E-rijbewijs (aanhanger), stukje theorie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

E-rijbewijs (aanhanger), stukje theorie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 08:36

Ja ja, as dinsdag gaat het gebeuren, dan moet ik op Nagelbijten / Gniffelen

Nu heb ik mijn theorieboek van rijbewijs B allang niet meer, daar stond onder andere een stuk in over de aanhanger. Gewichten, afmetingen..

Iemand die het misschien in kan scannen of is er een website met informatie/theorie over het E rijbewijs?

Verder nog tips?

Anoniem

Re: E-rijbewijs (aanhanger), stukje theorie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:51

Hebben ze dat met je lessen niet behandeld dan? Ik heb een dagcursus gedaan en toen hebben we ook de papieren (kentekenbewijs) doorgenomen en heeft ie dat allemaal uitgelegd..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:54

hmm dacht idd dat dat tijdens de cursus zelf behandeld werd! Wil m binnenkort ook halen, dus ben wel benieuwd hoe dat dus gaat!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 08:55

Ja tuurlijk wel Lachen maar zou het graag nog op een stukkie papier hebben staan, het is al zoveel informatie wat je krijgt, dan kan ik het nog een paar keer nalezen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:56

Dat wordt idd tijdens de les behandeld, ik heb er nooit iets over op papier gekregen.
De meeste antwoorden op de vragen kun je op de papieren van de auto/aanhanger terugvinden. Deze papieren mag je er ook gewoon bijhouden om het op te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:57

Idd, als je maar weet waar je het moet zoeken, valt volgens mij verder weinig aan te leren.. Lachen

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 08:58

@asjemenou; Jep daar heb ik ook een kopie van.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:04

kan je niet op internet kijken of je iets kan vinden? Heb die boeken zelf nl ook niet meer, dus kan t ook niet opzoeken voor je

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:06

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:15

Werd mij ook gewoon tijdens de les uitgelegd, we zijn een keer rond de auto/aanhanger gelopen en hebben besproken wat waar staat op t kentekenbewijs. Stelt weinig voor.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 22:48

Bedankt Lachen Dacht dat er in het theorie boek iets stond, hoelang de totale lengte mocht zijn auto + aanhanger (18 m). Als je grijs kenteken had of bedrijfswagen, dan was het 18,75. De maximale breedte mocht max.. ??? zijn en dat er onderdelen zoveel cm mogen uitsteken?

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 06:27

Bij de meeste rijscholen kan je boeken voor de E theorie kopen
Heb ik toen ook gedaan.
Zou het even navragen als ik jou was bij je rijschool

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:19

De vlaamse regels staan wel allemaal online op www.wegcode.be wie weet bestaat er ook zo een nederlandse site?!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 16:37

Coentjuh schreef:
Bedankt Lachen Dacht dat er in het theorie boek iets stond, hoelang de totale lengte mocht zijn auto + aanhanger (18 m). Als je grijs kenteken had of bedrijfswagen, dan was het 18,75. De maximale breedte mocht max.. ??? zijn en dat er onderdelen zoveel cm mogen uitsteken?

Is er niemand die bezig is met zijn B-Theorie, die dit stukkie wat er in staat over aanhanger, even in wil scannen? Er zijn toch wel een paar bokkers voor B bezig of niet soms?! Lachen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:59

Huh? Je hoeft toch helemaal geen theorie te doen voor je E? Verward

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:08

Dat zeg ik ook niet, maar wel handig om sommige dingen te weten als er gevraagd wordt hoe breed maximaal de aanhanger moet zijn toch?

Maar goed we zien het wel morgen, had misschien toch beter een stuk uit mijn theorieboek kunnen kopieren toen ik dat nog had.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:35

Het word je allemaal wel verteld in de lessen, stelt echt weinig voor. Je kunt het allemaal gewoon terugvinden op het kentekenbewijs Knipoog Succes met afrijden!!

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:31

Ik heb bij mijn lessen wel een dun boekje gekregen met wat regeld en dergelijke. Was erg handig. Zal kijken of ik hem zo kan vinden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 06:12

Coentjuh schreef:

maessie schreef:
Het word je allemaal wel verteld in de lessen, stelt echt weinig voor. Je kunt het allemaal gewoon terugvinden op het kentekenbewijs Knipoog Succes met afrijden!!

Het wordt je idd allemaal van te voren verteld, maar bij mij werd dat wel pas vertled toen we in het CBR aan het wachten waren om op te mogen.
Stond stijf van de zenuwen, probeer dan maar eens als die getalletjes te onthouden. Het is me gelukt, maar viel niet mee.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:23

Coentjuh schreef:

Ik heb het vorige week gehaald. Heb een paar weken geleden ook mijn chauffeursdiploma gehaald dus daar wist ik nog wat dingen van.

Lengte die je zegt klopt idd, nog wat andere dingen:
max breedte: 2.55m
max hoogte: 4 m
auto mag 12m lang zijn
aanhanger mag ook 12m lang zijn (combinatie van die 2 dus 18m of 18.75)
breedte lampjes (die voor op de hoeken zitten) verplicht bij een aanhanger breder dan 1.6m
zij-verlichting (die amberkleurige reflectoren aan de zijkant) zijn verplicht bij een aanhanger langer dan 6 meter, mogen max 3 meter uit elkaar zitten.
Verplichte lampen:
-Normaal licht
-Remlicht
-Knipperlicht
-Kentekenverlichting

die 3-hoekige reflectoren aan de achterkant zitten er op zodat degene achter je goed kan zien dat het een aanhanger is.

Dat is zo ongeveer alles wat ik moest weten! Hebben ze overigens helemaal niks over gevraagd, kreeg alleen wat vragen over het kentekenbewijs, die stelden helemaal niks voor!

Hoop dat ik nog optijd ben voor je examen!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:27

En hoe is het gegaan?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 17:46

Niet zo geweldig, gezakt..

Ik moest 'keren', het ging met oefenen zo goed. Ik wist gewoon niet meer wat ik moest doen, welke kant ik heen moest sturen, hoe en wat, ik was het helemaal kwijt.

Toen kwam ik nog een situatie, waar niemand had uit gekomen. Ik sloeg rechtsaf, voor mij zat een traktor met aanhanger. Mensen achter me, tegemoet komend verkeer, smal straatje. Komt die traktor in ene achteruit met zijn aanhangwagen, die die al wilde kiepen. Die zat bijna op mijn motorkap dus ja dan vlieg ik ook achteruit. Maar goed dat kon niet want daar stonden weer auto's die ik niet kon zien. Dus ik had maar stil moeten blijven staan.

Blijkbaar had ik NOG meer moeten kijken. Ik zat constant al in de spiegels om de 5 sec. Die andere 4 sec. gebruik ik voor "VOOR". Dus snap echt niet wat ik daar verkeerd aan deed.

Het is eigenlijk stom, hoe ze dat leren qua spiegels kijken. Stel je haalt een fietser in, die moet je constant blijven volgen tot die weg is. Dus je kijkt constant in je spiegel. Maar stel er steekt ondertussen een klein kind de straat over, dan rijd je die wel plat omdat je zovaak in die spiegels moet kijken...

Nu weer een maand wachten ofzo, bah...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:55

Balen!

Ja, je moet idd constant in de spiegels kijken. Echt overdreven veel.
Ik deed gewoon aan 1 stuk door: Linkerspiegel, voorruit, binnenspiegel, rechterspiegel, linkerspiegel, voorruit, binnenspiegel, rechterspiegel, enz enz.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 18:01

In mijn binnenspiegel zag ik niets dus die had ik gelukkig niet. Maar heb het haast ook constant gedaan. Alleen met die verrichting keren was ik het een keer vergeten, maar toen liep alles al in de soep, dus dan had ik daar geen erg meer in denk ik..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:05

Ik ben ook om die reden gezakt, wist ook niet meer hoe of wat met keren (ik moest voor laaddok zetten en keren) en toen ook gezakt.
Volgende keer even wat nemen en dan slaag je wel joh!