Iemand meer info over stilzwijgende verlenging contract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Iemand meer info over stilzwijgende verlenging contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 00:47

Per 1 april jl. kwam ik in dienst bij mijn huidige werkgever. Pas na een paar weken kreeg ik het contract te zien om te tekenen, wat mijns inziens al niet klopt. Na 3 maanden weer voor 3 maanden verlengt en pas het contract getekend nadat ik al een paar weken met die verlenging bezig was. Nu is dat contract eind sept. afgelopen en ben ik nu dus eigenlijk al een paar dagen 'illegaal' aan het werk. Ze zijn daar niet zo vlot Koe. Mag dit eigenlijk wel op deze manier??
Volgens m'n leidinggevende gaat het hier om een stilzwijgende verlenging en mag dat volgens de wet. Waar kan ik dat artikel vinden? Zowiezo vind ik het al vreemd dat ik naderhand moest tekenen toen ik net in dienst was. Normaal gesproken hoor je eerst je contract te tekenen, iig in te zien! als je bij een bedrijf in dienst komt, dunkt me.

Dit was naar aanleiding van een onenigheidje waarbij ik op een gegeven moment zei dat ze me eerst maar eens dat contract moest laten tekenen voordat ik verder ging met het werk. Bedoel, hoe kun je nou werken als je niet eens weet dat je nog daadwerkelijk in dienst bent Verward

Jaren geleden werden die contracten altijd vantevoren getekend, ook bij verlengingen. Maar tegenwoordig is het daar gewoon zo'n zooitje Misselijk
Wie weet hier meer over? Is dit nou de normale gang van zaken?

MilesNF

Re: Iemand meer info over stilzwijgende verlenging contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 01:13

Artikel 668.

1. Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan.

Stilzwijgende voortzetting

Vaak zal de werkgever tegen het einde van de arbeidsovereenkomst aangeven of deze wordt verlengd of niet. Het komt ook voor dat de werkgever niets zegt en de werknemer na afloop van de arbeidsovereenkomst doorwerkt. In deze situatie wordt de arbeidsovereenkomst stilzwijgend verlengd voor dezelfde periode als die van de vorige arbeidsovereenkomst. Wel geldt hierbij een maximum voor een jaar.
Stel dat de werknemer voor een periode van zes maanden in dienst is getreden en hij werkt na afloop van de arbeidsovereenkomst door, dan is zijn arbeidsovereenkomst stilzwijgend verlengd met zes maanden. Deze stilzwijgende verlenging geldt alleen bij de eerste en tweede arbeidsovereenkomst. Werkt de werknemer door na afloop van de derde arbeidsovereenkomst dan treedt hij in dienst voor onbepaalde tijd.
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=696

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 01:34

Dankjewel!

Maar dan heeft het ondertekenen van een contract dus eigenlijk ook geen nut meer?

Daarbij je hebt het dus over stilzwijgende verlenging van dezelfde periode. Mijn 1e en 2e contract waren beide voor 3 maanden, dus dat zou betekenen dat dit nieuwe (3e) contract ook weer voor 3 maanden is. En dat is het hem nou juist.. Het 3e contract zou voor 6 maanden moeten zijn (dit bedrijf werkt met contracten van 2x 3 maanden en 5x een half jaar = 3jaar). Dus nu zit ik infeite met een contract van 3 maanden opgescheept in plaats van 6 maanden. Dus dat vind ik een beetje raar

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 06:31

afdeling P&O bellen en vragen. Dan weet je het meteen.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 07:30

Werk je voor het uitzendbureau of voor een bedrijf zelf? Een bedrijf mag namelijk in 3 jaar tijd maximaal 3 contracten aanbieden: het vierde contract moet volgende wet een contract voor onbepaalde tijd zijn. Dus je kunt 3 x een jaarcontract krijgen, 2 x 6 maanden en 1 x 2 jaar, 2 x een 1,5 jaar, etc. Als jij al 3 x een 3 maanden contract hebt gehad binnen de termijn van 3 jaar - dus na 9 maanden - is het volgende contract een vast contract..

Een getekend contract is geen verplichting, je kunt ook op basis van mondelinge afspraken werken voor een bedrijf hoor Ja De gemaakte afspraken zijn alleen wat lastig na te gaan Vork

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 10:38

Ik werk bij het bedrijf zelf en niet voor een uitzendbureau. Deze heeft een afwijking op de wet waardoor het wel 7 contracten in 3 jaar mag geven. Heb ik in het verleden al eens uitgezocht en dat blijkt te mogen. Volgens het CAO van dat bedrijf:
Artikel 1
De werkgever kan in afwijking van het bepaalde in artikel 7:668a BW in een periode van 36 maanden maximaal 7 arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd met een minimumduur van 3 maanden overeenkomen

Maar ga ik voor de zekerheid nog eens nakijken Duivel

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:01

Wettelijk is het idd zo dat een 4e contract een contract voor onbepaalde tijd wordt, maar dit kan in een CAO anders geregeld zijn (wat dus bij jou het geval is)
Verder is een werkgever 'verplicht' om binnen een maand na indienstreding een contract aan te bieden. Als dit niet gedaan wordt is er automatisch sprake van een contract voor onbepaalde tijd.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:10

Bij ons zou het dan zo zijn dat als ze niks zeggen je automatisch verlenging zou hebben Lachen

En over contracten tekenen...ach ik heb in juni een vast contract gekregen maar nog niks getekent Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:15

lees het even goed na de cao want ik kan me herinderen dat het per 1 april vernaderd is en niet meer na 3 keer onbepaalde tijd moet lrijgen maar na of 6 keer verlengen binnen 5 jaar. Lees het even na of zoek het even op. heel officieel ben je in dienst voor onbepaalde tijd als je geen contract hebt getekend vóór je begint

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:22

volgens mij zou de stilzwijgende verlenging dan een verlenging zijn voor onbepaalde tijd.
Had je dat laatste contract niet getekend was je volgens mij in vaste dienst, de dag nadat je vorige cotnract was afgelopen.
Laat je even voorlichten. Wat ook belangrijk is dat er kan van alles in dat contract staan, maar is het in strijd met het nederlands recht dan overruled het nederlands recht. Vaak proberen de werkgevers maar wat en gaan de werknemers er vaak vanuit dat dat wel klopt.
En als het laatste contract niet klopt, ik weet niet welke data erbij staat, dan is het niet rechtsgeldig volgens mij.
Laat je goed informeren bij een wetswinkel of de vakbond, ikdenk dat je veel sterker staat als je denkt. Succes.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:29

Nee, het is zeker geen verlenging voor onbepaalde tijd.

Zoals al eerder gezegd wordt een contract stilzwijgend verlengt voor de duur van je laatste contract. Wederom 3 maanden dus.

Wat voor CAO is bij jou van toepassing? Ik kan me niet voorstellen dat je 7 tijdelijke contracten kunt krijgen, maar misschien zit ik er wel naast.

En over het tekenen van je contract: Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst en dus rechtsgeldig!

Het zou overigens wel zo netjes zijn van je werkgever om deze verlenging door middel van een schrijven vast te leggen. Maar wettelijk gezien hoeft dit dus niet.