Vwo na Havo, vraagje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vwo na Havo, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:27

Hallo allemaal,

Ik zit er eigenlijk al heel lang over na te denken dat ik na Havo graag nog 2 jaar vwo wil doen aangezien ik graag geneeskunde/medicijnen oid wil studeren.

Alleen dat idee heb ik laatst aan de kant gezet, aangezien ik nu in 4 havo zit en geen 2e vreemde taal meer heb en dit op Vwo verplicht is, dus ik dacht dan zal ik niet meer naar Vwo kunnen.

Maar nou had ik het er gisteren met een vriendin over, en die zei van ja maar als je nou geen economie in je vrije deel had gekozen maar duits bijvoorbeeld, had je voor vwo nog een ander vak een jaar moeten inhalen. Dus waarom zou je nou niet een jaar duits(bv) kunnen inhalen?

Nou wou ik aan jullie vragen of jullie enig idee hebben of dit mogelijk zou zijn, om een jaar van een taal in te halen om naar vwo te gaan.

alvast bedankt,

Desiree

Sisco4life

Re: Vwo na Havo, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:29

Volgens mij is dat niet mogelijk en moet je gewoon dui+fr hebben...Ben net begonnen met het vwo na de havo en zit nu dus met duits...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:34

oke bedankt!

Ja bij ons op school is het op vwo maar één 2e vreemde taal(frans, duits of spaans), naast een vak naar keuze in je vrije deel.
Wat voor profiel doe jij?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:37

Is het niet handiger om die vraag voor te leggen aan een decaan of coördinator bij jou op school? Die mensen zijn over het algemeen beter op de hoogte van de regels en mogelijkheden, zeker omdat er tussen scholen onderling nog wel eens verschillen zijn en er misschien oplossingen mogelijk zijn waar je zelf nog niet aan had gedacht. Lachen

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:41

Volgens mij is dit wel mogelijk, maar of het echt makkelijk is?
1 vreemde taal heb je altijd al; immers Engels is altijd verplicht. Je zou dan dus Duits of Frans (of Spaans, maar bij ons wordt er zowiezo geen Spaans aangeboden) in moeten halen.
Normaal gesproken is er op elke school een decaan; de aangewezen persoon om zulke vragen aan te stellen. Hij of zij weet precies wat er bij jullie op school wel of niet mogelijk is en wat je eventueel zou moeten doen.
Het voordeel van nog 2 jaar VWO is waarschijnlijk ook dat je nog 2 jaar thuis kunt wonen en dan je paard of pony kunt blijven rijden etc.. Tenminste dat is iets wat bij ons wel speelt en daarnaast kun je de definitieve keuze voor een bepaalde opleiding nog even uitstellen (is ook best handig, als je nog niet precies weet wat je wilt gaan doen).
Veel succes!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:43

kun je niet op het hbo je propedeuse halen en dan naar de universiteit? misschien kan dit wel heel niet hoor!
maar voor sommige opleidingen kan dat wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:45

Ja ik wil het sowieso van de week aan de decaan gaan vragen Lachen. Kan ook best zijn dat als het niet kan naar VWO zonder 2e vreemde taal dat ik dan nou nog economie kan inruilen voor duits/frans.
Dankjulliewel voor de reacties!

[edit] @siskeh, daar heb ik nog niet van gehoord , maar kan goed zijn dat het wel kan, bedankt voor de tip!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:47

Wat voor profiel heb je dan op de Havo dat je geen 2e vreemde taal hebt?

Daarnaast weet je decaan dit inderdaad beter dan wij.. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:49

Ik heb nu Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid in 1, met in mijn vrije deel economie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:55

Welk profiel heb je nu?

Dit zegt de rijksuni van groningen over hbo prodeuse bij toelating van genees/tandheelkunde Lachen

Ad c. Hbo-propedeuse-, bachelor- of afsluitend diploma; wo-propedeuse-, bachelor-, afsluitend- of master diploma
• Getoetst wordt op kennis van de vier profielspecifieke vakken natuurkunde 1, scheikunde 1, biologie 1,2 en wiskunde B 1.
• Indien voor de toelating tot de loting een beschikking volgens WHW art. 7.28, van het College van Bestuur noodzakelijk is, wordt deze voorbereid door de faculteit

Dus je moet hoe dan ook een voortoets doen om te zien of je geschikt bent Lachen Maar hoe dat bij andere uni's zit durf ik niet te zeggen Nagelbijten / Gniffelen

Je kan bijvoorbeeld verpleegkunde doen op hbo niveau, dat is een mooie brug.

Verder... mijn vriendin ging van het vmbo naar de havo en heeft een heel jaar lang besteed om vakken in te halen die zij niet had (bv Frans) om het op havo niveau te krijgen.

bibi13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:05

Op mijn school kan het geloof ik wel ..
Ik zit nu in 5VWO en er zitten bij mij jongens in de klas die zijn blijven ziteen en dus nu Duits hebben, die het vorig jaar niet hadden. Zij komen dan niet van de HAVO maar hebben vanwege de tweede fase op de een of andere manier nu dus Duits!
Dus dan zou het met de overstap van 5 HAVO naar %VWO ook moeten kunnen neem ik aan! .. Lachen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:57

je moet eventjes kijken naar de vernieuwde tweede fases, er verantert steeds nogal wat, ik weet niet eens zeker of je nog per se een extra taal er bij moet hoor. Zeker niet bij de beta pakketten, of je moet het afsluiten, en dat is niet eens zo super lastig geloof ik hoor Knipoog

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:14

Ik heb vorig jaar mijn havo diploma gehaald en doe nu VWO, ik had vorig jaar duits, maar nu niet omdat ik vorig jaar alleen maar duits 1 had ofzo, heel vaag igg.
Wat ik je dan ook zou aanraden is om met je decaan te gaan praten.
Owja, en eerst hbo-v doen zou ik niet aanraden, je kan beter vwo gaan doen...