SPW zonder gehandicaptezorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

SPW zonder gehandicaptezorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 21:01

Doei!

Ik hoop dit jaar mijn examen te halen, en dan wil ik graag een SPW opleiding gaan doen.
Heb wat rondgekeken op internet, maar kan er zo snel geen een vinden die geen gehandicapte zorg erin heeft.

Weet hier iemand een leuke/goede/gezellige school die dit niet heeft? Lachen

Zouden jullie er ook jullie school willen bijzetten?
Laatst bijgewerkt door JorisDy op 09-10-08 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BibiSmurf

Re: SPW zonder gehandicaptezorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:05

Naar mijn weten is SPW gewoon een algemene opleiding. Je hoeft dus niet te kiezen voor de gehandicaptenzorg maar je krijgt er wel wat stof over. maar ook over psychiatrie, verslaving etc.
Anders moet je kiezen voor niveau 3 dat is meer gericht op de kinderopvang.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 21:06

Ik wil daarna de HBO voor maatschappelijkwerkster doen, en daar heb ik niveau 4 voor nodig.

maar het is dus niet zo dat ik stage hoef te lopen in de gehandicapt zorg? Want het gaat mij echt om het gedeelte van Psychiatrie en verslaving etc.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:10

hoi hoi SPW4 is heeel breed, je kunt met allerlei doelgroepen gaan werken, gehandicapten, ouderen, kinderen, moeilijk lerende kinderen, kidneren met gedragsproblemen, gedetineerde etc.

Ik wil verder ook niet met gehandicapten werken en heb dit aangegeven op school. Ik heb dan ook geen stage bij gehandicapten gehad. Wel is het begrip "gehandicapten" ook weer heel breed! Dus ik weet niet wat jij precies niet wilt;)

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:11

Nee hoor helemaal niet. Je stage mag je zelf kiezen, verslaving, psychiatrie, ZMOK, etc.. Wel moet je kiezen tussen woonbegeleiding of activiteitenbegeleiding maar dit geld voor alle doelgroepen.

Zelf heb ik deze opleiding 3 jaar geleden afgerond, maar heb bewust gekozen voor de gehandicaptenzorg, maar zou ik nu besluiten om in de verslaving te gaan werken dan zou ik dat ook kunnen gaan doen. Dat is het makkelijke van zo'n brede opleiding.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 21:12

Oke!
dankjullie wel voor de informatie!

Op welke school hebben jullie gezeten als ik vragen mag?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:14

Ik heb SPW3 gedaan een paar jaar geleden en onderwijsassitent niv. 4, ook een onderdeel van SPW4 is dat.
Je kan zelf kiezen waar je stage wilt lopen.
Ik heb tijdens mijn hele opleiding niks te maken gehad met gehandicapten, je kan in het laatste jaar namelijk een richting kiezen. in mijn geval was dat basisonderwijs, maar uiteindelijk ben ik gaan werken op een kinderdagverblijf.

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:17

De opleiding is helemaal veranderd, iig die ik doe.
Het is MMZ geworden, medewerker maatschappelijke zorg. Ik zit nu in het 2de jaar en aan het eind van het jaar moet ik kiezen Volwassenwerk of gehandicaptenzorg. Wij hebben tot nu toe 1 moduul gehad waarin het echt gericht werd op gehandicapten zorg, voor de rest hebben wij een gedeelte psychiatrie gehad, ouderen, jong volwassen. Heel afwisselend en leuk. Je kan Activiteitenbegeleider en woonbegeleider worden, in verschillende disiplines en het is gewoon een echt geweldige opleiding!
Ik loop nu stage bij dementerende ouderen, een doelgroep wat dacht ik niet mijn ding was! Het is echt geweldig! Verschillende activiteiten en altijd anders omdat ze niet alles meer kunnen onthouden!
Als ik jou was zou ik je wel eerst goed orriënteren want het is jammer als je na een tijdje er weer mee stopt!

Ik zit trouwens op Landstede in Zwolle

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:40

ik heb spw 4 gedaan maar nooit stage gelopen in de gehandicaptenzorg. alleen speciaal onderwijs.

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:40

Ik heb zelf op het Gravenvoorde in Almelo gezeten.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:45

Tegenwoordig is SPW onderverdeeld tussen PW (pedagogisch werk, met kinderen, jeugd etc) en MZ (gehandicapten en ouderen etc.) zo gaat het tenminste bij mij op school
ik zit nu in het eerste jaar op het Davinci in Dordrecht..
Het eerste jaar kan je nog wel switchen en zitten de klassen ook gewoon gemengd.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:33

Ik heb mijn SPW gedaan op het ID college in Leiden
SPW 3 en 4 (klassenassistent en onderwijsassistente). Heb daarna pabo gedaan en ben nu juf Haha!

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:39

BibiSmurf schreef:
Naar mijn weten is SPW gewoon een algemene opleiding. Je hoeft dus niet te kiezen voor de gehandicaptenzorg maar je krijgt er wel wat stof over. maar ook over psychiatrie, verslaving etc.
Anders moet je kiezen voor niveau 3 dat is meer gericht op de kinderopvang.

Wat jij zegt over SPW3 is niet waar...
Spw3 is heel breed, gaat over allerlei dingen die je kan gaan doen, van kinderopvang tot gehandicaptenzorg, maar ook in bejaardentehuizen.

Ikzelf heb mijn SPW3 diploma voor de vakantie gehaald, en heb zelf voor mijn afstudeerstage gekozen voor het onderwijs, waarna ik *redelijk logisch* door ben gegaan naar SPW4 onderwijs assistent...
Dit is dus puur gericht op het onderwijs, maar je hebt ook SPW4 Woonbegeleiding, en nog SPW4 Activiteiten begeleiding...

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 10:50

Ik ga denk ik naar Apeldoorn, naar het Adventus. Lachen!

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:54

SPW zul je niet meer tegen komen, het is SAW geworden en vanaf dit schooljaar is dat ingegaan. Lachen

Ik ben er 1e jaars van. Al in het eerste jaar, binnenkort voor mij, moet ik een keuze maken met welke richting ik op wil. Dit kan kinderopvang, bejaarden, gehandicapten e.d zijn.

Tot nu toe heb ik van deze verschillende doelgroepen allemaal algemene informatie gekregen om een beeld te krijgen wat je echt wil, dus voor die aankomende keuze. Als ik eenmaal die keuze heb gemaakt dan worden alle cursisten bij elkaar gezet die bij elkaar horen qua doelgoep. Dan pas ga je pas echt dieper in de leerstof van jouw doelgroep.

Zo zit het bij mij in elkaar! Lachen