Hoe omgaan met 'het loslaten van...'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jaggie

Hoe omgaan met 'het loslaten van...'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 22:41

Mijn ouders zijn echt twee geweldige mensen, ik kan op een positieve manier met ze opschieten en praten. Natuurlijk zijn er ook wel eens menigsverschillen, maar waar is dat niet? Ik durf ook best te zeggen dat ik redelijk verwend ben en dat ik heel veel voorelkaar krijg Vork , ik ben mij daar ook wel van bewust en probeer zelf ook wel eens de boot af te houden. Ik bedoel ik kan en wil dingen ook best zelf regelen of betalen. Neemt niet weg dat ik het hartstikke lief vind wat ze allemaal voor mij doen.

Ik ben inmiddels 'al' 20, en de oudste thuis, die dus ook de weg mag plaveien voor broertjelief. Heb 4 maanden geleden mijn relatie, van 3,5 jaar, verbroken en daar stond ik zelf ook zeker achter. Mijn ex-vriend zat ook helemaal in de paarden, en jullie begrijpen dat ons leven ook echt alleen maar daarom draaide (uiteindelijk is dat ook een van de redenen dat het stuk is gelopen). Inmiddels weer een paar maanden verder, zit ik prima in mijn vel en is een vriendschap met een jongen die ik al 8 jaar ken uitgelopen op iets meer dan dat. Bewust hebben we het de eerste weken rustig aan gedaan, omdat ik niet van de ene in de andere relatie wil vallen en ook omdat ik weet dat mijn ouders dat niet kunnen waarderen.

Nu is hij al een paar x bij ons thuis geweest, ook blijven slapen en dat gaat prima. M'n ouders zijn nog wat 'stug' in de omgang met hem, maar ik begrijp best dat het weer even wennen is met een 'nieuw' iemand. Ik krijg het idee dat mijn moeder ook nog niet echt eraan kan wennen dat hij en ik nu 'wij' zijn, niet dat ze hem verder echt kende (alleen van gezicht), maar ze weet nog niet helemaal of ze ons wel bijelkaar vind passen. Nou prima, de tijd zal het leren, denk ik dan.

Deze nieuwe vriend heeft totaal niks met paarden, maar ik kan mijn dingen doen en ook hij heeft meer dan genoeg dingen om te doen. We hebben begrip voor elkaar en kunnen daarover makkelijk praten, zijn flexibel is ons doen en laten en zeker de moeilijkste niet. Nu doen we dus ook veel dingen buiten de paarden, en aangezien hij hier uit het dorp komt is het ook makkelijker om vaker af te spreken (ff ter info mijn ex woonde een dik uur rijden hiervandaan, dus hem zag ik max. 2 x per week). We zitten vaak met een heel stel vrienden in de kroeg, hebben dan een feestje hier of daar (de groep bestaat ui 45 personen, dus dan heb je dat wel eens:+), of we gaan gezellig samen wat doen als we dat gepland krijgen.

Misschien voelen jullie het al aan komen, mijn ouders hebben hier dus wat moeite mee, om te zien dat ik telkens maar weer de deur uit bent en niet meer thuis zit. Begrijp me niet verkeerd, ik train nog steeds heel veel en mijn studie komt ook zeker niet in het geding, dus daar kan het niet aan liggen. Ik probeer ook heus wel een paar avonden thuis te zijn, even bijkletsen of koffie drinken met m'n ouders, even bellen etc. Onlangs heb ik ze ook gezegd dat ze toch er aan zullen moeten wennen dat ik vaker weg ben, dat ik goed op mezelf kan passen en dat ik geen 'gekke' dingen doe. Ik ben een verstandige meid geworden, dankzij hun en ik ben ook heel blij met zo'n ouders, maar afentoe is het gewoon erg vervelend als ik weer moet horen 'ga je alweer weg, waarom?' of dat ze me 'verbieden' om weg te gaan (waarna ik uiteindelijk nog mag gaan hoor Clown).

Mijn 'vraag' is nu eigenlijk, hoe gaat dat bij jullie en hoe gaan jullie daarmee om?

Alja

Re: Hoe omgaan met 'het loslaten van...'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 05:21

ik ging op mijn 19de op mezelf wonen en voor die tijd werkte ik door de weeks op een dressuurstal en woonde ik daar ook dus was ik weinig thuis en herken dus weinig uit je stukje.
maar kan me wel voorstellen dat het voor je ouders lastig is dat je na 3,5 jaar ineens een andere vriend hebt maar ze moeten natuurlijk wel snappen dat je een leeftijd hebt dat jouwn leven uit andere dingen bestaat dan bij hun op bank zitten..
in ieder geval veel suc6 ermee Lachen

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 06:11

Ow wat klinkt dit bekend Tong uitsteken
Heb nu bijna 5 maanden een relatie, en dit is de 1e keer dat ik echt een serieuze relatie heb.
Slaap elke dag bij m, en anders hij bij mij.
Maar ja, overdag heb ik school of stage, en 's avonds werk ik, en daarna ga ik naar hem. Zie mn ouders dus ook nauwelijks meer.
Eerst vonden ze dit niet erg, want ze vinden me vriend hartstikke aardig, maar mijn moeder heeft het er nu best moeilijk mee.
Ook dingen als "ga je nu alweer weg" of "slaap je vanavond thuis of alweer bij jeff"
Maar ja, heb ook gezegd, ben bijna 20, dus dan krijg je dat soort dingen Tong uitsteken
probeer ook wel eens een avondje thuis te zijn, maar ja vaak gebeurd dat niet..

Ze moeten er maar proberen aan te wennen denk ik Tong uitsteken
Kleine meisjes worden groot Knipoog
Komt vanzelf wel goed Lachen

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 07:15

Ik denk dat het voor je ouders gewoon even wennen is.
Toen ik op mezelf ging wonen had mijn moeder daar ook heel veel moeite mee, ze belde me elke dag, vroeg 5x in de week of ik daar kwam eten en dan gaf ze me voor de andere dagen nog eten mee, kwam steeds langs en als ik een paar dagen niks had laten horen dan kreeg ik een smsje of ik nog leefde. Maar hoe langer ik op mezelf woonde hoe beter dit ging. Nu ga ik 1x per week bij hen eten en bel ik af en toe en nu is het ook goed. Ik heb nu een tijd een vriendje die een uur rijden van me vandaan woont en ze snapt heel goed dat ik veel tijd bij/met hem doorbreng.

Misschien kun je het hier gewoon met je ouders over hebben. Waarschijnlijk hebben ze zelf niet door dat het voor jou vervelend is om te horen 'ga je nu alweer weg?'

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:21

Ik herken het wel! Ik word in januari 20 en ik heb sinds 21 augustus 2006 een hele leuke vriend..Maarja, hij woont een half uurtje verderop (met de auto), dus het is veel combineren, dus ene weekend bij ons, ene x daar eten andere keer bij ons. Feit is ook nog eens dat ik enigskind ben en dat mijn ouders al 1 dochter verloren zijn, 6 weken na haar geboorte, dus ze zijn gewoon heel zuinig op me, en vinden het echt moeilijk om me een aantal dagen weinig/niet te zien. Gelukkig helpen mijn ouders me veel met m'n paard, die net zadelmak is, dus op die manier doen we wel veel dingen samen!

Het was bij mij vooral mijn vader die het er moeilijk mee had, want hij raakte zijn "kleine meisje" kwijt. Gelukkig zijn ze er al redelijk aan gewend en is het tegenwoordig wel zo, dat ik ivm. de paarden redelijk veel thuis ben! dus de opmerking 'het is hier geen hotel,' hoor ik niet zo vaak meer..Lachen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:26

Hier een ervaring van de "andere kant" Clown : Ik ben moeder van een 18-jarige dochter Knipoog .
Zij heeft ook ruim 2,5 jaar een vriend gehad, die hier in-en-uit ging (net zoals mijn dochter bij hem thuis trouwens Knipoog ).
Sinds eind mei is het uit tussen die 2. Erg jammer, want ze had een aardige vriend, maar goed, dat is natuurlijk een zaak tussen die 2 Knipoog .
Sinds een week of 2 date ze nu met een andere knul. Ze is hier redelijk open over tegenover ons en ik vind het ook geen probleem dat ze veel de hort op is.
Het enige wat ik idd ook regelmatig roep, is dat het hier geen hotel is Knipoog . Ze woont hier in huis en dan vind ik dat ze zich ook wel een beetje aan ons kan aanpassen. We eten hier bijv. meestal rond een uur of 7, omdat mijn man dan thuis komt. Mijn dochter heeft er vaak een handje van om dan om 7 wat met hem of d´r vriendinnen af te spreken Rolleyes . Dan denk ik ook vaak "is dat nu nodig Scheve mond ?!!"
Dat betekend dat ik of voor haar eerder het eten op tafel moet hebben (en mijn man zijn hap in de magnetron moet opwarmen) of dat zij pas eet als ze rond een uur of 9-10 thuis komt.
Ik (en ook mijn man!) zijn dus niet bang om onze dochter los te laten, maar voor mij ligt het probleem meer in de pratische dingen Knipoog .

lady_owner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:40

ik woon nog steeds thuis en ik zou het niet moeilijk vinden denk ik

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:44

lady_owner schreef:
ik woon nog steeds thuis en ik zou het niet moeilijk vinden denk ik

Ehhh, wat zou je niet moeilijk vinden Blond ?