Minderen met suiker, maar hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Minderen met suiker, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:25

Ik denk dat het goed zou zijn voor mijn lichaam om te minderen met suiker, het voelt als een verslaving.
Ik heb fybromyalgie(vermoeidheids en gewrichtsklachten), ben ondanks veel werken en sporten vrij zwaar Bloos , voel me af en toe niet lekker als ik teveel of iets zoets gegeten heb, altijd een enorme behoefte om te eten etc

Vorig jaar had ik nog 4 x per dag 2 klontjes suiker in mijn koffie, ik ben eerst naar 1 per keer gegaan en drink mijn koffie nu alleen nog met melk. Thee drink ik inmiddels zonder suiker en het is niet te geloven, maar ik vind het nog lekkerder ook.

Maar als ik dan kijk hoeveel suiker er in andere produkten zit, verstopt in brood, cake, sauzen, toetjes, kruidenmixen en noem maar op: dat is volgens mij nog veel meer dan die paar klontjes Boos!
Mijn vraag dus: wie let er hier op suiker, wat kun je wel eten en wat niet? Dingen als cola drink ik niet, taart/chips/ijs eet ik niet tot nauwelijks en als broodbeleg heb ik meestal hartig, dus op zich moet het toch te doen zijn? Als ik snoep dan is het incidenteel een zak drop of een paar pepermuntjes. Chocola vind ik heerlijk dus koop ik het nooit. Als ik flauw wordt neem ik graag fruit, een krentenbol of een plak ontbijtkoek. Bij de koffie wel graag een paar keer per week een koekje.
Enneh, alcohol Vingers aflikken bier en wijn vind ik lekker, kan dat kwaad vanuit minder suiker oogpunt gezien?

Maar in de dagelijkse dingen zit zoveel suiker, ik zou niet weten hoe ik -lekker- koken moet zonder!
Is suiker in fruit bijvoorbeeld wel goed? En hoe kook je zonder suiker stoofpeertjes, worteltjes, knolraap enzo? Wat kan je wel bij de koffie nemen als tussendoortje, en als toetje na het warme eten?

Claire__

Re: Minderen met suiker, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:39

Drop zonder suiker bestaat ook.
Als koekjes kan je ook van die mariebiscuitjes pakken, die smaken ook een beetje zoet, maar er zit bijna niks in!
Worteltjes kun je ook zonder suiker koken, ook dan zijn ze lekker.
als toetje optimel pudding of yoghurt, bijvoorbeeld.
Over alcohol kan ik niks zeggen, want dat drink ik niet.

Gaat het ook niet om het vet wat in eten zit?
Maar misschien heb je er iets aan. Lachen

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:46

Ik heb ook een tijdje min of meer suikervrij gegeten, omdat ik ook altijd last had van een enorme after sugar dip.

Op deze website kwam ik producten tegen: http://www.aukje.net/aukjeweb/sites/suikervrij.html

Fruit mag, mits je niet teveel op een dag eet. Fruitsuikers zijn weliswaar gezonder, maar TEveel is nog steeds niet goed. Van 2stuks moet je geen last krijgen. In alcohol zit wel ontzettend veel suiker, dus wil je het goed doen, moet je eigenlijk 8weken geen alcohol drinken Knipoog Daarna gewoon minderen tot bv één of twee glaasjes wijn per week..
Verder eet ik nog steeds de ronde sesamcrackers van Bolletje, groene thee, pindakaas van calvé, worst van stegeman, olijfjes, producten van zonnatura en roer yoghurt. Zonnatura heeft ook lekkere rijstewafels met een PURE (dus niet de melk) chocolade laag. Deze mag je gewoon hebben.
In de natuurwinkel heb ik ahornsiroop gehaald, dit is ontzettend lekker zoet zonder suiker (doe ik bijv. in de roer-yoghurt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:12

Bedankt voor jullie antwoorden.

Claire: de suikervrije drop van Klene heb ik al ontdekt Ja
Best lekker. Ik heb alleen een onstilbare honger naar drop als ik net ongesteld ben, raar genoeg Bloos
Vet, dat valt denk ik wel mee. Ik eet en kook best gezond, vloeibare boter, veel groente, weinig varkensvlees.

Tjee Eyck, die site is wel heel herkenbaar, after sugar dip, zo kan je het wel noemen ja.
Chroom slikken heb ik wel eens geprobeerd, hielp me niet, maar toen minderde ik ook niet met suiker.
Niet meer dan 2 x per week aardappels wordt echt een probleem. Wij eten ze zeker 5 x per week. Ik dacht juist dat het goed was om elke dag gewoon een goede maaltijd met aardappels, vlees en groente te eten. Mijn vriend lust niet veel aparte dingen. En ik moet zeggen dat ik zelf ook erg aan mijn warme maaltijd gehecht ben. Geen aardappels, wat moet ik dan eten?!
Verder volkorenbrood, volkoren pasta en zilvervliesrijst doe ik al.

Ik houd helemaal niet van zuur. Dus yoghurt en groene appels doe je me echt geen lol mee. Ik zal kijken of ik hier ahornsiroop kan krijgen, we hebben geen natuurwinkel maar wie weet bij de drogist ofzo. Hopelijk is het dan in te nemen. Die rijstwafels met choco liggen wel bij de supermarkt, heb ik al eens gehad (van Zonnatura ook goed?)

Die 8 weken alcohol dat red ik wel (zei ze dapper). Binnenkort geen feestjes.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:19

Ja! De rijstewafels van Zonnatura moet je zonder probleem kunnen eten. Roer-yohgurt is milder en lekkerder dan gewone yoghurt, zeker als je er Ahornsiroop (Ahorn-c) doorheen doet. Lekker zoet! In groene appels zit misschien iets minder dan een lekkere zoete appel. Maar een appel blijft een appel, dus als je dan toch lekker wil "fruiten" dan maar een rode! Geen punt toch. En de één reageert er beter op dan de ander. Kwestie van uitproberen.
Wat je zegt over elke dag een goede maaltijd klopt natuurlijk helemaal, maar neem dan bijvoorbeeld minder aardappels en meer groente. Vervang bijvoorbeeld een paar keer in de week door zilvervliesrijst (Kook altijd een hele pan en doe zakjes in de vriezer) of volkorenpasta. Vlees kun je ook vervangen door bijvoorbeeld Vales of iets dergelijks of vraag aan je slager waar geen suiker in zit!
Trouwens, de bittere chocoladereep van het AH-huismerk (is even wennen) daar mag je per dag ook twee blokjes van (als je even wil zondigen Knipoog )

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:21

Ahornsiroop vind je rond de kerst ook wel bij de beter gesorteerde supermarkten en Dille&Kamille heeft het ook in het assortiment.
In plaats van aardappels eet ik zelf ook wel groene linzen. Dat heeft ook een lage glymidische index(laat je suiker spiegel niet giga stijgen en dalen wat suiker wel doet.). De linzen laat je een aantal uur weken en dan kook je ze ongeveer een half uurtje.Eventueel met een beetje zout. Verder maak ik worteltjes op smaak met wat verse peterselie. Soms gebruik ik ook wel suikervervangers maar pas op daarmee want sommige werken eetlust opwekkend.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:25

Waar koop je linzen hesterve?

En oja; alles wat op "-ose" eindigt, moest ik destijds mijden.
Ik heb het een week streng volgehouden, merkte direct verschil. Daarna dus behoorlijk selectief, maar niet meer heel streng en voel me nog steeds beter en heb eigenlijk nooit meer last van de 'after-sugar-dip'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:28

Dat bedoel ik dus, op zich wil ik wel linzen en rijst eten, maar mijn vriend ziet me aankomen! Die krijg ik ook echt niet aan de vleesvervangers. Dat wordt apart voor hem en voor mij koken en daar heb ik met een eigen zaak geen tijd voor.

Ik wil eigenlijk op zoek naar de gulden middenweg, wat jij ook zegt Eyck, iets selectiever zodat ik hopelijk geen last meer heb en op gewicht blijf. Maar eerst eventjes streng om er aan te wennen zal ik wel niet onderuit komen.

De slager vragen zal ik vrijdag wel doen. Ik heb af en toe een vleespakket van een bevriende boer, van een vleeskoe. Geen idee of daar veel suiker inzit. De slager verwerkt het hier, misschien heeft hij ideeen.
En vis dan?

Glymedische index, weer iets nieuws om te googlen Knipoog

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:31

Groene linzen zijn bij ons gewoon in de supermarkt te krijgen. Bij de Hoogvliet van het merk tropical oase en Brandwijk . De Golf supermarkt heeft ze alleen van dat laatste merk Ze liggen bij allebei bij de groente afdelingen ze hebben dan ook bruinebonen ,rode linzen(gebruik je meer voor soepen)en spliterwten die je zelf nog moet weken en koken.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:33

Kijk uit met drop waarin andere zoetstoffen zit zoals Sorbitol Haha! een enkeltje toilet volgt...
Er zit inderdaad heel veel verborgen suikers in brood e.a. producten die we dagelijks eten.
Kijk eens in de bibiotheek, daar staan veel boeken met lekkere recepten zonder suiker.

Yoghurt met siroop van de AH (even reclame maken hoor), die biologische is suiker vrij en lekker daar haal je het zure mee weg. Je darmen hebben wel zuur nodig!
Muesli repen e.d. zit vol met suiker. Rijstenmelk bij de AH lekker zoet en zonder zuiker. Daar kun je heerlijke pannekoekenmix van maken, met rozijnen en appelen. Soya ships van zonnatura, je weet wel welke supermarkt denk ik Knipoog ...

Van Koopmans kun je in de diepvries deeg kopen, is ook zonder suiker en daar heerlijke appelflappen, of pruimen flappen o.i.d. van maken.

Chroom van Orthica helpt bij mij goed om mijn suikerspiegel op pijl te houden.
Kun je niet onbeperkt nemen!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:34

Mijn vriend hoef ik ook geen linzen voor te zetten en ik kook dan ook meestal 2 of 3 porties tegelijk en bewaar ze in de koelkast(niet langer dan 4 dagen) en kook dan ook iets meer aardappels en die bak ik de 2de dag voor hem op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:39

Wordt een hele studie zo te lezen, minder suiker eten.
Maar ik ga het wel proberen. Linzen durf ik nog geen uitspraak over te doen, eerst maar een keer eten.
Rijstenmelk, nooit van gehoord, maar ben stapel op pannenkoeken. Dat van dat deeg is ook een goed idee. Appelflappen zijn heerlijk.

Zit er dan echt zoveel suiker in aardappelen?!
(ooowww, daar gaat de hachee, andijviestampot, hutspot, hete bliksem Verdrietig )

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:49

Ik zou gewoon lekker aardappelen eten, vis en groenten. Je moet geen onmogelijke eisen stellen anders haal je het nooit en zit je weer aan de snickers (spreek even voor mezelf)...
Als je van rijst houd, eet je rijst en hetzelfde voor aardappelen. De meeste ellende zit in de tussendoortjes en dranken (lees: yogi/sinas/sappen met suiker e.d.). Als je gewoon goed brood eet, beleg zonder al te veel vet en suiker (zelf een salade maken bv.) en in de avond gewoon je avond eten, kom je echt al heel ver. Na 20:00 uur niets meer eten!!

Ja, en sporten dat is hartstikke gezond natuurlijk.

Trouwens als ik weer uit mijn dak gegaan ben met snoep (gebeurt niet meer zo veel hoor) dan neem ik een paar dagen even best wat kopjes brandnetelthee om die troep er weer uit te spoelen en ik ben weer zo goed als nieuw.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:17

Vis mag altijd! De zalmfilets van de Lidl zijn echt het allerlekkerst (al zeg ik het zelf Clown ) en niet duur, ook weer een pluspuntje.

Weet je, als je je eenmaal beter voelt, wil je eigenlijk niet meer terug naar hoe het was. En je lichaam went ook aan het feit dat het niet meer zoveel suiker hoeft te verwerken. De 40+ kaas van Milner is ook erg lekker..

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:23

Ook ik heb helaas fibromyalgie en het klinkt me allemaal erg bekend in de oren... maar het is verrekte moeilijk. Behalve oppassen met suikers & alcohol moet je ook oppassen met cafeine/koffie. Veel water drinken is natuurlijk altijd goed, maar ik heb het ook echt nodig voor mn zuivering.

Zelf voel ik ook wel degelijk verschil bij het niet meer eten van vlees. Wel eet ik (2-3x in de week) vis en slik ik visolietabletten!

Misschien dat je ook iets hebt aan dit topic?
[MW] [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Het moeilijkste vind ik het weglaten van de zoete tussendoortjes....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:29

Dank je wel voor de link.

Geen cafeine meer, geen vlees Verdrietig

Ik probeer het eerst zonder de suiker zoveel mogelijk, misschien een paar dagen een sapkuur.
Koffie heb ik wel geminderd naar 2 x per dag 1 kopje zonder suiker ipv 2x 2 met. Ik heb geen moeite met tussendoortjes, ik neem gewoon wat gezonds.

Qua vlees probeer ik zoveel mogelijk rund te eten.

Van 't weekend komen mijn moeder en zus logeren. Daar heb je het al: uit eten. Lastig vind ik dat. Wat moet ik dan eten?!
We gaan naar een tapas restaurant (veel vlees en vis)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:45

suiker uit fruit is anders dan gewone suiker. Gewone suiker is glucose, suiker uit fruit is fructose. Deze vorm van suiker is wel gezond maar wel met mate.

Fruit is super gezond vanwege alle vitaminen ed. en fructose is opzich ook niet verkeerd alleen eet niet te veel. Fructose kan namelijk alleen worden opgeslagen in de lever en kan niet net als glucose in de vorm van glucogeen worden opgeslagen in je spieren. Je lever reservoir zit redelijk snel vol, waardoor er niks meer bij kan. Fructose kan ook niet in je bloed blijven zitten, want dan worden de suiker spiegels te hoog. Dus wat doet je lichaam, die zet fructose om in vet en slaat het zo op. Niet echt waar je op zit te wachten dus.

Fruit dus zeker eten! super gezond, maar eet het ook niet de hele dag door en spreid het een beetje...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:53

Ik heb een candidadieet, waaarbij ik géén suikers binnen mag krijgen, maar ook geen gisten en schimmels. Dit omdat ik altijd heel erg moe was, en ook vaak last van candida had. Ik ben pas een weekje bezig hoor, maar ik moet inderdaad goed opletten wat ik eet, ik mag bijvoorbeeld geen zoet fruit, maar ook geen kleurstoffen of bespoten groenten (deze groenten moeten dus biologisch zijn).
Ik mag dus ook geen gistbrood, alcohol (1 glas droge witte wijn is toegestaan per week), geen suikers of suikervervangers (echter is 1 glas 7up light per dag toegestaan).
Verder mag ik geen kaas (op Hüttenkäse en zéér jonge kaas na), paddestoelen, zuivel (op rechtgedraaide kwark en matig geitenmelk na), varkensvlees en kalfsvlees, producten met E-nummers e.d.
Het is dus eigenlijk best lastig omdat je niet veel mag eten, iig géén producten met meer dan 15% koolhydraten, of waar suiker inzit.

Maar voor mij is dit wel de oplossing, ik ben nu pas een week bezig, ik eet meer dan ik voorheen deed en ben al een stuk minder moe. Verder ben ik ook te zwaar, en dit helpt ook goed met afvallen. Bovendien krijg ik nu wel gewoon alle vitaminen binnen Lachen .

Een handige wijzer is deze:
- geraffineerde koolhydraten, dus geen witmeel- producten
- schimmelhoudende producten, zoals champignons, schimmelkaas e.d.
- zoet fruit, zoals meloenen, peren aardbeien, bananen,druiven
- suiker of suikerhoudende producten, carob-producten
- varkenvlees en kalfsvlees
- lichaamsvreemde toevoegingen
- alles in blik.

TOEGESTAAN VAST VOEDSEL
- zuurdesembrood (max 4-5 boterhammen per dag), roggebrood, knäckebrood, volkoren matzes, volkoren watercrackers, volkoren bladerdeeg, rijstwafels, gierstwafels. Mogelijkheden voor broodbeleg: rosbief, (zeer) jonge kaas, Hüttenkäse, ei, tomaat, rauwkost
- volkorenproducten voor zover toegestaan
- Hüttenkäse, kwark (biogarde maar met mate)
- citroen, grapefruit, zure appels, tomaten, avocado's, papaja, aalbessen, bosbessen, blauwe bessen. Voorts, mits niet zoet smakend: sinaasappels, zwarte bessen, mandarijnen
- vis, lams-, schapen-, geiten-, kippen- en rundvlees
- veel rauwkost, vooral groenten met veel vezel en relatief weinig koolhydraten
- eieren, (bij voorkeur gekookt of gepocherd)
- Budwigpap (magere, reechtsdraaiende kwark met gekneusd lijnzaad en lijnzaadolie)
- incidenteel: gebak gemaakt van bladerdeeg met appel
- walnoten, amandelen en hazelnoten (ongebrand)
- zoetstof, aspartam, in candarel e.d.)

VERBODEN VLOEIBAAR VOEDSEL
- melk, melkproducten
- suikerhoudende frisdranken
- alcoholische dranken (m.u.v. droge witte wijn)

TOEGESTAAN VLOEIBAAR VOEDSEL
- biogarde drink maar met mate
- kruidentheeën
- koolzuurvrijmineraalwater
- een enkel glas droge, witte wijn
- tomaten-, grapefruit-,citroen- en groentensap, en andere vers geperste sappen, mits niet zoet
- zeer matig is het gebruik van light producten toegestaan, mits het koolzuur wordt verdragen

En het valt voor mij heel erg mee, misschien vooral wel omdat ik een groot fan ben van zuurdesembrood, dat is zooo lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:12

Nouja, ik heb een poosje geleden dus ook zo'n schimmelinfectietje gehad Bloos
Mijn lichaam geeft dus wel duidelijk signalen af.

Ik vond dat candidadieet echt niet te doen. Knap als je het red Rinske Vork Was ook iets met histamine geloof ik? Heb zo'n lijstje uitgeprint maar het komt er op neer dat je zo'n beetje niks kan eten. Het leek mij bovendien niet erg gezond. Ik sport en werk best veel, dan hebben je spieren wel eiwitten nodig en zonder brood, kaas, zuivel en fruit kom ik denk ik niet aan mijn dagelijkse behoefte. Daarbij, ik woon op Terschelling, die aparte broodsoorten, rare kwark en veel van het fruit wat er in genoemd wordt is hier niet te koop, als ik het al zou lustten. Biologische groenten ook niet te krijgen.
Ik werd daar laatst dus erg(er) moedeloos van en ben maar gewoon gaan eten. Ik probeer nu te minderen met suiker (gaat de hele week al goed!) en dan hoef ik hopelijk niet aan zo'n crash candidadieet.

Zuurdesembrood lekker? Heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Ik zal kijken of de supermarkt het verkoopt en het eens proeven.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:20

Supermarkt verkoopt het niet helaas, jammer dat er geen biologische producten te koop zijn daar! Ik vind het wel meevallen eigenlijk, eerst at ik nogal eens een ligakoek oid, nu kan ik gerust een lekkere snee brood met rosbief extra pakken, of een gekookt eitje op mijn brood, dat deed ik eerst ook nooit.
Nee, ik eet een stuk meer, maar ik val ook heel veel af. Door het eten van grapefruits en zure sinaasappels krijg ik toch mijn dagelijkse fruit binnen.
Rechtsgedraaide kwark/yoghurt hebben ze trouwens wel in de supermarkt, dat is Biogarde. Die smaakt gewoon hetzelfde als normale yoghurt Lachen .
Ik heb ook ge-SonjaBakkert, maar toen had ik al-tijd honger, voelde ik me slap en suf, met deze manier van eten niet, omdat je gewoon best wel wat mag eten.
En ik had dus ook last van Candida schimmels, vaak op de intieme plekken, maar ik heb bijvoorbeeld de laatste tijd ook veel last van voetschimmel gehad.
Ik ben nu 8 dagen bezig, en de Candida is gewoon weg, en voetschimmel wordt ook meteen een stuk minder Lachen .

[edit] Nog even een aanvulling. Als je je moe en futloos voelt kun je beter gedurende de dag vaak kleine porties eten, en héél goed kauwen, dat scheelt ook een hoop Lachen .

Macha876

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:12

Ik heb zelf 2 maanden suikervrij ( en tarwevrij) gegeten,bij de natuurwinkel hebben ze best veel suikervrij snoep Lachen
Ze hebben daar chocola( je moet wel de goede hebben,groene verpakking) en best lekkere lolies.
Koekjes zijn er niet heel veel zonder suiker dat ik weet.
Ik at in die tijd alleen natuurlijke suikers fruit enzo,en ik voelde me in die tijd veel beter..

Zou het nog wel een keertje willen doen,maar houd het zo moeilijk vol Tong uitsteken

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:18

Even een stipje, want ik heb hier ook veel last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:22

Ik vind het snoepen niet zo'n probleem, dat doe ik toch niet veel en dan neem ik wel wat gezonds als fruit of brood.
Maar ik heb vandaag boodschappen gedaan voor het warm eten deze week en dat valt gewoon echt niet mee om dat suikervrij te krijgen. Zelfs in de mixen voor macaroni enzo zit suiker. Ik moet toegeven dat ik niet zo goed weet hoe ik zonder die mixen lekker eten kan maken. Voor de hachee, kapucijners en pasta's bijvoorbeeld haal ik altijd van die kruidenzakjes. En voor soep ook.

Ik zou biogarde halen met een zoetmaker, maar ze hebben geen diksap of ahornsiroop, dus toch maar fruityoghurt gehaald.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:29

Ook ik eet geen suiker.... ofwel: bijna niet.
Om deze reden:
http://www.kruidenvrouwtje.nl/dieeten/hypoglycemie.htm

Maar ik snoep lekker koekjes of chocolade van de biologische winkel.
Dit is dan gezoet met natuurlijke zoetmakers... stuk minder schadelijk, zorgt niet voor die dip.
En verder: je lichaam is idd snel verslaafd aan suikers, vet, etc... Daarom zijn zoveel mensen tegenwoordig te dik, omdat de voedselindustrie handig inspeelt op dit gegeven en veel aan het voedsel toevoegt dat maakt dat het lichaam steeds meer wil.
Je moet eerst even afkicken... en daarna zul je er niet veel behoefte meer aan hebben.

Alcohol moet je mee uitkijken. Zet zich razendsnel om in suiker. Daarbij is het een dikmaker.
Vodka kan wel.... (met mate he?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:24

Handige link!
Heb jij dat boekje ook wat ze onderin de pagina noemt? Is dat een aanrader?

Ik krijg alleen steeds meer vragen naar mate ik meer lees over dit onderwerp, ik snap er helemaal geen bal meer van.

Citaat:
Van de site:
Vermijd

Suiker en producten waarin suiker verborgen zit: jam, yoki drink, frisdrank, appelmoes, augurken, ketchup, vruchtennectar enzovoort neem ik allemaal niet tot nauwelijks(van 't weekend 1 dubbelfris gehad)
Suikervervangers: honing, druivensuiker, vruchtensuiker, glucose, sorbitol neem ik ook niet, maar wat is vruchtensuiker?
Geraffineerde koolhydraten: witte bloem, witte rijst, witte macaroni en alle kant en klaarproducten (koekjes, gebak, diepvries- en koelkastmaaltijden, pizza's enzovoort) ik haal altijd volkoren en zilvervliesrijst. Ik eet wel eens koekjes bij de koffie, daar zou ik wel een gezonde en lekkere vervanging voor willen hebben
Alle light-producten (daarin zijn de vetten vervangen door koolhydraten - foute boel) ik koop nooit iets light, onzin
Margarine, halvarine of vloeibare bak- en braad spullen (bevatten transvetten - ook foute boel) ik heb altijd vloeibaar, is dat niet goed? Waar moet je dan een biefstukje in bakken of jus van maken?

Beperk

Granen, volkorenbrood, zilvervliesrijst, gierst, grutten, havervlokken, volkoren macaroni, muesli, enzovoort ik dacht serieus dat dit allemaal gezond was
Melkproducten: yoghurt, melk, kwark, kaas
Alcohol, nicotine (roken)

Gebruik

Zoveel mogelijk groente en fruit
Fruit in z'n geheel (geen sinaasappels uitpersen)
Noten en zaden: walnoten, zonnebloempitten, sesamzaad enzovoort wat moet je daar dan mee? Als tussendoortje of wat is de bedoeling?
Vis, vlees, peulvruchten, soja
Veel olijfolie en omega 3 olie
Roomboter
de rest van dit rijtje zit wel snor, maar als je geen melkprodukten mag, vraag ik me wel af of ik wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijg