En dan heb je de verkeerde keuze gemaakt....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

En dan heb je de verkeerde keuze gemaakt....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:50

Hallo.

Vorig jaar ben ik begonnen met de kappersopleiding.
Heel leuk en aardig. En het liep lekker rustig.
Nergens over nagedacht. Totdat ik toch echt mee moest doen aan de proefexamens en theorie-examens.
Theorie. Daar had ik verder dan geen problemen mee. Dat ging me gemakkelijk af.
Maar praktijk ging iets minder.

Je moest vorig school jaar minimaal 1 praktijk en 1 theorie-examen halen.
Alle 3 de theorie examens had ik gehaalt. Helaas had ik geen enkele praktijkexamen gehaalt. Ik had helaas ook geen stageplek.

Mij werd er eerst gezegt dat ik moest stoppen. ( Had de lerares gezegt.)
Dus ik had de moet op gegeven. Nergens meer mee verder gegaan. Geen enkele opdrachten meer gemaakt.)

Tot ik op een gegeven moment hoorde dat sommige wel over mochten terwijl die geen praktijk-examen had gehaalt. Dus ik ben gaan praten met iemand.(Uiteindelijk ook met mijn mentrix.) En ik zou nog een 2e kans krijgen.

Ik was er echt helemaal van overtuigd om verder te gaan.
Maar nu in tegen. Helemaal niet meer.
Alles is verandert. En ben er nu achter gekomen dat dit waarschijnlijk niks voor mij is.

Ik vind het leuk om te doen. Maar dan op mijn manier. Mijn tempo. En dat kan ook gewoon niet in een kapsalon.
Ook heb ik er eigenlijk te weinig moeite voor gedaan. Eigen schuld dus.
De lerares zag ook al geen kapster in mij. Eerst vond ik het echt gewoon bot dat ze dat zei. Is het overigens alsnog. Maar er zit misschien wel iets in.

Ik ga nu dus een herorientatie doen.En dan gaan we kijken wat ik leuk vind. En wat er bij mij past.

Nu ik zoiets heb dat ik toch stop doe ik er bijna helemaal geen moeite meer voor. En dat vind ik een raar idee.
Ik vind het ook een raar idee. Dat ik er zo mee stop. Dat ik daar niet meer terug kom voor die opleiding.

Ik ben iemand die niet houd van opgeven. En dat moet ik nu wel. En daar kan ik wel een beetje van balen.

Wie heeft dat nog meer?
Dat je baalt dat je op moet geven....

lesilla

Re: En dan heb je de verkeerde keuze gemaakt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:53

Sjah ik ben na twee jaar ook veranderd, ik baal er van maar maak er geen probleem van. Want ik wil iets doen waar ik gelukkig in ben

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:54

wat zonde eigenlijk, gaat het nog maar om 1 praktijkexamen... zou je dan niet toch nog even je best doen om dat te halen, zodat je toch een diploma hebt?? of moet je er dan nog heel veel voor doen? anders is het echt zonde van je tijd en geld geweest.

succes met het maken van een keuze voor een andere opleiding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:55

Waarom maak je anders toch niet deze opleiding gewoon af zodat je 't papiertje hebt, en doe je daarna een andere opleiding? Dan is het minder zonde van de investering die je tot nu toe al gedaan hebt.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:57

Ik heb ook 2jaar lang de 'verkeerde' opleiding gedaan. Toen ik eenmaal wist dat ik ging stoppen deed ik ook totaal geen moeite meer, maar dat is ook best logisch, vind ik.
Het is zonde, maar beter dat je er nu achter komt dan later over een paar jaar Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:58

Ik zie t heel veel, ook op mijn school. Mensen die niet weten waarom ze nou eig op school zijn, wat ze willen.. etc. Hele tijd zitten ze te zeuren dat ze naar huis willen.. ik wil hierna ook een andere opleiding doen, maar daarvoor moet ik dit wel halen! en daar doe ik mijn alleruiterste best voor. (versneld traject etc.) Maar nu is iedereen op stage, en opeens vinden mensen het wel leuk, je moet het ook ECHT voelen, en dat leer je op stage. Heb je nou al stage gelopen? Pas dan weet je echt hoe het is..

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:34

Jup. Ik had in het eerste jaar stage gelopen. Dat was wel leuk.

Ik kan het nu wel afmaken. Maar als het gewoon niet lukt? Dan kan ik blijven proberen en proberen en dan ben ik over 3 jaar nog bezig...

Ik wil ook graag papieren...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:02

tanya89 schreef:
Ik heb ook 2jaar lang de 'verkeerde' opleiding gedaan. Toen ik eenmaal wist dat ik ging stoppen deed ik ook totaal geen moeite meer, maar dat is ook best logisch, vind ik.
Het is zonde, maar beter dat je er nu achter komt dan later over een paar jaar Knipoog

Ik weet natuurlijk niet wat voor opleiding je deed, maar als een van mijn klasgenoten dat deed zou ik het wel banketstaaf vinden. Want wij werken namelijk heel veel in groepsverband, en als je dan niets meer uithaalt vind ik het banketstaaf voor de andere groepsleden. Tentamens zijn individueel en maken dus niet uit, maar vorig jaar is er ook een jongen uit ons groepje gestopt en meteen van school gegaan, maar als we nog wat wilden weten mochten we hem gerust om hulp vragen hoor.

@ TS: zit je nu in 't 2e jaar? van de hoeveel jaar? Want als je nog aar heel even moet zou ik toch proberen het af te maken hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:05

Ik heb eerst een versnelde MBo studie dierverzorging gedaan, ben daarna an HBO personeelsmanagement begonnen en vervolgens gestopt na amper een maand. Er viel een enorme last van me af en ik ben blij dat ik gestopt ben.
Inmiddels heb ik een vaste baan bij een dierenasiel voor bijna 40 uur!! Haha!

Dus ik kan je alleen adviseren echt je hart te volgen..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:28

Wuis, je hart volgen is niet altijd genoeg, je moet ook geluk hebben.. Ik volg nu een studie grafische vormgever, en daarna ga ik naar de kunsacedemi, niet alleen omdat ik een MBO moet hebben, maar ook omdat ik alleen met de kunstacedemi weinig kan.. dan kun je wel zeggen: volg je hart, maar dan zeg ik: wees ook reeel..

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:49

tja ben zelf ook kapster en dat moet je gewoon in de vingers hebben.
je moet er zelf een goed gevoel bij hebben zodat je er voor 100% voor kan gaan. Anders gaat het zodadelijk gegarandeerd tegen vallen in dit zware beroep!
ik zou wel de opleiding afmaken (weet niet hoe lang je nog moet) dan heb je in ieder geval een diploma op zak!

helaas is er bij mij kappersexceem geconstateerd waardoor ik heb moeten stoppen met het werken in de salon. werk nu in een kappersgroothandel en doe thuis nog mijn eigen klantenkring. maar mis het toch wel, gelukkig nog af en toe een dagje invallen bij m'n oude bazin en dan kan ik er weer een aantal weken tegen aan Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:55

ik zou even alles op alles zetten om het examen (en je diploma) te halen. Dat je dan niets meer met je opleiding doet jammer maar heb je toch iets afgemaakt hetgeen je later altijd beter zal doen overkomen bij sollicitaties.
succes.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:01

Ik heb hetzelfde gehad , ik ben alleen van school afgetrapt doordat ik er een lange tijd uit heb gelegen. Daarna had ik ook niet echt meer zin om door te zetten , en uiteindelijk maar opgegeven...

Dit jaar zat ik dus met het "ik-heb-geen-school-probleem" uiteindelijk ben ik terrecht gekomen bij Metroc , een programma dat je helpt om een school/opleiding te vinden die bij jou past. Het programma duurt 3 weken. Misschien is er bij jou ook wel wat in de buurt wat je goed kan begeleiden..

Ik snap dat je baalt dat je moet opgeven , maar je kunt beter iets vinden wat je écht leuk vind. En wat goed voelt van binnen.. Dan doorzetten omdat je ervan baalt dat je het niet hebt gehaald..
Wat je ook gaat doen , ik wens je veel succes ! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:54

pinuts schreef:
Wuis, je hart volgen is niet altijd genoeg, je moet ook geluk hebben.. Ik volg nu een studie grafische vormgever, en daarna ga ik naar de kunsacedemi, niet alleen omdat ik een MBO moet hebben, maar ook omdat ik alleen met de kunstacedemi weinig kan.. dan kun je wel zeggen: volg je hart, maar dan zeg ik: wees ook reeel..

Als er érgens weinig werk in te vinden is is het wel in de dieren...
Daarom heb ik me altijd overal voor 1000% ingezet. En dat loont. Zo bouw je goede contacten op en kom je in 'het wereldje' terecht. En dat is imo geen geluk hebben, maar geluk afdwingen. Als je iets écht wilt, kunt je het bereiken. Lachen

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:57

Ik ben ook gestopt met mijn opleiding (Pabo), ik heb hierna een herorientatietraining gevolgd (Vrije Hogeschool, voor meer info mag je me PB'en Knipoog )
Ik ben achteraf wel blij dat ik gestopt ben ookal heb ik het wel heel zwaar met die keuze gehad, maar ik zag er uiteindelijk toch geen toekomst in..
vraag je eens af, is kapper zijn wel wat je over een paar jaar full time wilt doen? Of wil je het gebruiken als opstapje voor een andere opleiding? Of?
Succes met je keuze maken!

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:01

Ik ben ook vorig jaar begonnen met de kappersopleiding en heb een jaar gewerkt 4 dagen in de week in een kapperszaak.
Ik deed de opleiding versneld in 2 jaar, maar na 1 jaar vond ik het dus toch niet meer zo leuk plus dat ik ook heel erg achterliep met m'n praktijk. kon het allemaal wel in de zaak,knipte ook gewoon mee enzo maar ik had nauwelijks examens gedaan op school nog.

nu ben ik er ook mee gestopt (daarvoor heb ik zelfs ook nog een jaar toerisme gedaan,ook mee gestopt) en werk ik vanaf volgende week bij horeca uitzendbureau.
in 2009 lekker een paar maandjes naar het buitenland enzo..
misschien dat ik na dat jaar wel weet wat ik wil, misschien ook iets voor jou?

de meeste zeggen wel van; dan komt er van school niks meer terecht. maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.
en als je iets doet moet je het wel echt leuk vinden, dat heb ik ondertussen wél geleerd.
succes.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:04

Ik heb de kappersopleiding wel afgemaakt maar eigenlijk was het niks voor me. Ik wilde niet opgeven, maar het heeft me dus wel 3 jaar gekost Knipoog

Ik hoop dat je gauw iets vind wat je meer aanspreekt!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:08

Je kunt geen verkeerde keuzes maken, alleen bestaan er kun je betere keuzes maken. Het maakt namelijk wel wie je nu bent.

Het is niet raar hoor om te stoppen met je opleiding omdat het je niet ligt. Heb het zelf niet gehad maar zie het om me heen vaak gebeuren. Je weet namelijk nooit precies hoe iets gaat uitpakken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:47

[LZP] > [STW]

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 00:37

Dus t maakt niet uit dat k morgen niet kan (proefzitten)? Clown

Je moet gewoon je hart volgen, en als je het gevoel hebt dat het geen juiste keuze is, dan moet je verder kijken.

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:25

ik doe ook kappersopleiding 2e jaars nu en het bevalt me prima maar inderdaad als de leraren je zo ontmoedigen dan snap ik het best. en je hebt het in de vingers of niet. Als je je er echt niet goed bij voelt is het misschien beter om een andere opleiding te bekijken.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 11:42

Najaa, jammer vind ik het wel. Dat je niet kan moosje, maar maakt niks uit. Lachen

Ik kan nu wel door gaan en die jaren af maken. Maar misschien ben ik dan nog 2 jaar bezig.
In die 2 jaren had ik misschien ook wel een andere diploma bijna kunnen hebben.

Ik vind het echt jammer dat het me niet lukt.(Houd niet van opgeven.) Ik vind het leuk om te doen. Maar zoals de eisen zijn kan ik het gewoon niet goed genoeg. Knipoog

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:04

Najaa goed. Vanmorgen zou ik dus proefexamens hebben.(Het heeft eigenlijk geen eens meer nut maargoed.)
Voor vannochtend kon ik er geen vinden.
Voor vanmiddag dan alsnog 1.

Maargoed. Ik weet dus niet of dat mag.
Dus heb mijn mentrix een mailtje gestuurt. Heb school gebelt maar ze kregen haar niet te pakken dus heb maar gevraagd of ze het door wouden geven. En dan zouden ze zeggen dat ze terug moest bellen.

Als ze voor 1 uur niet gebelt heeft dan zeg ik die vrouw wel dat het niet meer hoeft. Anders belt ze zeker tegen half 2.Terwijl ik dan half 3 op school moet zijn. Tja, dat hoeft van mij niet. Lachen
(Ze weet overigens wel dat alles nog niet zeker is hoor. Knipoog,dat model. Knipoog )