Ik heb fybromyalgie(vermoeidheids en gewrichtsklachten), ben ondanks veel werken en sporten vrij zwaar

Vorig jaar had ik nog 4 x per dag 2 klontjes suiker in mijn koffie, ik ben eerst naar 1 per keer gegaan en drink mijn koffie nu alleen nog met melk. Thee drink ik inmiddels zonder suiker en het is niet te geloven, maar ik vind het nog lekkerder ook.
Maar als ik dan kijk hoeveel suiker er in andere produkten zit, verstopt in brood, cake, sauzen, toetjes, kruidenmixen en noem maar op: dat is volgens mij nog veel meer dan die paar klontjes

Mijn vraag dus: wie let er hier op suiker, wat kun je wel eten en wat niet? Dingen als cola drink ik niet, taart/chips/ijs eet ik niet tot nauwelijks en als broodbeleg heb ik meestal hartig, dus op zich moet het toch te doen zijn? Als ik snoep dan is het incidenteel een zak drop of een paar pepermuntjes. Chocola vind ik heerlijk dus koop ik het nooit. Als ik flauw wordt neem ik graag fruit, een krentenbol of een plak ontbijtkoek. Bij de koffie wel graag een paar keer per week een koekje.
Enneh, alcohol

Maar in de dagelijkse dingen zit zoveel suiker, ik zou niet weten hoe ik -lekker- koken moet zonder!
Is suiker in fruit bijvoorbeeld wel goed? En hoe kook je zonder suiker stoofpeertjes, worteltjes, knolraap enzo? Wat kan je wel bij de koffie nemen als tussendoortje, en als toetje na het warme eten?