Wanneer tijd om op jezelf te gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Wanneer tijd om op jezelf te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 11:10

Hallo,

Ik vroeg me af wanneer het nou eigenlijk tijd is om op jezelf te gaan, bij de een is dat op 27 jarige leeftijd bij de ander al op 18 jarige. Maar wanneer is het nou tijd? En dan bedoel ik geen specifieke leeftijd, maar eerder soort 'kenmerken'.

Ik ben nu 17, zit nu tijdelijk bij m'n oom en tante vanwege m'n thuissituatie en bij m'n oom en tante moet ik toch véél meer zelfstandig doen. M'n moeder deed gewoon te veel. Ik merk dat ik me daar veel fijner bij voel, en denk er steeds vaker over om over een tijdje toch op mezelf te gaan. Echter zit ik met studie, (ben nog wel tot m'n 30e bezig) moet nu namelijk eerst m'n MBO gaan afronden, dan HBO en daarna misschien nog academy Clown Dus ben nog druk zat met school, en zal wel van de ene plaats na de andere gaan om de 4/5 jaar. Maar wil toch graag op mezelf, misschien met m'n nicht die ik straks klaar met haar studie.. en we hadden het gister nog als grap over.. M'n tante had een leuk huisje gezien en ik zei zo voor de grap; "Oh dan gaan we samen! Scheelt kosten Tong uitsteken "
Daar reageerde ze opzich leuk op, en ze vond het eigenlijk geen gek idee.. Clown

Maar nu mij vraag, wanneer gaan de meesten op zich zelf? Als studie al (bijna) is afgerond? Of al véél eerder? Wanneer ze thuis eigenlijk veel zelfstandig doen, veel meehelpen in de huishouding etc.?

Ben er gewoon benieuwd naar, echter is dit geen plan voor binnen een jaar hoor Knipoog Wacht nog min. 1 óf 2 jaar.. Maar ben gewoon benieuwd..

Groetjes

Hermelijn

Re: Wanneer tijd om op jezelf te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:12

Ik ben meteen op kamers gegaan zodra ik ging studeren, en met mij de meeste mensen die ik ken. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik ben gaan studeren op meer dan 200km afstand van m'n ouders, dus elke dag met het OV was ook érg lastig geweest Knipoog Een aantal mensen die wel ouders in de buurt hebben zijn daar blijven wonen maar een heleboel gewoon op kamers. Is ook veel leuker, je mist toch iets als je steeds naar huis moet.
Ik was thuis trouwens helemaal niet zelfstandig, dat speelde voor mij helemaal niet mee. Studeren = op kamers gaan is eigenlijk mijn associatie Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:13

Volgens mij regelt dat zich vanzelf, je groeit er naartoe, of de situatie is gewoon zo dat je op jezelf gaat wonen. Lachen

Een vriendin van mij woont oorspronkelijk in zeeland, ging een opleiding doen hier in utrecht. Die ging op kamers, omdat de reistijd niet te doen was natuurlijk.
Ik deed dezelfde studie, ik woon de 30 km verderop, ik ging niet op kamers.
Ik ga zo een paar maanden de hort op, ook een soort van 'uit huis', het is gewoon zo gegroeid. Lachen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:17

Ik wil een trimsalon starten en dus zit ik wel een beetje vast aan een bepaalde plek. Voorlopig kan ik dus nog niet uit huis (ben nu 19) maar aan de andere kant ben ik voor de ene helft wel al uit huis want altijd in vakanties(zit nu nog op school) en weekende ben ik bij mn vriend. Hij studeerd ook voorlopig nog dus officieel samen gaan wonen zal nog een tijd duren.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:23

Ik denk dat het een gevoel is wat je krijgt.

Ik wil heel erg graag het huis uit.
Niet omdat ik het verschrikkelijk thuis vind maar ik wil iets voor mezelf. Zo ingericht als ik wil en ik wil doen en laten wat ik wil.

Ik ben nu 21 jaar en bij mij gaat het ook nog wel even duren want ik kan het gewoon niet betalen maar anders had ik het huis uit geweest

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:26

My_Lady schreef:
Ik denk dat het een gevoel is wat je krijgt.

Ik wil heel erg graag het huis uit.
Niet omdat ik het verschrikkelijk thuis vind maar ik wil iets voor mezelf. Zo ingericht als ik wil en ik wil doen en laten wat ik wil.

Ik ben nu 21 jaar en bij mij gaat het ook nog wel even duren want ik kan het gewoon niet betalen maar anders had ik het huis uit geweest

Ja ik zit met datzelfde euvel, ik ben 19 maar heb wel al t gevoel van ..nu ben ik er wel 's klaarvoor, maar alleen iets voorjezelf (wil niet op kamers) zonder een vaste baan is niet te betalen.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:29

Ik heb wel een vast baan maar werk partime en heb een eigen paard daar ben ik toch wel veel geld aan kwijt per maand. Anders had ik al op mezelf gekunt

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:43

Ik heb vrij lang thuis gewoont.
Toen ik 20 was ben ik met mijn (inmiddels ex)vriend gaan kijken voor een huisje. Ik was er toen eigenlijk al helemaal klaar voor om op mezelf te gaan. Toen is die relatie uit gegaan en heb ik nog een tijdje thuis gewoont omdat het in ons dorp heel moeilijk is om in je eentje wat te krijgen. Toen ik 25 was kreeg ik eindelijk een appartementje. En hoewel ik het thuis prima naar mijn zin had was het toen ook gewoon echt tijd om op mezelf te gaan. Dit was gewoon een gevoel.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:43

Ik denk dat ik nog wel even thuis woon. Sowieso wil ik eerst mijn studie afronden voordat ik uit huis ga en een baan hebben gevonden. (duurt sowieso nog 2,5 jaar) Verder wil ik volgend jaar september een halfjaartje naar het buitenland en dan is het niet handig om al een huisje te hebben in Nederland. Over 2,5 jaar ben ik trouwens 22 dus dat is nog, voor de begrippen in onze familie Knipoog, vrij snel. Ja

En verder, tjah het liefst wil ik meteen iets kopen, maar de kans dat ik daar geld voor heb als ik uit huis ga is érg klein. Maar dromen mag toch? Bloos

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:07

Ik ben nu 18, en op kamers sinds een maand, das ergens toch wel een beetje 'op jezelf gaan'.

Voor mij was het wel broodnodig, thuis kwamen er steeds meer strubbelingen met kleine dingen. Omdat ik niet graag heb dat alles word voorgeshreven door mijn ouders op welk tijdstip wat moet worden gedaan.

En ik vind het zalig Haha! , wat een luxe zeg, alles zelf bepalen...

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:09

Als jij denkt dat je er klaar voor bent Lachen Ik was stikblij toen ik samen woonde met mijn ex, alleen nu zit ik tijdelijk weer thuis, verschrikkelijk, geef mij maar lekker die vrijheid, maar ik ben erg zelfstandig voor mijn leeftijd Knipoog

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:40

je kan prima op kamers terwijl je studeert toch?
en als je na 4 jaar in een andere stad gaat studeren verhuis je toch?
ik zit nu in t tweede jaar van mn studie en ben ook druk opzoek naar een kamer/appartementje..
helaas wil dat in amsterdam nog niet heel erg lukken, overal staan wachtlijsten van een aantal jaar enz.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 13:44

BraveSpots schreef:
Ik ben nu 18, en op kamers sinds een maand, das ergens toch wel een beetje 'op jezelf gaan'.

Voor mij was het wel broodnodig, thuis kwamen er steeds meer strubbelingen met kleine dingen. Omdat ik niet graag heb dat alles word voorgeshreven door mijn ouders op welk tijdstip wat moet worden gedaan.

En ik vind het zalig Haha! , wat een luxe zeg, alles zelf bepalen...

Woow, heb gewoon precies hetzelfde!
Alles zelf willen bepalen en je steeds meer gaan ergeren aan dingen die voor worden geschreven op bepaalde tijden etc.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:45

Tijdens mijn MBO opleiding wist ik al dat ik tijdens mijn HBO opleiding op kamers ging doen. Het eerste jaar van mijn HBO opleiding nog thuis gewoond, maar ben daarna op kamers gegaan; een verademing.

Ik kon/kan het redelijk goed vinden met mijn ouders, maar ik had toch wel behoefte om mijn eigen ding te doen, een plekje voor mezelf te hebben en niet steeds gestoord worden door mijn ouders Knipoog.

Ik denk dat het vooral een gevoel is, als jij denkt dat je er klaar voor bent; waarom niet. Ik zou iig wachtten tot je 18 bent ivm studiefinanciering, maar daarna wel op zoek gaan naar een kamer. Succes!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 13:51

Hmm jah ik zit te denken zit nu in almelo, met de fiets een uurtje fietsen van waar ik nu "woon" (zit bij m'n oom en tante, en die wonen zo'n 5 min van m'n ouders)..
En naar het MBO het HBO doen, dat kan evt. in enschede (waar m'n vriend woont) en dat is 3 kwartier met de trein.
Daarna (dan praten we over zo'n 8 jaar verder), zeer waarschijnlijk naar delft de universiteit doen.. En dan kan ik miss. bij m'n tante in der flat bij gaan intrekken voor die tijd of ik zoek daar iets voor mezelf.. En daarna wil ik eigenlijk zobiezo weer terug naar hier. Dus stel ik zou met m'n 18e het huis uit gaan, dan heb ik 7 jaar dat ik daar kan wonen dan zo'n 6 jaar in delft, en daarna weer terug naar hier.. Clown Neem aan om dan gwn appartement te doen.. Weet niet of het mogelijk is hier ergens op kamers te gaan? Nagelbijten / Gniffelen (stad vind ik zelf niks dus liever een dorpje Tong uitsteken )

@ Kristie, het duurt nog 4 (misschien 3) jaar voordat ik met m'n MBO klaar ben.. tegen die tijd ben ik 20/21... En dan wil ik ook écht het huis uit.. liefst al dus met m'n 18e.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:52

mijn zus en ik waren best wel vlot... nou hadden wij ook een thuissituatie waarbij je snel volwassen wordt...

mijn zus woonde op haar 20ste samen, getrouwd en zwanger

ik was ook 20, mijn vriend 22 we waren nog geen jaar samen maar kregen de kans om in een soort anti-kraak woning te gaan, gewoon een eensgezinswoning voor nog geen 140,- per maand (kaal)

dat heeft ruim 2 jaar geduurd, ondertussen waren we ingeloot voor een starterswoning (koop) en daar zitten we nu 3 maanden Haha! we gaan in april 2009 trouwen! (dan ben ik 22 en mijn vriend 24)

dus ja, wij waren er vroeg bij, maar dat heeft vaak wel zo zijn redenen....

zowel ik, mijn vriend als mijn zus en haar man werken allemaal ook al, dus bij ons is er ook geen sprake meer van studie/opleiding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:09

_Marinke_ schreef:
Weet niet of het mogelijk is hier ergens op kamers te gaan? Nagelbijten / Gniffelen (stad vind ik zelf niks dus liever een dorpje Tong uitsteken )

Ja hoor, kan prima. Ook in kleinere plaatsen hier in de omgeving worden wel eens kamers aangeboden. Maar naar mijn idee meer bij mensen in huis, in de grotere plaatsen heb je meer kans dat je met leeftijdgenoten/medestudenten een huis kunt delen. Lijkt mij gezelliger. Of je zou met je nichtje iets moeten zoeken. Maar het kan dus wel.

Wat vind je al te groot? Almelo? Hengelo? Enschede?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:26

_Marinke_ schreef:
@ Kristie, het duurt nog 4 (misschien 3) jaar voordat ik met m'n MBO klaar ben.. tegen die tijd ben ik 20/21... En dan wil ik ook écht het huis uit.. liefst al dus met m'n 18e.

Nogmaals dan zou ik me orrienteren waar je je HBO opleiding gaat doen, en tijdens je MBO opleiding op kamers gaan (rond je 18de)
Wel goed orrienteren waar je je HBO opleiding gaat doen want anders moet je twee keer verhuizen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:52

Ik heb ontzettend zin om op mezelf te gaan wonen! Ik heb het prima thuis maar heb erg veel behoefte aan zelfstandigheid. Mijn vriend gaat binnen 3 maanden op zichzelf wonen, sinds vandaag heeft ie een huurhuisje maar hij moet nog even wachten voor ie er in kan. Over een jaar trek ik waarschijnlijk bij hem in, dan ben ik in het bezit van een havo-diploma en ga daar in de buurt m'n hbo doen. Ik ben dan 18 en dan zijn we 3 jaar samen.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:29

Ik ben op mezelf gaan wonen zodra ik mijn studie had afgemaakt en een baan had. Eerder was de noodzaak er niet zo voor mij, ik woonde dicht bij mijn opleiding en de plaatsen waar ik stage liep waren ook allemaal goed te bereiken. Ik wilde graag een 'echt' huisje, dus appartementje met alles voor mezelf en niet op kamers waarbij ik alles zou moeten delen. Ik zou zo'n appartementje niet kunnen betalen tijdens mijn studie, omdat ik dan zoveel zou moeten gaan werken dat ik weer nauwelijks tijd over zou houden voor mijn studie en dat wilde ik ook niet. Dus heb ik gewacht tot ik klaar was met mijn studie, een maand later had ik al een huis Haha! Stond nl. al vanaf mijn 18e ingeschreven en ben nu bijna 22, dus heb ruim 3,5 jaar gewacht. En het bevalt me echt super! Ja

Mijn ouders merkten ook wel dat ik er aan toe was, gewoon door mijn gedrag, drang naar onafhankelijkheid en willen doen waar ik zin in had Bloos

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:40

denk dat 't ieder voor zich zal zijn...
ik zelf zit op 't moment zodanig in de stress dat ik van me zelf 't huis uit wíl, maar niet kan Verdrietig
ik studeer nog, maar werk niet.. wil als 't nog vol te houden is eerst m'n studie af maken dan kijken hoe ik er mee verder ga...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:06

Ik ben op mezelf gaan wonen toen ik begon met deze studie. Ik wilde het, maar ik had ook geen andere keuze, aangezien tussen thuis-thuis en mijn school zo'n 140 km zit. Met openbaar vervoer is dit ongeveer 3,5 uur reizen enkele reis, dus op en neer elke dag was geen optie. Lachen

Wat ik me eigenlijk afvroeg toen ik je post las: heb je daar wel allemaal geld voor, om zoveel te studeren? Studeren is tegenwoordig zo duur..

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:40

Ik ben op mezelf gegaan toen ik 18 was. (ben nu 19)
In hetzelfde dorp als mijn ouders wonen, niet op kamers, maar gewoon een klein huurhuisje boven een winkel. Ik had wel veel zin om op mezelf te gaan, ook al had ik het opzich prima thuis. Zelfstandig was ik absoluut niet en het was ook flink wennen in het begin. Maar je wordt vanzelf zelfstandiger Lachen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:48

Ik ga volgend jaar op kamers Lachen Dan ben ik net 17 jaar.. maar de reistijd naar mijn hbo opleiding is te groot, 2,5-3 uur reistijd enkele reis. En ik merk wel dat ik er aan toe ben, ik ben altijd al erg zelfstandig geweest en de thuissituatie is ook niet meer zo ideaal op dit moment helaas... Nagelbijten / Gniffelen
Zie er overigens helemaal niet tegenop

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:52

Als ik op mijn eigen wonen belangrijker vind dan de paarden.

Allebei kan ik niet betalen, als ik alleen al kijk wat mijn auto me elke maand kost! Maar zonder die auto kan ik weer niet gaan lessen of op wedstrijd.
Dus tja, weet nog niet wanneer.
Als ik de loterij win ofzo denk ik.