heb en/of ben jij wel eens gepest?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

heb en/of ben jij wel eens gepest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:31

Ik zelf ben op de basisschool járenlang gepest. Ik zelf denk dat dit ook deels m'n eigen schuld is aangezien ik altijd (nu nog steeds maar stukken minder) flink van me af beet en vaak ruzie had. Ik had opzich wel vrienden hoor daar niet van. Maar ik was allesbehalve dat 'populaire meisje uit de klas'. Op de middelbare school ben ik ook wel eens gepest en ik had ik ook nog wel veel ruzie (lees: ik stond altijd in het midden van zo'n groep waarop iedereen komt afrennen Vork ) maar ik was zelf ook niet echt zo'n lieverdje Nagelbijten / Gniffelen maar zoals ik al eerder zei ik beet heel erg van me af en ik kom voor mensen op en dat heeft mij nogal eens in de problemen gebracht (nog steeds).

Maar.. nu moet ik eerlijk toegeven.. en daar schaam ik me nu écht écht écht te pletter voor.. en ik vind het meer dan verschrikkelijk... heb ik zelf ook wel eens iemand gepest.. misschien juist omdat ik zelf gepest ben en dan eindelijk ook eens een soort 'macht' had over iemand anders. Maar je wilt niet weten hoe erg ik dat nu vind dat ik dat ooit gedaan heb.. schaam me de ogen uit m'n hoofd!

Tegenwoordig, zodra ik door heb dat iemand gepest word zeg ik daar meteen wat van! Nu zit ik weliswaar niet meer op de middelbare dus kom je het minder tegen. Maar áls ik het zie.. dan zeg ik er wat van!

maarja, wie is er hier nog meer gepest.. of heeft ooit gepest (en waarom?)? Ik wil wel even 1 ding duidelijk maken, discussieren mag natuurlijk maar ga geen lelijke dingen over elkaar zeggen doordat iemand bijv ooit een 'pester' was oid

alvast bedankt. Lachen

Limanade

Re: heb en/of ben jij wel eens gepest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:33

ik ben zelf een pester geweest.. op de basisschool.. en ja waarom? geen idee..
heb ik er spijt van? ja tuurlijk! want als ik hier soms alle verhalen lees van mensen die gepest worden, raakt me dat altijd wel..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:37

Ik ben gepest en heb dat zo ver verdrongen dat ik nog steeds geen normaal sociaal leven heb Lachen

Kan er niet eens over praten, dan raak ik nog steeds in paniek ook al kan ik me de meeste voorvallen niet eens meer goed herinneren (zo ver weg gestopt, maar niet verwerkt). 11 jaar is lang...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:40

Ik heb wel eens gepest (nou ja pesten... denk niet dat je het zo kan noemen wat ik deed Nagelbijten / Gniffelen meer wat plagen) maar ben zelf nooit gepest, was daar veel te bijdehand voor Clown
Hoewel ik wel een makkelijk pestobject had kunnen zijn, was klein, iel en astmatisch... maar had genoeg zelfvertrouwen en straalde dat uit. En vaak wat goedgeplaatste opmerkingen als iemand mij wou pesten werkte zeer goed. Want er is niets zo genant voor een pester dan door de gehele klas uitgelachen te worden door een opmerking van iemand die je wou pesten Tong uitsteken

Bovendien interesseerde mij uiterlijk totaal niet, droeg makkelijke kleding en vond dat prima. Dus ze konden er allerlei opmerkingen over maken maar het boeide mij totaal niet: ik vond het prima wat ik droeg Nagelbijten / Gniffelen

ik ben overigens wel blij dat wij op school niet snel te maken hadden met van die aggresieve types, die gelijk mepten als ze iets niet zinden... maar die jongens die wij hadden die dat wel deden, mepten willekeurig... dus het maakte voor hun niet uit wie ze konden schoppen of slaan, als ze maar konden slaan.
Vond ik altijd doodeng...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-10-08 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:40

Mijn MAVO tijd was een hel. Ik werd verschrikkelijk gepest. Ik was een laatbloeier die ook nog eens een bril en een beugel had en zich niet kleedde naar de laatste mode. Ja en dan wordt je al snel de pispaal.

Het ergste was dat een of andere stinkwijf een of andere brief had verspreid door de hele school met blunders die ik had gedaan en verschrikkelijke dingen die ik volgens hun had gezegd en gedaan.Werd door mensen die ik niet eens kende aangesproken en uitgejauwd. Mijn agenda werd ondergetekend of kapot gemaakt.
Ook heeft ze me een keer de douches van de kleedkamer op school ingetrokken en me alle kanten op gegooid.
Na de MAVO heb ik dat achter me gelaten. Die mensen zag ik nog zelden.
Toch heeft het wel een hoop met me gedaan. Ondanks dat ik verder ging en er voor een deel boven stond blijft het je je toch achtervolgen. Scheve mond

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:49

Heb nooit gepest en ben ook nooit gepest..
Was juist altijd degene die ertussen sprong als er iemand gepest werd, en dan kon ik best een grote mond hebben dus ben zelf nooit daardoor een pispaaltje geworden oid (zoals velen vaak denken dat gebeurd als je niet met de groep meedoet of als je voor iemand opkomt)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:56

Selket schreef:
Was juist altijd degene die ertussen sprong als er iemand gepest werd, en dan kon ik best een grote mond hebben dus ben zelf nooit daardoor een pispaaltje geworden oid (zoals velen vaak denken dat gebeurd als je niet met de groep meedoet of als je voor iemand opkomt)

maar dat gebeurt ook soms! daar ben ik zelf een voorbeeld van. Ik deed dat al in de brugklas.. het enige wat ik kreeg was ruzie en gescheld (ik had de eerste dag als brugklassertje al ruzie toen ik tegen een minstend 2 koppen grotere 2e jaars zei dat ze de bal niet zomaar mocht afpakken Nagelbijten / Gniffelen )

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:08

Selket schreef:

ik had ook een super grote mond, maar daar werd het juist niet beter op. ik ben ook heel erg gepest, vanaf de basisschool tot mijn voorlaatste jaar op de middelbare (eindexamenjaar viel gelukkig mee, vervolgopleiding begon het weer een beetje maar gelukkig niet zo erg meer). ik beet altijd enorm van me af, maar ik bleef gewoon steeds meer van die etters aantrekken leek wel. perongeluk expres basketballen tegen mn hoofd aan met gym, je lunch tegen mn hoofd aangooien, en daarnaast ook het écht pesten van echt gemene dingen zeggen.

heb nu leuke vrienden die ik vertrouw, maar ben wel heel selectief in het uitzoeken van nieuwe vrienden. ik voel heel snel aan of ik mensen wel of niet ga mogen. waar ik een tijdje gewerkt heb liep ook zo'n typische jongen tussen als die mij vroeger op school altijd pestten. en hij hield ook wel van flauwe en soms pijnlijke/confronterende grapjes maken. die heeft me wel flink aan het huilen gekregen...
gelukkig ben ik er best aardig bovenop gekomen. heb tegenwoordig meer zelfvertrouwen en voel me veel beter in mn vel. ga ook nooit meer naar school oa om het pesten. ik heb trouwens wel altijd het gevoel gehouden dat wanneer ik mensen hoor lachen, dat ik denk dat het over mij gaat Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:16

ja, ben mijn hele jeugd gepest,
en ja, dat heeft zijn sporen helaas wel nagelaten..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 23:20

waar hebben jullie dan nu nog 'last' van? Ikzelf vertrouw mensen niet meer zo snel... als ik iemand 'nieuw' leer kennen denk ik altijd eerst dat die mij niet echt aardig vinden, twijfel ik er altijd aan of ze me nu wel écht aardig vinden of alleen maar doen alsof etc.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:24

algemene onzekerheid in contact met mensen denk ik.
ik blijf het moeilijk vinden mezelf als gelijkwaardige te zien, ook al weet ik inmiddels beter.
het blijft een soort van innerlijk gevecht, en steeds mezelf erop betrappen dat ik weer onzeker was.
terwijl ik dat niet bén (innerlijk) (vind ik) (als er geen mensen zijn Tong uitsteken ) maar toch val je dan snel weer in dat partroon..

heb eigelijk altijd al mn heil bij de paarden en dieren gezocht, en heb die neiging nog wel Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:28

Maartje1990 schreef:
waar hebben jullie dan nu nog 'last' van? Ikzelf vertrouw mensen niet meer zo snel... als ik iemand 'nieuw' leer kennen denk ik altijd eerst dat die mij niet echt aardig vinden, twijfel ik er altijd aan of ze me nu wel écht aardig vinden of alleen maar doen alsof etc.

Hier herken ik mezelf wel in Ja

Maar aan de andere kant ben ik ook veel makkelijker (afgevlakt) geworden en laat ik me daardoor te snel gebruiken. Ik noem zoiets dan vriendschap en de ander noemt het handig Vork Totdat je niet meer nodig bent zeg maar. Jammer is dat dit patroon zich steeds herhaalt, ik het steeds herken en het toch steeds weer opnieuw doe Koe

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 00:27

Yep ook hier iemand die gepest is geweest. Van groep 7 tot en met 4 havo. Vreselijke tijd. Op mijn verpleegkunde studie heb ik mezelf uit zelfbescherming ook afgesloten voor anderen zoveel als dat kon. Laat mij maar alleen zijn, dan kan niemand mij pijn doen.
Ik ondervind er nog dagelijks de hinder van, de onzekerheid, de angst. In therapie (waar ik toen zat na een slechte relatie) is het pesten wel ter sprake gekomen, maar ik kan hier niet goed over praten, dus ik heb dit wel wat afgeketst.
Ik heb een muurtje om mezelf heengebouwd uit zelfbescherming en er zijn maar heeeeeel weinig mensen die binnen dat muurtje mogen kijken.

X_Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:00

Ben vroeger egt heel erg gepest omdat ik heel klein ben.
Egt zow poedersuiker dat kinderen je gaan pesten omdat je klein bent.

Dan ben je wel heel zielig!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:25

Ik ben op de basisschool gepest, daardoor werd ik zelf heel onzeker. Toen ik in de brugklas kwam ging ik toen zelf pesten, zodat iedereen bang voor me was.

En ja heb dr spijt van..

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:43

Ik ben of heb nooit gepest.
Wel werd ik door een paar rotjongens op de basisschool regelmatig uitgemaakt voor varken ( door mijn neus ) maar dat negeerden ik. Dat vonden ze niet leuk, dus toen heeft een ervan een keer zo hard in mijn neus geknepen dat ie blauw werd, en toen werd ik boos dus toen heb ik hem heel hard geslagen. Trots daarop? nee. Maar het hielp wel want sindsdien heb ik er niks meer van gehoord. Lachen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:44

Moet wel zeggen vertrouw mensen minder snel en moet eerst goed de kat uit te boom kijken.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:49

Ik ben vroeger niet echt gepest maar ik kreeg vaak opmerkingen van een meisje en dat kwetste me wel, ik ben ook van school af gegaan want ik paste niet in de groep, ik had wel vrienden maar vond het niet leuk. Op de nieuwe basischool was het allesbehalve dat, het was super gezellig en toen kon ik echt mezelf zijn. En ik had laatst een gesprek met dat meisje en ze zei dat ze erg spijt er van had en dat ze heel erg veranderd is, en ik ben blij dat ik dat gesprek gehad hebt, Lachen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:56

Ik ben vreselijk gepest omdat ik sproeten heb/had en klein was. Ik ben echt kapot gemaakt op de middelbare school vooral in de eerste 2 klassen. Ik was een vreselijk buitenbeentje en schoppen duwen, slaan is mij niet vreemd. Wat ik eraan heb overgehouden: faalangst enorme faalangst. Al draai ik de hoogste omzet in het bedrijf het is in mijn hoofd nooit goed genoeg. Alles moet veel beter, ik stel zulke hoge eisen aan mijzelf en als ik het haal ben ik opgelucht haal ik het niet heb ik weer gefaald. Het gata nu in principe goed met mij, mijn leven goed op orde, mooi huis, super baan, leuke paarden, financieel absoluut geen problemen. alleen in relaties ben ik te onzeker. Bijna niemand zal mijn onzekerheid en faalangst zien, maar het is iets wat mijn leven beheerst. Heb daar ook laren lang coaching voor gehad en heb nu redelijk controle over mijn gevoel en emoties, dat is wel eens anders geweest. Ondanks dat ik succesvol ben met mijn bedrijf en leven zal ik mentaal altijd een strijd moeten leveren met mijzelf. dat dankzij de pesters van vroeger. Ik heb ze overigens allemaal 1 voor 1 terug gepakt. ik zal niet neerzetten hoe, maar daardoor heeft dat wel een zekere opluchting gegeven....

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:55

Maartje1990 schreef:

dat ken ik ook ja Ja. ik schiet nog steeds super snel in de verdediging. als ik ook maar een beetje aanvoel dat ik iemand waarschijnlijk niet helemaal aardig zal gaan vinden Duivel ben ik al veel meer op mn hoede en komt er veel sneller een bot antwoord uit (lekker handig bij mn aankomende zakenrelaties :S)
en wat ik al zei, ik heb altijd het idee dat iedereen naar me kijkt of om me lacht... ook zo'n raar iets, alsof de wereld alleen maar om mij draait zeg Clown

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:59

Pesten heb ik nooit gedaan, wel was ik altijd de gebeten hond. Was erg verlegen als kind (en eigenlijk nog steeds wel Knipoog )dus dat maakte het er niet beter op.
Gelukkig werd dat op de middelbare school een stuk minder (zat op een LTS dus meer jongens dan meisjes) en heb ik er nu ik volwassen ben een stuk minder last van.

Ik denk tegenwoordig maar: je hoeft me niet aardig te vinden als je me maar wel respecteerd!!!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:12

Ik kijk ook eerst een tijd de kat uit de boom, maar dat is meer omdat ik mensen eerst liever observeer om te kijken hoe iemand is Nagelbijten / Gniffelen Kan altijd vrij goed mensen inschatten, maar daarvoor moet ik wel eerst even de kat uit de boom kijken.
En nee, ik ben niet gepest.

Ik kan beledingen nog enigzins begrijpen van pesters omdat ze zelf zo onzeker zijn... maar ik heb nooit begrepen waarom er van die eikels tussen zaten die uit het niets begonnen te meppen, schoppen en spugen Verward
Met een belediging kon ik prima uit de voeten, maar als iemand ineens ging slaan was ik doodsbang. Want diegene die mepten waren altijd zo groot en sterk (en vaak met een paar).

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:14

Ik ben een keer in elkaar geslagen omdat ze dachten dat ik een jongetje geslagen had. En ik had alleen maar wat gestoeid met dat ventje. Heb toen een paar beste rammen in mijn buik gekregen, maar thuis niets zeggen he....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:17

Komt mij bekend voor! Ik moest oppassen op groep 1 en 2 toen ik in groep 8 zat en daar zat een vreselijk irritant kind in. Die heb ik op de gang gezet. Komt zijn broer eraan met een grote groep jongens en die verteld tegen mij dat hij mij wel even in elkaar gaat slaan als ik zijn broertje nog een keer op de gang zet Verward Grote broer stuurt kleine broertje naar binnen, geeft mij een flinke mep en spuugt op mij Verward
Enige wat ik dacht: (naast au en help Nagelbijten / Gniffelen) hoe gaat het daar thuis aan toe...

Te bizar voor woorden toch?

Zo hadden wij op de basisschool een knokploegje, als je voor hun liep werd je gelijk geslagen. Maakte niet uit wie...
Als ik ze nu zie lopen 11 jaar later, heb ik nog een gevoel van angt en walging Nagelbijten / Gniffelen
Die willekeurigheid van hun was gewoon eng, iedereen kon het volgende slachtoffer zijn.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-10-08 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:18

ik ben vroeger op de basisschool ook veel gepest. waarom? ze zeiden dat ik dom en lelijk was. verder had ik een zware ademhaling ( astma ) hieraan ergerde veel klasgenoten zich. misschien waren ze deels ook wel jaloers, aangezien wij het thuis niet verkeerd hebben.

ik moet zeggen dat ik nog steeds wel heel erg verlegen ben, en alleen bij de mensen die ik al lang ken ook helemaal mezelf ben.

toch heb ik op de middelbare ook wel eens iemand zwart gemaakt. op de middelbare werd ik niet meer gepest, kreeg ik vrienden en vriendinnen, en toen ook ruzie met een meisje. na een tijdje was het zo erg dat de hele school met een boog om dat meisje heen liep.

of ik me daarvoor schaam? ja best wel. ik wist zelf maar al te goed hoe het was, en toch stookte ik iedereen tegen dat meisje op.