Grote brand in de buurt...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Grote brand in de buurt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:46

http://www.omroepflevoland.nl/2771fa14- ... wsID=49739
En daar zit je dan vlakbij...
Rond een uurtje of tien zat ik gezapig te zappen toen er allerlei sireneauto's al loeiend langskwamen racen. Wat een kabaal! Omdat het zo heftig klonk ben ik maar even op internet gaan kijken, blijkt het bij mij in de buurt te zijn! De Bataviawerf staat te fikken! Ondertussen waren er ook een aantal beste knallen te horen en kon ik vanuit mijn zolderraam de rook en de rode lucht zien, oja, en ook het knetteren van het vuur.
Op het moment is het weer even rustig, herstel, daar zijn weer de sirenes, maar in huis ruik je zelfs de brandlucht. Wel is het een komen en gaan van auto's en mensen. Gelukkig woon ik niet té dicht in de buurt en geloof ik dat ik me geen zorgen hoef te maken over mijn eigen hachje. Maar als je nagaat dat er explosies geweest zijn, waarschijnlijk van gasflessen, zullen er jammergenoeg vast mensen gewond geraakt zijn.
Verder vind ik het zo doodzonde van het museum en als de boten eraan mochten aan. Als je nagaat dat er zolang aan gewerkt is en wordt...(of is het nu werd Huilen )

Voor de koopfreaks, Bataviastad schijnt voor alsnog niet te branden, ze houden het nat, geloof ik, al zijn er wel berichten dat de brand overslaat naar een restaurant...

Ik vroeg me wel even af of dit nu een nieuwsonderwerp is of niet, het is wel nieuws, maar ook iets wat ik indirect meemaak - iig behoorlijk hyper van ben (spannend, een beetje eng, maar ook best sensationeel en dan toch geen ramptoeristje willen zijn maar wel alles bijhouden) en even van me af wilde schrijven. Ik bedoel maar, een grote brand maak je niet iedere dag zo dichtbij mee...

Paardennamen

Re: Grote brand in de buurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:01

Het gevoel wat jij beschrijft, ken ik helemaal. Flink aantal jaren terug was er ook een flinke dikke zwarte rookwolk te zien vanuit ons huis en maar een paar honderd meter weg. Mijn vader was gelijk bang dat het in het verzorgingstehuis was waar mijn moeder werkt... Maar het was ernaast gelukkig (zwembad/sporthal). Maar dan sta je inderdaad flink te hyperen ja.

Maar is het de werf die in brand staat? Zo echt zo enorm zonde zijn van al die boten enzo...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 23:17

Was net op het Journaal ook...De zeilmakerij is in de hens gegaan en daarbij zijn een aantal gasflessen geexplodeert. Gelukkig is er niemand gewond geraakt. De boten én de koopjesstad zijn gered, alleen de zeilen van de Batavia, waar 10 jaar aan gewerkt is zijn verbrand. Zelfs dat is doodzonde, 10 jaar werk naar de knoppen...

Ik ben geloof ik niet de enige die hypert, het is nog steeds relatief druk buiten al wordt het wel weer wat stiller. Dat worden heel wat kopjes nachtrustthee, voordat ik weer rustig ben (normaal gesproken lig ik om deze tijd allang in bed). Zelfs de kat rent heen en weer...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:20

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:58

Dacht ik dat wij een stevige brand hadden gisteren met code GRIP 1 en het nieuws de volgende dag nog gehaald ook. Lelystad doet het weer groter hoor, een GRIP2 en meteen al op het nieuws...

Gelukkig zijn de schepen en de stad gered, wel heeeeeel zonde van die zeilen, hopelijk kunnen ze het nu verder goed beheersen en komt er niet nog meer schade..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 00:26

Volgens het journaal zou het om deze tijd zo ongeveer brand meester zijn en aangezien het steeds stiller wordt zouden ze daar zomaar eens gelijk in kunnen hebben. Gelukkig idd, dat de schepen gered zijn (vond ik eigenlijk nog erger dan een verwoestte koopstad Bloos ) én dat er niemand gewond is geraakt!
Ik zal van de week waarschijnlijk wel een uitgebreidt verslag van de eigenaar krijgen. Die heeft als exbrandweerman nog heel wat connecties en weet altijd alles, nou ja, veel dan. D'r hoeft maar een sirene af te gaan en hij weet wie 't gedaan heeft, bij wijze van...

@Alwiene: Lelystad mag dan de grotere brand hebben, Zwolle heeft een gezelliger stadje... Knipoog

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:48

Ik ben lid van een verdienprogramma wat zich verbonden voelt met de Bataviawerf, vandaag kreeg ik van hen onderstaande mail. Ik ben NIET verantwoordelijk voor de inhoud, noch voor de afhandeling van zaken, maar wilde hem hier wel even neerzetten. Hoop dat dat mag Bloos (Als iemand zeker weet dat het niet mag, gil dan even dan haal ik het weer weg Knipoog )

Citaat:
LELYSTAD - Op de Bataviawerf in Lelystad heeft in de nacht van maandag op dinsdag een grote brand gewoed. De zeilmakerij, diverse kantoren en de werkplaats van de werf zijn door de vuurzee verwoest.

De brand begon maandagavond rond kwart over tien, waarschijnlijk in de zeilmakerij op de werf. De zeilen van de replica van het VOC-schip De Batavia, zijn daarbij verloren gegaan.
Bataviastad De zeilmakerij brandde volledig af. Even voor enen dreigde het vuur, dat onder controle leek te zijn, over te slaan naar het naastgelegen koopjesdorp Bataviastad. Een zijgevel en een stuk van het dak van restaurant La Place werd door de vlammen gegrepen. Dat wist de brandweer met man en macht te voorkomen dat de brand zich nog verder uitbreidde. De brandhaard op de werf leek toen al onder controle te zijn. Hele nacht De hele nacht zijn brandweerlieden in touw geweest. De brandweer meldde rond middernacht dat de brandhaard op het werfterrein bijna onder controle was. Wel werden grote delen van de werf nat gehouden, dit om te voorkomen dat het vuur weer oplaaide. De brandweer heeft, mede door de gunstig staande wind, kunnen voorkomen dat het vuur oversloeg op de replica van het zeventiende-eeuwse oorlogsschip De 7 Provinciën en het koopjespark.
Brand meester De reconstructie van VOC-schip De Batavia is gedurende de brand ver buiten bereik van de vuurzee gebleven. Om kwart voor vier werd het sein brand meester gegeven. Toen de brand uitbrak, waren tot in de wijde omtrek van de werf een aantal ontploffingen te horen. Volgens de politie zou het gaan om een zeker drie gasflessen die geëxplodeerd zijn.
Oorzaak De brandweer gist nog naar de precieze oorzaak van de werfbrand. Er kwamen volgens de brandweer geen gevaarlijke stoffen vrij. Ook raakte niemand gewond. De brandweer zette 75 man uit Lelystad en Almere in bij de bestrijding van de brand. Dinsdag onderzoekt de Technische Recherche het geblakerde terrein.

Gesloten Bataviawerf en -stad in Lelystad zijn tot nader order gesloten voor het publiek. De medewerkers hebben de komende dagen nodig om alle rook- en waterschade te inventariseren. Bovendien moet het terrein worden opgeruimd en schoongemaakt.

AKTIE!!!!!!

Help ons weer boven water te komen....

Hoewel de meeste schade word gedekt door de verzekering zijn er altijd zaken die niet worden vergoed!!! Woont u in de buurt van Lelystad en heeft u tijd over, meld u dan aan als vrijwilliger bij de werf, zij kunnen uw hulp hard gebruiken!!

Beste Matrozen, heeft u affectie met de Bataviawerf help dan mee.....Stort uw bijdrage op Gironr. 431700 t.n.v. h.maasdam Leystad. o.v.v. Bataviawerf. Wij zorgen ervoor dat elke cent naar de Bataviawerf word overgemaakt.

SMS'n mag ook..

SMS

( DONATE GIFT ) naar 3010 1.50 p.o.b.

Namens de Werf, hartelijk dank voor uw bijdrage!!

Uw Kapitein.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:41

hey TS, waar woon jij dan?

Onze ramen trilden helemaal, het leken kanonsschoten. ( die schieten ze soms af bij het schip)
maar het was zó'n rare tijd, ik was een beetje bang Bloos
toen belde mijn moeder, dat ze allemaal sirenes hoorde. ik dus naar buiten, hele rode lucht en óveral kwamen politie- en brandweerauto's vandaan!
ben toch maar even gaan kijken daar.

sensatie hoor, zo op je maandagavond Haha!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:46

heyyy!! volgens mij ( ik weet het wel zeker) ben ik jou een keer tegengekomen toen ik met Rambo heel illegaal in het zuigerplasbos aan het rijden was Haha!
jullie staan naast de AH, waar zijn myrna en Cashiva??? ( moeilijke namen Knipoog )

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 13:41

@Alwiene: Ik weet ook niet zeker of dit mag, dwz geldakties, zat me al af te vragen of ze extra geld nodig gingen hebben. Aan de andere kant, het is ook wel een beetje een nieuwsbericht...
milo schreef:
sensatie hoor, zo op je maandagavond

Pff...inderdaad. Zat al in PJ op de bank klaar om naar bed te gaan, wéér geen rust. Ik was zondag avond al een megagrote spin tegengekomen boven mijn bed en hoop echt dat ze die ufos die ze voor vandaag voorspeld hadden thuis laten (kan wel weer een rustig avondje gebruiken heb het nog druk genoeg van de week).
Ik vond zelf die knallen ook wel eng. Vooral als je nog niet weet waar dat precies vandaan komt, je weet maar nooit wat er nog meer de lucht in gaat. Maar ook in hoeverre die brand zou overslaan. Echt zorgen voor mijn eigen huisje had ik niet, daar was het gelukkig net te ver voor vandaan.
Ik ben niet wezen kijken, kan ook nooit zo goed tegen dat soort dingen (van een overvliegende traumahelicopter raak ik al van slag, echt een overgevoelig emotutje). Ik ben wel een verstopte ramptoerist, ik kijk via nieuws, internet en m'n zolderraampje (daar kon je het vuur horen knetteren).

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:06

ja ik was even bang dat batavia haven in de brand stond, leek net zo vanuit mijn huisje.

ik was eventjes bang voor een aanslag, gelukkig toch niet.. schrok wel!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 15:47

Het is geen moment in mijn hoofd geschoten dat het een aanslag zou kunnen wezen, nee...Ik heb altijd zoiets van 'waarom zouden ze in hemelsnaam in Lelystad een aanslag moeten plegen?!? Doe het dan goed en pak Schiphol'.

Op plaatje 4/5 zie je wat van wat de brand heeft gedaan: http://www.destentor.nl/regio/flevoland ... a-werf.ece . Volgens mij hebben ze echt ook geluk gehad met de wind en valt het al met al toch wel mee (voor zover je van meevallen kunt spreken).

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:33

ik was gister avond ook in lelystad, ik zat net in plaza om even gezellig te babbelen met iemand, en toen werd er gelijk gebeld dat er brand was
ik reed daarvoor net met mijn auto..
(ik reed van almere naar lelystad via dat landweggetje langs die jeugdinrichting) wat bizar zeg