Dieren op bezoek bij oudere mensen. Bestaat dit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dieren op bezoek bij oudere mensen. Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:20

Hoi!

Ik was gister bij mijn oudtante van 93 en die heeft heel lang katten gehad. Zo'n 20 jaar geleden haar laatste omdat ze zichzelf er te oud voor vond geworden. Inmiddels zijn we dus 20 jaar verder en ze mist het nog wel eens, zo'n beestje. Nou weet ik toevallig dat er in bejaardentehuizen wel eens van die bezoekuren zijn dat er dieren op bezoek komen bij die mensen, maar mijn tante woont nog thuis. Bestaat er ook zoiets als een service die met dieren op bezoek komt bij oudere mensen aan huis? We moeten het nog overleggen in de familie of het wat zou zijn voor haar, want er zitten ook nadelen aan. Maar als zoiets gewoon niet bestaat houd het natuurlijk al snel op en kunnen we misschien iets anders bedenken.. Weet iemand hier van?

timokyana

Re: Dieren op bezoek bij oudere mensen. Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:22

Ik werk in het verpleeghuis en op een afdeling voor dementen bij ons in huis komt 1x in de week een aaihonden groepje.
Dit zijn mensen met hond van een hondenclub bij ons uit de buurt. Het zijn honden die netjes opgevoed zijn en erg aanhankelijk. Dit is bij ons een groot succes!

Volgens mij zijn er verder wel aparte instanties die aan huis komen die een paar aai dieren hebben.
ik zal eens googelen voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:23

Okee thanks! Ik heb zelf ook uiteraard gegoogeld, maar kwam niet zo ver. Lachen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:25

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:27

mijn moeder doet ook mee an een honden aai groep
iedere 1e donderdag in de maand gaat ze met haar hond naar het plaatselijke verzorgtehuis en heben ze een aai uur Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:30

Maar dat gaat ook allemaal over verzorgingstehuizen. Nagelbijten / Gniffelen timokyana, waar ergens staat op die site hoe je dat moet 'aanvragen' oid. Ik kan niet echt wijs uit die site eerlijk gezegt.. Lachen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:57

Hoi juul,
van wat ik er uit begrijp hebben zij een aantal vrijwilligers in dienst.
Misschien zou je ze eens kunnen mailen of ze ook vrijwilligers hebben in jouw regio?
Misschien hebben ze eventueel wel een website voor je waar je wel iemand zou kunnen vinden of andere informatie.

Aai honden projecten zie ik genoeg, maar geen katten inderdaad.

Misschien zou je ook een advertentie kunnen zetten met een oproepje naar een lieve knuffelpoes.Er zal vast wel iemand zijn die er oren naar heeft om iemand te helpen!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:22

Stichting Zorgdier zal niet geschikt zijn.
Instellingen kopen namelijk bij hen projecten in en de vrijwilligers ondergaan screeningen en dure cursus, voordat ze aan de slag kunnen. Verder draait de stichting vooral op vrijwilligers.

Je hebt ook nog de Ark van Noah, maar daar ben ik niet van op de hoogte hoe het binnen de stichting zit.

Misschien ideetje om oproep te plaatsen of mensen met hun lieve kat op bezoek willen komen?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:44

Ik heb vorig jaar stage gelopen bij licht tot matig dementerende ouderen. Daar was een boerderij aanwezig die je kon bellen, zodat hun langskwamen met een 'knuffel dier'.

Ik denk dat je het gewoon even op de afdeling moet vragen bij je oudtante. Misschien bestaat de mogelijkheid wel om haar mee te nemen naar een vriendin met katten oid, of kun je zelf voor een 'knuffeldier' zorgen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:47

Veel mensen zoeken iemand om afentoe eens een weekend op de kat te passen.Is dat niet wat?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:53

Kristie schreef:
Ik heb vorig jaar stage gelopen bij licht tot matig dementerende ouderen. Daar was een boerderij aanwezig die je kon bellen, zodat hun langskwamen met een 'knuffel dier'.

Ik denk dat je het gewoon even op de afdeling moet vragen bij je oudtante. Misschien bestaat de mogelijkheid wel om haar mee te nemen naar een vriendin met katten oid, of kun je zelf voor een 'knuffeldier' zorgen.

Dat is juist het hele punt van TS, haar tante woont nog thuis Lachen
K zou inderdaad proberen om zelf ergens van een vriendin oid een kat te 'lenen'.
Wat een leeftijd trouwens!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:55

WillemYntJee schreef:
Kristie schreef:

Dat is juist het hele punt van TS, haar tante woont nog thuis Lachen
K zou inderdaad proberen om zelf ergens van een vriendin oid een kat te 'lenen'.
Wat een leeftijd trouwens!

Ow dan heb ik het niet goed gelezen, excuses!
Dan zou ik idd gewoon een kat van een vriendin lenen, of je oudtante een dagje mee uit nemen naar een vriendin met katten, of een kattenasiel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:18

Okee. Dan wordt het zelf iemand met een kat zoeken. Ja Ze woont idd nog thuis dus! Lachen Maar bedankt voor de reacties!