tot waneer leerplichtig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rakkertjuuhh

tot waneer leerplichtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:41

hallo ik wil hier ff wat info..mijn broertje is 16 jaar en heeft epelespie gehad toen hij altijd klein was..maar is hij inmiddels overheen gegroeit.. daardoor heeft hij een leerachterstand gekregen en zat hij op een mlk school (schrijf ik het goed??) moeilijk lerende kinderen ?
maar nu zit hij nha de zomervakantie niet meer school.. en mijn moeder weet niet of wat ze school ze hem moet zetten,en zet er ook niet echt vaart achter..waar ik me dus echt dood aan erger... omdat hij beetje hele dag bij huis hangt,te schelden tieren slapen vreten. meer niet.
mijn moeder zegt ook dat hij niet meer leerplichting is.. kan dit kloppen?? het lijkt me zo raar...
ik zei ook al paar keer kijk uit met leerplicht ambetaar maar dan zegt ze dus, dat hij niet meer naar school hoeft enz..
maar als ik dan over werk begin,zegt me moeder weer dat hij dat niet kan blablabla Sigaar nou zo dom is hij ook al weer niet... pff iemand hier tips? want ik word er echt moe van....
alvast bedankt.

benangelique

Re: tot waneer leerplichtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:43

wanneer je broertje naar een MLK school gaat, is hij tot zijn 18e leerplichtig.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:44

kan je dat ergens lezen ofzo?? want mn moeder is overtuigt dat hij dat niet meer is.. en dat leerplicht ambetaar dat tegen haar zei blablabla Slapen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:44

je bent tegenwoordig tot je achtiende leerplichtig, tenzij je een HAVO, VWO of MBO diploma hebt. Dus je broertje is gewoon nog leerplichtig.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:45

Daar is een heel handige website over: http://www.leerplicht.net/

Er is wel zeker controle op leerplicht. Ik denk dat je broertje en moeder binnenkort wel bericht van de leerplichtambtenaar kunnen verwachten.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:46

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:46

www.leerplicht.net schreef:
Begin en einde leerplicht

Kinderen moeten vanaf hun vijfde tot hun achttiende verjaardag naar school. De ouders zijn verplicht hier op toe te zien. De school en de leerplichtambtenaar controleren dit.

Leerplicht geldt voor kinderen van 5 tot en met 16 jaar. Vanaf de eerste dag van de maand nadat een kind 5 jaar wordt tot het einde van het schooljaar waarin het 16 jaar is geworden. Of aan het einde van het twaalfde schooljaar. De basisschoolperiode telt mee voor acht jaar, ook als de leerling hier in werkelijkheid korter over gedaan heeft.

De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Ze vallen dan nog niet onder de Leerplichtwet. Voor hen gelden wel de regels die de school voert over aanwezigheid en het volgen van het onderwijs. Deze regels gelden ook voor leerlingen die niet meer leerplichtig zijn.

Na het laatste schooljaar van de leerplicht begint de kwalificatieplicht . Daar zit geen dag tussen. Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat de leerling een startkwalificatie heeft gehaald. Of tot de dag dat de leerling 18 jaar wordt. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo niveau 2, 3, of 4- diploma.

De kwalificatieplicht verplicht alle jongeren een volledig programma van onderwijs te volgen totdat zij een startkwalificatie hebben behaald. De kwalificatieplicht betekent niet altijd vijf dagen per week in de schoolbanken. Het is ook mogelijk om met combinaties van leren en werken aan de kwalificatieplicht te voldoen zoals de beroepsbegeleidende leerweg in het MBO.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:47

liet me ma het lezen maar ze loopt weg en zegt : danny is dat niet meer miran... omdat hij ander onderwijs volgt ???

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:48

heeft je broertje op een MLK of ZMLK gezeten? Wanneer het om een ZMLK-plaatsing gaat, is hij zelfs tot zijn 20e leerplichtig

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:50

Heeft ze de spotjes op tv gemist?
Voorheen was het 16, maar al een tijdje naar 18 hoor!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:51

het geldt alleen voor je broertje niet meer als er zwaarwegende redenen zijn waarom er geen onderwijs meer mogelijk is voor hem. dit kan op allerlei vlakken liggen.
onderwijsonthouding mag echter niet zomaar in nederland, dan moet er een heel traject aan vooraf gegaan zijn.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:51

pso onderwijs zegt ze.. mlk denk ik kweet niet geen verstand van.. maar vind zo raar dat ze zegt dat hij niet leerplichtig is enz maar kan nergens vinden op internet

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:52

rakkertjuuhh schreef:
liet me ma het lezen maar ze loopt weg en zegt : danny is dat niet meer miran... omdat hij ander onderwijs volgt ???

Volgt een kind speciaal onderwijs, dan kun je idd een vrijstelling aanvragen.

Maar... die moeten de ouders dan wel aanvragen (d.m.v. een kennisgeving), die vrijstelling krijg je niet vanzelf. Pling

http://www.leerplicht.net/pdf/vrijstell ... plicht.pdf

En:

Citaat:
Als de ouders hun kind thuishouden terwijl er geen vrijstelling is ontstaan, maakt de leerplichtambtenaar proces-verbaal op voor absoluut verzuim.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:54

soort onderwijs maakt niet uit, hij is tot zijn 18e leerplichtig, tenzij hij een HAVO, VWO of MBO diploma heeft behaald zoals Karin al aangaf.

vrijstellingen zijn niet makkelijk te verkrijgen, daar gaat een heel traject aan vooraf. zo moet er bijvoorbeeld een gegarandeerde werkplek of dagopvang zijn waar de leerling dan naar toe kan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:56

Precies. En een leerplichtambtenaar laat een kind echt niet zomaar thuisblijven, er wordt altijd intensief gezocht naar iets wat hij/zij wél kan doen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:59

misschien kan je moeder eens contact opnemen met de oude school? of anders het CCE of MEE?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:08

Iedereen is leerplichtig tot zijn 18de mits hij/zij een vrijstelling heeft en die heeft je moeder moeten aanvragen en daar heeft ze dan ook bewijs van, thuis. 100% zeker.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:27

Is leerplicht nog niet aan de deur geweest dan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:36

Het is idd tot 18, tenzij je een mbo, havo of vwo diploma hebt.

Ik ben na m'n vmbo een spw opleiding gaan doen, dit viel erg tegen en ik wilde ermee stoppen halverwege het jaar. We moesten toen ook naar de leerplichtambtenaar en ik mocht pas stoppen met de opleiding als ik een bewijs had dat ik was ingeschreven bij een andere opleiding die dan het jaar daarop zou beginnen. Na het vinden van een andere opleiding kon ik dat bewijs tonen en mocht ik tot de nieuwe opleiding zou beginnen stoppen met school.