Wonen in een recreatiewoning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Wonen in een recreatiewoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 09:05

Op internet zie je altijd van die mooie recreatiewoningen, zijn vaak groot genoeg voor met zijn 2en, het nadeel is alleen dat je het niet het hele jaar mag wonen.

Wie weet er hoe dit zit? En of het mogelijk is om er wel doorgaans te wonen?

LadyElmira

Re: Wonen in een recreatiewoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:12

Vaak is het inderdaad zo dat je er niet mag wonen heel het jaar door. Maar er zijn ook woningen bij bungalowparkjes die je kunt kopen, dus misschien ook huren. Mijn moeder kon toen voor 10.000 euro een heel mooi bungalowhuisje kopen in de buurt van tilburg, stuk verder weg, drie slaapkamers e.d, het is klein maar je hebt er een leuk huisje aan. Midden in een bos, heerlijk. Dus voor die 10.000 euro zou je ook kunnen zeggen ik neem een hypotheek of andere lening op zo'n huisje. Dan heb je toch gewoon je huur per maandlast, en je hebt dalijk een leuk huisje.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:13

Voor zover ik weet mag je in een recreatiewoning, ook niet als je het koopt, het hele jaar wonen.

Brainless

Je moet sowieso een ander postadres hebben.

Hier op de Veluwe worden nog met enige regelmaat campings gecontroleerd en mensen eruit gezet.
Maar ken ook genoeg mensen die e ral een tijd in wonen.
Ook zijn er hier (mss ook bij jou) parken waar je permanent mag wonen.

Ik zou niet kopen, want je hebt kans dat als je eruit moet dat je met lasten (lening) zit.
En je kunt er niet wonen en je moet wat anders kopen/huren.

geerke

volgens mij mag je er niet permanent wonen,ik weet niet of het gecontroleerd word....het zal wel...immers de echte criminelen pakken ze niet,dat is te eng.
misschien je ingeschreven laten staan op je oude adres en af en toe een weekendje weg?
Er zal wel een gaatje in de wet zitten,ik weet hem alleen niet...
misschien heb je hier iets aan?
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... wonen.html
Beter is ook geen slapende ambtenaren wakker maken,door op het gemeente huis te informeren hoe het zit met het bestemmingsplan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:42

Het mag inderdaad niet. Doorgaans gebeurt het wel veel en nadeel is dat gemeentes het bijna tot niet aan kunnen pakken (beleid hiervan is geloof ik bij de gemeentes neergelegd en niet meer bij de provincie).

Er zijn gemeentes geweest die geprobeerd hebben er tegenop te boksen, maar dat is nog niet echt gelukt. Rechtzaken tot waarin ze verloren. Bewijzen dat iemand er permanent woont is erg lastig, dagelijks posten is snel privacy inbreuk en mag ook niet zomaar geloof ik.

Er zijn dus wel mogelijkheden, gewoon doen zoals de meesten dat ook doen. Maar feit blijft dat het niet toegestaan is (hoogstens gedoogd als je er al voor een bepaald jaartal in zat). Degenen die er nu permanent wonen nemen dat waarschijnlijk voor lief..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:53

Het is inderdaad niet toegestaan permanent te wonen in een recreatiewoning.
Minimaal 3 maanden per jaar moet het huis onbewoond zijn, in de wintermaanden (bijv. dec-feb).
Verder moet je ook een ander postadres hebben.
Je kunt er inderdaad uitgezet worden wanneer blijkt dat je er permanent woont.
Er zijn gemeenten die dit heel fanatiek doen, er zijn ook gemeenten die dit gedogen.
Feit blijft dat het niet is toegestaan.

Of je een hypotheek voor een dergelijk huis krijgt weet ik niet. Dat zou je even moeten informeren.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:13

Sinds een aantal jaar is het idd verboden. Als je er toch wilt wonen, dan moet je er per jaar zoveel weken uit, om het te verhuren. Een postadres moet je ook hebben. Je kan/moet je wel inschrijven in de gemeente waar je huis staat, je bent dan gewoon inwoner van die gemeente. Dus ook alle lusten en lasten van die gemeente. Sta je ingeschreven bij de gemeente dan heb je geen postadres nodig, anders wel.

Mijn ouders wonen ook op een bungalowpark, zij hebben zich toen der tijd direct ingeschreven bij de gemeente van die plaats. Toen de regeling in werking werd gezet, dat er niet permanent gewoont mag worden, hadden zij nergens problemen mee. Mede omdat zij al geruimte tijd er woonde. En inwoner waren van die plaats

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:18

Amanda schreef:
Of je een hypotheek voor een dergelijk huis krijgt weet ik niet. Dat zou je even moeten informeren.

volgens mij kan dat wel hoor. Je ziet vaak bij die reclame borden voor die huizen, dat er staat hypotheek mogelijk, dus dan zal het wel. Of het is een grote lening Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:34

Een lening kan zoiezo Ja
Ik weet niet precies. Heb nog nooit een vaakntiewoning gekocht, dus heb er geen ervaring mee Haha!
De regelgeving weet ik wel ongeveer omdat ik bij een gemeente werk.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:41

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:44

Je krijgt alleen de excecutiewaarde gefinancieërd aan hypotheek. Dat is ong. 90 % van de vraagprijs.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:09

Je mag er 11 maanden per jaar wonen en je moet ergens anders een officieel postadres hebben voor belastingdienst en officiele instellingen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 14:49

Dus je mag er in weze maar 1 maand niet wonen?
Tja, denk dat ik toch maar kijk voor een gewone huur of koopwoning, dan heb je toch wel wat meer zekerheid als met zo'n recreatiewoning.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:53

Weet niet of de regels overal hetzeflde zijn hier in de gemeentes mag je er twee of drie maanden van het jaar niet wonen en vergis je niet er word mega streng gecontroleerd met fikse boetes hier.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:56

Mijn opa en oma bezitten sinds enkele jaren een recreatie woning. Op het moment dat ze erin trokken was permanente bewoning geen enkel probleem, als ze maar een ander postadress hadden. Op dit moment lopen de spanningen erg hoog op tussen hen en de eigenaar van het park, en dreigt hij ze aan te geven bij de gemeente. Mijn opa en oma kopen nu dus gewongen een tweede huisje.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:56

Nou ik woon in hulshorst LAPDR en mijn opa en oma wonen daar al jaren en daar is nog nooit iemand geweest.
Je krijgt voor een vakantie huis wel een hypotheek zolang het niet op wielenstaat, een chalet op wielen krijg je geen hypotheek voor.
Zelf woon ik ook in een wagen maar ben wel 3 weken pj bij mijn ouders in huis als hun op vakantie gaan en ga zelf 2 weken op vakantie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:59

Er zijn drie parken in NL waar je legaal het hele jaar mag wonen, en op een van die parken woon ik Clown Hypotheek was geen punt omdat de bestemming officieel gewijzigd is.

Het is lastig om een hypotheek te krijgen als het echt een recreatie bestemming heeft. Je kunt het proberen bij de rabobank.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:59

Breitling, dan hebben jullie mazzel daar, hier word heel veel gecontroleerd en al meerdere mensen zijn uitgezet.

Hypotheek was drama! Wij waren toen aan het kijken voor het huis naast onze paarden. We konden uiteindelijk de helft aan hypotheek krijgen als we bij drie verschillende banken zouden lenen. Dat was overigens een recreatiewoning met eigen oprit direct aan een weg, dus niet op een park.

Uiteindelijk dus maar een gewoon huis gekocht, was een stuk makkelijker, zekerder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:01

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:01

Mijn tante heeft in een recreatiewoninh volgens mij 2 jaar het hele jaar gewoont.(rare zin) Mocht niet maar dat deden wel meer mensen. Werd toen door de vingers gezien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:04

Op veel adressen mag je idd niet permanent wonen. Soms is 2 dagen per jaar op een ander adres verblijven al voldoende. En daar is vast wel een mouw aan te passen toch? Dan duik je toch voor een aantal dagen een hotel in?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:05

Een kennis van mij doet dit tijdelijk tot dat haar huis klaar is (duurt wel een jaar of 2).
Ik vroeg me eigenlijk af hoe hoog de kosten dan zijn qua stoken?
Die huisjes zijn toch helemaal niet zo goed geisoleerd? Dat lijkt me echt megaduur in de winter.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:30

Je mag niet ingeschreven staan op en recreatiewoning! Dus moet je bv bij je ouders op adres ingeschreven blijven staan.

Ook veel hypotheekverstrekkers geven geen hypotheek voor een recreatiewoning.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:32

Mijn vader heeft een recreatiewoning en woont er al 2 jaar non stop. Hij staat wel ergens anders ingeschreven. Het verschilt trouwens wel per regio, bij de een mag je wel permanent wonen, bij de andere regio niet.