Managment en organisatie, wie kan mij helpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Managment en organisatie, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 15:40

lieve allemaal.
Ik ben op het moment een samenvatting aan het maken voor M&O, ik zit in havo 4 en ik ben bij hfd 1. Het gaat nu over de verschillende rechtspersonen. Bijv. vennootschap onder fimra besloten vennootschap enz. Nu probeer ik er dus een tabel over te maken, met wie de leiding heeft en waar de verantwoording ligt enzo. Maar het lukt mij nog niet echt, dus wie heeft er voor mij een duidelijk verhaal over de verschillen van,

- eenmanszaak
- V.O.F
- naamloze vennootschap
- besloten vennootschap

ik hoop dat iemand kan helpen! Lachen

PS: de methode is In balans

xxx

Liezel1

Re: Managment en organisatie, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:42

Dit soort dingen zul je toch echt zelf moeten doen.
Maak vast een overzicht, misschien dat wij je dan aan kunnen vullen...
Ik kan wel alles gaan voorkauwen, maar daar leer jij niets van....

Kijk anders een op www.kvk.nl of zoek op Google.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 15:43

okee bedankt, ik zal even kijken Tong uitsteken

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:44

Wiki is your best friend Knipoog

Ik doe je er eentje voor

Een eenmanszaak is een bedrijfsvorm waarbij één persoon in alle opzichten verantwoordelijk is voor de onderneming. De eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid, het is een economische activiteit van de natuurlijke persoon die de onderneming drijft. Er wordt juridisch gezien geen onderscheid gemaakt tussen ondernemingsvermogen en privé-vermogen (fiscaal is er wel een onderscheid). Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een besloten vennootschap (BV).

Of de eigenaar van een eenmanszaak ook als ondernemer in de zin van de inkomstenbelasting wordt gezien hangt van een aantal factoren af.

het aantal klanten
er moet sprake zijn van ondernemersrisico (mogelijk oninbare vorderingen, wanbetalers)
de onderneming moet zich als zodanig kenbaar maken in het openbaar (reclame, website)
investeringen
Deze factoren worden in samenhang beoordeeld en gewogen door de belastingdienst.

Iemand die ondernemer is voor de inkomstenbelasting kan van een aantal belastingfaciliteiten gebruikmaken, zoals Fiscale oudedagsreserve en zelfstandigenaftrek. Een startende ondernemer kan bovendien drie jaar gebruikmaken van de startersaftrek. De winst of het verlies uit de onderneming geldt als persoonlijke inkomsten. De ondernemer betaalt hier dus zelf inkomstenbelasting over.

Bij een eenmanszaak kunnen mensen in dienst zijn, dit in tegenstelling tot een ZZP'er of freelancer.

Alle schulden die deze persoon als ondernemer maakt zijn dus persoonlijke schulden. Een schuldeiser kan dus bij uitblijven van betaling verhaal halen op de ondernemer zelf. Indien de ondernemer in gemeenschap van goederen is getrouwd dan is het vermogen van de echtgeno(o)t(e) ook aanspreekbaar voor schulden.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 15:46

oke bedankt zeg! Lachen
ik had al een tabel gemaakt maar het lukt nog niet zo

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:49

de naamloze vennootschap en de besloten vennootschap hebben allebei een rechtspersoonlijkheid, een eenmanszaak heeft deze niet. bij een eenmanszaak is de eigenaar dus volledig aansprakelijk voor de schulden van de onderneming, de bank kan hierbij ook prive-bezitten opeisen. bij een een onderneming met een rechtspersoonlijkheid kan dat niet, iemand kan de bestuurders wel op de schulden wijzen, maar ze zijn niet persoonlijk aansprakelijk.
ik hoop dat je er wat aan hebt, ik heb het wel overgetypt van een andere methode, maar ik ga der van uit dat het wel klopt Knipoog

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 15:56

aaah super bedankt! Haha!

xx

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:52

sgwrijdster schreef:
iemand kan de bestuurders wel op de schulden wijzen, maar ze zijn niet persoonlijk aansprakelijk.

Dat is iets te kort door de bocht.
Indien er bewezen kan worden dat er onbehoorlijk bestuur is geweest kan bv de curator bij een faillisement van de BV wel degelijk de schulden van de BV verhalen op het privévermogen van de bestuurder(s). Onbehoorlijk bestuur kunnen verschillende dingen zijn.

Voor een BV heb je een startkaptaal van € 18.000,- nodig, maar dat blijkt in de praktijk een wassen neus te zijn.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:09

Huiswerktopic, dus hier een slotje.
Dit is heel eenvoudig te googlen of op een andere manier op te lossen. Huiswerk maak je niet door het maar op Bokt te gooien...