Wie heeft er verstand van belastingen/2e baan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Wie heeft er verstand van belastingen/2e baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 17:42

Ik heb een vraag, welke ik graag beantwoord wil hebben. Het is als volgt:

Ik heb nu een fulltime baan, hierbij werk ik 36,25 uur per week. Hierbij wil ik graag een "bijbaan" als mysteryshopper. Dit zal maar voor een aantal keren per jaar voorkomen en dus eigenlijk op oproepbasis zijn.

Het bureau waar ik mij inschrijf werkt met een uitzendbureau. Dit houd dus in dat ik meer belasting over mijn 2e baan zal betalen ( 52% meen ik )

Echter, ik wil een paar dingen weten, waar iemand met ervaring op dit gebied zijn mening is gevraagd..

- Is de belasting verplicht om aan mijn huidige fulltime werkgever te melden dat ik nevenactiviteiten heb? Dit omdat ik dan weet of ik het wel of niet moet melden
- Is er recht op teruggave aan het einde van het jaar?
- Heeft een 2e baan effect op mijn zorgtoeslag ( niet dat dit belangrijk is, maar hou er graag rekening mee Knipoog )
- Ik weet dat de heffingskorting toe word gepast op mijn huidige baan, uiteraard wil ik niet dat deze heffingskorting alleen op de oproepbaan word toegepast. Is dit zo?

Graag alleen reageren op het moment dat je het echt zeker weet, of mij informatie kan verstrekken over waar ik de info kan vinden, de website van de belastingdienst is namelijk niet duidelijk! ( Niet leuker, wel makkelijker?? Yeah, right!! *LOL* )

Boktpony

Re: Wie heeft er verstand van belastingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:47

Tallie_Ho schreef:
Is de belasting verplicht om aan mijn huidige fulltime werkgever te melden dat ik nevenactiviteiten heb? Dit omdat ik dan weet of ik het wel of niet moet melden

naar mijn weten niet.

Tallie_Ho schreef:
Is er recht op teruggave aan het einde van het jaar?

jep Haha!

Tallie_Ho schreef:
Heeft een 2e baan effect op mijn zorgtoeslag ( niet dat dit belangrijk is, maar hou er graag rekening mee )

afhankelijk hoeveel je gaat bijverdienen natuurlijk Knipoog je loon word per jaar opgetelt en dan kan het zijn dat als je bepaalde grenzen overgaat je minder zorgtoeslag krijgt...

maar ik denk dat jij een heel klein bijbaantje hebt en daar erg weinig rekening mee hoeft te houden...
ik werkte toendertijd wat meer uren, maar ik moet wel eerlijk zeggen... op het moment dat je loon krijgt stelt het echt niks voor Clown je belastingteruggave is wel leuker maar dat duurt een hele tijd...

edit; het heffingskortings-idee wat jij voor ogen hebt is gewoon goed!

Tallie1979

Re: Wie heeft er verstand van belastingen/2e baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 17:51

Kijk, hier heb ik wat aan Haha! Ik zal voor de zekerheid morgen ook nog even de belastingtelefoon bellen, graag eerst alle info duidelijk voor ik ergens aan begin Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:17

Goed, het is duidelijker nu.. Tot 31.000 en iets meer zit ik in de 2e belastingschaal.. Nou blijf ik hier met mijn huidige baan al ruim onder, dus als het op oproep basis is, zal het geen probleem geven zei de aardige mevrouw van de belastingtelefoon Tong uitsteken

Ik kan nu 6 adresssen bezoeken, waarmee ik 32,50 bruto per adres krijg ( geen vetpot, wel leuk Tong uitsteken ) Het kan zijn dat ze volgende maand weer iemand nodig hebben, het kan ook zijn dat het pas over 6 maanden weer nodig is. Lachen

Ik krijg van het bureau ook 19 cent per kilometer vergoed, hierover hoef ik ook geen belasting te betalen. ( ik heb geen auto van de zaak, dat is wel belangrijk Tong uitsteken )

Ik moet over baan 2 belasting van 41% betalen, net als mijn huidige baan, moet er rekening mee houden dat ik waarschijnlijk in eerste instantie in scaal 1, dus 33% terecht kom en dat ik mogelijk 8% moet bijbetalen aan het einde van het jaar Tong uitsteken Tenzij ze mij meteen goed indelen Tong uitsteken

Nou ja, al met al weer een goed lesje nederlandse belastingen ROFL

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:23

Ja inderdaad, zo leer je weer es wat Knipoog Wat moet je precies voor werk doen dan?

Even offtopic: Hoe is het met de zoon van Kelmar? Pling

Inguhh

Re: Wie heeft er verstand van belastingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:44

Rianneke schreef:
Tallie_Ho schreef:
Is de belasting verplicht om aan mijn huidige fulltime werkgever te melden dat ik nevenactiviteiten heb? Dit omdat ik dan weet of ik het wel of niet moet melden

naar mijn weten niet.

Ik weet niet wat voor werk je doet bij je huidige werkgever, maar mocht je nou bijvoorbeeld in een winkel werken waar zo'n mysteryshopper langs komt dan zou er wel sprake van belangenverstrengeling, dus dan weet ik niet zeker of je het wl of niet moet melden..

(werk je nou op een accountantkantoor dan is er natuurlijk niks aan de hand en hoef je je baas ook niet in te lichten! Knipoog )