling om goed werk af te leveren ook steeds minder word.. Dan zou ik me gewoon ziek melden.. wat niet gaat gaat niet.. enneh het zijn nog maar 14 dagen dat je er werkt.. op fulltime basis dus nog 10 dagen..

Ik hoop dat jullie er samen uit komen... en anders de ziektewet in..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:25

Tja van je baas vind ik het ook wel weer logisch...hij heeft zijn personeel nodig voor bepaald taken , hij heeft je ingehuurd en betaald je voor bepaald werk , en als je dan elke keer wat hebt of je ziek meldt waardoor je dat werk niet wilt (kunt) doen....kan me voorstellen dat iemand daar op een gegeven moment een beetje klaar mee is.

Het is ook niet fair dat jij steeds ontzien moet worden vanwege je klachten (in het verleden en nu) , want je collega's zullen dat steeds op moeten vangen.... dat is voor eventjes niet erg als de verhoudingen goed zitten , maar als je echt bekend staat als dat grietje dat altijd wat heeft , dan gaat de goodwill er op een gegeven moment wel vanaf Ach gut

Dan kun je beter ander werk zoeken want jouw baas en jij kunnen elkaar blijkbaar niet echt goed helpen...anders had hij zelf wel aangeboden dat je het lichtere werk zou kunnen doen.

Ik weet niet wat je na 5 november gaat doen ? Lachen

Misschien kun je in overleg met je baas helemaal stoppen met werken , als de arbeidsrelatie toch beïndigd wordt en je je werk toch niet naar behoren kunt doen ?

Verder : zie reactie Issy Ja

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:33

waarschijnlijk idd wat te vaak ziek geweest maar goed dan nog mag een baas niet zo reageren

maar de meeste bazen begrijpen hetook niet want je bent zwanger en niet ziek
want zwanger zijn is geen ziekte
maar je kan er toch behoorlijk ziek van zijn

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:42

Ziekmelden en in overleg met de bedrijfsarts vastleggen welk werk je wel en niet kan doen. Aan de andere kant: het is nog voor twee weken... Even met je baas overleggen over hoe je die twee weken het best in kan vullen, met begrip voor je huidige beperkingen klinkt dan ook als een goed idee.