moeilijke relatie met ouders, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

moeilijke relatie met ouders, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 13:14

Lang getwijfeld of ik dit topic zou openen..

Door een aantal lastige gebeurtenissen afgelopen jaar is de relatie tussen mij en mijn ouders (en broer) er niet beter op geworden. Broer laat ik hier even buiten.
Wat er precies is voorgevallen, kan ik niet vertellen ivm meelezers (en profiteurs Lips are sealed ) .
Ik ben in ieder geval niet direct betrokken bij die gebeurtenissen, maar indirect. Naar mijn ouders idee heb ik verkeerd gehandeld bij die gebeurtenissen.

Die gebeurtenissen hebben een behoorlijke stempel op ons wederzijdse vertrouwen gedrukt. Zowel ouders-ik als ik-ouders.

Ik woon mede door die gebeurtenissen op mezelf sinds 6 weken (ben 22). Ik had wel al plannen, maar de strubbelingen onderling hebben een en ander wel versneld Knipoog

Ik zie er de laatste weken enorm tegenop om naar huis te gaan. Even mee-eten, post ophalen of hond knuffel geven is niet meer zo vanzelfsprekend.
Elk iets wat ik zeg, opmerk of "verzwijg" is aanleiding voor mijn ouders om groots uit te pakken voor een ruzie met allerlei verwijtende ( en zeer pijnlijke!! Lips are sealed ) woorden. In die ruzies wordt steeds weer terug gerefereerd naar de eerdere gebeurtenissen.
Ik ga dan echt depressief weg van huis, voel me dan gewoon zo klöte.

De ruzies worden nadien "bijgelegd", er wordt beloofd om de oude koeien te laten rusten en weer vooruit te denken. Maar TÓCH keer op keer word ik weer geconfronteerd met "vroeger".

Ik ben het echt zo beu aan het worden, ik ben nu "zo ver" dat ik echt even geen contact met mijn ouders wil. Ik heb het niet over breken, maar over een pauze.

Overigens heb ik al genoeg keren een aantal dagen (of een week) mijn ouders huis niet opgezocht, maar dan hangt mijn moeder na 1,5 dag al aan de telefoon. Contact per telefoon loopt nog stroever dan IRL!!

Vroeg me af of er hier meer mensen zijn die een moeilijke relatie met ouders hebben. En dan bedoel ik geen puberperikelen, maar echt door een gebeurtenis dat het vertrouwen zo is beschadigd?
Hoe gaan jullie hiermee om?

RelarDevi

Re: moeilijke relatie met ouders, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:22

Ik ben 18, ben nu al 1 jaar niet thuis geweest ivm zeer moeilijke relatie met mijn moeder. Met mijn vader gaat het prima. Met mijn ouders beide heb ik 1x in maand (sinds paar maanden, daarvoor heb ik hun half jaar niet gezien) een gesprek, het gaat nu nog steeds alleen over praktische zaken o.a financiën, verzekering, waar ik ga wonen etc.. Vind ik aan de ene kant heel jammer want ik zou mijn vader graag meer willen zien net als mijn broer maar elke keer als ik mijn moeder zie hebben we knallende ruzie.

Ik weet niet wat er precies allemaal is voorgevallen maar het kan goed zijn om even een pauze te nemen van een maandje. Maar het nadeel van het vertellen van de idee zeer slecht kan vallen bij je ouders.
Misschien is het slim om een bemiddelaar (kan bijvoorbeeld een psycholoog zijn) te nemen zodat het niet elke keer oude-koeien-uit-sloot-halen, wordt. En je kan ook je hart luchten en dingen voorbereiden met je psycholoog zodat je iets langer aardig kan blijven.

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:26

helaas ben ik er ook zo een
heb ook na een gebeurtenis een moeilijke relatie met mijn ouders en broer
helaas blijven zij ook oude koeien uit de sloot halen en laten ook duidelijk merken dat zij absoluut beter zijn dan wij ik en mijn man
bv ik heb laminaat sinds 2 dgen zij komt hier gisteren en zegt doodleuk dat van ons is toch mooier.
er zal nooit eens uitkomen van goh leuk
zij hebben het altijd beter en ook altijd gelijk
i heb ook een tijdje terug besloten om niet meer naar mn ouders te gaan zodat ze nu willen zij hun kleinkind zien zij gedwongen zijn om hier te komen .
ik snap dus wel een beetje in welke situatie je zit,
mocht je vragen hebben mag je me altijd een bericht sturen in mn pm box

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:27

Ik herken je verhaal een klein beetje. Niet dat ik een moeilijke relatie had met m'n ouders, maar het was voor mij echt tijd om het huis uit te gaan en daardoor liepen de gemoederen soms hoog op (ik was 19 toen ik het huis uit ging, best vroeg, maar ik was er echt aan toe)
Toen ik eenmaal op mezelf woonde hadden we de eerst maanden niet super veel contact. Alleen als het echt nodig was, ik ging eigelijk nooit naar ze toe en af en toe kwamen ze bij mij. Niet omdat we ruzie hadden of elkaar niet wilde zien ofzo, maar er was van beide kanten niet heel veel behoeft.
Dat is denk ik heel goed geweest, want het contact werd steeds beter en de relatie tussen mij en m'n ouders veranderde heel erg, vooral met m'n moeder. Nu zijn we echt beste vriendinnen, we kletsen iedere avond op msn, gaan leuke dingen doen enzo. Ik verheug me er echt op als m'n ouders weer gezellig langs komen of ik naar hun ga.

Nogmaals, niet dat ik het slecht heb gehad met m'n ouders, in tegenstelling, ze zijn super lieve en warme ouders, maar ik had meer vrijheid nodig.

Dus als ik jou was zou ik er gewoon even van genieten om jezelf te kunnen zijn. Maak je niet zo druk om je ouders. Verbreek niet het contact (absoluut niet doen), maar gun jezelf even een tijdje met zo min mogelijk contact. Leg dat ook aan je ouders uit. Je ouders moeten ook aan het idee wennen dat hun kleine meisje groot is geworden.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:29

Ik ben 14 (bijna 15) en zie mijn vader al 3,5 maand niet.. Ivm hele erge ruzie en idd gebeurtenissen van ''vroeger''. Het zijn geen puberdingen, het is gewoon echt het vertrouwen dat weg is.. Vaak ruzies, elkaar negeren en dat soort dingen.. We hebben elkaar écht gekwetst, en dat is onvergeeflijk (vind ik zelf) de dingen die gezegd zijn, zijn niet meer goed te praten..
Heb het er zelf erg moeilijk mee..! En ik weet niet of ik hem nu nog ooit zal zien.. Dus ja, ik snap het helemaal..
Sterkte Ach gut

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:17

ik ken het wel een beetje, ik heb vooral een moeilijke relatie met mijn zusje, maar dit slaat terug op mijn ouders. ik reageer dit op me ouders af omdat ik het 'laf' vind op me kleinere zusje af te reageren. Hierdoor wordt de relatie met meouders steeds slechter. Verder komt het ook wel deels ui tme zelf, ik ben neit zo'n makkelijke persoon met andere mensen, en dat vertellen me ouders me dan ook best wel vaak, en dat ka nik niet zo goed hebben waardoor de relatie zeker niet beter wordt! ik heb ook wel eens het idee dat ze me proberen om te kopen, ik krijg alles wat me ahrtje begeert, en me broertje en zusje niet, maar hun hebben wel een veel betere relatie met elkaar en met me ouders, ik zou eerlijk gezegt liever een goeie relatie met ze hebben als al die spullen die ik maar krijg van ze. ik ben blij dat ik over een dik half jaar het huis uit kan en op kamers kan gaan wonen, want zoals het nu hier in huis gaat hou ik het niet nog veel langer vol.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:32

Bij mij waren het in eerste instantie toch wel een beetje puber-perikelen, maar deze zijn zo opgelopen dat ik op een gegeven moment zelfmoord-ideeën begon te krijgen en mn ouders me uit huis dreigden te plaatsen. Jarenlang hebben we bijna dagelijks ruzies gehad, en ik wilde dan ook eigenlijk geen contact meer met mn ouders, terwijl ik toch bij ze in huis woonde (geen geld/mogelijkheden om uit huis te gaan).

Ik ben nu 20, we hebben nog steeds niet altijd een perfecte relatie, en er worden soms nog oude koeien uit de sloot gehaald. Bijna 2 jaar geleden ben ik op een stal gaan werken waar ik intern woonde, en daar heb ik 7 maanden gewerkt, was ik alleen in het weekend thuis. Doordat ik mn ouders zo weinig zag, zijn we wel meer naar elkaar toegegroeid.
En afgelopen winter ben ik 3 maanden in het buitenland geweest, toen heb ik mn ouders helemaal niet gezien en nauwelijks gesproken (telefoneren vanuit het buitenland is toch best prijzig...).

In mijn geval was het zo dat we mekaar meer gingen waarderen als we mekaar minder zagen. Dus misschien is het bij jou ook wel fijn dat je je ouders nu even niet ziet. Zo kan je op een meer 'volwassener' manier met mekaar omgaan. Als je moeder belt, praat dan gewoon over makkelijke dingen, en als je langs gaat precies hetzelfde. Bel ook je ouders zelf eens op, ookal zie je daar wss heel erg tegenop. Maar ik denk dat je ouders het fijn zullen vinden als je zelf ook een gebaar in de goede richting maakt (zo zijn mijn ouders in ieder geval..).

Succes!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 17:11

Ben blij te lezen dat ik niet de enigste ben met deze problemen.
Breken zou ik nooit doen, maar een pauze neem ik wel voorlopig.

Ik heb nu heel veel moeite met de dingen die zijn gezegd.
Als een vriendin hetzelfde tegen me zou zeggen, zou ik zoiets hebben van: Doei, doei
Maar bij mijn ouders gaat dat niet zo makkelijk. Het komt ook iedere keer weer zó hard aan. Ik word er onzeker en depri van.

Ik blijf in een cirkeltje rondzweven, vertrouwen is weg. Soms zegt mijn moeder iets en dan denk ik: begint het gedoe weer Rolleyes Maar blijkt dat ze het helemaal niet zo bedoelt.

Ik wil die cirkel doorbreken, ouders weer vertrouwen. Weer normaal kunnen communiceren zonder dubbelzinnige opmerkingen.. En vooral zonder ruzie, hiermee schiet echt niemand iets op.