"Meerijden" met het verkeer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

masja

"Meerijden" met het verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 12:51

Ik heb net een discussie gehad op het werk over te hard rijden, ongelukken op de weg, files etc.

Aangezien in elke dag 100 km enkele reis heen en weer naar mijn werk tuf in mijn autootje begin ik een bloedhekel te ontwikkelen aan bumperklevers enzo. Als ik ergens 100 mag en het is erg druk dan rij ik graag 100, misschien 110, maar liever niet echt harder, ook mede mijn zicht. Ik heb -6, prachtige lenzen, gaat prima, maar ik merk dat ik in het donker minder zicht heb dan vroeger.

Mijn collega gaf aan dat ze mensen die langzamer rijden dan de maximum snelheid sowieso moeten bekeuren, of zelfs het rijbewijs af moeten pakken. Dat is uiteraard onzin, zal nooit gebeuren.

Maar het volgende punt heb ik mijn vraagtekens bij:
Hij geeft aan dat als je op een 80 km weg rijdt. En iedereen rijdt 100 je een soort van verplichting hebt om "met het verkeer mee te rijden".

Nou weet ik dat ik met de trailer altijd probeer met de vrachtwagens mee te rijden om bumperkleven en gevaarlijke inhaalacties te vermijden, maar ben je dat nou ook verplicht?

Lijkt mij lastig om dan de grens ook te gaan trekken, wanneer is het nog meerijden?

Ik kan er niets van vinden via Google.

roxiie

Re: "Meerijden" met het verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:57

masja schreef:
Maar het volgende punt heb ik mijn vraagtekens bij:
Hij geeft aan dat als je op een 80 km weg rijdt. En iedereen rijdt 100 je een soort van verplichting hebt om "met het verkeer mee te rijden".

Betalen deze "100-rijders op een 80 km weg" je bekeuring dan ook?! Clown Nee, precies dat dacht ik al. Dus wat een onzin, dat je "verplicht" mee zou moeten rijden.

Wel vind ik dat als je ergens(bijv.) 120 mag, je ook gewoon met 120 mee moet rijden. Mensen die veel te langzaam rijden zijn namelijk mintens zo gevaarlijk als mensen die veel te snel rijden ( Misschien zelfs nog wel gevaarlijker.)
Laatst bijgewerkt door roxiie op 22-10-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:58

masja schreef:

Onzin. Waar je 80 mag mag je 80, hoe hard de rest rijdt moeten ze zelf weten, ik hou mij aan die snelheid. Dat anderen allemaal 100 rijden geeft jou niet het recht (en zeker niet de plicht!) dit ook te gaan doen. Dan ben ik maar de lastigste, ik houd mijn centjes graag in mijn zak en mijn botjes aan één stuk in mijn lichaam Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:06

ik vind wel dat ze mensen die te langzaam rijden moeten bekeuren, als je de snelheid niet kan of durft te halen heb je niks op de weg te zoeken.

Een tijdje terug zag ik er nog bijna een ongeluk mee. Wij reden op een stuk 100 op de snelweg. Iemand komt invoegen als een slak, misschien 50/60 en gaat zo de weg op dus iedereen moest vol in de remmen, levens gevaarlijk.

Het is natuurlijk onzin dat als je 100 mag en andere gaan 120 rijden jij ook 120 moet rijden.
Als ik harder wil rijden en de gene voor me blijft links plakken ga ik ook signalen geven dat ze aan de kant moeten. Bumperkleven word vaak veroorzaakt door links rijders.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:11

Die snelheden zijn er niet voor niks. Bekeuringen zijn blijkbaar nodig.
Als je ergens 80 moet, mag je ook niet harder! Wel mag je langzamer als de weg 80 niet toe laat.
Sommige 50 km gebieden, of 60 km dijkwegen.
Ik rijd daar geen 60 hoor, met smalle bochten en diepen dalen.
Dan zou ik maar moeten bekeurd worden? Omdat ik het gevoel heb dat het niet veilig is daar 60 te rijden?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:17

Dan heb je een onoverzichtelijke weg. Maar als je op een rechte weg 80 mag rijden vind ik ook dat je 80 moet rijden en niet 50. Zo vind ik die brum autotjes die 45 km dingen ook levensgevaarlijk op die wegen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:17

Breitling schreef:
Als ik harder wil rijden en de gene voor me blijft links plakken ga ik ook signalen geven dat ze aan de kant moeten. Bumperkleven word vaak veroorzaakt door links rijders.

Eh, nee. Bumperkleven wordt veroorzaakt door bumperklevers. Zij, en niemand anders, nemen de beslissing om gevaarlijk dicht achter hun voorganger te rijden. Hoe irritant de andere weggebruiker ook is, je bepaalt nog altijd je eigen gedrag en kiest ervoor om op een bepaalde (gevaarlijke) manier te reageren. Je hebt bij bumperkleven ook altijd de keuze om het niet te doen namelijk, en gewoon wat afstand te houden.
Daarmee wil ik niet zeggen dat linksrijden niet irritant is, of verkeerd. Maar dat het bumperkleven 'veroorzaakt' is echt onzin. Daar kiezen de bumperklevers helemaal zelf voor.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:22

Helemaal eens met Shadow0, linksrijders zijn zeker irritant, maar dat geeft een ander geen enkel recht om er gevaarlijk dicht achter te gaan zitten plakken.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:24

Die 30, 50, 60, 80, 100 en 120 zijn onze MAXIMUM snelheden op die weg. Tuurlijk moet je op een snelweg geen 50 rijden. Tenzij er file is, dan heb je weinig keus Clown
Maar om nou harder te gaan rijden dan die maximum snelheden om 'mee te rijden'? Nee, onzin. Gewoon het maximum aanhouden, scheelt je een hoop boetes":)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:24

Ja tuurlijk kiezen bumper klevers daar zelf voor maar als andere weggebruikers niet onnodig links blijven rijden heb je al een hoop bumperklevers minder.

Soms rijd ik 140 met inhalen en heb ik alsnog een bumperklever achter me tja de gaat er wel mee door.
Maar vaak zat rijden ze met 100 links op de snelweg en verrekken het aan de kant te gaan ik kan me voor stellen dat mensen dan op een begeve moment gaan drukken om ze aan de kan te krijgen.
Zelf toeter ik altijd en savonds zet ik mijn groot licht aan, kleven doe ik niet maar kan me best voorstellen dat mensen dat gaan doen.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:26

En als ik nou met paard en wagen op de weg rij? Moet ik dan ook 50 in de bebouwde kom, en 60 of 80 daarbuiten?

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:28

Nou, kan het? Clown

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:28

Het lijkt mij dat jij met een paard met wagen niks op een 80 km weg te zoeken hebt? mag dat uberhoupt weleens?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:30

rijden met de snelheid die door de overheid is aangegeven langs de wegen. soms is het heel verleidelijk om hard met het verkeer mee te rijden, maar je kan het beste gewoon aan de snelheid houden, scheelt je ook nog eens in de portemonee

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:32

Breitling schreef:
Het lijkt mij dat jij met een paard met wagen niks op een 80 km weg te zoeken hebt? mag dat uberhoupt weleens?

Ik zou de verkeersregels nog eens nalezen Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:36

Nou daar heb ik geen behoefte aan dus nee. Ik geef mijn mening en daar heb ik geen regels voor nodig.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:36

Meerijden met 57 km waar 50 is toegestaan, komt je in ieder geval op een boete van 32 euro te staan. Vis hem net van de mat Clown .

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:37

dat is een aardig bedrag voor die paar km.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:39

er bestaan voor onze wegen minimum snelheden en maximum snelheden... alles wat onder de minimum snelheid zit moet worden bekeurd, alles wat boven de maximum snelheid zit ook. Alles wat er tussen zit is prima. Je moet zo in het verkeer rijden dat je inderdaad probeert mee te rijden máár je moet ook zo in het verkeer rijden dat je kunt reageren eventuele fouten van andere verkeersdeelnemers.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:39

Ja, en dat voor een beetje meerijden op een brede tweebaans doorgaande weg. Zonde geld weer.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:41

Shadow0 schreef:
Breitling schreef:

Ik zou de verkeersregels nog eens nalezen Lachen

Dames, ik denk dat de ene bedoeld paard in de wagen/trailer en de ander paard voor de wagen.

Met een trailer is het logisch dat je op een 80 km weg mag. Moet eerlijk zeggen als ik er 2 in hebt staan en ze zijn onrustig waag ik me niet aan 80 km per uur. Sorry mede automobilisten maar dan haal maar in.

Met een paard voor de wagen zou ik niet op een 80 km weg komen, of dit mag?????

Ik mag zelf graag doorrijden op de weg. Maar irriteer me mateloos aan mensen die links rijden en bumperklever. En ja sorry Breitling maar ook aan mensen die gaan lopen knipperen of toeteren. Het mag niet eens, behalve ter afwending van gevaar.
Als ik met 130 inhaal ga ik naar rechts als ik vrij baan heb en niet als iemand knippert. Volgens mij vrij logisch.
Snap dat je je irriteerd aan links rijders maar ik denk als iedereen een beetje meer geduld met elkaar heeft wordt het een stukkie fijner in het verkeer.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:43

Ik vind met lichten knipperen en toeteren ook bijzonder asociaal weggedrag.

Esther

Breitling schreef:
Zelf toeter ik altijd en savonds zet ik mijn groot licht aan, kleven doe ik niet maar kan me best voorstellen dat mensen dat gaan doen.

Als ik zo iemand achter mij krijg dan geef ik altijd nog even wat minder gas...

Nou moet ik zeggen dat ik wel altijd zo'n beetje de maximum snelheid rij, vaak iets sneller zelfs.
Maar ja er zijn ook auto's die rammelen uit elkaar als je er 100 mee rijdt dus ik kan me ook voorstellen dat die mensen geen 120 gaan rijden. Probeer dan wel rustig te blijven maar dat lukt me niet altijd, maar ik ga niet knipperen of toeteren en probeer ook op afstand te blijven.

Meerijden met de rest is heel verleidelijk maar niet handig als er geflitst wordt... Het is al helemaal geen plicht.

sax89

ik had gister avond trouwens een gek, die ging invoegen op een 80 km weg en ging gelijk links rijden met 20km per uur....
hoezo ik wil er een paar achterop hebben

Shadow0

Breitling schreef:
Nou daar heb ik geen behoefte aan dus nee. Ik geef mijn mening en daar heb ik geen regels voor nodig.

Erg geruststellend, dat mensen deelnemen aan het verkeer op grond van 'meningen' en regels niet nodig vinden. Het verklaart wel het een en ander, maar een echt fijne gedachte is het niet.