Veterinaire natuurgeneeskunde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noa_M

Veterinaire natuurgeneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 14:47

Hallo!

Geen idee of dit hier goed staat.

Ik ben nu een tijdje opzoek naar een leuke studie. Nu kwam ik de studie veterinaire natuurgeneeskunde tegen. Lijkt me echt super leuk en ben zelf ook echt iemand die erin gelooft. Als ondersteuning van de "normale" geneeskunde. Het is natuurlijk wel belangrijk dat ik hier echt mijn werk van kan maken. Nu is mijn vraag dus aan jullie; weten jullie of er vraag is naar een verarinaire natuurgeneeskundige? Hoe kijken jullie er tegenaan en zou je hier zelf gebruik van maken bij je "eigen" paard?

MaaikeMo

Re: Veterinaire natuurgeneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:55

eerlijk gezegt zou ik eerst gewone dierengeneeskunde doen, en dan je volgende Knipoog
thuis lg ik meer uit, moet nu gaan

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:07

Ik maak veel gebruik van Homeopathie. Maar bij de ernstige situatie komt eerst de gewone direnarts

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:55

gewone diergeneeskunde studeren zou ik ook doen

zelf maak ik geen gebruik van natuurgeneeskunde voor mezelf of de paarden. De reguliere geneeskunde is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en daar hou ik het graag bij.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:19

Ik denk dat het erg in trek is, het is te merken dat tegenwoordig er meer open wordt nagedacht over verschillende behandelmethodes. Ik heb stage gelopen bij een veearts die mij dit onder andere heeft verteld. ''

Ik zou het zelf ook bij mijn paard toepassen, de natuurlijke geneeswijze letten vaak veel meer op de oorzaak van het probleem dan dat ze de symptomen bestrijden (er wordt meer nagedacht waar het vandaan komt dan alleen het ziektebeeld op dat moment te bestrijden) persoonlijk vind ik dat erg belangrijk.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 20:41

Steefjevos schreef:
Ik denk dat het erg in trek is, het is te merken dat tegenwoordig er meer open wordt nagedacht over verschillende behandelmethodes. Ik heb stage gelopen bij een veearts die mij dit onder andere heeft verteld. ''

Ik zou het zelf ook bij mijn paard toepassen, de natuurlijke geneeswijze letten vaak veel meer op de oorzaak van het probleem dan dat ze de symptomen bestrijden (er wordt meer nagedacht waar het vandaan komt dan alleen het ziektebeeld op dat moment te bestrijden) persoonlijk vind ik dat erg belangrijk.

Werd de natuurgeneeswijze ook in combinatie met de "normale" geneeswijze toegepast? Ikzelf geloof echt wel in de natuurgeneeskunde, maar zou het niet alleen toepassen. Ik denk dat een combinatie het beste zou zijn. Weet jij hoe de veearts zelf tegenover de natuurgeneeskunde staat?

susie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:56

Ik volg de opleiding (zit nu in het 2e jaar), dus als je nog vragen hebt.. Knipoog

Ik denk dat de samenwerking met een reguliere DA (die er voor openstaat!!) er belangrijk is. Er zijn ook dingen die wij niet kunnen oplossen of onderzoeken. Vb: operaties, bloed analyses enz. Ik denk dat een samenwerking het plaatje compleet zou maken. Juist omdat de Natuurgenezer kijkt naar het totale plaatje, wat er bij een reguliere arts nog wel eens bij inschiet. Het gaat idd vaak om symptoom bestrijding en met chronische vage klachten kunnen ze vaak weinig.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 21:00

ohw leuk!

Ik heb voor over 2 weken een afspraak om een dagje mee te kijken bij de opleiding. Daarna een gesprek om te kijken wat ik van de opleiding kan verwachten en wat de opleiding van mij verwacht. Ik zit nog echt in de orientatiefase. Heb al een HBO-opleiding gedaan, maar ik mis de omgang met patienten.

Zou je mij wat voorbeelden kunnen noemen van "gevallen" die je tegenkomt. Op welke manieren los je die op?
Is de studie zwaar? Ik wil er wel bij blijven werken, is dat makkelijk te combineren?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 07:34

Verplaatst van MD naar STW.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:14

Noa_M schreef:
Steefjevos schreef:

Werd de natuurgeneeswijze ook in combinatie met de "normale" geneeswijze toegepast? Ikzelf geloof echt wel in de natuurgeneeskunde, maar zou het niet alleen toepassen. Ik denk dat een combinatie het beste zou zijn. Weet jij hoe de veearts zelf tegenover de natuurgeneeskunde staat?

Sorry, ik was het topic kwijt.
Bij sommige klanten van die veearts werd het gecombineerd. Dus dat de natuurgeneeswijze voorop stond, maar dat de veearts wel kwam controleren om te kijken of er vooruitgang was/het paard nog in goede gezondheid was.
De veearts vond zelf bepaalde aspecten erg mooi van de natuurgeneeskunde, maar geloofde bijvoorbeeld niet in homeopatische middelen. Ook vond de arts het een nadeel dat er in veel gevallen geen oplossingen gevonden konden worden voor bv. operaties, maar dat er wel te lang 'aangeklooid' werd.
Ik heb met het laatste zélf géén ervaring.

Ik blijf bij mijn mening dat de natuursgeneeswijze vaak beter is, vanwege het feit dat er niet alleen gewerkt wordt aan de symptomen maar ook echt aan de oorzaak van de klachten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:01

Ik zou bij mijn paard echt niet zitten te wachten op een natuurgenezer die niet zelf ook regulier diergeneeskunde heeft gestudeerd. Wanneer je beide hebt gedaan kan natuurgeneeskunde een aanvulling zijn (als je daar in wil geloven). Maar mensen die strikt verstand hebben van het natuurgeneeskunde deel, missen volgens mij heel veel kennis.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:40

Anoeska schreef:
Ik zou bij mijn paard echt niet zitten te wachten op een natuurgenezer die niet zelf ook regulier diergeneeskunde heeft gestudeerd. Wanneer je beide hebt gedaan kan natuurgeneeskunde een aanvulling zijn (als je daar in wil geloven).

En dan hangt het er wat mij betreft ook nog van af wat voor 'natuurgeneeskunde' die aanvulling dan is. Een herborist of iemand die manuele therapie bij gestudeerd heeft (bijvoorbeeld)..ok..maar iemand met een wetenschappelijke scholing die vervolgens met homeopatie of een lecherantenne komt aanzetten, daar stel ik me toch wel ernstig vragen bij Tong uitsteken

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:43

Eerlijk gezegd hoef ik helemaal geen natuurgenezer bij mijn paard, ik hou van dingen die gewoon wetenschappelijk zijn bewezen. Maar als ik het eventueel ooit zou overwegen, dan alleen eentje die ook regulier dierenarts is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:51

Anoeska schreef:
Ik zou bij mijn paard echt niet zitten te wachten op een natuurgenezer die niet zelf ook regulier diergeneeskunde heeft gestudeerd.

Amen! Het kan denk ik een hele goede aanvulling zijn op elkaar.
Samenwerking DA en natuurgenezer kan ook wel maar dan moeten beide partijen open naar elkaar zijn en dat is vaak niet het geval.
Ik vind het wel opvallend dat mensen altijd denken dat een DA enkel aan symptoombestrijding doet. De oorzaak achterhalen is toch de basis van de hele opleiding. Wat denk je dat antibiotica doen? juist, die vermoorden de schuldige bacterie. Natuurlijk komt er wel een heel stuk symptoombestrijding aan te pas (vooral voor het welzijn van het dier) maar niet kijken naar het hele dier of naar de oorzaak is een kwalijke zaak, vooral voor een DA. Het gebeurt jammergenoeg wel veel maar het zou niet moeten!
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 28-11-08 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Oneliner verwijderd

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:53

Ik heb een da die beide heeft gestudeerd
www.simicur.nl
Daar staat info over hem op en wat hij heeft gedaan aan scholing.