Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
en als ik even naar mezelf kijk op die leeftijd, had nog veel behoefte aan het oude vertrouwde
Want 8 kilometer buiten assen is het rustig. Dus als je ervan houdt, prima. Maar als je van de drukte van Amsterdam houdt, kan het erg stil zijn.
Dus 8 kilometer van Assen af klinkt als een zeer rustige plek
(in vergelijk met amsterdam
).Welshcobfan schreef:Bovendien als jullie relatie goed is, kun je altijd nog over een jaar verhuizen. Ga er eerst maar eens een paar keer logeren, kijken hoe dat bevalt
M'n huurpony speelt ook héél erg mee hoor moet ik zeggen
Als ik wegga zou ik hem heel graag mee willen nemen, met die oneindige ruiterpaden daar, maar als op mezelf wonende student kan ik dat gewoon niet betalen helaas.
of dezelfde hbo studie ook gegeven wordt in assen/groningen/leeuwarden als in Amsterdam. Als je dan switcht krijg je vaak vrijstelling voor die vakken die gelijkwaardig aan elkaar zijn, die je dus al hebt afgerond
Ik had eerst wel een behoorlijke cultuurschok hoor
MoonChloe schreef:Welke plaats eigenlijk als ik vragen mag?
Amsterdam - Assen met trein is zeer goed te doen in 2 uur en 5 min ongeveer![]()
Dus als je gaat studeren en een ov hebt kun je heel makkelijk snel op neer.

Zoezi schreef:Ik zou het niet doen.
Zo wie zo werken lange afstandsrelaties niet.EN als je het doet, dan moet je er tegen kunnen alles achter je te laten!
Ik heb een tijd lang een PRIMA lange afstands relatie gehad en dan heb ik het niet over een luttel afstandje als van Amsterdam naar Drenthe...
Kom op mensen, in Nederland hebben we eigenlijk niet echt lange afstanden hoor... Mijn vriend woonde in Brisbane, Australie en ik in Amsterdam, Nederland en een van ons heeft uiteindelijk ook de keuze gemaakt naar de ander toe te gaan (in mijn geval hij, maar het is niet ondenkbaar dat we diezelfde stap nog eens omgekeerd gaan doen). Nee, binnen Nederland zou ik zelf niet zo'n probleem maken van afstanden...die zijn echt allemaal goed overbrugbaar wanneer je vrienden of familie mist...
aukje91 schreef:@ Welshcobfan
Ja haha dat vond ik ook altijd zo lekker eerst, ff een dagje weg uit de drukteIk had eerst wel een behoorlijke cultuurschok hoor
MoonChloe schreef:Welke plaats eigenlijk als ik vragen mag?
Amsterdam - Assen met trein is zeer goed te doen in 2 uur en 5 min ongeveer![]()
Dus als je gaat studeren en een ov hebt kun je heel makkelijk snel op neer.
Smilde
Ik stap in Duivendrecht op en dan is het precies 2 uur treinen naar Assen. Maar dan komt er nog een uur reistijd bij door de metro hier en de bus daar, en het wachten daarop.
Ik heb dan een OV voor doordeweeks, ik zou dan waarschijnlijk hier naar de HvA gaan en dat is (afhankelijk van de locatie) met de metro te bereiken. In het weekend heb ik dus gewoon de korting die ik nu ook al heb.
Hij zou ook wel in Amsterdam willen wonen. We kunnen het natuurlijk ook zo doen dat ik m'n hele studie thuis blijf wonen en wanneer we allebei een vaste baan hebben dat we dan hier wat gaan zoeken. Maar nog 5 jaar thuis wonen, niet samen wonen én een LAT-relatie? Ik weet niet of we dat volhouden.
). Bovendien is Assen nou ook niet een stad waarvan je altijd denkt van dat leeft. Het verschil met Amsterdam is echt heel erg groot en jij bent nog zo jong. Ik zou zelf kiezen om in A'dam te blijven en met regelmaat naar Smilde te gaan.
(en je vrienden en familie) zodat je in die tijd ook rustig kan wennen aan smilde. Dan kan je altijd nog bepalen wat je doet

maar wat heb ik moeten wennen in het drukke westen na m'n hele leven in Friesland te hebben gewoond!