Wat te koken voor mijn familie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Wat te koken voor mijn familie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:03

Zondag komt mijn familie bij mij eten. In totaal zijn we dan met 8 of 10 man. Ik moet een passend 4 tot 5 gangen diner maken maar ik heb geen inspiratie. Het thema waarin ik wil koken is herfst dus het mogen lekkere najaarsgerechten zijn. Het liefst nog geen hele zware gerechten zoals stampot etc. Verder heb ik nog als eis dat het geen magnetrongerechten moeten zijn (ik heb namelijk geen magnetron), de producten moeten een redelijke prijs hebben ze mogen wel wat meer kosten als normaal maar ik ga geen truffeltje van 30 euro etc. gebruiken. Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen maken alle ideeën zijn welkom. Ik heb veel ervaring met koken dus schroom niet om ook de wat moeilijkere gerechten op te sommen. Zelf heb ik ook wel wat ideeën maar nog lang niet genoeg.
O ja nog 1 ding liever geen gerechten met varkensvlees.

Wie o wie is er een keukenprins(es) en helpt mij uit de brand!

NatassJa

Re: Wat te koken voor mijn familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:39

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:07

[LZP] > [VT]

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:11

Waarom een 4 tot 5 gangen diner? Is dat een afspraak of vind je dat zelf leuk? Dan sta je zelf nl best vaak in de keuken.. lijkt mij minder gezellig voor jou.. .

Ik zou denk ik zelf gaan voor bv. chili con carne, rijst, taco's en/of wraps, geraspte kaas en saus, salade, stokbrood met kruidenboter. (En eventueel nog een tweede gerecht voor de mensen die niet van chili houden.) Vork

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:19

Groot favoriet bij mijn familie: meerdere soorten soep en dan lekker broodjes erbij.

Maar als je dat niet wil, dan zou ik voor het hoofdgerecht bijvoorbeeld voor stoofvlees gaan. Kan je van tevoren bereiden en een dag later is het vaak alleen maar lekkerder. Lekkere aardappeltjes erbij (bijvoorbeeld in de oven gebakken krieltjes met rozemarijn, olijfolie, wat knoflookteentjes) en twee soorten groente erbij. Vooraf een soepje, bijvoorbeeld een pompoenensoepje of gewoon een fijn tomatensoepje. Vaak verkopen slagers en groenteboeren ook zelfgemaakte soep, die meestal erg lekker is. Scheelt een hoop stress. En toe bijvoorbeeld een Tarte Tatin (omgekeerde appeltaart - eventueel ook met peren te maken - supersimpel) met een bolletje vanille-ijs ernaast. Beetje poedersuiker eroverheen voor de presentatie, ziet er altijd erg leuk en lekker uit. Mocht je nog een vierde gang willen serveren, dan kan je denken aan een klein hapje op een lepel geserveerd. Zou ik persoonlijk niet voor iets te heftigs gaan. Succes ermee!

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:53

Leuk idee om voor je familie te gaan koken! Ik zou wel zin hebben in het volgende Haha! :

Voorgerecht: carpaccio van hert met truffeldressing (kun je maken met truffelolie), gegrilde paddestoelen, sla (melange met rucola) en nootjes (bijv. pijnboompitjes) en parmezaanse kaas.
Je hoeft niet per se hert te nemen, rundvlees kan natuurlijk ook maar hert is wel lekker herfstig.
Edit: je kunt ook gerookte eendenborst nemen, ook erg lekker. Maar dan natuurlijk geen eendenborst als hoofdgerecht. Vork

Tussengerecht: heldere bouillon, bijv. paddestoelenbouillon of wildbouillon of heldere ossenstaartsoep. Visbouillon kan natuurlijk ook. Eventueel met stukjes vlees of vis in de bouillon en simpel te maken d.m.v. een fond.

Hoofdgerecht: Eendenborst met gekarameliseerde witlof en knolselderijpuree. Kan ook prima met een stukje rundvlees. Of bijvoorbeeld lamskoteletjes meet aardappels uit de oven en haricots verts in spek. (lekker simpel)
Als je het nog makkelijker en minder 'chique' wilt, kun je bijvoorbeeld ook gevulde kipfilet maken. Zag toevallig een lekker recept bij de AH net.

Nagerecht: pannacotta met frambozensausje (of andere vruchten). Of wentelteefje met vanillemascarpone en rode vruchten.

Dit zijn allemaal best redelijk makkelijke gerechten waar je veel aan zou kunnen voorbereiden. Als je recepten wilt, hoor ik het wel. Knipoog

Als je dan nog een 5e gang wil, kun je eventueel nog een kaasplankje doen oid. Doe er wat notenbrood bij, wat vijgen/dadels/druiven en een glaasje port, supersimpel.

Let er wel op dat je met zoveel gangen niet te grote porties maakt, anders is het al snel te veel.

Succes! Haha!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:14

Ik heb zo vlug geen 4 gangen in mijn hoofd, maar als je herfstthema wilt, dan moet je ook dingen bereiden die in de herfst vers verkrijgbaar zijn, zoals appels, paddestoelen e.d.

Ik heb zelf al eens een heerlijk pastagerecht gemaakt voor de familie:

Spagetti met girolles (ook wel cantharellen genoemd, maar let dan wel op dat je de juiste neemt, want je hebt ook zwarte. Ik heb het over de goudgele cantharellen):
Nu kunnen girolles in de speciaalzaak duur zijn. Ik heb de mazzel dat mijn man een groothandel in champignons heeft en daardoor de Girolles (ook aan de deur) goedkoper heeft.
In plaats van Girolles kun je ook Pied de Mouton gebruiken, deze zijn normaal gesproken wat goedkoper en komen kwa smaak overeen. Ik heb ook wel eens, bij gebrek aan beide paddestoelsoorten, gewoon Oesterzwammen gebruikt.

Gerecht voor 3 tot 4 personen:
Ingredienten:
200 gr. girolles/of Pied de Mouton/ of Oesterzwammen
1 blik gepelde tomaten (je kunt ook zelf 4 tomaten pliceren en in stukjes snijden)
1 eetlepel pijnboompitten
100 gr. ham
olijfolie
Peper en zout
1 potje groene pesto (is ook zelf te maken met knoflook, basilicum, parmezaanse kaas, olijfolie en pijnboompitten)
geraspte parmezaanse of pecorino kaas.

Bereiding:
Snij de ham in reepjes.
Maak de girolles schoon en snij een stukje van de steeltjes.
Bak de Girolles met wat peper en zout in wat olijfolie goudbruin, rooster de pijnboompitten even mee en voeg tenslotte de gesneden ham en tomaat toe.
Kook de spagetti gaar met wat zout en giet af.
Roer er ca. 4 eetlepels pesto doorheen en verdeel over de borden. Schep de gebakken paddestoelen eroverheen en garneer met wat kaas.

Nagerecht: Apple Flambé
Ingrediënten voor 4 personen:

4 appels
100 gram boter
4 eetlepels aardbeienjam
100 gram (riet)suiker
1 glas witte wijn
100 ml water
strohrum (80%)
4 rijpe vijgen

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Haal met een appelboor het klokhuis uit de appels en zet ze in een ovenschaal.
Vul de appels met de boter en aardbeienjam.
Bestrooi de appels met de suiker.
Voeg de wijn en het water toe en zet het geheel twintig minuten in de oven totdat de appel zacht is.
Schenk een scheutje rum over de appels en steek het aan.
Leg de rijpe vijgen erbij en serveer direct.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 10:19

Hartstikke bedankt allemaal ik vind met name de gerechten van Dorée erg lekker.
De carpaccio van hert doe ik als voorgerecht dat het ik vorige week ook gegeten en is erg lekker.
Als 1e gerecht maak ik een spinaziesoufflé, daarna zalmfilet in de oven met prei. Daarbij komt een paddenstoelensaus en spruitjes met kastanjeboter. Als volgende abrikoos in kruidige saus en daarna denk ik aan cafe brulé met honing walnoot cakejes

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:28

Een heel makkelijk uitgebreid gerecht, quacamole met nacho's, dan een spoom om de smaak even te neutraliseren, dan taco's oid, en als toetje een appeltaartje met bruine rum of creme brulee.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:53

InekeH87 schreef:
Hartstikke bedankt allemaal ik vind met name de gerechten van Dorée erg lekker.
De carpaccio van hert doe ik als voorgerecht dat het ik vorige week ook gegeten en is erg lekker.
Als 1e gerecht maak ik een spinaziesoufflé, daarna zalmfilet in de oven met prei. Daarbij komt een paddenstoelensaus en spruitjes met kastanjeboter. Als volgende abrikoos in kruidige saus en daarna denk ik aan cafe brulé met honing walnoot cakejes

Klinkt goed allemaal, maar wel redelijk machtig. Maak je kleine porties? En wat is abrikoos in kruidige saus?
Veel succes en plezier met je dinertje! Lachen

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:58

Als nagerecht stoofperen met port.... Stoofperen de dag ervoor in de port laten pruttelen. Daarna even een bolletje ijs of 2 bolletjes ijs neerleggen. De stoofpeertjes uit de port en wat portsaus er rond om heen ... klaaaar