Aangeleerd gedrag/Aangeboren gedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Aangeleerd gedrag/Aangeboren gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 08:30

Beste Bokkers,

Denken jullie dat aangeleerd gedrag en de omgeving waarin een persoon woont aangeboren gedrag/karaktereigenschappen kan overtreffen?

Zou een van nature emotioneel persoon ( erfelijke eigenschap ) door opvoeding een nuchter persoon kunnen worden?
Tot hoeverre heeft de opvoeding en hebben de uitwendige factoren invloed op het karakter?

Zouden de inwendige factoren het hele leven toch nog zo dominant aanwezig kunnen zijn dat de persoon van karakter kan veranderen, ongeacht de omgeving waarin hij in zijn of jaar jonge jaren is opgegroeid of woont?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken! Lachen

Groetjes, Nishada

roylinde

Re: Aangeleerd gedrag/Aangeboren gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:34

je leert zeker door je opvoeding, je omgeving en je levenservaring je "eigen persoonlijkheid" te vinden.
uiteraard zitten dr ook wel dingen "in" je genen, maar je wordt veel gevormd door je levenservaring.

althans zo denk ik er over Lachen

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:41

Dit is wetenschappelijk nog nooit helemaal bewezen.
mijn gevoel, die samenhangt met de kennis die ik hierover geleert heb. is dat je ong 40% nature/ 60% nurture

vanwaar je vraag eigenlijk?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:43

100% nature zeg je dus lileeyang?

Ik moet wel zeggen, ik ben van nature een iemand die mensen op afstand houdt.
Maar dat is in loop van jaren door 'opvoeding' en ervaring veranderd. Alleen wat ik absoluut aangeleerd heb is bemoeien.. En daar kom ik maar niet van af Haha! Haha! Ook ben ik in loop van jaren veel emotioneler geworden.. Vroeger huilde ik bijna nooit om zielige dingen.. En nu bij 1 ding kan ik al keihard gaan janken Clown
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 15-10-08 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:43

Tabula rasa Ja

In deze stelling volg ik Aristocrates, of van iets meer moderne tijden door Locke en Kant, ik citeer:
"Er kan geen twijfel over bestaan dat al onze kennis begint met ervaring. Want hoe zou het kenvermogen tot activiteit kunnen worden gewekt, als dat niet gebeurde doordat objecten onze zintuigen beroeren en zo voor een deel vanzelf voorstellingen teweeg brengen, voor een deel de werkzaamheden van ons verstand aanzetten die voorstellingen te vergelijken, te verbinden of te scheiden, om zo het ruwe materiaal van zintuiglijke indrukken te verwerken tot de kennis van objecten die ervaring heet?"

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:47

MoonChloe schreef:
100% nature zeg je dus lileeyang?

nee ik zeg 40% van nature en 60% aangeleerd (nurture = aangeleerd)

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:59

Ik denk dat je karakter wel zeker erg beinvloed kan worden door je omgeving.
Als jij bijvoorbeeld heel erg emotioneel bent, maar je omgeving vindt dit raar, en zegt vanaf dat je jong bent dat je je emoties niet zo moet tonen.
Dan ga je dat uiteindelijk ook minder doen dus.
Dus ik denk dat omgeving en opvoeding een grote invloed kunnen hebben op je karakter.
Maar het karakter blijft zo dominant dat het nooit helemaal weg zal gaan.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:06

Sara_N schreef:
Als jij bijvoorbeeld heel erg emotioneel bent, maar je omgeving vindt dit raar, en zegt vanaf dat je jong bent dat je je emoties niet zo moet tonen.

Het niet tonen van gedrag is ook gedrag.

En dat iemand zijn emoties niet toont wil niet zeggen dat die persoon die emoties niet heeft.

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:08

Ja dat snap ik ook wel.
Maar dat bedoelde ik niet.
Ik bedoelde met emonioneel dat je het ook erg laat zien.
En als je omgeving dat raar vindt en dat laat weten dat je het dan afleert.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:12

Sara_N schreef:
Ja dat snap ik ook wel.
Maar dat bedoelde ik niet.
Ik bedoelde met emonioneel dat je het ook erg laat zien.
En als je omgeving dat raar vindt en dat laat weten dat je het dan afleert.

Maar het enige wat er dan gebeurd is dat je "afleert" om dit gedrag te tonen. Maar ondanks dat je het niet toont bén je wel degelijk emotioneel.

De stelling van TS was:
Sjaad schreef:
Zou een van nature emotioneel persoon ( erfelijke eigenschap ) door opvoeding een nuchter persoon kunnen worden?

Wat is dan in dit geval de definitie van een nuchter persoon? Iemand die een bepaalde emotie niet laat zien (doodat hij/zij die emotie niet zo beleefd of door aangeleerd gedrag? óf iemand die de bepaalde emotie wel heeft, maar niet laat zien (door aangeleerd gedrag)

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:20

Tsja wat is precies de vraag idd?
Ik geloof niet in tabula rasa maar in het geboren worden met bepaalde karaktereigenschappen die door de nurture er in meer of mindere mate uitkomen.
Ik denk ook niet dat je echt kunt zeggen zoveel % dit zoveel dat omdat het per persoon verschillend is imo. vb dat een extreme opvoedingsomgeving heeft meer invloed op hoe iemand wordt dan een omgeving waarbij iemand meer vrijheid heeft om te ontdekken hoe hij 'zelf is'.
Lastig hoor, heb hier volgende week tentamens over Clown

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 09:32

Sara_N schreef:
Dus ik denk dat omgeving en opvoeding een grote invloed kunnen hebben op je karakter.

Bedankt allemaal.
Dit bovenstaande is eigenlijk ( ongeveer! ) de reden waarom ik dit topic heb geopend.
Ik vraag me af of dit kan.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 09:33

Jobbeltje schreef:
Wat is dan in dit geval de definitie van een nuchter persoon? Iemand die een bepaalde emotie niet laat zien (doodat hij/zij die emotie niet zo beleefd of door aangeleerd gedrag? óf iemand die de bepaalde emotie wel heeft, maar niet laat zien (door aangeleerd gedrag)

Tja... wanneer ben je eigenlijk een nuchter of emotioneel persoon?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:39

Sjaad schreef:
Tja... wanneer ben je eigenlijk een nuchter of emotioneel persoon?

Heeft dat niet met relativeringsvermogen te maken ipv het al dan niet tonen van emoties?

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:17

Moeilijk, ik was toen ik klein was heel creatief enz en dat ben ik in de jaren dat ik bij mijn ma woonde ook absoluut ontgroeid, ook ben ik heel moeilijk af en toe en kan moeilijk met mensen omgaan waar ik om geef, doordat ik van mijn ma nooit een goed voorbeeld heb gehad. Toen ik nog bij mijn oma woonde was ik in elk geval een heel ander persoon... En ik wou soms dat ik de tijd terug kon draaien maarjah Lachen

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:47

In feite wordt wie je bent verklaard door de samenwerking van nature en nurture.

Je genen hebben invloed op hoe je dingen ziet en beleeft, en je omgeving kan omgekeerd weer beïnvloeden in welke mate genen tot expressie komen. Het is dus niet mogelijk om te zeggen dat je zoveel procent nature bent en zoveel procent nurture Knipoog

Er zit wel verschil in de mate van erfelijkheid van eigenschappen. Intelligentie is bv hoog-erfelijk, net als hoogte, in westerse landen dan. Want kom je in een derde-wereld land waar kinderen niet genoeg voeding krijgen, is hoogte weer grotendeels door de omgeving bepaald.

In geval van nuchter/emotioneel, ik denk niet dat je de echte emotie (gevoel) af kan leren. Wel is er bv een eskimo-stam waarbij de kinderen afgeleerd wordt om (ik geloof :s) agressie te vertonen. Volwassenen van deze stam vertonen idd geen agressie, kleine kinderen wel. Wil natuurlijk níet zeggen dat ze geen agressie voelen, ze hebben alleen afgeleerd het te vertonen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:55

Je zou het kunnen vergelijken met een land: een land heeft interne en externe invloeden die zijn stand in de wereld bepalen. De interne oorzaken zijn dingen als een ruw klimaat, bergen, onvruchtbaar land, corruptie etc. De externe invloeden zijn contacten ten opzichte van het buitenland. Deze vormen samen een geheel.
Bij een mens zou je de interne oorzaken kunnen zien als de genen: deze geven dingen door als snel aangebrand zijn, vriendelijkheid, of je sociaal/emotioneel bent aangelegd etc. Maar deze worden óók zwaar beïnvloed door de externe invloeden zoals je leefomgeving, cultuur, sociale contacten, gebeurtenissen etc.

Na mijn idee hebben de externe invloeden meer invloed dan de interne: men moet tegenwoordig perfect in de maatschappij passen wil men succesvol zijn (dat is waar het tegenwoordig om gaat...) en als je vervelende eigenschappen hebt moeten die zover mogelijk weggedrukt worden. Dit gebeurt onbewust door je bindingen (sociale contacten) maar er wordt ook bewust op ingespeeld: er zijn zat cursussen waar je leert jezelf te beheersen, meer zelfkennis krijgt, zelfverzekerder leert lijken, leert presenteren etc.

Speelt allebei mee dus. Ja

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:03

Nou, hier een fantastisch experimentonderwerp! Mijn man is na zijn geboorte door zijn ouders afgestaan en in de Achterhoek opgegroeid. Het hoe en waarom zal ik maar niet helemaal gaan uitleggen, maar diezelfde mensen hebben dus nog 2 zoons gekregen die in Brabant wonen. Met de jongste hebben wij een goed contact, evenals met een oom van die jongen (en van mijn man dus)

Mijn man heeft toch bepaalde (karakter)eigenschappen die hem zeg maar onderscheiden van de familie waar hij is opgegroeid en die nogal overeenkomen met zowel de zoon als de oom en die zijn biologische vader ook gehad schijnt te hebben.

Klein voorbeeldje: mijn man houdt erg van mooie (tv-)apparatuur, auto's enzo. Zelfde bij zijn broertje, en die oom heeft allerlei prachtige auto's waar ze dan weer allebei helemaal gek van zijn. Is in zijn "opgroeifamilie" helemaal geen issue, mooie auto's of spullen.

Mijn man is fanatiek sporter, surft, fietst, loopt hard, zwemt, de broer voetbalt op hoog niveau, (zijn biologische vader gaat naar gymnastiek Knipoog).

En zo hebben we al wel erg veel dingetjes ontdekt die te goed overeenkomen om toeval te zijn. Dit levert altijd leuke gespreksstof op tussen mijn schoonzus en mij Haha! beide broertjes hebben de neiging zich nogal dominant op te stellen (waar we dan allebei weer korte metten mee maken Vork ), onderbreken je als je aan de telefoon bent Hamer , zelfde soort humor en ga zo maar door.

Dus wij hadden ontdekt dat toch ook veel dingen blijkbaar aangeboren zijn!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:57

ik vind de nurture/nature kwestie erg interessant.

ikwerk nu aan een onderzoekje waarom kids bij mij op de groep ander gedrag kunnen vertonen dan in de thuissitautie bij hun opvoeders. ( ik werk met kids met opvoedingsmoeilijkheden/gedragsproblemen)
echt heel boeiend als je ziet hoeveel invloed omgeving heeft. aangepast gedrag, rolgedrag, groepsdruk zijn allemaal factoren die ermee te maken hebben.

ik denk inderdaad dat je karaktereigenschappen nooit kwijt zult raken, maar er wel anders mee kan leren leven. ander verhaal is aangeleerd gedrag, dat kan wel afgeleerd worden.

agressie bijvoorbeeld, hangt tussen nurture en nature in. zowel aanleg als omgeving spelen mee.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:07

milo schreef:
ik vind de nurture/nature kwestie erg interessant.

ikwerk nu aan een onderzoekje waarom kids bij mij op de groep ander gedrag kunnen vertonen dan in de thuissitautie bij hun opvoeders. ( ik werk met kids met opvoedingsmoeilijkheden/gedragsproblemen)
echt heel boeiend als je ziet hoeveel invloed omgeving heeft. aangepast gedrag, rolgedrag, groepsdruk zijn allemaal factoren die ermee te maken hebben.

ik denk inderdaad dat je karaktereigenschappen nooit kwijt zult raken, maar er wel anders mee kan leren leven. ander verhaal is aangeleerd gedrag, dat kan wel afgeleerd worden.

agressie bijvoorbeeld, hangt tussen nurture en nature in. zowel aanleg als omgeving spelen mee.

Misschien is het habitus concept van Pierre Bourdieu iets voor je onderzoek? Met dit concept, erg kort door de bocht, 'beschrijft hij een duurzame manier van waarnemen, denken en handelen, waarmee mensen zich in een 'maatschappelijk veld' kunnen handhaven en verder kunnen komen'.(van wikipedia).

Blijven altijd interessante vraagstukken in de sociologie! Haha!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:11

ah thanks!!! ik had al wel Harris, van 'The nurture assumption, why children turn out the way they do'.
dat gaat ook over hoe kids zich aanpassen in verschillende groepen etc.. heel leuk! thanks!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:54

Ik denk dat dat zeker wel kan, alleen dat het dan wel onderdrukt is onbewust of bewust. Gedrag wat word gezien als negatief verdwijnt vaak maar kan later weer naar boven komen. Aard van het beestje zeggen ze dan Haha!

Zo heb ik altijd geleerd doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.. Je moet niet denken dat je bijzonder bent..
En ja daar heb ik nog steeds 'last' van.. Het is hard werken om daar weer vanaf te komen en oppassen dat je niet doorschiet naar de andere kant. Het is wel een heel leerproces en aan het het einde kom je er wel achter denk ik wat jij wel of niet bent. Wat aangeleerd is of niet en dan heb je nog je omgeving die je (kan) beinvloeden.. Heel erg interessant en ik ben er dan ook al jaren mee bezig Haha!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:55

Sara_N schreef:

ben ik het niet met je eens, ligt totaal aan hoe gevoelig je bent voor anderen, ik heb tevaak gehoord dat ik moet veranderen, ik ben gemeen, te druk, een flapuit,verschrikkelijk dominant en kan een echt kr*ng zijn, nu 19 jaar later ben ik nog precies het zelfde... ik ben niet vatbaar daarvoor..

edit: typo