Naamsverandering minderjarige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xXGRIETJEXx

Naamsverandering minderjarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:56

Hallo mensen,

Ik hoop dat hier een aantal mensen zitten die mij uit de brand kunnen helpen (opleiding rechten, juristen of mensen die in deze situatie hebben gezeten oid).

Ik heb samen met mijn ex partner een dochtertje, ze is geboren op 22-04-2006.
Toendertijd heb ik haar zijn achternaam gegeven.
Aangezien wij niet getrouwd waren oid moesten we formulieren invullen en ondertekenen en opsturen naar het kantongerecht om hem ook voogdij te geven.
Op het moment dat ik die papieren in huis had ging het erg slecht tussen ons en ik heb dus die papieren niet ondertekend en opgestuurd, met andere woorden hij heeft mijn dochter alleen erkend als vrucht zijnde.
Ik ben eind januarie begin februarie 2007 bij hem weggegaan en sindsdien heeft hij haar niet weer gezien, omdat hij de kroeg en meisjes van plezier belangrijker vond dan zijn eigen dochter.
Ook krijg ik geen allimentatie van hem, wat ik het liefste zo ook houd.
Nu is het zo dat mijn dochter nog altijd zijn achternaam draagd en daar wilde ik graag vanaf.
Vanmorgen zijn ik en mijn nieuwe vriend naar het gemeentehuis geweest om te kijken wat er mogelijk is.
Daar kreeg ik een informatie pakketje bij en een aanvraag formulier voor het wijzigen van haar achternaam.
Ze zeiden tegen mij uw ex partner moet wel toestemming geven.
Toen ze dat zei zakte de moed me in mijn schoenen want dat krijg ik nooit en te nimmer, maar ik ben toch maar even gaan lezen.
Nu staat erin wanneer de tegenpartij niet akkoord gaat zijn er 3 redenen om het wel toe te kennen.
1: hij moet haar mishandeld/sexueel misbruikt hebben. nvt
2: hij is door de rechter uit de ouderlijke macht ontzet. heeft ie deze wel? De voogdij papieren zijn nooit opgestuurd.
3: wanneer hij 4 delen van 5 jaar niet naar haar om heeft gekeken. We zijn februarie 07 bij hem weggegaan en het is nu oktober 08, meer als een jaar dus.
Ook word er steeds gesproken dat BEIDE ouders gezach/gezag? over het kind hebben, word hier het zelfde mee bedoeld als samen een voogdijschap?

Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop toch dat er iemand is die mij wat wegwijs kan maken hierin.

Wanneer het makkelijker is om de geboorte akte te zien, kan deze ingescand worden en via PB worden verstuurd.

Grietje

Anoniem

Re: Naamsverandering minderjarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:15

hmmm, moeilijke vraag..het is mijn moeder ooit wel gelukt met mijn ( toen) minderjarige broers maar nu spreek ik ook over 20 jaar geleden. Toen kon je ook een bepaald geldbedrag ( wel heel veel gaat per letter) betalen om de naam te veranderen. Je kan ook naar een advocaat gaan om het te veranderen maar een erkenning gaat trouwens ook niet gelijk gepaard met een achternaam krijgen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:17

Bel met het jurdisch loket. Dan weet je het zo Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:22

Heb even bij mijn moeder gevraagd, en kan je vertellen dat als het klopt wat jij nu schrijft, de regels in elk geval de afgelopen 20 en nog wat jaar niet veranderd zijn. Ik heb destijds namelijk ook de achternaam van mijn moeder gekregen, maar dat kon inderdaad alleen doordat er sprake was van mishandeling/misbruik en ontzetting uit de ouderlijke macht. Eerder was het niet mogelijk. Echter, er zitten nogal wat haken en ogen aan, bovendien kost een andere achternaam aardig wat geld. Volgens mijn moeder is het zonder hulp haast niet te doen.
Nou was de situatie wel een klein beetje anders, omdat mijn ouders getrouwd waren, maar desondanks blijft het denk ik een ingewikkelde situatie.

Ik zou je net als Sammie willen adviseren contact op te nemen met een juridisch loket, of je eigen rechtsbijstands verzekering.

In elk geval heel veel succes er mee!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 22:27

Heel erg bedankt voor de berichten, wat betreft de kosten valt opzich nog mee vind ik, normaal is dat rond de 400 euro maar aangezien ik nu in de bijstand zit is het een stuk goedkoper.
Ik zal morgen eens even langs het Jurisch Loket om te kijken over hoe en wat.
Wanneer er zich ineens nog wel een jurist/opleiding rechten of iemand anders komt die hier verstand over heeft en ook mensen die er ervaring mee hebben, zou zeggen zet gerustwat neer, hoe meer info hoe blijer ik hopelijk word Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:25

Je hebt precies dezelfde situatie als ik.
Zodra mijn dochter 5 is kan ik zelf haar achternaam wijzigen zonder dat ik mijn ex zn toestemming nodig heb. Het gaat namelijk om de verzorgingstermijn.
Deze uitzondering dus:
De weigerende ouder heeft niet of nauwelijks samengeleefd met het kind voor de verzorgingstermijn van vijf jaar. De verzoekers moeten aantonen dat de ouder niet meer dan een vierde deel van de periode voor de termijn in gezinsverband met het kind heeft geleefd.

Hier kan je alles lezen:
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... zigen.html

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:15

Maar ik moet nu wachten dus tot ze 5 jaar is voordat ik haar naam kan wijzigen?
Ik bedoel ze is van 04-06 en ik ben 02-07 bij hem weggegaan en het is nu 10-08 met andere woorden het is nu al anderhalf jaar geleden, en nog nooit heeft ie naar haar omgekeken.
Moet ik dan persee wachten tot ze 5 jaar is?

Edit: heb ff in je profiel gespiekt en wat een super mooi meisje en een beeldschoon paard heb je.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:18

Het gaat er echt om of hij de voogdij heeft of niet, heeft hij dat niet kan jij in principe tegen betaling de naam laten veranderen. Is hij voogd, moet jij via de rechtbank zorgen dat jij de enige voogd wordt. En anders wachten tot ze 18 is..

Ik zie net dat je bij jonge kinderen 5 jaar moet wachten voordat het kan, nog best wel snel Ja Ik moet wachten tot ik 18 ben voordat ik mijn naam kan laten veranderen
Laatst bijgewerkt door Daisies op 17-10-08 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:20

Als beide ouders het gezag hebben over een kind, moeten zij beiden het verzoek ondertekenen om de achternaam van een kind te wijzigen. Als één van de ouders dit niet doet, kan het verzoek afgewezen worden.
Dit staat op de site, maar betekend dit het zelfde als gedeeldelijk voogdij?
Of heb je al gezag als het vruchtje is erkend?

@Karoliefje, je bent even een tel eerder maar SUPER bedankt voor je berichtje Haha!
Voogdij heeft ie namelijk niet over haar want ik heb de voogdij papieren nooit opgestuurd, dus als ik dit zo lees kan ik even een formulier invullen en word het geregeld binnen een maand of 6.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:22

xXGRIETJEXx schreef:
Als beide ouders het gezag hebben over een kind, moeten zij beiden het verzoek ondertekenen om de achternaam van een kind te wijzigen. Als één van de ouders dit niet doet, kan het verzoek afgewezen worden.
Dit staat op de site, maar betekend dit het zelfde als gedeeldelijk voogdij?
Of heb je al gezag als het vruchtje is erkend?

@Karoliefje, je bent even een tel eerder maar SUPER bedankt voor je berichtje Haha!
Voogdij heeft ie namelijk niet over haar want ik heb de voogdij papieren nooit opgestuurd, dus als ik dit zo lees kan ik even een formulier invullen en word het geregeld binnen een maand of 6.

Dan heb je geluk dat hij geen voogdij heeft, want als hij wel voogd is maakt het allemaal een stuk moeilijker. Als hij geen handtekening wil zetten heb jij pech. Hij kan als voogd erg dwars gaan zitten met paspoorten en dat soort dingen.

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:28

Inderdaad, je zult moeten wachten tot ze vijf jaar is.
Ik heb met mijn dochters hetzelfde gehad, mijn ex had ze wel erkend maar ik heb nooit voor gezamelijk gezag getekend.
Wanneer de erkende vader 4 delen van 5 jaar geen zorg gedragen heeft voor het erkende kind kan de gezaghebbende ouder(jij dus) de naamsverandering doorvoeren zonder toestemming van de niet-gezaghebbende ouder(hij dus).
Let wel even op dat juridisch gezien zorgdragen zelfs al 1 keer per maand het kind in bed stoppen is.
Je moet dit aanvragen bij het ministerie van justitie, kosten vallen wel mee, ik moest voor mijn 1e dochter iets van 200 euro betalen en dan is het 2e kind gratis(3e kind dan weer 200 euro en zo door).

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:01

Ik werk bij een gemeente en heb even het betreffende foldertje erbij gehaald.

Mijn conclusie:
- Jij kunt het verzoek alleen ondertekenen aangezien jij de enige bent die het gezag heeft.

- De voorwaarde van verzorging en opvoeding voor kinderen onder de 12 jaar is 5 jaar. Bij personen die ongehuwd hebben samengewoond, wordt bij het berekenen van die termijn van 5 jaar uitgegaan van de datum waarop jij bent uitgeschreven van zijn adres (of hij van jouw adres) bij de gemeente.

-Als niet beide ouders instemmen (ongeacht wie het gezag heeft) kan het verzoek toch worden toegekend als hij niet of nauwelijks met het kind heeft samengeleefd.

Om het zeker te weten kun je ook altijd even bellen met de Dienst Justis, afdeling Naamswijziging 070-370 6537

NB: Als de naam van je zoon/dochter eenmaal is gewijzigd blijft je ex-partner nog wel altijd als vader van je kind geregistreerd staan.
Mocht je huidige relatie stabieler uitpakken zou je ook nog een stiefouderadoptie kunnen overwegen. (De huidige partner wordt dan de vader van je kind en de familierechtelijke betrekkingen met je ex worden volledig verbroken). Het is maar een idee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:42

Ja je moet dus net als ik wachten tot ze 5 jaar oud is.
Dan vragen we het samen gezellig aan. Haha!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 19:54

Hahahaha Suzanne, dat gaat niet lukken, mijn dochter is even wat ouder als die van jou :-P ik ben eerder dus Tong uitsteken
Damn nog 3 jaar wachten dus, poehh daar zit ik op te wachten.
Weet iemand hoe het zit als ik nu het huwelijksbootje instap?
Word de naam dan wel veranderd zonder dat ik nog 3 jaar moet wachten?
Wilde nooit trouwen, maar als ik daarmee van zijn achternaam afkom doe ik het metteen Tong uitsteken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:28

xXGRIETJEXx schreef:
Hahahaha Suzanne, dat gaat niet lukken, mijn dochter is even wat ouder als die van jou :-P ik ben eerder dus Tong uitsteken
Damn nog 3 jaar wachten dus, poehh daar zit ik op te wachten.
Weet iemand hoe het zit als ik nu het huwelijksbootje instap?
Word de naam dan wel veranderd zonder dat ik nog 3 jaar moet wachten?
Wilde nooit trouwen, maar als ik daarmee van zijn achternaam afkom doe ik het metteen Tong uitsteken

Nee ook dat helpt niet. Dan moet eerst jouw nieuwe man een verzorgingstermijn van 5 jaar hebben en dan kan je haar zijn achternaam geven. Haha!
En ik moet ook nog 3 jaar wachten, mijn dochter is bijna 2. Wij hebben nooit officeel samengewoond in gezinsverband dus bij mij gaat het al in vanaf haar geboortedag.