Verschil voltijd en duaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samir

Verschil voltijd en duaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 17:01

Dat vroeg ik mij af, ik weet dat je met duaal dus ook werkt, maar ik bedoel het dus meer qua stof.
Het lijkt mij namelijk niet dat je met 4 tijd duaal hetzelfde leert als met 4 jaar voltijd??
Of is dit wel zo??

En wat is het handigste te doen?

furious

Re: Verschil voltijd en duaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:20

Volgens mij is de theorie bij voltijd vooral de eerste twee jaar van de opleiding en bij duaal ook in het derde (en vierde) jaar.
Je krijgt in ieder geval wel hetzelfde diploma dus dan denk ik ook dezelfde stof.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:49

Het is dezelfde stof.
Grote verschikl is dat je bij duaal dus en contracthebt bij een werkgever (wat voor soort is afhankelijk van de opleiding) en dat de werkgever de studie kosten betaald.

Het werken bij dit bedrijf moet je zien als je stage. Je krijgt dus dezelfde stof in doet de opleiding in dezelfde tijd. Alleen werk je dus op 1 plek in plaats van verschillende stage bedrijven.

Bij duaal wordt er vaak wel van je verwacht dat je een bepaald aantal jaar na je studie bij dit bedrijf of deze instelling blijft werken. Dit staat dan ook in je contract

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:52

Ik doe nu HBO recht in deeltijd en werk er fulltime bij , maar ik vind het behoorlijk zwaar. Er gaat echt heel veel tijd in zitten. Als ik de kans had zou ik het in voltijd doen(maar ja er moet ook een beetje geld binnenkomen!!)
Parttime baan zou ideaal zijn, er zijn ook een hoop klasgenootjes die het zo doen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:25

Er is een verschil in deeltijd en duaal is dat de een overdag is en de ander in de avonduren (ik ga hier uit van een HBO opleiding).

Vaak is het bij duale opleidingen zo dat je 1 dag in de week naar school gaat (of een aangesloten periode van een aantal weken) en de rest van de week werkt. Dit zie je bijvoorbeeld bij verpleegkunde opleidingen. Het ziekenhuis betaald dan gewoon salaris en jouw opleiding en je moet dan een periode 'nawerken' als jij je diploma hebt behaald.

Bij deeltijd studeer je in de avonduren en werk je vaak overdag in een werkveld gerelateerd bedrijf (vaak is dit ook verplicht vanuit de opleiding, maar dat is opleiding afhankelijk).

Qua hoeveelheid en type stof is er geen groot verschil (het ene diploma is niet meer waard dan het andere, HBO is HBO), maar niet iedere opleiding biedt een duaal variant aan. Vaak wordt er van iedere HBO opleiding wel een deeltijd variant aangeboden.

Wat het handigst is? Ligt aan hoe jouw situatie is en welke opleiding je wilt volgen gezien het feit dat niet alles duaal wordt aangeboden. Vaak moet je voor deeltijd opleidingen een aantal jaar relevante werkervaring hebben en voor de duale variant niet (dat leer je immers tijdens je studie).

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:35

Het gaat over HBO accountancy, waarbij duaal mogelijk is.

Dit wil ik doen omdat ik niet weet of ik het 'vol hou' om nog eens 4 jaar volledig in de banken moet zitten en eigelijk gelijk aan de slag wil. Ook het zakcentje dat ik dus 'onder schooltijd Knipoog' verdien spreekt me aan.
Het enigste wat mij dus tegenspreekt is dat je dus wss na je school daar nog moet blijven werken.. Wat nou als ik het niks vind, of een andere opleiding wil volgen? Dan ben je toch gewoon zwaar de pineut lijkt mij?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:58

Ik ben ook wel benieuwd of mensen ervaringen hiermee hebben.
Zit namelijk in het zelfde schuitje als jij ben mijn MBO diploma aan het afronden en wil hierna nog wel mijn
Hbo halen maar niet in voltijd omdat ik mezelf gewoon niet meer 40 uur in de week op school zie zitten.

En het geld gewoon lekker makkelijk is.

Ben wel benieuwd of het niet echt super zwaar is.
En inderdaad als de studie je nu niet bevalt, neem aan dat het bedrijf dit niet leuk zal vinden.. Of je moet een bedrijf hebben waar je verschillende functies kan invullen??

Bij mij gaat het ook om de accountantcy studie

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:01

Bij mij is het gewoon dat ik dan moet terugbetalen aan mijn baas wat hij aan opleiding heeft betaald (als ik ander werk zoek).
Is duaal en deeltijd hetzelfde?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:54

Deeltijd is dat je slechts een paar dagen per week naar school. Wat je daarnaast doet moet je zelf weten. Deeltijd is vaak ook bv savonds naar school ed.

Bij duaal werk je bij een bedrijf naast je opleiding. Dit bedrijf betaald dan je studie. Je hebt dan ook een arbeidscontract en je moet nog een bepaald aantal jaar na je opl. bij dit bedrijf werken. Als je weg gaat voor die tijd dan moet je meestal een deel terug betalen

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:19

Ik doe duaal accountancy. In je contract staat inderdaad een periode waarin je bij je werkgever moet blijven om je "studieschuld" af te betalen. Ga je eerder weg, met wat voor reden ook, dan moet je deze gewoon afbetalen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:07

Pianka, hoe bevalt de studie je is hij zwaar.
Makkelijk te combineren met je baan?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:04

pianka schreef:
Ik doe duaal accountancy. In je contract staat inderdaad een periode waarin je bij je werkgever moet blijven om je "studieschuld" af te betalen. Ga je eerder weg, met wat voor reden ook, dan moet je deze gewoon afbetalen.

Maar vaak is de nieuwe werkgever wel bereidt om deze schuld over te nemen Lachen

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:05

Er zou geen verschil moeten zijn tussen voltijd en duaal. Het verschil is alleen dat als je duaal studeert, je er een halve (opleiding-gerelateerde) baan naast hebt, waar je een hoop praktijk leert. Die praktijk moeten ze op een voltijd opleiding nabootsen in de lessen.

Accountancy zou ik lekker duaal gaan doen, op het moment zitten ze overal te springen voor accountants, je krijgt er een leuk salaris bij, en als je mazzel hebt betaald je werkgever je opleiding ook nog eens Haha!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:12

Ja daar ben ik het mee eens alleen ben ik zo bang dat de studie en het werken samen te zwaar wordt en ik er uiteindelijk mee stop omdat ik het niet kan combineren....Weet niet of iemand er ervaring mee heeft toevallig?

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:00

Fifteen schreef:
Pianka, hoe bevalt de studie je is hij zwaar.
Makkelijk te combineren met je baan?

Ik vind het goed te combineren, de studie is tot dusver niet zwaar. Al heb ik klasgenoten die niets anders doen dan leren en werken, en het nog niet snappen.. Het is af en toe wel lastig wanneer je op woensdag op je werk nog wat af wilt maken, maar voor donderdag ook nog iets voor school wilt doen. Het meeste komt dus op het weekend neer.

Het verschil op de HAN met voltijd is wel dat je nagenoeg geen projecten hebt, terwijl voltijd zo ongeveer bestaat uit projecten. Je krijgt dus op een andere manier les bij ons.

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:02

Marieke_K schreef:
pianka schreef:

Maar vaak is de nieuwe werkgever wel bereidt om deze schuld over te nemen Lachen

Alleen als je ook op een accountantskantoor gaat werken, minder vaak als je bijv het bedrijfsleven in wilt.