[STW] Help mij afstuderen! cultuurverschil dressuur/springen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ing

[STW] Help mij afstuderen! cultuurverschil dressuur/springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 18:12

Beste Bokkers,

Ivm met mijn scriptie ben ik benieuwd naar jullie beleving met en meningen over het (vermeende) 'cultuurverschil' (ofwel sfeer en attitude) tussen de dressuurdiscipline en springdicipline; én tussen diens deelnemers.

Is deze er volgens jou? Zo nee waarom niet? En indien ja, wát verschilt er dan aan en kun je een ervaring/voorbeeld daarmee noemen?

Alvast bedankt!
groet, Ing

Thats_Me

Re: [STW] Help mij afstuderen! cultuurverschil dressuur/springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:11

Kan je wat concreter zijn wat je wilt weten? Want ik vind het nu erg vaag en zou echt niet weten wat je nu precies wilt weten.

Misschien dat je eerder richting enquete/open interviews moet gaan denken om te zorgen dat je de benodigde gegevens binnen krijgt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:54

Kan je dit niet beter in enquete of interview vorm opstellen? Dat is een stuk makkelijker antwoorden denk ik Lachen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:00

Als ik het goed begrijp vraag je dus:
Is er verschil qua cultuur/sfeer tussen het dressuur en springen?

En bij het beantwoorden van die vraag wil je dus meer uitleg, voorbeelden en ervaringen..?

Nou ik zou proberen het zo te beantwoorden.

Ik vind dat er degelijk verschil in sfeer is tussen dressuur en springen. Ook vind ik de basis van beide veel verschil, terwijl iedereen zegt maar de basis bij springen is de dressuur!! Echter merk ik dat er bij de basis van dressuur heel anders gereden wordt en dingen verwacht dan bij het springen. Springen hoeven er geen hoge oefeningen later gereden worden, het draait om goede wendingen en tempowisselingen. Dat ben ik van mening terwijl er bij de dressuur al direct meer uitgegaan wordt van shuine gangen (wijken, sb etc.) die later gereden gaan worden. Ook moet de hoofdhouding in een mooie lijn staan etc.

Daarnaast vind ik de sfeer ook érg anders. Bij dressuur is het veel strakker,, en rustiger!! Het is een en al concentratie. Bij springen is het meer actie, meer geluid en de sfeer is losser. Tuurlijk is hier ook sterk een concurentiesfeer, maar je gaat soepeler met elkaar om eigenlijk. Daarbij is het ook wat je zelf prettig vind Knipoog

Maar idd ik zou deze vraag liever in equate of intervieuw zien.. Knipoog

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:25

Dank MArinke.
Ik heb al diepteinterviews gehouden, maar wil over het cultuurverschil tussen springen en dressuur meer weten.

Een enquete is in mijn studie niet gewenst, daar dit de antwoordmogelijkheden beperkt en suggestieve opties aandraagt (ik doe primair kwalitatief onderzoek).

Een eenvoudigere vraagstelling is:

"Heerst er volgens jou een cultuurverschil binnen de springsport en dressuursport? (sfeer, mensen, enzovoorts)"
graag je antwoord met voorbeelden/ervaringen onderbouwen.

Ik hoop op meer reacties!
Groet, Ingrid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:35

Ing schreef:
Een enquete is in mijn studie niet gewenst, daar dit de antwoordmogelijkheden beperkt en suggestieve opties aandraagt (ik doe primair kwalitatief onderzoek).

Pardon? Ik vind je originele vraagstelling:

"ben ik benieuwd naar jullie beleving met en meningen over het (vermeende) 'cultuurverschil' (ofwel sfeer en attitude) tussen de dressuurdiscipline en springdicipline; én tussen diens deelnemers."

...anders behoorlijk suggestief. Je gaat er duidelijk al vanuit dat dit cultuurverschil inderdaad aanwezig is. De nieuwe (eenvoudigere) vraagstelling is wel beter.

Overigens hoeft een enquête helemaal niet suggestief te zijn noch de antwoordmogelijkheden te beperken.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:06

Nou dan weet ik niet over wat voor enquestes jij het hebt, maar ik weet niet beter dan dat enquetes 'antwoordmogelijkheden' bevatten, waarbij ingekaderde opties aan te vinken zijn (anders zijn het vragenlijsten).

de eerte vraagstelling is gebaseerd op de resultaten van eerder onderzoek (op basis van 1500 forumberichten, een half jarig observatieonderzoek en 25 diepteinterviews verspreid over een jaar). Het doel van deze aanvullende vraag is om verdiepende antwoorden te krijgen over hoe zon cultuurverschil zich uit en praktische voorbeelden te krijgen. niet suggestief dus, hooguit een ongelukkige vraagstelling omdat het doel niet duidelijk is voor sommige mensen.

overigens, nouke; een antwoord op de vraag had fijner geweest ipv zout op slakken leggen.