Ik zou graag columnschrijfster willen worden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

Ik zou graag columnschrijfster willen worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 17:09

Hoi iedereen,
Ik heb iets wat mij echt ontzettend leuk lijkt. Ik zou namelijk graag columns willen schrijven voor een blad, tijdschrift, etc. Ik vroeg me alleen af of dat 'zomaar' kan, of moet je daar echt aan bepaalde eisen moet voldoen? Ik zal eerst even wat dingen over mijzelf schrijven. Ik ben 15 jaar en ik zit in 4 havo, mijn hobby's zijn paardrijden, met vrienden afspreken en winkelen. Ik ben creatief, heb een nodige dosis humor en mijn Nederlands is zeker niet beroerd. (oké, dan zijn er straks natuurlijk weer mensen die mijn topic gaan nascannen op taalfouten Clown ) Ik vroeg mij af of iemand hier ervaring heeft met columns schrijven, en wat voor een blad interesse in mijn stukjes zou hebben?

xPassion

Re: Ik zou graag columnschrijfster willen worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:11

Je zou als je dit later serieus wilt gaan doen de opleiding journalistiek kunnen volgen, hoor er zelf hele enthousiaste verhalen over van vrienden dus misschien is het iets voor jou?
En je kan natuurlijk altijd gewoon contact opnemen met een tijdschrift.
Wie niet waagt wie niet wint Knipoog
Liefs, Rosanne

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:13

Als ik jou was zou ik beginnen met een blog op internet. Zo kun je goed testen of je wel genoeg inspiratie hebt om elke week/maand een nieuw stukje te schrijven. Als je geluk hebt wordt je opgepikt door een blad.
Verder sites als villamedia.nl in de gaten houden. Daar zijn journalistieke vacatures te vinden.
Een journalistieke opleiding is absoluut niet noodzakelijk om ergens binnen te komen. Misschien een cursus creatief schrijven?
Succes!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:18

Je zou alvast wat stukjes kunnen schrijven en proberen die geplaatst te krijgen in een tijdschrift.
Bedenk dan wel voor welke groep het tijdschrift bedoeld is en probeer je column daarop aan te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:46

Een vaste, leuke column is alleen weggelegd voor de beste schrijvers, en voor 'bekende' mensen danwel hun partners.
Om bij die eerste groep te horen moet je talent hebben en bv aangescherpt worden door een opleiding journalistiek. Voor de tweede groep hoef je niet veel meer te kunnen dan ehhhhh... ja dat ja Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:53

Misschien kun je beginnen om voor een verenigingsblaadje te gaan schrijven (rijvereniging), dit wordt toch meestal wel geplaatst en je hebt er de passie dan al voor, dus is het makkelijker om te beginnen. Misschien kan je daar dan al je eerste colmn in krijgen.

Ook net wat hierboven gezegt is, de school van de journalistiek zou misschien dan ook wel wat voor je zijn.

Succes!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:29

Ik denk inderdaad ook dat je eerst maar eens moet beginnen met een blog bij te houden. Als je echt goed schrijft, zal je vanzelf meer reacties krijgen. Maar ik denk dat je columnschrijfster best niet als een doel op zich neemt, je moet eerder het doel voor ogen hebben later iets met schrijven te willen doen. Want de kans dat je echt een (succesvolle) columnschrijfster wordt, is niet zo groot. Je wordt dat echt niet zomaar, daarvoor zul je je eerst moeten bewijzen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:58

Hoeveel schrijfervaring heb je, heb je al dingen geschreven, heb je een blog en in wat voor genre wil je schrijven? Zoals het er nu uitziet heb je amper ervaring met schrijven (correct me if I'm wrong). Voor de fancy, girlz! en andere 'meiden' bladen worden wel eens columnistes gevraagd. Een paar andere opstapjes zijn de schoolkrant en de rijverenigingskrant. Ook leuk om te kijken of je publiek kan bereiken: Hyves! Kijk maar eens bij blogs Ja

Zelf doe ik wel de opleiding journalistiek, maar daar zijn wij niet echt bezig met columns, (tenminste, in de eerste twee jaar in ieder geval niet) wel doe je daar veel schrijfervaring op wat wel en niet kan. Bovendien moet je er als columniste er wel uitknallen, mensen moeten je willen lezen en dat moet je oefenen en aftasten.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:50

dus geen voorbeeld aan Daphne Dekkers nemen Knipoog

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:56

LZP -> STW

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:22

Wat hier boven mij gezegd wordt: je moet echt goéd zijn om in "grote" bladen gepubliceerd te worden. Zeker gezien je leeftijd zou je heel erg origineel en straf uit de hoek moeten komen om een kans te maken. Volg een cursus creatief schrijven, een soort snelcursus journalistiek etc. zodat je tenminste de basis al onder de knie krijgt. Creativiteit en inspiratie voldoen niet, je moet ook de "regels" van het spel kennen.

Begin klein. Zoals eerder gezegd: hou een blog bij, vraag je schoolkrant of je wekelijks/maandelijks wat mag schrijven. Het is niet omdat je op dit moment één goed idee voor een column hebt, dat je altijd evenveel inspiratie gaat hebben.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:43

Kijk eens op www.spunk.nl. Dat is een aardige springplank, geloof ik. Je moet wel een bepaald soort humor hebben en erbij aansluiten, persoonlijk vind ik er niet zoveel aan, maar als het je ligt is het misschien wel leuk.