Wat te doen met spaargeld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Wat te doen met spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:41

Ik had een discussie met collega's op mn werk en we kwamen er niet goed uit.
Ben benieuwd of jullie advies kunnen geven.

Stel nou je hebt een berg spaargeld of een erfenis, de loterij gewonnen noem maar op(€ 100.000 en meer). Wat kun je daar op dit moment tijdens deze financiele crisis het beste mee doen?

Op 1 bank zetten (een veilige zoals de Rabobank) of verspreiden over rekeningen bij verschillende banken met max 20.000 euro per rekening? Omdat dat het gedeelte is dat je gegarandeerd terugkrijgt als de bank failliet gaat?
Of kun je beter iets heel anders met dat geld doen op dit moment?

SuperSmurf

Re: Wat te doen met spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:43

ik zou t verspreiden... En nee, op dit moment zou ik er niet veel anders mee doen ( sowieso niet eigenlijk ) Risico is me op t moment te groot om er wat anders mee te doen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:46

Zo, ik kan dat geld wel goed gebruiken!
Binnenkort me ogen laseren en dat kost me wel wat, dus zou een gedeelte daarvan betalen en de rest op de bank zetten, waarschijnlijk wel verdelen over rekeningen en als ik straks een huisje heb gevonden kan ik mooi me inrichting daarvan kopen.

Ik zou het sowieso niet allemaal opmaken maar lekker sparen, uiteraard niet weer boven die 20.000 euro Knipoog

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:04

Gewoon bij abn, fortis of rabo zetten. In mijn geval rabobank want daar heb ik mijn zaken al lopen, maar nu de staat Fortis in handen heeft incl. abn zijn daar geen risico's meer.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:08

Idd bij ABN of Fortis, in handen van de staat is het iig veilig.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat het op elke grote bank veilig staat. Denk namelijk dat het niet zo'n vaart zal lopen met failliet gaan met banken, daar is een hoop meer voor nodig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:46

Ja dat dacht ik ook...
Maar mn collega die zei weer, nee ik zou juist allemaal verschillende rekeningen nemen..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:35

Nou ja, ik zie het ergens ook een beetje als wanneer je op reis gaat en je hebt veel geld op zak, dan doe je ook niet alles in 1 portemonnee in je kontzak Clown

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 00:17

ik zou het ook verspreiden en op div banken aoals rabo,abn,ing enz

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 00:19

tot 20 ben je gedekt........ dus kan je de rest verspreiden over banken, mar nog veel beter is het gewoon opmaken aan leuk leven Lachen

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 00:23

ja das waar maar ja een appeltje voor de dorst is soms ook wel erg handig haha

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 00:32

Overal zijn risico's op dit moment Knipoog
Maar verdelen lijkt me het meest verstandig inderdaad..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 07:35

Ik denk dat ik een financieel adviseur zou zoeken Lachen Maar dan bedoel ik echt met een paar ton ofzo. Gewoon navragen wat op dat moment verstandig is Lachen

Maar met wat minder (paar duizend) zou ik denk ik gewoon een spaarrekening bij de Rabobank vullen.
Én uiteraard uitgeven!

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:30

Wil je echt op safe spelen dan zou je het moeten spreiden Vork Maar persoonlijk zie ik er geen aanleiding voor om geld te gaan spreiden Vork Ze laten hier in NL echt geen grote bank omvallen Dus het geld staat gewoon veilig Vork

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:27

Vroeg me dit idd ook al langer af wat ik het beste met mijn spaargeld zou doen.
Lees hier dat de meeste mensen zeggen om het spaargeld te verspreiden..
Ben momenteel maar op 1 bank, maar verschillende mensen raadde me al aan om het geld op verschillende banken te spreiden.
Is het zo dat ik nu beter even wacht door die hele financiele crisis of kan ik het geld nu al gaan omzetten bij een andere bank?
Ik hoorde dat er nu veel mensen hun geld afhalen. Dit lijkt me ook niet echt verstandig.
Andere mensen zeggen dat weer dat de banken niet failliet gaan, vadertje staat springt bij..

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:31

Er gaan zoveel verhalen de ronde, ik werk bij een bank en wij zijn er echt van overtuigd dat het niet nodig is, om te spreiden Vork Ik geloof er als klant en als medewerker in, dat er geen banken zullen omvallen Ja Ik zou alleen geld spreiden, als ik bij een andere bank een hogere rente zou krijgen, niet omdat ik bang dat een bank zal omvallen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:01

Ik zou het investeren in een leuk huis Lachen Want huizen en grond zijn blijvend.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:10

nou maya ik zou op het moment liever geen huis willen kopen. Er zit toch een flinke waardedaling aan te komen.
Ik zou je geld bij de fortis of ABN vastzetten. Die zijn nu van de staat dus krijg je al je geld mocht het verkeerd gaan en niet alleen die eerste 20.000 euro.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:33

thuis in een oude sok bewaren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:45

Scheelt dat ik in de komende 2 jaar sowieso een huis wil kopen, dus van daaruit ook gedacht Lachen

Overigens denk ik dat het met die crisis wel mee gaat vallen.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:50

YES!! Om te beginnen zou ik een rondedans maken om het te vieren! (eh als ik het zou winnen natuurlijk/erfenis is weer een heel ander verhaal)

Ik zou een stuk op mijn huidige hypotheek aflossen, en de rest gewoon op de Rabobank zetten, waar ik alles heb lopen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:38

Ik zou het op de bank zetten eigenlijk, en dan gewoon 1 bank.
Zou het op dit moment niet verkeerd vinden trouwens Haha!

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:46

Nu de ABN-Amro samen met Fortis Nederland in handen zijn van de Nederlandse staat loop je weinig risico. De staat kan (bijna)niet failliet gaan.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:44

Barco schreef:
nou maya ik zou op het moment liever geen huis willen kopen. Er zit toch een flinke waardedaling aan te komen.
Ik zou je geld bij de fortis of ABN vastzetten. Die zijn nu van de staat dus krijg je al je geld mocht het verkeerd gaan en niet alleen die eerste 20.000 euro.

Wij gaan ook echt geen huis kopen nu.. Iig niet in Nederland. Vind de prijzen sowieso al echt belachelijk, ga dat er niet voor betalen. En willen een hius op 1 inkomen kunnen financieren en dat kan niet in Nederland...

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 01:57

_Anke_ schreef:
Er gaan zoveel verhalen de ronde, ik werk bij een bank en wij zijn er echt van overtuigd dat het niet nodig is, om te spreiden Vork Ik geloof er als klant en als medewerker in, dat er geen banken zullen omvallen Ja Ik zou alleen geld spreiden, als ik bij een andere bank een hogere rente zou krijgen, niet omdat ik bang dat een bank zal omvallen Ja
Dan zal ik mijn geld voorlopig maar laten staan Haha! zowieso dacht ik ook al dat het bijna niet mogelijk was dat de banken écht ten onder zouden gaan. Idd geld spreiden bij een hogere rente, maar daar hou ik me eigenlijk niet echt mee bezig.
Maya schreef:
Ik zou het investeren in een leuk huis Lachen Want huizen en grond zijn blijvend.
Helemaal mee eens Ja Ben ook aant uitkijken naar een app of huisje (ben er nog niet uit wat het precies zal worden Bloos )
De huizen en de gronden blijven hun waarde behouden terwijl het geld alsmaar minder waard wordt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:15

Mijn geld is al gespreid over 3 banken.
Altijd al geweest eigenlijk.... Van mijn ouders heb ik een spaarrekening bij de ABN gekregen. Geld is vrijgekomen toen ik 18 werd. Ik heb het geld gewoon bij de ABN laten staan, het is nu iets meer dan 20.000 euro (21 nog wat als ik het goed heb).
Bij de Postbank heb ik ook een rekening, vroeger daat begonnen met mn easy blue en later studenten rekening. Ben voor mn betaal rekening overgegaan naar de rabo.
Maar bij depostbank kreeg ik toen meer rente, end aar staat dus ook nog een flink bedrag op.

Mijn betaal rekening en korte termijn sparen staat bij de Rabo, bijelkaar is dat niet zo veel, 5.000 euro max.

Gewoon zo gegroeid, tja, en nu komt het wel goed uit Knipoog.
Mocht er maar toto 20.000 euro garant gestaan worden, tja, dan ben ik niet zo veel kwijt.