Ik heb lang op een manege in de Ardennen gewerkt in de weekenden en vakanties. Vorig jaar heb ik er ook in vaste dienst gezeten voor een half jaar. Op deze manege was een project voor meiden die thuis niet meer terecht konden door problemen. Daarnaast kwam er een school voor verstandelijk gehandicapten ook dagelijks paardrijden met aan aantal klassen. En als de scholen uit waren natuurlijk de lesklantjes. Geen dag is hetzelfde en dat is een voordeel, je valt niet snel in een sleur. Heel leuk en gevarieerd werk was het, hoewel het ook erg zwaar kon zijn!
Het werk ligt er net aan waar je voor word aangenomen, ik was aangenomen als leiding dus moest veel aansturen. Maar van mij werd verwacht dat ik meehielp, ik vind het ook 3x niks om mensen opdrachten te geven en zelf onderuit te gaan zitten. Dus paarden verzorgen, terrein schoonmaken, lessen doen, buitenritten begeleiden, buitenritjes voor kinderen begeleiden (waarbij je dus naast een pony loopt), ponykampen begeleiden waren voor mij dagelijkse kost samen met tientallen andere dingen. Al met al heb ik de leukste tijd van mijn leven tot nu toe daar gehad! Wat is er nou leuker dan de hele dag in de frisse buitenlucht en met je favoriete hobby bezig te zijn? En nog betaald worden ervoor ook? Alleen is het niet iets wat ik voor langere tijd zou willen doen, zeker niet in die barre wintermaanden
Het is lichamelijk zwaar werk, even zitten is er vrijwel niet bij want je bent altijd in de weer. Er waren ook dagen waarop ik ongeveer 5u in het bos wandelde om de kinderritjes te begeleiden. Nu ik erbij nadenk was het hartstikke leuk, wie krijgt er nu betaald om in het bos te wandelen? Haha
Alleen na een paar uur heb je het wel gehad hoor. Voordeel is wél dat je 's avonds als een blok in slaap valt.
Echt veel verdien je er niet mee, minimumloon of net iets meer zoals hierboven word gezegd. Kwa tijden ligt het ook aan de manege, ik was bijna nooit op tijd weg. Er was altijd nog iets wat ik (van mezelf) nog even moest doen of wat nog niet af was. Daarnaast moeten paarden ook op feestdagen en weekenden verzorgd worden, dus standaard vrije dagen zitten er ook niet bij. Zoals je kan lezen vond ik het werk geweldig leuk, alleen zit er 1 groot nadeel aan en dat was voor mij ook de voornaamste reden om tóch voor het kantoor te kiezen: Wat ik een groot nadeel vond was dat ik, omdat ik de hele dag met paarden bezig was, eigenlijk helemaal geen zin meer had om ´s avonds ook nog eens naar mijn verzorgpaardje te gaan die vlakbij het dorp stond waar ik toen woonde. Pas toen ik weer in NL op kantoor werkte vond ik het weer mijn hobby worden. Dus daar moet je echt mee oppassen, je moet weten of je ertegen kan als je hobby je werk word. Ik kon daar dus niet tegen, ook al ben ik helemaal paardengek.