10 jagers op 1 konijn....is dat nou jachtsport?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loezoe

10 jagers op 1 konijn....is dat nou jachtsport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 08:42

Ik zag net onderweg weer de eerste jagers van dit jaar en mijn woede kwam gelijk weer boven. Ik begrijp best dat bepaalde diersoortpopulaties te groot worden en in stand moeten worden gehouden. Maar als 10 man en 5 honden een groot veld in gaan, er aan de andere kant 2 jagers in een tuinstoel met geweer in de aanslag zitten te wachten tot de rest het wild hun kant op jaagt, nou sorry hoor, dat vind ik echt ziekelijk!

Ik kan jagen nog best als een sport zien, maar dan als een jager samen met zijn hond een veld of ander gebied in gaat. Maar deze vorm van 'drijfjacht' zoals ik het zie maakt me altijd ontzettend pissig!

Hebben meer mensen hier last van of zie ik dit nu totaal verkeerd?

mods: ik hoop dat ik dit juist geplaats heb. Zo niet, a.u.b. verplaatsen

Lotje02

Re: 10 jagers op 1 konijn....is dat nou jachtsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:51

Ik kan er ook heel slecht tegen. Als ik jagers tegenkom probeer ik ook maar niet te kijken...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:53

Ik kan er ook niet tegen, het is bij ons in de buurt al vaak tot een confrontatie gekomen daardoor Clown
Het ergste vond ik toen ik een keer richting stal reed langs het kanaal. Waren ze aan het jagen (weet niet of het nou op reeen of konijnen was) Maar toen vloog er vlak voor mijn auto een ree langs, die dus in het kanaal terecht kwam. Toen heb ik de politie gebeld en de brandweer omdat het dier niet uit het kanaal kon komen de wanden waren te stijl. Diertje was natuurlijk ontzettend bang dus het water in gaan kon ook niet (ook niet erg handig in de winter) Omdat het weg probeerde te zwemmen. Toen uiteindelijk de hulpdiensten er waren vond het dier een plekje om er alsnog uit te klimmen Clown

Net als die beelden van de eerste vrouwelijke jager op RTL 4 meende ik, die domme muts raakte het konijn in de poot, dus dat konijn gillen niet normaal meer. Zegt die verslaggever nou dat dier heeft behoorlijk pijn, nou dat viel wel mee hij was geschrokken zeiden ze. Je zou het ze zelf moeten latne ondergaan kijken of het dan ook de schrik is of dat het toch pijn doet.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:23

Achter onze weide ligt niets dan veld. En natuurlijk krijg je dan jagers. Meestal jagen ze hier op konijnen of fazanten. Nu hebben die slimme dieren het gevonden om zo snel mogelijk onze weide in te lopen en zich daar schuil te houden. De jagers mogen nl. geen voet op onze grond zetten, anders krijgen ze te maken met een héél kwade man (mijn vader Knipoog ).
We zijn wel tot deze afspraak moeten komen want ze kwamen gewoon de wei in en schoten zelfs richting stal en huis Hamer
Ik vind het wel erg dat ik iedere zondagvoormiddag mijn paarden op stal moet houden omdat er een aantal idioten persé moeten zitten jagen op onschuldig wild. Maarja liever zo, dan een gewond paard door een verdwaalde kogel.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:33

Ik heb gemengde gevoelens hierbij.
Ik ken iemand en die is jager van beroep. Doet dus niet aan plezier jacht, maar jaagt dus alleen op dieren die door slechte vokbeleiden in overvloed zijn.
Ook jaagt hij myxemetose konijnen. Dat vind ik dan wel goed!
En het is een goede jager, werkt wel met zijn honden maar die halen het dode wild alleen op en mogen er echt niet achteraan jagen.
Plezier jachten? Die mannen mogen zelf een kogel door hun benen krijgen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:40

Precious20 schreef:
Achter onze weide ligt niets dan veld. En natuurlijk krijg je dan jagers. Meestal jagen ze hier op konijnen of fazanten. Nu hebben die slimme dieren het gevonden om zo snel mogelijk onze weide in te lopen en zich daar schuil te houden. De jagers mogen nl. geen voet op onze grond zetten, anders krijgen ze te maken met een héél kwade man (mijn vader Knipoog ).
We zijn wel tot deze afspraak moeten komen want ze kwamen gewoon de wei in en schoten zelfs richting stal en huis Hamer
Ik vind het wel erg dat ik iedere zondagvoormiddag mijn paarden op stal moet houden omdat er een aantal idioten persé moeten zitten jagen op onschuldig wild. Maarja liever zo, dan een gewond paard door een verdwaalde kogel.

Dat is niet normaal man. Voor het zelfde geld hadden ze iemand van je familie of paard kunnen raken.

Zelf vind ik de plezier jacht echt niks. Ik zou ze deer hunter spellen aanbevelen. Ga maar lekker op je pc hertjes knallen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:47

Ik ze de hele lol van het jagen ook niet zo in, zelf zou ik in ieder geval geen dier kunnen doden voor de sport
Precious20 : jeetje, dat is wel heel erg, je paard zal idd maar geraakt worden door zo'n verdwaalde kogel! Ik kan me voorstellen dat jullie daar flink boos over zijn geweest.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:54

Ik heb er geen moeite mee, als je ziet hoeveel konijnen er hier rondlopen,dat kunnen niet alleen maar gezonde zijn!! Of ze nu afgeschoten worden of platgereden. Doe dan maar afschieten hoor!

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:55

Ik kan er ook niet zo goed tegen. Bij ons achter jagen ze ook nog al eens, en dan hebben ze een stuk of 3 honden bij, met ongeveer 6 personen. De een gaat op de ene hoek staan, de andere op de volgende hoek, enzovoorts, en de laatste 2 jagen alles op. Is toch geen sport meer, om die beesten één kant op te jagen en ze zo neer te knallen?! Zoals TS al zegt, gewoon jagen met een hond erbij prima, maar niet met z'n allen op 1 beest...
En de paarden blijven er idd ook niet altijd even rustig onder!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:29

Ik ben tegen de jacht, met wat voor achterliggende gedachte dan ook.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:39

Ik hou totaal niet van jagen, vind het onzettend sneu.
En drijfjacht is echt ontzettend ziek!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:55

Precious20 schreef:

Heel erg jammer dat dat soort mensen de jacht een slechte naam geven. Wat ik vind van drijfjacht weet ik eigenlijk niet, m'n vader is zelf jager maar ben nog nooit mee geweest. Ben dit binnenkort wel van plan en waarschijnlijk ga ik dan mee op een drijfjacht. Voor zover ik weet is dat niet met veel jagers tegelijk op 1 konijn... En een jager die een konijn in z'n pootje schiet is ook gewoon een slechte jager, je hoort een dier met één schot dood te schieten. Niet half mank. Vind dat ook zeker een slechte zaak

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:56

Misselijk vindt ik het, bah
Bij mijn vriendin voor zijn ook mega weilanden ook daar wordt op deze manier gejaagt, hoe zielig kun je zijn met z'n alle achter 1 zo'n haasje aan.....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:57

Maar zijn jullie dan ook allemaal vegetariër? Ik wil de jachtsport echt niet goed praten ofzo, maar zo'n koe/varken/kip heeft het echt niet veel beter dan zo'n konijn Knipoog En ik snap echt wel dat jullie de jachtsport zielig vinden, heb ik ook respect voor. Maar als je dan wel iedere avond lekker een biefstukje eet vind ik het een beetje hypocriet.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:00

Ik heb met mijn paard bij een schapenboer gestaan. Daar waren een aantal van die sportievelingen geweest die het een goed idee vonden om midden tussen de drachtige ooien te gaan knallen. De schapenboer kon zijn kudde van 80 schapen 4 km verder weer ophalen.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:02

In het weiland/bollenland naast het weiland van onze paarden doen ze het ook. Met z'n vijven zo'n haas opdrijven, en eentje wacht hem dan op om hem van tien meter afstand naar te knallen.
Dan schieten ze trouwens nog vaak mis, of ze schieten zo dat die haas eerst nog een kwartier ligt te kermen. Ze doen het trouwens ook als onze paarden gewoon buiten staan, die rennen dan het hele land over omdat ze bang zijn van de herrie... Ik ben trouwens ook bang dat ze mijn paarden ook raken, want richten kunnen ze niet...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:03

Inoterry schreef:
Ik heb met mijn paard bij een schapenboer gestaan. Daar waren een aantal van die sportievelingen geweest die het een goed idee vonden om midden tussen de drachtige ooien te gaan knallen. De schapenboer kon zijn kudde van 80 schapen 4 km verder weer ophalen.

Lisa91 schreef:
In het weiland/bollenland naast het weiland van onze paarden doen ze het ook. Met z'n vijven zo'n haas opdrijven, en eentje wacht hem dan op om hem van tien meter afstand naar te knallen.
Dan schieten ze trouwens nog vaak mis, of ze schieten zo dat die haas eerst nog een kwartier ligt te kermen. Ze doen het trouwens ook als onze paarden gewoon buiten staan, die rennen dan het hele land over omdat ze bang zijn van de herrie... Ik ben trouwens ook bang dat ze mijn paarden ook raken, want richten kunnen ze niet...

Dat soort dingen zijn gewoon echt niet goed te praten Jagers zouden mannen/vrouwen moeten zijn die respect en liefde voor de natuur hebben. Niet mensen die zomaar in 't rond knallen om zoveel mogenlijk beesten te schieten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:04

Ik ben zondermeer vóór de jacht. (beheersjacht) Het houdt de populatie op peil. Heb vroeger meer dan genoeg ziektes onder de konijnen uit zien breken ten gevolge van overpopulatie. Geen leuk gezicht en heel pijnlijk voor die konijnen.

Wel vraag ik me af of de jagers die in grote groepen de velden uitkammen wel allemaal kundig zijn. Of dat ze gewoon toevallig veel geld hebben.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:05

Nikki__ schreef:
Ik ken iemand en die is jager van beroep. Doet dus niet aan plezier jacht, maar jaagt dus alleen op dieren die door slechte vokbeleiden in overvloed zijn.
En het is een goede jager, werkt wel met zijn honden maar die halen het dode wild alleen op en mogen er echt niet achteraan jagen.

Ik ben het niet helemaal met je eens..Wat kunnen die konijnen er aan doen dat ze zo ziek zijn? Ach gut Nja ze gaan toch wel dood, maar laat ze tenminste dan nog apart afzetten en fijn leven krijgen tot het eind..! En ik HAAT jagen echt, ik krijg zowat tranen in me ogen als ik denk aan plezier jagen, bah! Arme konijnen vooral, zou niet willen dat mijne zoiets verschrikkelijks mee mocht maken

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:08

StillAngel schreef:
Nikki__ schreef:

Ik ben het niet helemaal met je eens..Wat kunnen die konijnen er aan doen dat ze zo ziek zijn? Ach gut Nja ze gaan toch wel dood, maar laat ze tenminste dan nog apart afzetten en fijn leven krijgen tot het eind..! En ik HAAT jagen echt, ik krijg zowat tranen in me ogen als ik denk aan plezier jagen, bah! Arme konijnen vooral, zou niet willen dat mijne zoiets verschrikkelijks mee mocht maken

Maar stel nou er ontsnapt toch zo'n konijn, want een stuk afzetten is niet zo makkelijk lijkt me. Dan kan het dat één van jou konijnen ook ziek wordt... Neem aan dat dat ook niet is wat je wilt toch?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:09

[/quote]

Ik ben het niet helemaal met je eens..Wat kunnen die konijnen er aan doen dat ze zo ziek zijn? Ach gut Nja ze gaan toch wel dood, maar laat ze tenminste dan nog apart afzetten en fijn leven krijgen tot het eind..! En ik HAAT jagen echt, ik krijg zowat tranen in me ogen als ik denk aan plezier jagen, bah! Arme konijnen vooral, zou niet willen dat mijne zoiets verschrikkelijks mee mocht maken[/quote]
Maar stel nou er ontsnapt toch zo'n konijn, want een stuk afzetten is niet zo makkelijk lijkt me. Dan kan het dat één van jou konijnen ook ziek wordt... Neem aan dat dat ook niet is wat je wilt toch?[/quote]

Och als ze kunnen schieten, kunnen ze da tkonijn ook wel oppakken en in aparte 'hokken' doen om vervolgens in apart stuk vrij te laten of in pension. Het is misschien wel veel werk, maar beter dan dat ze allemaal pijnlijk sterven

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:10

Oppakken lijkt me sterk dat dat lukt met een wild konijn. En of ze in gevangenschap nou veel vrolijker zijn... Daarbij komt nog dat ze door die ziekte waarschijnlijk ook niet erg vrolijk dood gaan. Ik snap je punt wel, maar ik denk niet dat dat haalbaar is en ik denk ook niet dat je het konijn daar veel plezier mee doet.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:10

_Tara_ schreef:
Maar zijn jullie dan ook allemaal vegetariër? Ik wil de jachtsport echt niet goed praten ofzo, maar zo'n koe/varken/kip heeft het echt niet veel beter dan zo'n konijn Knipoog En ik snap echt wel dat jullie de jachtsport zielig vinden, heb ik ook respect voor. Maar als je dan wel iedere avond lekker een biefstukje eet vind ik het een beetje hypocriet.

Ik in ieder geval wel.

Maar buiten dat, waarom moet een mens het dan altijd helemaal goed doen?
Om een voorbeeld van een Bokker aan te halen: Waarom zou je dan ook je afval scheiden, als je toch op vakantie met het vliegtuig gaat? Ieder mens is hypocriet, maar een mens wat niet probeert om iets goed te doen, is niet beter dan een mens die een klein aandeel levert. "Tegen wilde circusdieren? Je gaat toch ook naar de dierentuin, dus mag je het circus ook niet erg vinden!" Om ontopic hierop aan te sluiten: Ik kan me goed voorstellen dat mensen tegen de plezierjacht zijn, voor de lol dieren doodschieten. Mensen kunnen hun biefstuk dan wel voor zichzelf goedpraten, omdat er 'baat' bij is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:12

StillAngel schreef:

Ik ben het niet helemaal met je eens..Wat kunnen die konijnen er aan doen dat ze zo ziek zijn? Ach gut Nja ze gaan toch wel dood, maar laat ze tenminste dan nog apart afzetten en fijn leven krijgen tot het eind..! En ik HAAT jagen echt, ik krijg zowat tranen in me ogen als ik denk aan plezier jagen, bah! Arme konijnen vooral, zou niet willen dat mijne zoiets verschrikkelijks mee mocht maken[/quote]
Maar stel nou er ontsnapt toch zo'n konijn, want een stuk afzetten is niet zo makkelijk lijkt me. Dan kan het dat één van jou konijnen ook ziek wordt... Neem aan dat dat ook niet is wat je wilt toch?[/quote]

Och als ze kunnen schieten, kunnen ze da tkonijn ook wel oppakken en in aparte 'hokken' doen om vervolgens in apart stuk vrij te laten of in pension. Het is misschien wel veel werk, maar beter dan dat ze allemaal pijnlijk sterven[/quote]

wie zegt dat ze pijnlijk sterven? een wild ziek konijn opsluiten, nee dat is lief

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:15

Lizzle schreef:
_Tara_ schreef:

Ik in ieder geval wel.

Maar buiten dat, waarom moet een mens het dan altijd helemaal goed doen?
Om een voorbeeld van een Bokker aan te halen: Waarom zou je dan ook je afval scheiden, als je toch op vakantie met het vliegtuig gaat? Ieder mens is hypocriet, maar een mens wat niet probeert om iets goed te doen, is niet beter dan een mens die een klein aandeel levert. "Tegen wilde circusdieren? Je gaat toch ook naar de dierentuin, dus mag je het circus ook niet erg vinden!" Om ontopic hierop aan te sluiten: Ik kan me goed voorstellen dat mensen tegen de plezierjacht zijn, voor de lol dieren doodschieten. Mensen kunnen hun biefstuk dan wel voor zichzelf goedpraten, omdat er 'baat' bij is.

Daar heb je wel een punt ja. Ik denk alleen wel dat circusdieren 't iets slechter hebben dan dierentuindieren maar dat is offtopic Knipoog Baat bij een biefstuk eten zie ik persoonlijk niet. Dan zie ik meer baat bij het eten van wild dan dieren uit de bio-industrie. Dat wild wordt beheerd en groeit anders uit tot te veel dieren op een klein stuk grond. Echte natuur hebben we hier namelijk niet meer. Die koe van die biefstuk is gefokt voor het vlees, dus als dat vlees niet gegeten wordt, hoeft die koe ook niet gefokt te worden. Wild blijft zich toch wel voortplanten, of je dat nou wil of niet.
Zelf eet ik overigens doordeweek op m'n kamer of geen vlees of vleesvervangers en in 't weekend thuis altijd wild.