Studiebeurs --> "Wil je je nu aanmelden als donor?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

Studiebeurs --> "Wil je je nu aanmelden als donor?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:47

Hey!

Zoals meeste van jullie wel weten is het nu studiebeurs in de Jaarbeurs Utrecht. Er is ook een stand van het donorregister..

Leuk.. Maar ik verbaasde me er een beetje over toen 2 vriendinnen me kwamen vertellen dat ze gevraagd waren om dáár, op dát moment, zich in te schrijven als donor..
Dan ga je naar huis.. Met de bus.. Krijgt een ongeluk.. Gaat dood.. En ze komen bij je ouders even vertellen dat ze je ingewanden willen hebben..
(Tuurlijk zeg ik het nu enorm zwart-wit, en is de kans enorm klein dat het gebeurt etc etc en komen ze niet zo bij je aan de deur (toch?) maar het is even voor 't beeld dat ik schets Knipoog )

Ik vond het nogal vreemd dat ze aan aankomend studenten (voornamelijke leeftijd 14/15-18 jaar) vragen of ze daar ter plekke in willen schrijven..

Ligt dit nou aan mij en ben ik de enige die dit een beetje raar vind? Tong uitsteken

Groetjes, Ilse

Sjoos

Re: Studiebeurs --> "Wil je je nu aanmelden als donor?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:48

Vind ik niet, ookal schrijf je je niet direct in, je gaat er wel over nadenken

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:54

Oh ik vind het ook wel een goed idee dat ze daar staan hoor!! Geen problemen mee.. Juist goed inderdaad, omdat we er dan wel over gaan nadenken.. Maar om dan direct aan mensen te vragen (wat mijn 2 vriendinnen is gebeurd dus) of ze gelijk willen inschrijven vind ik wat ver gaan.. Ze hebben zelfs gezegd tegen ze; 'Ja maar je bent dan toch dood'..
Vind het okee dat ze daar staan maar dat ze het zo vragen vond ik een beetje raar..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:58

Als ze inderdaad zeggen van: ja maar je bent dan toch dood. Dan klinkt het meer alsof ze je willen overhalen om je in te schrijven... Terwijl je daar eigenlijk juist eerst goed over na zou moeten denken. En niet overhaast een beslissing nemen.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:00

Dat ze daar staan, prima!
Niks op tegen en alleen maar goed dat ze mensen aan het nadenken zetten Lachen
Om te vragen direct in te schrijven vind ik wat brutaal. Sowieso moet je daar eerst goed overna denken, zoiets bepaal je niet 'eventjes'.
Ik ben zelf met vele dingen een enorme twijfelaar, stel ze halen mij over om direct in te schrijven, kan het zijn dat ik achteraf spijt heb. En zie dan nog maar iets te wijzigen.
Sowieso lijkt het me niet overbodig dit eerst met je ouders te bespreken.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:06

Ik vind het ook goed! Iemand die ik ken is doodgegaan , die had iets met zijn hart en moest een nieuwe.. weet niet het hele verhaal maarj.. ik word zeker wel donateur

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:08

Ilsiie schreef:
Ik vond het nogal vreemd dat ze aan aankomend studenten (voornamelijke leeftijd 14/15-18 jaar) vragen of ze daar ter plekke in willen schrijven..

Lijkt mij een prima leeftijd om er over na te denken. Ja Prima actie dus.

En daarbij: sommige dingen wist je eigenlijk allang, maar die moet je gewoon even doen. Genoeg mensen die eigenlijk al wel na hebben gedacht over orgaandonatie maar zich toch nog niet in hebben geschreven, om een veelheid van redenen ('dat doe ik nog wel' bv,) Dan is zo'n plek toch prima om dat meteen en onmiddellijk uit te voeren ipv het weer op de (te) lange baan te schuiven?

Valentijn: maar zolang je twijfelt heb je OOK een beslissing genomen. Alleen is dat helaas een beslissing die erg nadelig uitpakt voor de mensen die op een orgaan wachten (en dat zijn er veel te veel.)
En als je inderdaad van mening verandert... dat kan hoor.

Ik heb het destijds trouwens niet vooraf met mijn ouders besproken hoor, ik heb gewoon gezegd: "dit wil ik graag." Toen moest je onder de 16 nog een handtekening van je ouders op het papiertje laten zetten, dat heb ik ook laten doen, maar het was wel gewoon mijn keuze. Prima toch? Je wordt toch zelfstandiger op die leeftijd, dan kan dat gewoon.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:11

Ik wil er graag nog rustig overna denken.
Misschien hard voor de mensen die het hard nodig hebben, maar ik wil geen beslissing maken waarvan ik later spijt heb.
Het idee vind ik een beetje eng, ookal merk je er zelf niets van.
Maar ik kan me voorstellen dat andere ineens hebben: 'Hee, ik ga me inschrijven!'

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:46

Je moest je niet inschrijven, je mocht het formulier gewoon mee naar huis nemen en er over nadenken. -ik heb het zelf ook meegenomen-

Ik vind het wel een goede actie & plek om daar te staan met een stand over donorregistratie! Ja

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 14:21

Valentijn schreef:
Ik wil er graag nog rustig overna denken.
Misschien hard voor de mensen die het hard nodig hebben, maar ik wil geen beslissing maken waarvan ik later spijt heb.

Je kunt je beslissing altijd nog veranderen. Ik denk ook niet dat jij, om welke reden dan ook, er spijt van zou krijgen - dan laat je je inschrijving wijzigen of je zou het niet meer merken. t Lijkt me vervelender voor familie die niet weten wat je nu eigenlijk gewild zou hebben...

Overigens, ik begrijp helemaal dat je er over na wilt denken hoor - maar ik hoop dat je uiteindelijk ook een keuze maakt. En of je het nu wel of niet wilt, daar ben je vrij in, maar kiezen vind ik wel iets heel belangrijks! :J

En het feit dat je erover nadenkt maakt dat ik zo'n stand een héél prima plan vind. Bewustwording, weten dat dit om jouw eigen persoonlijke keuze gaat, vind ik heel erg goed. Mocht het echt opdringerig gebeuren: dat vind ik dan weer jammer...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:41

Ik ga helemaal mee met ShadowO, supergoed idee! Lachen

Overigens kun je het later nog wijzigen. Knipoog

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:56

Ik vind het helemaal prima dat ze juist de jonge mensen al aanspreken om erover na te denken.
Ik heb me ingeschreven zodra ik dat formulier thuisgestuurd heb gekregen.
Als ik me al eerder op zo'n makkelijke manier had kunnen inschrijven, als ff op zo'n beurs, dan had ik dat gedaan.
En je hoeft het niet te doen, maar elke extra donor die ze binnenhalen, is mooi meegenomen!
Bedenk dat lang niet elke overledene geschikt is om donor te zijn.
Slechts een klein percentage van de mensen die zich opgeeft als donor is uiteindelijk geschikt.
Ik ben dan ook vóór het systeem van inschrijving dat je je automatisch donor bent, tenzij je anders vermeldt.

Ik kan dus echt niet bevatten dat er sowieso mensen zijn die een probleem hebben met transplantatie van hun organen.
Als je hersendood bent hebben jij, noch je ouders of andere naasten niets meer aan jouw organen!
Het is toch een prachtig idee dat je met je dood iemand misschien een paar extra jaren geeft?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:01

Ik vind het juist wel een goed idee. Het is enorm laagdrempelig om je ter plekke in te schrijven. Veel mensen laten het toch weer liggen, omdat ze simpelweg vergeten het formulier in te vullen en op te sturen. Was laatst nog op tv Knipoog
En ik denk dat ook het taboesfeertje er wel een beetje af mag. Als mensen niet persoonlijk worden aangesproken vinden ze het vreselijk dat er zo'n donorprobleem is. Als ze persoonlijk worden aangesproken is het ineens 'not done'?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:21

Ho ho, ik ben absoluut niet tegen donor worden!! Ik wil zelf ook donor worden en ga me absoluut inschrijven..

Punt waar het mij om ging is de manier waarop ze ons aansproken. 'Je bent dan toch dood'.. Het klonk me een beetje raar in de oren dat ze het zo zeiden eerlijk gezegd.

Ik vind het een goed idee dat ze daar staan en dat ze informatie geven en formulieren mee naar huis geven. Ben het er ook wel mee eens dat daar de mogelijkheid is je direct in te schrijven, maar ik vind niet dat ze zomaar kunnen zeggen 'je bent dan toch dood dus meld je aan'.. En daar ging het mij om Lachen