eigen woorden? huh?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten_S

eigen woorden? huh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 17:31

HELLPPP!
Wie kan me helpen teksten in me eigen woorden te zetten? Want ik ga nu alleen maar de woorden de verplaatsen en dat vind ik niet zo handig. en ik kan natuurlijk ook geen plagiaat plegen, maar om nou bij elke zin te zetten waar uit je het hebt is ook bijna niet te doen..
Ik kan best een samenvatting schrijven maar vaak komt het gewoon op hetzelfde neer..

Ik moet nu namelijk een profielwerkstuk maken, en ik heb alle informatie al enzo, maar hoeee in vredesnaam moet ik beginnen , hoe zit dat in elkaar en wat voor schrijfstijl moet je hebben.

Bij me scriptie namelijk moet ik bij elk stukje wat ik schrijf er bij schrijven van welke bron het kwam.

Ik heb namelijk een idee dat je gewoon een normaal werkstuk moet maken, wat ik altijd deed op de basisschool over een hondensoort.

Wie kan me tips geven over hoe ik stukjes in eigen woorden kan zetten, zodat ik niet alles hoef over te schrijven en de bronnen er maar bij te zetten.

Alvast bedankt

Lynn_Nikita

Re: eigen woorden? huh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:36

gewoon de tekst lezen, boekje wegleggen en het verhaal schrijven van hoe jij dekt dat je het het beste kan omschrijven

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 17:39

Lynn_Nikita schreef:
gewoon de tekst lezen, boekje wegleggen en het verhaal schrijven van hoe jij dekt dat je het het beste kan omschrijven

jaa dat probeer ik dus ook steeds nu, gaat me aardig goed af. maar aangezien ik niet zo veel dingen kan onthouden en het binnen 2 sec uit me hoofd is , moet ik vaak terug kijken en neem ik die zin weer over.

ik vind het gewoon hartstikke moeilijk, want ik kan in me hoofd niet een goede zin maken, en als iemand anders het maakt of zegt dan denk ik ohjaaah dat ziet er mooi uit. Ik heb gewoon echt niet dat ruimtelijk denkvermogen en daar baal ik echt óntzettend van. Ik weet het wel, maar ik kan het in me hoofd zeg maar niet op volgorde en goed neerzetten.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:41

Eigenlijk is het juist de bedoeling dat de samenvatting en het verhaal op hetzelfde neerkomen Knipoog Laat onbenullige stukjes erbuiten en schrijf gewoon in grote lijnen waar het over gaat Knipoog

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 17:47

watdanhe schreef:
Eigenlijk is het juist de bedoeling dat de samenvatting en het verhaal op hetzelfde neerkomen Knipoog Laat onbenullige stukjes erbuiten en schrijf gewoon in grote lijnen waar het over gaat Knipoog

maar pleeg je dan geen plagiaat, want dan hoor je toch de bron er bij te zetten? Dus je zou bijv. een woordje kunnen verandern in de zin ofzo?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 17:51

En wat ik ook vaak heb is dat als ik een zin maak en doe er een 'moeilijk' woordje in , denk ik vaak: bestaat dit woord wel , klopt dit wel..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:32

heeft iemand nog tips?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:40

Hoe kan je nou al een scriptie hebben geschreven als je nog op de middelbare school zit?

Ik zou dingen in eigen woorden neerzetten en dan met voetnoten verwijzen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:47

Wat misser zegt inderdaad Lachen Schrijf een stuk in eigen woorden (vat iets samen bv) en zet daarbij een voetnoot met referentie.

Ook al gebruik je niet dezelfde woorden als de schrijver, dan nog zijn referenties verplicht! Je maakt wel gebruik van de inhoud immers!
Je hoeft alleen niet te citeren met aanhalingstekens omdat je het samenvat Knipoog

Overigens is het niet bezwaarlijk om een paar goede citaten letterlijk te gebruiken, om iets te verduidelijken.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:57

Misser schreef:
Hoe kan je nou al een scriptie hebben geschreven als je nog op de middelbare school zit?

Ik zou dingen in eigen woorden neerzetten en dan met voetnoten verwijzen.

uhh daar zijn we nu mee bezig. ik zit in me examenjaar dus dan moet je dat doen

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:59

Welshcobfan schreef:
Wat misser zegt inderdaad Lachen Schrijf een stuk in eigen woorden (vat iets samen bv) en zet daarbij een voetnoot met referentie.

Ook al gebruik je niet dezelfde woorden als de schrijver, dan nog zijn referenties verplicht! Je maakt wel gebruik van de inhoud immers!
Je hoeft alleen niet te citeren met aanhalingstekens omdat je het samenvat Knipoog

Overigens is het niet bezwaarlijk om een paar goede citaten letterlijk te gebruiken, om iets te verduidelijken.

Je bedoeld een bronnenlijst aan het einde ofzo? Wat ik gebruik nu informatie van verschillende boeken en dat prop ik in elkaar zeg maar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:00

Kirsten_S schreef:
watdanhe schreef:

maar pleeg je dan geen plagiaat, want dan hoor je toch de bron er bij te zetten? Dus je zou bijv. een woordje kunnen verandern in de zin ofzo?

Je hebt toch altijd een bronvermelding in een werkstuk Verward Dat is het probleem niet.
Je moet gewoon opschrijven wat relevant is voor je onderwerp, en dan hoe je het zelf zou zeggen. Je hoeft niks over te typen ofzo, maar alleen de dingen eruit halen die je nodig hebt.

soms is het handig om te citeren. Dan neem je een zin letterlijk over van iemand, en dan zet je hem tussen haakjes, en verwijs je ernaar in een voetnoot.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:01

Denk dat het bij misser en mij nog gewoon werkstukken, verslagen of essays genoemd werden Tong uitsteken

Scriptie is iets wat je op het hbo of universiteit schrijft als afsluiting van je bacholer en master Lachen Vandaar de verwarring Knipoog

Daarom ben ik ook in verwarring hahaha Haha!

Wat wij moeten doen voor een scriptie is elk stukje tekst wat je ook maar uit een boek haalt een correcte bronvermelding erbij zetten (kan ook in een voetnoot of in de tekst) én daarna natuurlijk verwijzen in een referentielijst Lachen (of boekenlijst/bronnenlijst wat je maar wilt Lachen )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:14

ja idd... bij mij werd het op de middelbareschool ook werkstuk genoemt hoor Knipoog Moet nu op het HBO pas een scriptie maken, om het af te sluiten... rotwerk Tong uitsteken
En idd...bronnen vermelden in APA-stijl achterin, en alle tekst wat je niet zelf hebt verzonnen verwijzen naar een bron Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 19-10-08 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:14

Okeee, jaa wij noemen het scriptie Tong uitsteken

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:16

verootjoo schreef:
ja idd... bij mij werd het op de middelbareschool ook geen scriptie genoemt hoor Knipoog
En idd...bronnen vermelden in APA-stijl achterin, en alle tekst wat je niet zelf hebt verzonnen verwijzen naar een bron Tong uitsteken

Noujaah, volgens mij kan je dan alles verwijzen naar een bron, want je hebt het uit het boek gehaald, de info die hun hebben opgezocht en onderzocht, dus het zou nooit je eigen verzonnen tekst kunnen zijn want dan zou het niet kloppen Tong uitsteken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:20

Het is toch niet de bedoeling dat je alles uit boeken gaat halen Verward Ik heb geen literatuuronderzoek gedaan bij mijn PWS, maar zelf een onderzoekje opgezet. Daarbij kun je de resultaten dus niet uit een boek halen, dus schrijf je het zelf Pling
Alleen de achtergrondinfo zoek je op ergens, en die beschrijf je dan alsnog zelf. Met af en toe citaten Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:23

Wat grappig dat jullie bij fysiotherapie ook met APA stijl werken! Dacht dat alleen bij psychologie ermee gewerkt werd,maar blijkbaar is het een gangbare manier geworden Lachen
APA omschrijft het heel duidelijk hoe je je bronnen moet verwijzen en vermelden Lachen Al denk ik dat het voor de middelbare school niet zo heel precies moet.... Haha!
Hoefden wij iig niet te doen Nagelbijten / Gniffelen
Al had ik laatst een studente die een bron zo vermelde:
bron:internet Clown

En kirsten_S dat klopt helemaal wat je zegt Lachen Maar tussen de belangrijke informatie stukken theorie bv kun je zelf een hoop kwijt hoor! Want je moet wel mooie overgangen maken Lachen en dat kun je ook zonder belangrijke info uit de boeken Knipoog
Of uitleggen wat een schrijver voor ogen heeft bijvoorbeeld na een geciteerd stukje. of iets uit je eigen ervaring als dat mogelijk is als illustratie.
Kortom: theorie uit een boek, de rest bedenk je zelf om er een mooi en goed verhaal van te maken Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:25

volgens mij is APA vrij gangbaar voor wetenschappelijke onderzoeken Lachen Ik ken iig geen andere stijl, en dit is er zo ingeboord bij ons dat ik het niet eens anders zou dúrven doen, haha Tong uitsteken

Op de middelbare school moesten wij gewoon, schrijver-titel-druk-bladzijde doen geloof ik

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:26

APA? Is dat een soort Kluwer's leidraad voor juridische auteurs Haha!?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:27

Ik las het inderdaad dat de APA een vrij gangbare manier is Lachen
Maar als je zelf psychologie studeert is het sowieso een gangbare manier aangezien het van de American Psychological Association, dus dacht ik: ach dan zal elke studie wel zijn eigen vereniging hebben voor verwijzingen Nagelbijten / Gniffelen

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:28

verootjoo schreef:
Het is toch niet de bedoeling dat je alles uit boeken gaat halen Verward Ik heb geen literatuuronderzoek gedaan bij mijn PWS, maar zelf een onderzoekje opgezet. Daarbij kun je de resultaten dus niet uit een boek halen, dus schrijf je het zelf Pling
Alleen de achtergrondinfo zoek je op ergens, en die beschrijf je dan alsnog zelf. Met af en toe citaten Ja

jaaa maar bij mijn onderwerp bijvoorbeeld wel. ik houd het over de spijsvertering. Dat is mijn onderdeel zeg maar, we doen het met ze vieren en gaan een plan opzetten voor een bokshotel. en ik houd het dus over de sporters zelf en heb daar de spijsvertering samen met docent uitgehaald. Dus is het een beetje moeilijk om dingen uit me hoofd te doen. De andere mensen uit me groepje hebben dat bijvoorveeld wel, die moeten zelf dingen onderzoeken.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:30

ik probeer bijvoorbeeld met zo veel mogelijk informatie uit verschillende boeken een zo'n informatiefrijk stukje te schrijven en goede overgangen te maken

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:32

Dan moet je dus idd veel verwijzen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:32

Je kan ook een leuk voorbeeld verzinnen ter verduidelijking van een informatiestukje uit een boek Lachen Werkt ook altijd erg goed hahaha Haha!

Vergeet niet bij elk stukje informatie de juiste bron te vermelden Knipoog en ook in de literatuurlijst te zetten (jaaa zo heette dat! Haha!)