Framboos snoeien

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Framboos snoeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:42

Afgelopen voorjaar heb ik een gele herfstframboos geplant.
Op het kaartje stond dat hij vruchten maakt op éénjarig hout en dat de takken die vruchten gedragen hebben tot op de grond afgeknipt moeten worden. De jonge takken die in de zomer gemaakt worden moeten aangeboden worden zodat daar dus het volgende zomer vruchten aan komen.

Wat schertst mijn verbazing, hij heeft nu al vruchten! Die vruchten zitten dus aan de takken die hij dit jaar gemaakt heeft.
Mijn dilemma; moet ik die takken dan straks wel of niet afknippen? Ze zijn immers nog niet eenjarig, gaat hij daar volgend jaar weer vruchten aan maken of niet?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Framboos snoeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:47

Onze framboos (wel een gewone rode) heeft ook dit jaar twee keer vruchten aangemaakt. Net zoals de aarbeienplantjes trouwens. Zal wel aan het rare weer liggen..
Mijn ervaring is dat de oude takken sowieso afsterven als het gaat vriezen, en die springen ook niet meer uit.
Je kan altijd wachten totdat de takken vanzelf verdorren, maar ik zou ze nu al afknippen. Het plantje verbruikt nu veel energie om die vruchten nog groot te krijgen, dus ik denk dat ie die energie beter kan bewaren om te overleven en in het voorjaar weer nieuwe scheuten te maken.
Maar ik weet ook niet zeker of dat wel zo werkt bij planten Clown

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Framboos snoeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:50

Maar volgens het kaartje maakt hij vruchten op eenjarig hout, ik moet dus zowieso de takken die dit jaar gemaakt zijn laten zitten, als ik die afknip heb ik volgend jaar geen vruchten. (als ik het kaartje moet geloven)