Voor de verpleegkundige en verzorgende onder ons!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eempiej

Voor de verpleegkundige en verzorgende onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 12:58

Dit kreeg ik van mijn klasgenootje via de mail,
Ik vind hem echt geniaal en herkenbaar en wil hem daarom met jullie delen!

Wat je nooit hardop kunt zeggen
Maar vast wel eens hebt gedacht!!!!

Goedemiddag meneer Jansen, ik ben vanavond de verpleegkundige van uw kamer. Ik ben hier vanavond NIET volledig tot UW beschikking, ik heb nog 14 andere patiënten die mijn zorg vragen. Ik geef u de bel, maar vraag u deze niet zo vaak te gebruiken als gisteren. Als u uw kussen opgeschud wilt hebben mag u dat a) zelf doen of wachten tot ik langskom. Als u besluit om toch twintig keer in de bel te gaan hangen om bijvoorbeeld te plassen, trek dan op z?n minst alvast uw broek naar beneden zodat ik alleen de fles hoef aan te leggen.

Ik kom niet als u met de vingers knipt, of als u mijn naam verward met ksssst, pssssst of eeeeej. Als ik met een andere patiënt bezig ben op de kamer, dan ben ik ook echt met die patiënt bezig. Houdt dan uw mond, en stel uw vragen of uw eisen als U aan de beurt bent. U, meneer Jansen, betaald tenslotte niet mijn salaris, en anders zou ik het graag even hebben over een loonsverhoging.

Ik ben geen sloof, en geen koffiejuffrouw, ik schenk bovendien ook niet aan uw bezoek. De grapjes over alcohol in het infuus zijn ook niet origineel. Het kan me bovendien niet schelen dat uw familie nog niets heeft gedronken of gegeten, of ?per ongeluk? te vroeg zijn voor het bezoekuur omdat ze van ver moeten komen. Als ze volgende keer hun verstand meebrengen snappen ze misschien eens voor de verandering waar ik over praat.

Schreeuwen en vloeken zal er niet voor zorgen dat u de pijnmedicatie eerder krijgt dan dat ik ze besluit te geven. Ook als u uw familie stuurt om dit voor u te doen zult u geen voorkeursbehandeling krijgen. Indien het tijd is voor uw medicijnen dan kom ik u NIET uit het rokerszitje halen. Ik ga u de medicijnen ook NIET daar komen geven. Als de arts u tijdens de visite niet op de kamer treft is dat uw EIGEN probleem. Ik ga geen arts voor u bellen op het moment dat U vind dat ik dat zou moeten doen. En nee u krijgt niet zijn nummer zodat u hem zelf kunt bellen.

En tot slot:

Vier uur 's nachts is geen tijd om te poepen, dat doet u maar overdag.

Had u verder nog vragen? Want ik ben niet van plan binnen 5 minuten weer terug te moeten komen omdat u nog iets van me wilt.

Nee?

Fijne avond nog meneer!

__inge__

Re: Voor de verpleegkundige en verzorgende onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:01

ROFL Hij is leeuuk!, maar dan zonder er bij na te denken dat dit soort dingen ( danwel in een iets minder heftige vorm ) wel echt gebeuren.
Laatst bijgewerkt door __inge__ op 07-10-08 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:01

Geweldig!!! Haha!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:03

Ik herken er echt niks van, misschien omdat ik voor de thuiszorg werk? Clown
En ik wel degelijk afhankelijk ben van dhr. Jansens om aan de bak te blijven? Haha!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:12

Ik herken het wel hoor, zeker toen ik op neurologie werkte.
Had laatst een patient die moord en brand uitschreeuwde om mijn aandacht te krijgen. Hij had overigens gewoon de bel en een normaal intelligentieniveau....
Hij wil de de gordijnen dicht......

Ik kan me alleen over alle grapjes tijdens het drinkens rondje over borrels etc. niet meer druk maken.
Ik negeer ze. Heel soms vragen mensen weleens ofik het niet grappig vind en dan zeg ik dat ik de eerste 1000x nog deed alsof, maar dat ik daar inmiddels mee ben opgehouden.

De bloemist vertelde mij trouwens pas dat hij weleens de nneiging had de verpleging te slaan als hij met een boeket op de afdeling kwam en er 10x gezegd werd: Ah, voor mij??? Dat had je nou niet hoeven doen..... Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:46

Ik ken hem idd!
Goed maar helaas blijft dit bij sommige mensen niet alleen bij denken, dat is het sneue eraan Scheve mond

An_Speedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:17

Ik werk ook in de verzorging ben verzorgende in een verzorginshuis.
En had hem ook gelezen en helaas zullen er wel degelijk mensen zijn die er zichzelf in herkennen helaas.

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:29

hahahaha deze is leuk..
mijn ma werkt op neurologie en vond hem wel grappig maar ze herkent het wel.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 06:42

Ik denk dat wanneer je jezelf er erg in herkent je beter een ander vak kan gaan kiezen. Knipoog
Ik zou persoonlijk ook liever iemand aan mijn ziektebed hebben die er niet van dit soort gedachtes op na houdt. Beetje inlevingsvermogen heb je toch wel nodig in de zorg, wil je je werk goed doen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:38

Ik weet niet hoe lang jij in de zorg werkt, maar niet alle patienten zijn zo schappelijk in de omgang. En soms kun je het even echt niet meer hebben.
Dan maak je er een grapje over en laat je aan de patient verder niets merken.

Ik heb ook wel eens aan een vroeuw van 25 moeten vragen alleen voor belangrijke zaken te bellen. Soms heb je dusdanig complexe, zieke patienten liggen dat je niet voor elkk gordijntje dicht doen, washandje brengen alles kan laten vallen.
ZUlke patienten en momenten heb je in de zorg als het goed is niet dagelijks, maar meer 1x per 3 mndn. En zolang je alles kan blijven relativeren is verder echt niet zo veel aan de hand..

Dit stuk gaat dus alleen over pateienten die 100x bellen etc, niet over nette, beleefde patienten die door hebben dat ze niet de enige zijn op je afdeling.

lazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:26

haha hij is erg leuk

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:49

Ik had hem per mail gekregen van een oud collega. Heel herkenbaar, wat zou je dit soms graag tegen mensen zeggen Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:56

ik hoop dat het niet menes is Lachen

en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het niet echt snap Lachen gaat dit stuk nou over veeleisende klanten of mensen die het verkeerde beroep hebben gekozen?

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:59

haha ik vind um goed Lachen
Zal um eens doorsturen in onze klas Tong uitsteken

@ Miryamk & Kiwiko, dit is puur voor de lol bestemd...het heeft dus niks te maken met het verkeerde beroep kiezen vind ik. Ik wed dat 99 van de 100 verpleegkundigen dit wel eens denken...maar dan gaat het ook meestal om het ziekenhuis. In een andere tak kom je dit veel minder voor.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:01

idd heel erg herkenbaar! Maar daarom nog geen noodzaak om een andere baan te zoeken.
Zoals gezegd is zijn lang niet alle patienten even schappelijk.
Het komt regelmatig voor dat een patient bij wijze van spreken decubitus op
zijn duim krijgt van het vele bellen voor ditjes en datjes, en alweer aan de bel hangen voordat jij de kamer uit bent!
Voor die mensen is zo'n praatje een uitkomst! Knipoog (want deze gedachten worden idd wel eens uitgesproken)
En dan mag het voor sommige mensen vreemd overkomen dat je dit zou doen, maar het is ook erg vervelend om maar continue achter die bel aan te sjouwen terwijl er niet iets echt bijzonders is en wel even zou kunnen wachten.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:37

goh zo herkenbaar.. heb dit zo vaak gedacht.. maar nooit uitgesproken Knipoog Ik werk nu in de psychiatrie en daar heb je dit ook maar dan op een andere manier Knipoog

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 22:45

Citaat:
maar dan gaat het ook meestal om het ziekenhuis. In een andere tak kom je dit veel minder voor.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De oudere mens kan er soms ook wat van hoor. Vooral als ze iets dement worden. Tong uitsteken

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:14

Het gaat vooral om mensen die een belletje in de hand hebben en daar niet mee om kunnen gaan.
Ook al kan ik het van verwarde patienten dus gewoon heel goed hebben, maar gewone patienten die echt om niets aandacht blijven vragen terwijl je bezig bent met ernstig zieke patienten met allerlei complcaties. Tja, dan kan ik het soms even niet zo goed hebben.

Ik heb dus pas in een kamer met alleen maar jonge mensen, die om allerlei niet dringende dingen bleven bellen echt gezegd er mee op te houden.
Er waren allerlei dingende zaken aan de hand op de afdeling en ik begrijp best dat het heel vervelend is als je tv gids valt, maar het is alleen vervelend en niet dringend.

Ze schrokken oprecht, ze hadden er echt niet bij stil gestaan dat die 1 persoonskamers niet voor niets waren zeg maar.

Ik doe mijn werk met veel plezier, al jaren. Zou niets anders willen of kunnen. Maar frustraties zijn er overal en humor houd je op de been.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:47

marieltje schreef:
idd heel erg herkenbaar! Maar daarom nog geen noodzaak om een andere baan te zoeken.
Zoals gezegd is zijn lang niet alle patienten even schappelijk.
Het komt regelmatig voor dat een patient bij wijze van spreken decubitus op
zijn duim krijgt van het vele bellen voor ditjes en datjes, en alweer aan de bel hangen voordat jij de kamer uit bent!
Voor die mensen is zo'n praatje een uitkomst! Knipoog (want deze gedachten worden idd wel eens uitgesproken)
En dan mag het voor sommige mensen vreemd overkomen dat je dit zou doen, maar het is ook erg vervelend om maar continue achter die bel aan te sjouwen terwijl er niet iets echt bijzonders is en wel even zou kunnen wachten.

Decubitus op de duim Nagelbijten / Gniffelen ROFL Huilen van het lachen

Maar zonder gekheid, ze zijn er inderdaad echt tussen. Als het erg vervelend wordt leg ik het inderdaad meestal even heel netjes uit, en dan is het vaak ook over, meestal komt het toch voor uit kennistekort, ze weten gewoon niet wat er allemaal op een afdeling kan zijn, en waar jij je als verpleegkundige mee bezig houdt.

Overigens vind ik het andersom ook hele vervelend. Vorig jaar heb ik een paar dagen in het ziekenhuis gelegen( 3 geloof ik) en omdat ik me wel bewust ben van mensen die vaak bellen en verpleegkundigen die eigenlijk wat anders te doen hebben, belde ik alleen als ik het écht nodig had. Dus dat was misschien hoogstens 2/3 keer op een hele dag genomen.

Maar zo heb ik wel eens 2 uur lang kunnen wachten op een glaasje water(ik kon niet lopen, vandaar dat ik het niet zelf kon pakken) omdat er alsmaar geen verpleegkundige kwam, ook niet nadat ik al herhaaldelijk achter elkaarhad gebeld. Als ik alleen iets vraag als ik het echt wil, dan is dat wel erg vervelend, en ik had zo een dorst toen, pfff...

Overigens heb ik de teksten uit het bovenstaande bericht nog nooit zo gedacht, hoogstens eens van he, kan die en die nu niet even iets minder aandacht vragen, maar niet zo grof uit het bericht...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:07

Ook in de gehandicaptenzorg is dit wel herkenbaar, er zijn veel bewoners die het om in beroepsterminoligie te praten veel moeite mee hebben hun hulpvraag uit te stellen, dat heeft vooral te maken met het sociaal-emotioneel ontwikkelingsnivo. Ik houd daar altijd rekening mee door heel duidelijk te zeggen wanneer ik tijd heb om iemand ergens mee te helpen. Er kunnen altijd onverwachte zaken tussendoor komen, ik leg dan altijd uit waarom ik later ben. Mocht iemand onterecht om hulp vragen, bijvoorbeeld omdat iemand de handeling zelf kan verrichten, dan zeg ik tegen diegene dat hij/zij het prima zelf kan.
Ik denk dat het daarom gaat in het stukje, je wilt mensen toch graag een beetje besef meegeven dat ze niet alleen op de wereld zijn en je ook nog andere mensen moet helpen. Vaak als je het gewoon rustig uitlegt begrijpen ze het prima en kunnen dan ook rust vinden om even op hun beurt te wachten. Al is het natuurlijk wel heel erg aangedikt allemaal.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:11

Geweldig Haha! Hoe herkenbaar Knipoog
Werk nu op heelkunde en hier valt het qua bellen eigenlijk heel erg mee...
Heb een half jaar op neurologie gewerkt en werd daar soms gillend gek van de bellen Knipoog Overdag is het nog te doen, maar vooral veel bellers 's nachts!
En tsja... overdag sta je over het algemeen met genoeg personeel, maar 's nachts maar met zn 2-en...
Ik kreeg op een gegeven moment 's nachts de vraag van een patiënt (was al voor de weet-ik-het-hoeveelste keer bij hem geweest): als je de bel eruit trekt en ik ga dood, hoe kan ik dan bellen? -> meneer, dan belt u waarschijnlijk niet -> ow ja... daar heb je een punt!

De mening dat mensen een ander vak moeten kiezen als ze zich hierin herkennen vind ik onzin Knipoog Denk dat 99% van de verpleegkundigen/verzorgenden die neiging weleens heeft. En denk dat dat ook niet meer dan normaal is... Anders draai je denk ik op automatische piloot en DAT is niet goed Knipoog