Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Lynn_Nikita schreef:gewoon de tekst lezen, boekje wegleggen en het verhaal schrijven van hoe jij dekt dat je het het beste kan omschrijven
Laat onbenullige stukjes erbuiten en schrijf gewoon in grote lijnen waar het over gaat
watdanhe schreef:Eigenlijk is het juist de bedoeling dat de samenvatting en het verhaal op hetzelfde neerkomenLaat onbenullige stukjes erbuiten en schrijf gewoon in grote lijnen waar het over gaat
Schrijf een stuk in eigen woorden (vat iets samen bv) en zet daarbij een voetnoot met referentie. 
Misser schreef:Hoe kan je nou al een scriptie hebben geschreven als je nog op de middelbare school zit?
Ik zou dingen in eigen woorden neerzetten en dan met voetnoten verwijzen.
Welshcobfan schreef:Wat misser zegt inderdaadSchrijf een stuk in eigen woorden (vat iets samen bv) en zet daarbij een voetnoot met referentie.
Ook al gebruik je niet dezelfde woorden als de schrijver, dan nog zijn referenties verplicht! Je maakt wel gebruik van de inhoud immers!
Je hoeft alleen niet te citeren met aanhalingstekens omdat je het samenvat
Overigens is het niet bezwaarlijk om een paar goede citaten letterlijk te gebruiken, om iets te verduidelijken.
Kirsten_S schreef:watdanhe schreef:Eigenlijk is het juist de bedoeling dat de samenvatting en het verhaal op hetzelfde neerkomenLaat onbenullige stukjes erbuiten en schrijf gewoon in grote lijnen waar het over gaat
maar pleeg je dan geen plagiaat, want dan hoor je toch de bron er bij te zetten? Dus je zou bijv. een woordje kunnen verandern in de zin ofzo?
Dat is het probleem niet. 
Vandaar de verwarring 

(of boekenlijst/bronnenlijst wat je maar wilt
)
Moet nu op het HBO pas een scriptie maken, om het af te sluiten... rotwerk 
verootjoo schreef:ja idd... bij mij werd het op de middelbareschool ook geen scriptie genoemt hoor
En idd...bronnen vermelden in APA-stijl achterin, en alle tekst wat je niet zelf hebt verzonnen verwijzen naar een bron
Ik heb geen literatuuronderzoek gedaan bij mijn PWS, maar zelf een onderzoekje opgezet. Daarbij kun je de resultaten dus niet uit een boek halen, dus schrijf je het zelf 
Al denk ik dat het voor de middelbare school niet zo heel precies moet....

Maar tussen de belangrijke informatie stukken theorie bv kun je zelf een hoop kwijt hoor! Want je moet wel mooie overgangen maken
en dat kun je ook zonder belangrijke info uit de boeken
Ik ken iig geen andere stijl, en dit is er zo ingeboord bij ons dat ik het niet eens anders zou dúrven doen, haha 
? 
verootjoo schreef:Het is toch niet de bedoeling dat je alles uit boeken gaat halenIk heb geen literatuuronderzoek gedaan bij mijn PWS, maar zelf een onderzoekje opgezet. Daarbij kun je de resultaten dus niet uit een boek halen, dus schrijf je het zelf
Alleen de achtergrondinfo zoek je op ergens, en die beschrijf je dan alsnog zelf. Met af en toe citaten
Werkt ook altijd erg goed hahaha
en ook in de literatuurlijst te zetten (jaaa zo heette dat!
)