De liefde achterna gaan?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De liefde achterna gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:32

Ik heb nu ruim 2 jaar met mijn vriend. Ik woon in Amsterdam en hij woont nu tijdelijk in Haarlem, wat er even niet toe doet, maar woonde al een jaar of 10 in Drenthe. Toen ie achttien werd heeft ie zich gelijk ingeschreven voor een huisje in dat dorp in Drenthe, en dat heeft ie sinds deze week Hij hoopt er binnen 2 maanden in te zitten, omdat ie nog spulletjes bij elkaar moet zoeken en nog wil schilderen enzo.
Ik zit nu in m'n examenjaar havo, dus kan volgend schooljaar alle kanten op. We willen heel graag gaan samenwonen en samen iets op gaan bouwen, ik wil zoiezo wel het huis uit. Niet dat ik het zo vervelend heb hoor, maar heb veel behoefte aan zelfstandigheid.
Volgend jaar zou ik dus bij hem in kunnen trekken en daar m'n opleiding kunnen doen. Het is ook geen dorp in the middle of boerennowhere, maar ligt vlakbij Assen, zo'n 8 km er vanaf.
Alleen houden een paar dingen me tegen. Ik ben geboren en getogen in Amsterdam Zuidoost, waarom zou ik in godsnaam uit Amsterdam weggaan om in een Drenths dorp te gaan wonen? Verder laat ik een groot deel van m'n familie achter, en natuurlijk ook vriendinnen (alhoewel ik zoiezo naar een andere school ga). Verder heb ik hier een in de buurt een huurpony waar ik erg aan gehecht ben. Is het het allemaal wel waard?

dennisje

Re: De liefde achterna gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:35

ik zou zelf bij mijn familie en vriendin en natuurlijk paardje blijven.
maar als het echte liefde is zou ik er toch wel over na gaan denken. en mischien kun je de pony meenemen of iets. familie kun je ook opzoeken. het is wel wennen maar als jullie een toekomst hebben is het wel waard om te gaan samen wonen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:40

Ik zou het (nog) niet doen. Op deze leeftijd heb je (ik in ieder geval) nog veel behoefte aan je vriendinnen en familie. Anders moet je daar helemaal opnieuw beginnen.
Maar ik snap ook wel dat je bij hem wilt zijn.
Wat is je gevoel, welke argumenten wegen het zwaarst?

Edit: Iets veranderd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:42

Is het niet een idee dat jullie 'parttime' gaan samenwonen? Hij dat huisje in Drenthe, jij een huisje/kamer in de stad? Zodat je 'the best of both worlds' hebt? Ik denk dat dat in de fase waarin jullie nu zitten ook heel gezond is. Kun je altijd later nog beslissen of en waar je echt gaat samenwonen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:42

persoonlijk zou ik niet mijn hele leven achter laten voor een man maar ook ik ben uit schade wijs geworden..
tja denk niet dat iemand het voor je kan beslissen maar dat je het echt zelf moet doen en heel diep in je hart weet je het antwoord vast ook wel..
suc6 ermee Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:45

Bij teveel twijfel zou ik het absoluut niet doen, je bent nog erg jong Lachen en als ik even naar mezelf kijk op die leeftijd, had nog veel behoefte aan het oude vertrouwde Lachen
Je gaat niet zo even op en naar naar Amsterdam als je je vrienden mist en zij kunnen ook niet zo 1,2,3 naar jou toe komen.
Stap van Amsterdam naar een klein dorpje in Drenthe is best groot Lachen Want 8 kilometer buiten assen is het rustig. Dus als je ervan houdt, prima. Maar als je van de drukte van Amsterdam houdt, kan het erg stil zijn.

Bovendien als jullie relatie goed is, kun je altijd nog over een jaar verhuizen. Ga er eerst maar eens een paar keer logeren, kijken hoe dat bevalt Knipoog

Als je hier al 8 kilometer van groningen afzit, zit je ook al erg rustig Nagelbijten / Gniffelen Dus 8 kilometer van Assen af klinkt als een zeer rustige plek Lachen (in vergelijk met amsterdam Knipoog ).

Wil je na je havo verder studeren? dan is het handiger om je te richten op een studie qua plaats. Niet elke stad heeft dezelfde opleidingen, dus dat is ook iets om over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 00:29

Welshcobfan schreef:
Bovendien als jullie relatie goed is, kun je altijd nog over een jaar verhuizen. Ga er eerst maar eens een paar keer logeren, kijken hoe dat bevalt Knipoog

Daar zat ik tijdens het schrijven van dit topic ook al erg aan te denken hehe. Maar is het geen probleem om van school te veranderen midden in een HBO-studie?
Ik denk dat ik nog een jaartje kies voor weinig zorgen Haha! M'n huurpony speelt ook héél erg mee hoor moet ik zeggen Bloos Als ik wegga zou ik hem heel graag mee willen nemen, met die oneindige ruiterpaden daar, maar als op mezelf wonende student kan ik dat gewoon niet betalen helaas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 00:47

Ligt aan je studie Lachen of dezelfde hbo studie ook gegeven wordt in assen/groningen/leeuwarden als in Amsterdam. Als je dan switcht krijg je vaak vrijstelling voor die vakken die gelijkwaardig aan elkaar zijn, die je dus al hebt afgerond Lachen
Dus het is mogelijk, kan je wel iets langer de tijd kosten maar is het overwegen zeker waard!

Ik zou ook zeker nog lekker een jaartje thuis blijven, kun je af en toe naar het rustige drenthe om vervolgens je thuis weer in de drukte te storten van vrienden, familie en stad! Haha!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:16

Welke plaats eigenlijk als ik vragen mag?

Amsterdam - Assen met trein is zeer goed te doen in 2 uur en 5 min ongeveer Tong uitsteken

Dus als je gaat studeren en een ov hebt kun je heel makkelijk snel op neer.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:22

MW --> LZP

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:25

Ik zou het niet doen.
Zo wie zo werken lange afstandsrelaties niet.
EN als je het doet, dan moet je er tegen kunnen alles achter je te laten!
Ik ben van Rotterdam naar Tilburg verhuisd voor de liefde. Ik heb er geen vrienden aan overgehouden. Daarna, na 2 jaar, ben ik zelfs in Belgie gaan wonen. Het heeft me 7 jaar gekost om weer een beetje een leuk clubje aan mensen om me heen te verzamelen!
Ik heb er in elk geval geen spijt van, maar ik denk niet dat ik het nog eens zou doen als ik het overnieuw moest doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:40

@ Welshcobfan
Ja haha dat vond ik ook altijd zo lekker eerst, ff een dagje weg uit de drukte Haha! Ik had eerst wel een behoorlijke cultuurschok hoor Bloos

MoonChloe schreef:

Amsterdam - Assen met trein is zeer goed te doen in 2 uur en 5 min ongeveer Tong uitsteken

Smilde Lachen
Ik stap in Duivendrecht op en dan is het precies 2 uur treinen naar Assen. Maar dan komt er nog een uur reistijd bij door de metro hier en de bus daar, en het wachten daarop.
Ik heb dan een OV voor doordeweeks, ik zou dan waarschijnlijk hier naar de HvA gaan en dat is (afhankelijk van de locatie) met de metro te bereiken. In het weekend heb ik dus gewoon de korting die ik nu ook al heb.

Hij zou ook wel in Amsterdam willen wonen. We kunnen het natuurlijk ook zo doen dat ik m'n hele studie thuis blijf wonen en wanneer we allebei een vaste baan hebben dat we dan hier wat gaan zoeken. Maar nog 5 jaar thuis wonen, niet samen wonen én een LAT-relatie? Ik weet niet of we dat volhouden.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:57

Zoezi schreef:
Ik zou het niet doen.
Zo wie zo werken lange afstandsrelaties niet.EN als je het doet, dan moet je er tegen kunnen alles achter je te laten!

Dat dik gemaakte stukje tekst is natuurlijk onzin... er zijn meer dan genoeg mensen voor wie een lange afstandsrelatie prima werkt, dat het voor jou niet heeft gewerkt is iets heel anders dan "werkt zowiezo niet" he... Lachen Ik heb een tijd lang een PRIMA lange afstands relatie gehad en dan heb ik het niet over een luttel afstandje als van Amsterdam naar Drenthe... Haha! Kom op mensen, in Nederland hebben we eigenlijk niet echt lange afstanden hoor... Mijn vriend woonde in Brisbane, Australie en ik in Amsterdam, Nederland en een van ons heeft uiteindelijk ook de keuze gemaakt naar de ander toe te gaan (in mijn geval hij, maar het is niet ondenkbaar dat we diezelfde stap nog eens omgekeerd gaan doen). Nee, binnen Nederland zou ik zelf niet zo'n probleem maken van afstanden...die zijn echt allemaal goed overbrugbaar wanneer je vrienden of familie mist... Lachen

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:04

Jeetje, ik zou er niet aan moeten denken. Ik zit nu ook in het laatste jaar van mijn havo, maar wil volgend jaar zéker nog niet gaan samenwonen. Het scheelt dat mijn vriend (waarschijnlijk) een heel stuk jonger is dan de jouwe, maar ik zou het heel erg vinden om mijn vriendinnen, familie en paardje op te geven voor alleen m'n vriend. Daar vind ik me nu echt nog te jong voor.

Maar heel veel succes met je keuze maken! Zorg dat je er geen spijt van krijgt Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:08

gewoon af en toe blijven slapen, kijken of je je er thuis gaat voelen
vrienden maken kan ook daar, echte vrienden zie je niet dagelijks en kan je ook opzoeken, je hebt msn, mail en telefoon
en is assen of omgeving zullen ook zat pony`s te vinden zijn
gewoon proberen, als niks word en je niet kan wennen kan je altijd nog terugkomen

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:50

aukje91 schreef:
@ Welshcobfan
Ja haha dat vond ik ook altijd zo lekker eerst, ff een dagje weg uit de drukte Haha! Ik had eerst wel een behoorlijke cultuurschok hoor Bloos

MoonChloe schreef:

Smilde Lachen
Ik stap in Duivendrecht op en dan is het precies 2 uur treinen naar Assen. Maar dan komt er nog een uur reistijd bij door de metro hier en de bus daar, en het wachten daarop.
Ik heb dan een OV voor doordeweeks, ik zou dan waarschijnlijk hier naar de HvA gaan en dat is (afhankelijk van de locatie) met de metro te bereiken. In het weekend heb ik dus gewoon de korting die ik nu ook al heb.

Hij zou ook wel in Amsterdam willen wonen. We kunnen het natuurlijk ook zo doen dat ik m'n hele studie thuis blijf wonen en wanneer we allebei een vaste baan hebben dat we dan hier wat gaan zoeken. Maar nog 5 jaar thuis wonen, niet samen wonen én een LAT-relatie? Ik weet niet of we dat volhouden.

Oh leuk dan kom je vlak bij mij te wonen! (ik woon in Bovensmilde)

Maar als ik jou was zou ik gewoon goed nadenken en ook met je vriend er over praten! Volg je hart zou ik zeggen Knipoog

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:10

Smilde is inderdaad relatief rustig. (netzoals buurdorp Hooghalen Knipoog ). Bovendien is Assen nou ook niet een stad waarvan je altijd denkt van dat leeft. Het verschil met Amsterdam is echt heel erg groot en jij bent nog zo jong. Ik zou zelf kiezen om in A'dam te blijven en met regelmaat naar Smilde te gaan. Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:23

Oeh, kan mij de cultuurschok wel voorstellen Haha!
Ik kom zelf uit de stad Groningen en ik vind assen al rustig. Smilde is helemaal een rustoord, best lekker voor even maar ik zou de drukte van de stad missen Nagelbijten / Gniffelen
Ik denk dat je er heel erg goed aan doet om toch nog een jaartje te genieten van amsterdam Lachen (en je vrienden en familie) zodat je in die tijd ook rustig kan wennen aan smilde. Dan kan je altijd nog bepalen wat je doet Lachen

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:27

Herkenbaar probleem....Ik woon in een klein dorp (ben ik ook geboren, familie en vrienden en paard wonen daar) en heb een vriendje in een grote stad, een uur bij me vandaan. We hebben het de laatste tijd ook wel een over samenwonen. Omdat hij daar een eigen zaak heeft zal ik zijn richting op komen........Aan de ene kant lijkt het me heerlijk om met hem te samenwonen maar aan de andere kant is het zo moeilijk om alles achter te laten. Paard kan op zich wel mee verhuizen maar mijn vrienden, familie, werk..............

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:33

Je moet doen wat je hart je ingeeft en wat je gevoel je zegt.
Ik ben achteraf heel blij dat ik dat gedaan heb. Ik ben ook bij mijn vriend gaan wonen terwijl ik er niet echt achter stond, ik voelde me daar zo rot en ongelukkig en ik ben nu heel blij dat ik daar weg ben gegaan.
Het was een megamoeilijke beslissing maar ik besef nu dat de beslissing de juiste was. Luister naar je hart en je gevoel, die zegt je het juiste.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:34

Ik ben zelf jaaaaren geleden vanuit een relatief grote plaats naar een klein dorp gegaan voor mijn relatie en het bevalt prima, maar ik houd van rust en stilte en zou meteen mijn koffers pakken bij wijze van spreken. Ik was 19 toen ik voor de eerste keer ging samenwonen (ook vent achterna maar toen naar grotere stad) en die relatie ging uit, zoals relaties wel eens doen. Nu na 17 jaar in het dorp wordt dit me eigenlijk alweer te groot.... Alleen hebben we nu een kind waar we rekening mee moeten houden dus ligt de situ anders.

Ga lekker snuffelen tijdens logeerpartijtjes, dat lijkt me een strak plan. Zoals al gezegd, hier in NL ben je in 3 uur met de auto door het hele land, dus waar hebben we het over???

En blijk je het niet leuk te vinden daar zoek je iets voor jezelf in A'dam of buurt daarvan, zodat je je eigen stek hebt en ga je latten. Bevalt dat na verloop van tijd niet kan je altijd nog kijken. Niemand die je dwingt om nu al een definitieve keuze te maken toch? Je hebt nog alle tijd van de wereld om die wereld te verkennen en waar je wilt gaan wonen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:59

Ik ben zelf iemand die uit het oosten des land afkomstig is maar voor vriendlief heb ik de grote stap weten te maken (met moeite) om van het oosten naar Amsterdam toe te verhuizen, we hebben 3.5 jaar met plezier in Amsterdam gewoond (zowel A.dam west als A.dam zuidoost).

En nu zijn we 4.5 jaar samen en verhuizen we eind volgende week naar ons nieuwe huis in Hoorn. Heb helemaal nog geen spijt gehad dat ik het oosten achter mij gelaten heb + mijn familie etc achter me gelaten heb. Als ze behoefte aan me hebben dan komen ze altijd wel gezellig onze kant toe op, of wij naar hen.

Vriendlief zn familie etc wonen grotendeels in Utrecht e/o dus sja das voor hem allemaal niet zo gek ver weg, maar mijn familie etc is al zo gauw 1.5 tot 2 uur rijden, en het gaat prima. Kijk wij hebben altijd zo gezegd als onze familie willen dat we dicht bij hen moeten gaan wonen dan kopen ze maar een huis voor ons bij hen in de buurt (fam wonen in aardig geprijsde wijken etc praten we over huizen van 2.5 tot 5 ton), vandaar dat we dat zo zeggen!

Maar nee het gaat prima zo. En zolang wij maar bovenal gelukkig met mekaar zijn en dat zijn we. Knipoog

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:44

Of de verhuizing het waard is, is nu moeilijk iets over te zeggen...

Ik ben zelf 2,5 jaar geleden van Friesland verhuist naar de Randstad. Geen enige twijfel, ik wilde gewoon samen zijn met mijn vriend en niet elk weekend weer met dat rot OV heen en weer reizen Knipoog
Ik ben toen verhuist naar Dordrecht en dat is me best zwaar gevallen.. ik was heel blij om samen te wonen met mijn vriend, maar de mentaliteit was zo anders, ik voelde me echt een vreemde eend in de bijt... Dus de eerste maanden zijn er heel wat traantjes gelaten, ik miste mijn familie, m'n vrienden maar bovenal haatte ik Dordrecht vanwege het grote verschil in mentaliteit!
Teruggaan was ook geen optie, ik wilde wel graag samen blijven wonen met mijn vriend en die had hier nou eenmaal zijn baan waarvan we allebei niet wilde dat hij daar weg zou gaan.
Uiteindelijk zijn we afgelopen juli verhuist naar een dorp en hier voel ik me wel op m'n gemak Lachen
Eind goed al goed dus Knipoog maar wat heb ik moeten wennen in het drukke westen na m'n hele leven in Friesland te hebben gewoond!