Genaaid door Informatie Beheer Groep - wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Genaaid door Informatie Beheer Groep - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 10:56

Hallo allemaal, even een vraagje Lachen

Mijn vriend heeft een jaar studiefinanciering gekregen, in 2005-2006. Dit jaar kregen wij ergens voor de zomervakantie een brief van het IBG dat de schulden voor terugbetaald moesten worden, om welk het jaar het ging stond er niet bij vermeld! Wij moesten een schoolverklaring insturen om de schulden te laten kwijtschelden. Het bedrag was een ruime 900 euro.

Aangezien mijn vriend gewoon netjes naar school is geweest en dus volledig recht had op het volledige bedrag, hebben we dus een schoolverklaring ingestuurd, van het jaar waarvan wij dachten dat ze het over hadden, dit stond immers niet in de brief. Vervolgens hoorden we alsmaar niets en kregen we gewoon weer een acceptgiro. Wéér opgestuurd (er kan weleens iets mis gaan met de post), weer niets gehoord. Gebeld, ze hadden niets gekregen, weer opgestuurd, weer niets. Op een gegeven moment heb ik een brief verstuurd met daarin de uitleg dat dit alles op een misverstand berust, dat wij tot 3 keer toe een verklaring hebben opgestuurd en tot 3 keer toe niets hebben gehoord. Hoorden wéér niets.

Op een gegeven moment gebeld (houd ik niet zo van, aangezien je dan niets zwart op wit hebt), bleek het om een heel ander jaar te gaan Frusty Nou, bij die school verklaring opgevraagd, ingestuurd, eeeeindelijk. We kregen vorige week een brief van het IBG dat de schulden van de lening kwijtgescholden zijn.

Echter kregen we gister een deurwaarde aan de deur! Voor een bedrag van ruim 400 euro. Vandaag gebeld, er vanuitgaande dat het elkaar gekruisd heeft, maar dit voor de zekerheid toch even verifiëren bij de deurwaarde en IBG. Deurwaarde verwees ons naar IBG, IBG gebeld en die muts aan de telefoon meldde dat er nog 1 maand openstond die betaald moest worden ( Verward ), dat de rente van dat betaald moest worden én de incassokosten!!!

Wiens schuld is het nu eigenlijk dat het allemaal zo lang geduurd heeft?! Ze gaf aan dat de brief die ik had verstuurd én de laatst verstuurde, juiste verklaring het enige was wat ze ontvangen hadden. "U had van begin af aan moeten reageren" werd er gezegd! Uiteindelijk moeten wij dus betalen, omdat zij een fout hebben gemaakt. Het werd een welles-nietes verhaal, wij blijven aangeven al meteen te hebben gereageerd, maar zij gaan alleen uit van datgene wat ze in de computer hebben.

Uiteindelijk hebben we die muts gevraagd hoe we dit oplossen als wíj zouden aangeven nooit een brief/acceptgiro van het IBG te hebben gehad?? "Dat kon niet'', volgens mevrouw, "het staat allemaal in de computer en ze zijn hier stuk voor stuk de deur uitgegaan".... Nou?! Onze brieven ook! Dat zegt hen echter weinig.

Wat kunnen we hiermee? Vriend gaat vanmiddag even langs het juridisch loket, maar in de sticky zag ik dat er redelijk wat mensen met verstand van zaken op Bokt zitten. Haha!

Ik ben woedend! Is al het zoveelste bedrijf dat zich niet aan de afspraken houdt.

Anoniem

Re: Genaaid door Informatie Beheer Groep - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:16

Ik vraag me af waarom je na de 1e brief niet meteen ff hebt gebeld om te vragen om welk jaar het ging... Dat had een hele boel ellende bespaard lijkt me..
Dus ja, wiens schuld.... Ik zou zeggen, was iets assertiever geweest en er was niks aan de hand geweest..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:19

Opboxen tegen het IBG, ik wens je veel succes. Ik ben ook al een tijdje bezig ( bij mij gaat het om een heel wat hoger bedrag ), maar ik geloof niet dat je enige kans maakt. Ik heb het ondertussen wel meteen betaald, om ervoor te zorgen dat ik niet nog een naheffing van dit soort kosten krijg.
Idd, je kan beter meteen in de telefoon klimmen met dit soort instellingen. Houdt bij wie je gesproken hebt, welke dag en hoe laat. Anders is er helemaal geen beginnen aan.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:21

@ Relaxed, dat is wel erg kort door de bocht. Xono heeft duidelijk aangegeven dat hij wél assertief is geweest.

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met IBG gehad, alleen niet zover als een deurwaarder gekomen. Uiteindelijk stug volgehouden en IBG droop af nadat ik een zoveelste officieel bezwaarschrift had ingediend.

Ik denk dat in dit geval het moeilijk wordt, omdat IBG zegt geen brieven gehad te hebben, en jij ook niks ontvangen hebt. Ben benieuwd wat het juridisch loket zegt, want neem aan dat je die brieven naar IBG ook niet aangetekend oid verzonden hebt destijd, zodat je daar nu nog een bewijs van kan laten zien?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:24

Heb je wel een kopie van elke verstuurde brief bewaard? Anders ben je helemaal verloren denk ik, bewijs dan maar eens dat jij ze wel verstuurd hebt ( afgezien van als je ze aangetekend verstuurd hebt natuurlijk).

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:24

Succes!!! Gelukkig zijn ze nu hier allemaal klaar met de studie, alleen van de laatste hebben we nog te maken met een afwikkeling van het IBG. Wat een drama.
Ik krijg een rekening van 400 euro, omdat mijn inkomen anders was dan ze van te voren dachten. Zij krijgt 800 euro extra, omdat dat tekort betaald zou zijn. Vlak daarna krijgt ze een factuur van 7 euro dat er teveel betaald zou zijn, en ondertussen een brief van de deurwaarder waarin loonbeslag aangekondigd wordt, voor een bedadrag van schrik niet!! 100 euro!! Blaaaahhhhh.
Op de papieren staat een schuld van 900 euro. Gebeld. Dat zou een prestatiebeurs zijn en zodra school gemeld heeft dat ze haar diploma heeft wordt dat kwijt gescholden. Nu is het oktober. het diploma is in april gehaald en die schuld staat er nog steeds!!!
Als er een envelop van het IBG in de bus ligt, gaan mijn nekharen al overeind staan. Heel veel sterkte met het leed dat IBG heet!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:29

Splash, dat is helemaal niet kort door de bocht.. Als je toch een brief krijgt waarin gevraagd wordt om iets op te sturen, maar je weet niet voor welk jaar, dan bel je toch ff, kleine moeite en lijkt me de kortste klap... Ja En als je dan iets op hebt gestuurd bel je toch een week/2 weken erna ff om te checken of het is ontvangen?
Zo werkt dat nu eenmaal bij de IB, je moet er gewoon zelf bovenop zitten, zelf doen ze het immers niet, dat lijkt me vrij algemeen bekend Knipoog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 11:57

Relaxed, we zijn in eerste instantie ervanuit gegaan dat het over een bepaald jaar ging. Aangezien we er geen gehoor op kregen, hebben we gevraagd hoe het zat.
Omdat IBG te laks is om een complete brief te sturen, vind ik niet genoeg reden dat ik voor een rekening van de deurwaarde op moet draaien. En dat 'het zo werkt' bij het IBG, was ons niet bekend. Als je alles van te voren weet, kun je met een dubbeltje de wereld rond.

We hebben de brieven niet aangetekend verstuurd, had een aardige kostenpost geworden na 7 brieven.

Om verdere kosten te besparen wil ik het bedrag best betalen, als ik hier maar niet mee aangeef dat ik ermee instem en akkoord ga met deze manier van werken.

Splash_ met bezwaarschriften heb jij uiteindelijk "gewonnen"? Enig idee of dit in ons geval ook zou helpen?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:21

Inderdaad, opboksen tegen het IBG is in mijn ogen inmiddels ook als onmogelijk verklaard. Ik zou volgens IBG een poos mijn OV-kaart onterecht in bezit hebben gehad. Inderdaad verklaringen van school e.d. heen gestuurt wat niet werd ontvangen, althans, geen reactie op gehad. Na 2 weken gebeld. En ik moet nu òf een rechtzaak tegen ze spannen (waar ik een bloedhekel aan heb) of €400 betalen. Heb voor het laatste gekozen, mede door het feit dat het gewoon weinig nut heeft omdat je het 9 van de 10 keer toch niet wint. Het is nu eenmaal een 'nederlandse overheid instelling' - of hoe je het officieel maar moet noemen- en die hebben in die zin toch net iets meer 'recht' IMO, onterecht.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:28

Kreun... nog zo'n "instantie"...
IBG is een hel als je met ze in de clinch gaat liggen!
Als je toch echt besluit uit principe met ze te gaan vechten, neem dan heel goed juridisch advies ter harte. Je verliest het zo gemakkelijk en daardoor raak je extra gefrustreerd.. Balen voor jullie!!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 15:42

Ondanks dat ik heel blij ben met jullie reacties en eerlijkheid, raak ik er toch enigszins gefrustreerd van Nagelbijten / Gniffelen
Jurdisch advies komt er zeker, wil toch weten wat mijn rechten en plichten zijn.

Kan iemand misschien helpen om een bezwaarschrift te schrijven? Zijn daar voorbeelden van?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:42

Ja Xono, met bezwaarschrift heb ik "gewonnen", nogmaals, weet niet of het in jouw geval kan helpen, maar ik zou nógmaals contact opnemen met de IBG, en het hogerop proberen te zoeken dan met zo'n telefoonmiep. Ik werd op een gegeven moment van het kastje naar de muur gestuurd, echt een hel.

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:44

XoNo schreef:
We hebben de brieven niet aangetekend verstuurd, had een aardige kostenpost geworden na 7 brieven.

Maar zeker minder als de ruim 400 euro die je nu moet betalen Ach gut ...

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:49

Xono, heb je een rechtsbijstandverzekering? Die kan jullie het beste advies geven in dit geval en ook de bezwaarschriften schrijven.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:01

Zo heeft mijn broer ook problemen gehad met de IBG. Ze durven wel tegen studenten want die weten vaak niet wat precies hun rechten zijn en die zijn makkelijk plat te praten. Uiteindelijk heeft mijn vader boos opgebeld. Zeiden ze dat ze alleen met de student (mijn broer dus) zelf wilden praten. Het werd zo'n gezeur dat mijn vader uiteindelijk gedaan heeft als mijn broer en nu is alles opgelost en de schulden kwijtgescholden.

Je hoort zoveel verhalen dat de IBG fouten maakt, dingen zegt niet te hebben ontvangen enzovoorts. Houd alles bij wat met de IBG te maken heeft zodat je later bewijs hebt!

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:02

IBG is een drama, ik heb ook zoiets aan de hand, alleen een veel en veel hoger bedrag (waarvan ik me al afvraag hoe ze daar aankomen). Wat ik vooral frustrerend vind zijn de lange wachttijden aan de telefoon.
Ik heb ook al meerdere malen een aangetekende brief verstuurd, maar nog nooit antwoord gehad.
Hopeloze instantie!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 16:03

xxsaffieraxx schreef:
XoNo schreef:

Maar zeker minder als de ruim 400 euro die je nu moet betalen Ach gut ...

Aangetekend zegt overigens ook niet alles, ik heb wel vaker een aangetekende brief teruggekregen, omdat hij gewoonweg niet opgehaald werd. Maargoed, idd, had een stuk goedkoper geweest, maar ik vind gewoon niet dat wij voor deze kosten moeten opdraaien, het is een fout van IBG!

Hadden we maar geweten wat een naaierij het is bij IBG, dan hadden we het grondiger aangepakt...

Pollen, ja, die hebben we, dus die gaan we even bellen Haha!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:05

Heel veel succes, zo zie je maar weer dat een goede verzekering goud waard is. Zij hebben meer dan genoeg ervaring met de IB groep en zullen je zeker kunnen helpen. Je betaalt niet voor niets premie!!

Zal voor jullie duimen, zijn een hoop centjes!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:15

Ik ben blij dat ik niks (meer) met het IBG te maken heb, als ik dit zo lees.
Succes met dit gedoe, hoop dat voor je dat hier een positieve uitkomst aan vast zit Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:03

Ach, ook bij de IBG klopt er (zeer) regelmatig iets niet....
Ik heb een brief gekregen dat ik mijn gehele bedrag aan stufi moet terug betalen, ook zou ik 7 jaar een (volledige) lening hebben gehad en moet ik mijn ov terug betalen omdat ik niet binnen 10 jaar mijn studie heb afgerond. Het totaal bedrag ligt rond de 35.000 euro.

Ik kreeg zowat een rolberoerte! ik raakte totaal in paniek en heb mijn vriend de brief laten lezen.
Toen ik (na een paar uur) was bedaard heb ik de brief nogmaals gelezen en zag ook ik duidelijk dat ze een fout hadden gemaakt.

Ik ben namelijk (pas) 23, dus kan nooit al 10 jaar bezig zijn met een studie (of ik moet wel heel vroeg zijn begonnen!). Ik ben nu 4e jaars HBO en loop volledig op schema (ga dus ook dit studiejaar afstuderen).

IBG heeft denk 3 maanden volgehouden dat het niet hun fout was en dat alles correct was. Uiteindelijk hebben de rechtsbijstands verzekerings mensen het geregeld.
Maar daarvoor heb ik wel veel moeite moeten doen. Geboorte aktes (ja die hadden ze nodig als bewijs dat ik "pas" 23 ben) ander dingen, inschrijvingen van hoge school ect.

Wat ik wil zeggen: neem contact op met je rechtsbijstand verzekering/juridisch loket.
Als je echt vind dat je gelijk hebt, zorg dan ook dat je dat krijgt.
laat je door zo'n telefoon miep niet afschepen en vraag naar leidinggevenden

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:10

Oh hou op over de IB-groep..
Ik was al bijna een jaar van school af en had nog narigheid met ze.
Of ik even 423 euro over wilde maken, want ik zou mijn OV te laat hebben ingeleverd en had teveel studiefinanciering gehad..
In dit geval was het de schuld van mijn school, maar het duurt daar zo lang voordat ze eindelijk informatie hebben verwerkt.

Ik geloof dat ze in die 9 maanden iets van 3x een acceptgiro hebben opgestuurd voor 3 verschillende dingen waar ik een schuld van zou hebben..

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:52

Weet je wat ik nou zo vreselijk oneerlijk vind !! Waarom vele mensen (zoals hier) worden de dupe bij de IBG...Terwijl mijn schoonzusje HELEMAAL NIET GESTRAFT wordt om haar stufi + prestatiebeurs etc terug te betalen, want ze is nog niet eens een jaar naar school gegaan en toen kwam ze al met vele verhalen van voel me niet zo lekker en dan weer dat en dan weer dit pfffff !!!!! En dan loopt IBG jullie hier wel aan te moedigen van KOM OP JE MOET TERUG BETALEN!!! Boos! Boos!

Ik ben zelf ook de dupe geweest bij de IBG, en daarom vind ik het zeer zeker te zotte voor woorden waarom wij allemaal TERUG BETALEN, en iemand anders er maar vrolijk van te laten genieten...En nee bij mijn schoonzussie gaat ´t niet zozeer om paar honderd euries, nee zelfs wel over paar duizend euries, kunnen ze neem ik aan toch ook wel werk ervan maken dat zij alles lekker terug mag gaan betalen!!!!

ZE GAAT AL LANGE TIJD NIET MEER NAAR SCHOOL, MAAR ONTVANGT NOG STEEDS STUFI, EN TOEN ZE DER PRESTATIEBEURS ONTVING HAD ZE DAT NIET OPGEMAAKT AAN HAAR SCHOOL ETC,, NEE DAAR HEEFT ZE DOODLEUK INBOEDEL VAN LOPEN TE KOPEN!!!! Boos!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:55

@ _possie__ ze zal vanzelf wel moeten terug dokken... helemaal als de termijn van 10 jaar is verstreken (en ze het dus eigenlijk al is vergeten) en ze geen opl heeft afgemaakt...

wacht maar, jij lachts als laatste....

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:59

ma_rie_tje schreef:
@ _possie__ ze zal vanzelf wel moeten terug dokken... helemaal als de termijn van 10 jaar is verstreken (en ze het dus eigenlijk al is vergeten) en ze geen opl heeft afgemaakt...

wacht maar, jij lachts als laatste....

Nou van mij mag de IBG mn schoonzusje aanpakken met dat ze mooi alles tot de laatste cent terug mag gaan betalen, ook heeft ze zoiets van fraude gepleegd (iig opgelicht) bij zekere instanties dat ze paar maanden niet gewerkt had, had ze ff vervalsd papiertje ingevuld en zo extra aan vele euro´s ontvangen van uwv oa bijstands etc en nog wel over 4 maanden... Boos!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:00

kan je dat neit ergens opgeven ofzo?