Pesten, Waarom??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Pesten, Waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 12:12

Na aanleiding van een ander topic hier bedacht ik me opeens: waarom pesten kinderen?
Wat is de rede daarvan?
Ik ben vroeger behoorlijk gepest op school, en het is afschuwlijk.

Maar wat is de psygologische gedachte er achter?
Wat zet kinderen aan om te pesten?
Waarom vinden kinderen het leuk om andere kinderen een rot gevoel te bezorgen?
En waarom gaan ze zo ver?

Wie weet of denkt het antwoord te weten?

Jester_

Re: Pesten, Waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:15

Meeste kinderen pesten denk ik, om zichzelf beter te voelen. Van als ik haar voor dik uitmaak, lijk ik zelf dunner, laat maar zeggen Lachen

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:16

het is niet goed te praten, maar veel kinderen pesten omdat ze zelf bang zijn gepest te worden. De onlogische gedachte van een kind ; als ik nou haar/hem pest, zal niemand bedenken mij te gaan pesten. Omdat ze denken dat ik dan 'stoer' ben.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:44

Ik ga met Eevj mee. Kinderen pesten soms omdat hun eigen onkunnen willen verbloemen. Ze kunnen zich zekerder gaan voelen door dat ze iemand in hun macht hebben of als ze over iemand de baas zijn.

Ook kan de thuissituatie meespelen in het pestgedrag.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:45

Ik denk ook dat het met de eigen onzekerheid van de pester te maken heeft. en ik denk niet dat een kind doorheeft hoeveel emotionele schade hij/zei kan aanrichten bij het gepestte kind.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:46

Ik denk dat het ook een gevoel van een soort macht is ofzo. Jij hebt namelijk de macht om iemand anders zich k.ut te laten voelen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:48

Farouche schreef:
Ik denk dat het ook een gevoel van een soort macht is ofzo. Jij hebt namelijk de macht om iemand anders zich k.ut te laten voelen.

Zou je denken dat een kind zo ver gaat in zijn gedachte gang? Nee, daar denk ik anders over..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:50

Ik ga met Eevj mee, het is vervelend dat een kind pest maar ik kan me ook wel voorstellen dat hij angstig/onzeker is: angst en onzekerheid zijn vervelende gevoelens (heeft iedereen wel eens ervaren en veel mensen zijn nog altijd erg onzeker) en als ze dat op die manier bij zichzelf kunnen wegnemen kan ik me daar wel in vinden, ik wil het niet aanmoedigen absoluut niet maar ik kan me er wel iets bij voorstellen: al het gedrag is verklaarbaar. En ik wil dit nog aanvullen met waarom specifieke kinderen gepest worden: Dat heeft niet zozeer met de voorkeur van de pester te maken, maar met het gedrag van het slachtoffer. Een bepaalde uitstraling, duidelijke onzekerheid, iets aparts waar het slachtoffer zelf niet helemaal zeker over is, de reactie op bepaalde opmerkingen/situaties: deze dingen maken een kind kwetsbaar en dat is meteen te merken. Na mijn mening ligt pesten dus niet alleen aan de pester maar ook aan het slachtoffer, je hoort niet voor niks vaak dat kinderen die op school 1 gepest werden en naar school 2 gaan door verhuizing ofwatdanook daar ook gepest worden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar vaak werkt het wel zo.
Als ik een kind had en deze zou gepest worden zou ik dus niet alleen die pester een schop onder z'n kont geven maar ook iets aan het gedrag van mijn kind gaan doen, hier ligt namelijk vaak de oorzaak dat nou juist hij of zij gekozen wordt.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:50

Ik ben benieuwd of er ook (ex) pesters zijn op Bokt en wat hun ervaringen waren.

Ik denk dat het ook te maken heeft met de theorie van Darwin, 'Survival of the Fittest' . Wat vinden jullie van deze gewaagde theorie?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:52

Elma_ schreef:
Farouche schreef:

Zou je denken dat een kind zo ver gaat in zijn gedachte gang? Nee, daar denk ik anders over..

Ik weet het wel zeker dat het waar is, zeker de wat oudere kinderen voelen dit haarfijn aan!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:58

Ik ben het ook eens met Farouche, dit speelt zeker een rol

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:00

Elma_ ja ik denk dat een kind (misschien onbewust) zover gaat in zijn gedachte gang.

En ik ben het ook wel eens met wat Redrumfox zegt, het zijn vaak dezelfde mensen die gepest worden. Maar eigenlijk vind ik ook weer niet dat die mensen echt moeten veranderen, want mensen moeten eigenlijk kunnen zijn zoals ze zijn. Maar als ze gepest worden kunnen ze zich misschien toch beter een beetje veranderen.

Ik ben zelf nooit gepest en ik heb zelf ook nooit iemand echt gepest ofzo.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:12

Farouche: je zou het ook als ''stimulans'' kunnen zien om zekerder te worden, zelfverzekerheid kan iedereen gebruiken > het is toch wel erg belangrijk als je succesvol wilt zijn in de maatschappij, op sociaal gebied en wat betreft prestaties op school.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:20

Ja, zelfverzekerd zijn is een deel, maar je moet het ook uitstralen. Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:22

Als je oprecht zelfverzekerd bent dan straal je het vanzelf uit onder het mom van 'ik mag er zijn'.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:31

Ik ben nooit gepest. Ooit in groep 3 ging ik mee met de meerderheid van de meisjes van een meisje weg lopen. Diezelfde dag zijn we er nog op aangesproken en toen was het over. Ik deed het om er bij te (blijven) horen denk ik.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:36

let maar eens op, populaire kids hoeven niet knap te zijn of zijn zelfs minder mooi, maar als ze zelfverzekerd zijn hebben ze geen last van pesterijen.

in een groep zijn er altijd verschillende rollen, er wordt altijd naar een leider en een zondebok gezocht.
kijk naar de 2de wereldoorlog. In tijd van crisis zoeken mensen naar iemand om de schuld op af te schuiven. (de joden in dat geval.)

naast dat de gepestene een probleem heeft, wat vaak zelfvertrouwen is, moet er zeker niet uit het oog verloren worden dat de pesters vaak ook pestgedrag vertonen om een reden. ( groepsdruk, lage eigenwaarde, gedragsproblemen etc.)

vroeger was ik heel gevoelig en het pesten maakte me onzeker. heeft lang geduurd voordat ik weer mijn eigenwaarde terug had.
als ik nu mijn vroegere pesters terug zie vind ik het echt zúlke loosers!! ik vind ze echt nono's Cool
Ik daarentegen ben blij met mezelf, heb te vaak jongens hun harten gebroken om nog te kunnen denken dat ik niet mooi ben Pling

dus dames!!!! váák tegen jezelf zeggen dat je er mag wezen en je zult zien, dat je het zelf ook gaat geloven en het uit zult stralen.
want dat is wat telt, wat mensen uitstralen. dat maakt je mooi!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:28

Pesten is inderdaad om je zelf beter te voellen[naja van de persoons kant]

Overig is het ook om te laten zien hoe stoer je bent tegenover je vrienden/innen.

Een klein leuk pesterij mag heus wel maar wie o wie mij ECHT serieus pest dan kan hij een knal in de maag verwachten van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:40

Pesters krijgen van mij altijd heel wat slechts toegewenst. Haha!
Ik heb een hekel aan zo'n soort mensen en imo verdienen ze het niet om te leven. Door pesters is mijn leven toch wel voor 'n groot deel verpest, en van mij mogen ze het zelf eens mee maken.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:12

Anthea schreef:
Ik heb een hekel aan zo'n soort mensen en imo verdienen ze het niet om te leven. Door pesters is mijn leven toch wel voor 'n groot deel verpest, en van mij mogen ze het zelf eens mee maken.

dat vind ik wel erg kort door de bocht en het lijkt mij niet doordacht wat je daar zegt.
pesters verdienen het niet om te leven?

Al eens gekeken naar wat groepsdruk met mensen kan doen? ik denk dat je vergeet dat veel pesters zelf ook gespest zijn/worden of een laag zelfvertrouwen hebben en uit alle macht dit proberen te verbergen.

pesten is een kwalijke zaak waar veel aandacht aan besteed moet worden en preventief door ouders en school aan gewerkt moet worden. Maar pesters dan maar de doodstraf geven gaat wat ver, vind je niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:15

Nee, dat vind ik niet.
Fijn dat diegene een laag zelfvertrouwen heeft oid, maar dat hoef je niet op mij af te reageren. Van mij mag je je eigen leven verpesten, maar blijf van dat van mij af.

Ik heb mijn mening, en jij die van jou. Lachen

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:22

omdat ik zelf ook gepest ben weet ik hoe poedersuiker het is.. Ik heb net in een ander topic op bokt gezet dat ik zelf ook gepest heb.. en waarom? omdat ik gepest ben, op eens kreeg ik een grote mond terug zeg maar en durven ze niks meer terug te zeggen..

Nou dan ben je in een keer ju van het en hoor je erbij.. nou dat is ego strelen he! en dan begint het je op te vallen hoe kwetsbaar sommige mensen zijn en ga je daar gebruik van maken... door te pesten ging ik denken dat ik er nog meer bij hoorden. Ik schaam me er verschrikkelijk voor dat ik dit gedaan heb als ik het zie gebeuren, pesten, zeg ik er bijna altijd iets van. verschrikkelijk vind ik het..

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:24

Anthea schreef:

Mijn leven juist jniet trouwens, waarom niet? omdat ik hier sterker door geworden ben. omdat ik gepest ben, ben ik onzeker geworden. daar heb ik aan gewerkt en ben ik niet zo onzeker meer. sinds dien ben ik in positieve zin een flap uit en heel spontaan. ik bekijk het van een goede kant.. niet dat het mijn leven verpest heeft, wel die 3 jaar dat het gebeurde..

als ik trouweens tegen mensen zeg dat ik gepest ben, reageren ze heeeeeel verbaasd: JIJ!? daar geloof ik echt niks van!..

Buwa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:11

Anthea schreef:
Nee, dat vind ik niet.
Fijn dat diegene een laag zelfvertrouwen heeft oid, maar dat hoef je niet op mij af te reageren. Van mij mag je je eigen leven verpesten, maar blijf van dat van mij af.

Ik heb mijn mening, en jij die van jou. Lachen

Hier ben ik het mee eens.
Ik ben zelf gelukkig nooit gepest, maar als ik sommige verhalen hoor dan vraag ik me echt af: Waarom doe je nou zoiets Huilen !
Echt vreselijk is het gewoon, pesten.
Tuurlijk hoef je niet met iedereen bevriend te zijn, maar je kunt op z'n minst wel een beetje respect voor elkaar hebben, vind ik dan.

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:21

Ik heb er ervaring mee Knipoog
Mij kun je heel snel 'vervelen'.
Als je mij dikke noemt, trek ik me dat heel erg aan, en hoe vaker ze dat zeggen hoe meer onzeker ik word. Dit was op de basisschool, ondertussen ben ik een stuk zelfverzekerder, maar nog niet helemaal.