Overspannen collega..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Overspannen collega..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:17

Nou ja, dat vermoeden heb ik.. Hij heeft nogal een hoop op zijn bordje gehad de afgelopen tijd ( verbroken relatie en dus verhuizing, moeder in het ziekenhuis en ook wat dingen uit het verleden spelen op.. )

Punt is echter, hij erkend dat hij niet lekker in zijn vel zit, maar hij is ook begonnen dit af te reageren op alles en iedereen..

Vorige week ben ik uitgehoord over het reilen en zeilen op onze vestiging. Wij runnen de vestiging samen. Let wel, officieel gezien is hij mijn manager.

Er waren een aantal dingen opgevallen en ze hebben het letterlijk uit me moeten trekken, dit is gedaan door HR in opdracht van de directeur. Ik voelde me daardoor een verrader.. Maar men heeft het voorzichtig aan hem kenbaar gemaakt dat er wat moet veranderen zonder mijn naam te noemen..

Hij is echter sinds het gesprek wat men met hem heeft gehad echt vreselijk in gedrag, hij schreeuwt, scheld, is echt vreselijk zenuwachtig, schopt emotioneen en geestelijk tegen alles en iedereen aan..

En daar zit hem nou precies de kneep.. Ik krijg het zwaar voor mijn kiezen.. Hij doet geen moer meer op het werk, schuift al maanden alles op me af en op het moment dat ik dan iets niet goed doe ( officieel zijn het ook mijn taken niet ) dan krijg ik het op mijn bord.. Hij ontduikt alle nare taken en schuift ze af..

Vanmiddag kreeg ik een grote bek om iets wat ik voor hem wil doen, maar vergeten was omdat ik inmiddels al een goede week op mijn tenen loop.. Ik laat dus nu zelf steken vallen.. Het zit me hoog en ik ga hierdoor slechter functioneren. Daarnaast is datgene wat ik moest doen van hem niet eens mijn taak, maar de zijne..

Ik heb van de week geprobeerd een gesprek aan te knopen, maar bij het eerste wat ik zei, ging hij in de aanval.. Schreeuwen tegen me gewoon!! Ik heb het dus opgegeven.. En na vanmiddag heb ik een gesprek met onze directeur aangevraagd, ik weet het niet meer..

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Ik kan nu 2 dingen doen, dit gespre ingaan zonder een voorafgaande waarschuwing, of hem voor het blok zetten: nu een fatsoenlijk gesprek zonder aanvallen.. Hoewel ik de puf en de moed even niet heb voor het 2e..

Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen..

Erna_

Re: Overspannen collega..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:23

In ieder geval een gesprek aangaan met de directeur en met hem.
Straks ben jij ook overspannen. Je geeft zelf al aan dat hij alle taken op je afschuift, je loopt op je tenen omdat je steeds een grote mond krijgt. Dat hou je ook niet lang vol.
Dat hij niet lekker in zijn vel zit, is duidelijk, maar daar hoef jij de dupe niet van te worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:30

Nee, zeker niet.. En het is altijd een collega geweest waar ik op kon bouwen, we bespraken alles, ook dat is inmiddels voorbij, ik vertrouw hem niet op dit moment..

En ik weiger mezelf als een voetveeg te laten behandelen! Ik werk er omdat ik het leuk vind, niet om afgebekt te worden of om als een emotionele boksbal te worden gebruikt. Hij ging gisteren oo vreselijk tekeer tegen 2 van onze monteurs, die wisten niet waar ze het moesten zoeken.. Scheve mond

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:35

Dat is echt heel vervelend.
Een paar jaar geleden heb ik ook met een overspannen collega te maken gehad, die ongeveer net zo reageerde. Wij hebben gelukkig een groot team en daardoor konden we hem er met zijn allen snel van overtuigen dat hij beter een poosje naar huis kon.
Maar ik begrijp dat dat bij jou niet het geval is.
Blijf er in elk geval niet alleen mee tobben, zoek hulp, voor hem en vooral voor jezelf!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:38

Het "grappige" is dat ze vanuit mijn werkgever uiteraard liever niet zien dat hij thuis gaat zitten.. Dus, oo al is de situatie onhoudbaar, als hij doorwerkt zien ze dat liever.. Buitengewoon belachelijk..

Ik ga een gesprek aan met de directeur dat dit niet werkt zo. Ik ben niet van plan mezelf in een diep dal te laten stompen. Maar op deze manier gaat het niet echt best.

Ik plan nu gewoon afspreken in zeeland om hem de hele dag lekker kwijt te zijn Clown Dat zegt een hoop denk ik..

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:42

Ja, dan heb je het lekker rustig.
Ik geef je geen ongelijk.

Het is natuurlijk wel raar dat ze hem liever door laten werken. Als hij straks echt helemaal instort, zien ze hem in geen maanden meer.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:45

Als ik heel eerlijk ben, hoop ik bijna dat hij instort.. Dat zou beter zijn voor hem. Op deze manier krijgt hij namelijk geen rust. Ik weet dat hij als een debiel is gaan sporten, hij slaapt niet, hij eet niet en hij is in 2 maanden tijd 20 kilo kwijtgeraakt..

Hij doet zijn werk niet, is soms onvindbaar en onbereikbaar en schuift alles af..

Alles waar hij verantwoordelijk voor is legt hij bij mij neer en dan krijg ik ook nog op mijn lazer als het mis gaat.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:52

Dat gaat een keer fout natuurlijk. Hij kan zo niet door blijven gaan en jij ook niet.
Ga er echt over praten met je directeur, hoor, en wees vooral heel eerlijk en duidelijk. Straks zit hij met twee overspannen werknemers

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:54

Dank je wel voor je moeite om te reageren. Ik weet dat ik er goed aan doe, maar heb het er zwaar mee. Mijn collega is geen rotvent, maar hij gedraagt zich nu wel zo..

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:58

Dat is juist wat het vaak zo moeilijk maakt.
Je snapt het allemaal wel en begrijpt dat hij het moeilijk heeft, maar het houdt een keer op.
Je hoeft niet alles te accepteren, omdat hij het zwaar heeft.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:59

Zoals ik het stel: Het is geen alles omvattend excuus!!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:00

Precies!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 06:36

Idd even gesprek aangaan met je Dirk Tal, die is onacceptabel hoe aardig die collega vroeger ook was of nog is. Zeker als je maar met zn 2en werk. Ze zien het blijkbaar zelf ook (gezien het feit dat ze al met je hebben gepraat) dat scheelt.
Laat jezelf niet gekmaken hoor.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 07:35

Precies Viv, ik vind het erg moeilijk, maar dit kan niet zo doorgaan..

Heb zelf ook genoeg op mijn bord gehad het afgelopen jaar.. En ondanks dat ik soms erg verdrietig, boos of wat dan ook was, ik heb het nooit op hem afgereageerd, dat is nml niet eerlijk! Kon soms wel even spetteren dat ik boos was, maar bleef gewoon met hem praten. Dit krenkt mij dan ook behoorlijk dat er zo word gedaan. Het word dan ook nooit meer zoals vroeger!

Ik bemerk nu dat ik met hoofdpijn naar huis ga en met hoofdpijn naar het werk kom.

En moeders heeft gezegd dat ik gewoon eens moet terugschreeuwen als hij staat te brullen, vind ik erg moeilijk.. Hij is nu namelijk net zoals mijn vader altijd is geweest. Hij is een schreeuwlelijk en daar klap ik van dicht! Het is nu eigenlijk net alsof ik met mijn vader aan het werk ben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:46

Ik kan em alleen maar bij Innepin aansluiten. Het is een lastige situatie. Een geschikte vent, maar momenteel onuitstaanbaar als collega.
Een gesprek is momenteel wel hard nodig. Heb je het gesprek alleen met je directeur of ook met hem er bij?
Een gesprek met de directeur is wel goed op dit moment. Ik hoop dat je hem kan overtuigen dat je collega echt even rust nodig heeft.

Het herkennen van je pa komt mij ook ontzettend bekend voor.
Op mijn vorige werk had ik ook zo'n collega.
Ik was het op een gegeven moment zo zat dat ik tegen mezelf heb gezegd: het is je vader niet, het is je collega. En ben eens flink tegen hem in gegaan.
Ik moet zeggen, het luchtte ontzettend op. Met hem viel overiegns niet te praten, maar het zat me niet meer dwars.
Misschien opent het bij jouw collega wel zijn ogen. Wat ook vaak werkt is hem op zijn foute communicatie wijzen. Wanneer je dat meerdere keren doet (en probeer rustig te blijven) dan gaat hij er misschien over nadenken. Zo sta jij er boven.

Het is een lastige situatie, maar denk wel nu aan jezelf. Zo meteen zijn jullie beiden overspannen en daar schiet niemand wat mee op. En ik denk dat je dat ook duidelijk moet maken aan je directeur.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 08:07

Directeur belde net Haha! Maandagmorgen is hij hier Haha!

Hij heeft aangegeven dat hij mijn collega vanmiddag wel even aanspreekt, maar als deze vanmiddag dan toevallig bij mij komt ( en dat gebeurt ) dan is mij aangeraden niet in discussie te gaan, maar aan te geven dat ik er geen energie voor heb en het moet wachten tot maandag.. En ik heb zelf gezegd een aantal punten op te schrijven.

Mijn directeur zei net wel dat hij vond dat het me siert dat ik hem geen rotvent vind en dat ik er wat van wil maken met zijn 2en Haha! We waren verdorie vorig jaar de gouden combinatie! En nu zijn we bijna 2 ellendige hoopjes mens!

Ik wil mijn werk goed doen, ik wil geen fouten maken, ik wil niet met hoofdpijn naar en van mijn werk, ik wil plezier hebben in wat ik doe. Op deze manier gaat het niet..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:11

Super Tal.
Dat is wel de juiste manier Ja
En fijn dat ook je directeur er zo over denkt.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:28

Hartstikke fijn dat je steun krijgt!