Hoe "het huis uit gaan" in mijn situatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Hoe "het huis uit gaan" in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 13:48

Afgelopen weken/maanden zijn er een hoop drastische dingen gebeurt in mijn leven.

In eenhele korte periode ben ik erachter gekomen dat ik manisch depressief ben, waar ik from time to time veel moeite mee heb.
Ik heb echt de meest geweldige jongen ontmoet die nu al een ruime maand mijn vriend is en is mijn vader een maand geleden opgenomen in het ziekenhuis.
Doordat mijn vader vaak ziek was/is, was mijn leven redelijk zwaar, ik woonde alleen bij mijn vader en had het psychisch er niet altijd even makkelijk mee, al liet ik dit nooit merken.

Een maand geleden was ik met mijn vriend naar een klassenfeestje, hier werd ik gebeld dat mijn vader werd opgenomen in het ziekenhuis omdat het niet goed ging, waar hij nu de komende maanden zeker nog moet blijven.

Omdat ik hierdoor alleen thuis zou wonen in die tijd, vroeg mijn vriend of ik niet bij hem wilde logeren, ondertussen verblijf ik al een maand bij mijn vriend en dit gaat echt geweldig, ik voel me voor het eerst in mijn leven echt alsof ik leef, mezelf kan zijn en dat voelt echt heerlijk. Het gaat zo goed zelfs dat we `officieel`willen gaan samenwonen.

Mijn probleem echter is dat ik thuis word terugverwacht als mijn vader weer naar huis mag (dit zal pas zijn als hij echt helemaal beter is, dus ook redelijk voor zichzelf kan zorgen).

Qua onderhoud zit het helemaal goed, mijn paard komt er niet onder te lijden en de rest zit ook allemaal goed en is ook echt over nagedacht, het enige waar ik tegen aanhik is een schuldgevoel jegens mijn vader, 17 jaar heeft hij eigenlijk alleen echt mij gehad, en als ik dan uit huis ga dan blijft hij "alleen".
Hij heeft veel moeite (wegens ziekte) om het huis uit te gaan, sociaal te zijn etc.

Hoe moet ik hier mee omgaan?

goeroe

Re: Hoe "het huis uit gaan" in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:56

Je moet je niet schuldig voelen, vroeg of laat zul je op eigen benen staan. Dit is echter té vroeg. Je bent nog zo jong, je relatie is heel pril en je bent volop bezig om jezelf te ontwikkelen. Mijn advies: straks eerst weer bij je vader gaan wonen en lekker veel met je vriend optrekken. Ondertussen gaan ontdekken 'wie' je bent en wat je wilt in dit leven en dan over een jaartje maar weer eens kijken hoe de zaken er dan voor staan. Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 13:59

goeroe schreef:
Je moet je niet schuldig voelen, vroeg of laat zul je op eigen benen staan. Dit is echter té vroeg. Je bent nog zo jong, je relatie is heel pril en je bent volop bezig om jezelf te ontwikkelen. Mijn advies: straks eerst weer bij je vader gaan wonen en lekker veel met je vriend optrekken. Ondertussen gaan ontdekken 'wie' je bent en wat je wilt in dit leven en dan over een jaartje maar weer eens kijken hoe de zaken er dan voor staan. Lachen

Vanwege redenen die ik liever niet vertel (van gevoelige aard), is het bij mijn vader blijven wonen ook niet goed, had hiervoor extra psychologische hulp nodig.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:03

helemaal eens met goeroe. 1 maand is nog zo ontzettend kort. Je bent 17 jaar, mocht je op eigen benen willen staan, zou ik als ik jou was iets voor jezelf zoeken. Dus nog niet samen wonen, maar eerst wat voor jezelf.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:04

Ik denk dat het psychisch beter voor jou is om bij je vriend te gaan wonen of in ieder geval het huis uit gaan, dan heb je wat rust en kan je je leven op orde stellen. Hoe vervelend ook voor je vader: je zult toch ooit het huis uit moeten, en als jij denkt dat de tijd daar nu rijp voor is dan moet je dus een keus maken. Met jouw vader komt het echt wel goed, er is altijd wel een zorginstelling die een oogje in het zeil houdt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:05

Pytje schreef:
helemaal eens met goeroe. 1 maand is nog zo ontzettend kort. Je bent 17 jaar, mocht je op eigen benen willen staan, zou ik als ik jou was iets voor jezelf zoeken. Dus nog niet samen wonen, maar eerst wat voor jezelf.

Inderdaad, als het bij je vader dan écht niet gaat (wat ik niet helemaal begrijp want hiervoor ging het blijkbaar wel) dan is het beter om iets voor jou alleen te zoeken, daar leer je ontzettend veel van. Nieuwsgierig: kun je ook niet bij je moeder wonen? Woon je nu bij je vriend alleen, of woont je vriend nog bij zijn ouders? Hoe oud is hij eigenlijk?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:06

Kan je niet rustig aan jezelf wat losmaken van je vader? Wel officieel thuis blijven wonen maar wel ook heel veel bij je vriend zijn en daar blijven slapen zodat je vader ook kan wennen aan de situatie en jij en je vriend dat ook kunnen doen?

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:50

BrittKitt schreef:
Kan je niet rustig aan jezelf wat losmaken van je vader? Wel officieel thuis blijven wonen maar wel ook heel veel bij je vriend zijn en daar blijven slapen zodat je vader ook kan wennen aan de situatie en jij en je vriend dat ook kunnen doen?

Dit klinkt als een fijne oplossing,

wat ik me ook nog bedacht als het thuis echt niet meer gaat kan je misschien een studentenkamertje zoeken en eerst even een tijdje op jezelf gaan,
Als jullie nu al gaan samen wonen kan je daardoor je relatie verpesten.

Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:12

Ik zeg kies voor jezelf. Het is jouw leven en jij mag dat nu onderhand ook wel eens gaan leiden. 17 vind ik niet te vroeg, ik was 18 toen ik thuis weg ging en was de beste beslissing ooit.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:39

Ik zou nog niet gaan samen wonen. Je bent nog hartstikke jong. Eerst maar eens zien dat je zelf je leven kunt leiden, zelfstandig kunt zijn en dan kun je altijd nog gaan samen wonen. Het lijkt me niet de meest ideale start om zo te gaan samenwonen, maar goed, de ideale start is er natuurlijk ook niet altijd.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:44

TS, mag ik een persoonlijke vraag stellen? Kan je door je MD structuur en regelmaat houden? Mn broer heeft ook MD namelijk, en doordat zn vriendin heel goed op hem let kan hij vrij normaal leven. Ik kan me voorstellen dat als je dat zelf niet kunt, het dan beter is om bij je vriend in te trekken zodat hij je ook in de gaten kan houden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:50

Is er niet via zorginstellingen een indicatie te krijgen voor een PGB? Dan krijgt je vader de hulp die hij nodig heeft, jij krijgt daardoor de ruimte om meer op eigen benen te komen staan en jezelf meer te leren kennen incluis MD en incluis vriendje. Dan is het niet ineens allemaal drastisch zodat jij je niet schuldig hoeft te voelen, maar gaat het wel langzaamaan richting jou zelfstandigheid wat idd uiteindelijk wel de bedoeling is.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:30

Uit je verhaal begrijp ik dat je vader een psychische ziekte heeft, wordt hij hiervoor behandeld? Ik vind niet dat jij de verantwoordelijkheid voor je vader hebt, maar ik vind het ook al te snel om bij je vriend in te trekken.

De oplossingen die hier gegeven worden vind ik goed, waarom ga je niet pendelen; paar nachtjes bij je vader, nachtjes bij je vriend enz. Zo kun jij er aan wennen, je vriend en je vader. Ook kan je vader dan (eventueel) hulp zoeken, die hij nodig heeft als jij er niet bent.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:11

Meissie toch.
Als eerste super sterkte met je vader meid.
Ik vind het héél lastig voor je en als er wat is kan je altijd bij me komen je weet me te wonen.
Ten 2e gefeliciteerd met je nieuwe vriend

Ten 3e
Het is inderdaad beter voor je zelf om het huis uit te gaan.
Zoek een kamertje waar jij op je zelf kan, maar niet gelijk samen met je vriend.
Je kan natuurlijk wel je vriend bij je laten slapen, maar om naar een maand al samen te gaan wonen gaat beetje te snel.

Meid het is maar een tip, je hoeft niks van me aan te nemen.

Kuss Steef.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:17

Hay,

wat vervelend allemaal voor je..
je moet proberen je niet blind te staren op je vader.. jij bent een persoon apart met een eigen leven en gevoel.. ga nu even voor je eigen geluk zou ik zeggen.. als dat betekend dat je het huis uit moet, dan zou ik het huis uit gaan.

Je zou best bij je vriend kunnen gaan wonen, al zou ik altijd wel iets achter de hand houden waar je heenkan mocht dat niet goedlopen. schrijf je in voor kamers in de buurt etc...

Mijn vriend en ik zijn nu 8 maanden bij elkaar en wonen ook net samen, het is ook sneller gegaan dan ik in gedachten had door oa mijn thuissituatie.

Je kan zelf prima aanvoelen hoe en wat, maar je eigen belang staat altijd voorop toch?

Succes ermee!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:30

Hoi, ik ken iemand die bijna in exact dezelfde situatie zat en die is uit huis gegaan. Hij ging nog wel regelmatig naar zijn vader toe en deed dan boodschappen en als er dingen geregeld moesten worden (thuiszorg bijvoorbeeld) regelde hij dat.

Maar hij had wel duidelijk de keuze gemaakt dat hij er niet meer woonde. Ik heb hier altijd veel bewondering voor gehad en hij werd er veel gelukkiger door. Zijn argument was dat zijn vader hem altijd nodig zou hebben maar hij moelijk tot zijn dood bij hem kon blijven. Vroeger of later moet je toch voor jezelf kiezen.

En weet je, ouders weten vanaf het moment dat ze kinderen krijgen dat die kinderen op een gegeven moment de wijde wereld in gaan. Daar hoef je je helemaal niet schuldig over te voelen, zo hoort het te gaan.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:39

Ik denk, doordat je de zorgende rol op je hebt genomen, je al te snel "volwassen" bent geworden.
Je moet niet vergeten dat je op die leeftijd (en wat jaren ervoor) eigenlijk een egoïstische,
lastige puber zou moeten zijn. Knipoog

De eerder tip om gewoon nog een tijdje bij je vriend te blijven wonen lijkt me ook beter, want de
het is nu allemaal zo "geweldig" omdat je voor het eerst uit die zorg-rol gehaald wordt en je eigenlijk
een hele nieuwe wereld ontdekt.
(niet dat het anders niet leuk zou zijn met je vriend hoor, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel! )

Ook is het zo dat je je vader niet laat stikken of zo, je kan langs komen wanneer jij dat wilt en er
bestaat ook nog zoiets als thuiszorg e.d. of misschien andere familieleden?

Succes en maak je eigen keus!

ps. ik ken de hele situatie natuurlijk niet precies, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt. Knipoog