Beste vriend(in) verliezen, hoe gaan jullie er mee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Beste vriend(in) verliezen, hoe gaan jullie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:50

Halverwege juli heb ik één van mn beste vriendinnen verloren aan de gevolgen van kanker. (Vele zullen dit hebben meegekregen, aangezien zij ook op bokt zat; Lotje85.)
Na bijna 3 maanden lijkt het verdriet er niet minder om te worden. Het gevoel 'went', maar het wordt niet minder om. Ook merk ik aan mezelf dat ik soms minder zin heb om dingen te ondernemen. Het uitgaan bijvoorbeeld is op een lager pitje te komen staan, puur omdat ik er nu geen behoefte aan heb. Is niet erg, komt vast wel weer terug. Moeite om er over te praten heb ik gelukkig niet, en ik merk bij mezelf dat dat ook erg oplucht. Gelukkig heb ik ook genoeg mensen om mij heen die graag naar mij willen luisteren. Ben er zelf ook heel open in. Als het even wat minder gaat op school, dan geef ik ook eerlijk toe dat ik een dipje heb die dag.

Nu vraag ik me af hoe andere mensen die zoiets soortgelijks hebben meegemaakt hiermee om gaan. Hoe verwerk je het verlies van één van je beste vrienden? Het is toch (voor mij iig) een soort gat wat er achterblijft.

Met dit topic bedoel ik geen reacties op te roepen van "sterkte" en "wat erg", ondanks dat ik dat erg lief vindt, maar ik ben gewoon erg "benieuwd" naar hoe anderen mensen hier mee omgaan.

MarloesRixt

Re: Beste vriend(in) verliezen, hoe gaan jullie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:52

Gelukkig ben ik zelf nog nooit een vriend/vriendin verloren maar het lijkt me verschrikkelijk om mee te maken.
Ik denk dat ik eerst echt in een shock ben, dat je die persoon gewoon niet weer zal zien, ik denk dat daarna de echte schok pas komt en het besef.
Nogmaals, ik hoop dit niet mee te hoeven maken, het lijkt me verschrikkelijk!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:58

Gelukkig heb ik het alleen nog via mijn beste vriendin toen meegemaakt, haar vriend overleed in een ongeluk. Pats boem weg. Ik ben daarmee omgegaan.... eigenlijk door er voor haar te zijn, zelf mijn verdriet (kende haar vriend uiteraard ook heel goed) delend met haar als zij daar behoefte aan had, en er verder gewoon voor haar te zijn. Wel ben ik zelf mijn vader verloren, en veel familie leden door kanker. Daar ga je denk ik op dezelfde manier mee om, de confrontatie als je ineens denkt dat je hem ziet lopen, of even wilt bellen... dat zijn de momenten dat het heel erg zeer doet. Maar het slijt, zoals je zegt. Het krijgt een plekje met een gouden randje.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:05

Een goede vriendin van me ben ik verloren toen we allebei 15 waren. Ik heb dit verwerkt door aan de buitenwereld niets te tonen, maar met een klein groepje vriendinnen veel samen te zijn, praten. En af en toe heel hard schelden kan erg opluchten. Verder kan je weinig doen...Het eeuwenoude cliche; "het heeft tijd nodig", is helaas echt waar. Het enige wat je kan doen ik proberen door te gaan met leven, en accepteren dat het verdriet niet over één dag ijs verdwenen zal zijn...
Sterkte

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:06

ik heb gisteren ook een hele goede vriend moeten begraven ik ben er heel erg ziek van echt ziek !! ik voel me ellendig en ik kan het nog steeds niet begrijpen deze week is in een roes voorbij gegaan ik heb nu al een leeg gevoel, gewoon omdat ik weet dat ik nooit meer met hem lach, nooit meer met hem huil en nooit meer met hem wat kan doen of gewoon even lekker babbelen. het is nu nog heel moeilijk maar ik hoop dat ik het snel een plekje kan geven

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:12

Ik heb mijn beide ouders vrij kort na elkaar verloren. Ik kan alleen maar zeggen, dat het van de hele dag er aan denken het langzaam naar regelmatig er aan denken gaat. De echt slechte dagen worden langzamerhand steeds minder. het verdriet gaat niet echt weg maar het allesoverheersende gaat er langzaam vanaf. Het is een kwestie van tijd.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:19

MarloesRixt schreef:
Ik denk dat ik eerst echt in een shock ben, dat je die persoon gewoon niet weer zal zien, ik denk dat daarna de echte schok pas komt en het besef.

Erg herkenbaar. Ik kon het in het begin niet beseffen, wetende dat zij er straks niet meer zou zijn. Raar gevoel, leeg gevoel eigenlijk. De eerste week na haar overlijden heb ik ongeveer alleen maar kunnen huilen. Pas na de crematie kon ik voor mijn gevoel "weer de draad oppakken".
En idd, de momenten worden al wel minder, maar soms komen ze nog keihard terug. Nu ook, als ik mijn verjaardagsfeestje aan het regelen ben, dan voel je toch wel goed hoe erg je d'r mist.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:51

ongeveer 1.5 jaar geleden ben ik zelf een goede vriend verloren aan zinloos geweld..
ene moment gingen we nog naar feestjes, paar dagen later was ie er niet meer.
voor ons was dat toen ook heel zwaar, het kwam zo onverwacht.
het scheelde bij mij dat het net voor mn examens gebeurde..ik heb het opzij gezet..het was voor mij OF het verdriet opzij zetten en mn examens halen..of rouwen, en nog een jaar over doen.
ik koos voor t eerste.
ik heb het er nu nog steeds wel eens moeilijk mee, maar desondanks is het grote gat waarin ik na mn examens dacht te vallen uit gebleven...heel vreemd vond (en vind ) ik dat.

voor mij was inderdaad de crematie ook een punt om te zeggen 'en nu moet je weer verder anne'. vanaf toen heb ik er zo min mogelijk aan gedacht en me alleen op mn leer/schoolwerk geconcentreerd.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:16

2,5 jaar geleden ben ik een hele goede vriendin verloren, doordat zij iets tegen haar slaap had gehad. Op slag dood.
Heb er veel over gepraat met vriendinnen en ook met haar zus en ouders. Dat heeft me veel geholpen! Kga vaak nog naar het graf en dan gaan er ook nog traantjes over me wangen. Tis en blijft altijd moeilijk.
Heb ook een grote foto op me kamer hangen!
Het van je afschrijven helpt ook!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:25

In februari ben ik mijn beste vriendinnetje verloren
maaike van de vis op bokt .

Het is een gigantisch groot gat wat ze achterlaat .
10 jaar lang waren we heel vaak samen en dat valt allemaal in 1 keer weg .
Eerst ben je idd in een soort shock , dringt het niet tot je door
want je ziet haar wel vaker een weekje niet .
Dat worden 2 weken 2 maanden enz..
Dat was toch wel een klap toen ik me dat besefte dat ik haar daadwerkelijk niet meer zou zien .

Ik heb veel steun gehad aan vrienden ook heb ik van haar ouders gelijk de mogelijkheid gekregen om afscheid van haar te nemen , dat heeft me echt geholpen want hoe cru het ook klinkt als ik het nu nog steeds niet helemaal kan geloven hoef ik alleen maar daar aan te denken zodat ik me geen illusie's maak .
Ook de begravenis was voor mij een punt van oke klaar en nuu doorgaan
maar dat komt omdat we alletwee (toen ze nog leefde)er niks mee hadden .
Van haar ouders heb ik een prachtige uitvergroote foto gekregen van ons samen waar iki vaak even naar kijk ook heb ik haar lievelingstrui gekregen op de 1 of andere manier put ik daar kracht uit .
Ik praat er niet veel over maar kan gelukkig wel aangeven dat het even niet gaat .
Hoe ik ermee omga weet ik niet echt eigenlijk een kwestie van doorgaan denk ik
en vooral haar dood niet herdenken maar haar leven .

Wel durf ik niet echt te gaan paardrijden want dat was een ding wat maaike en ik vaak samen deden echt ons ding zeg maar
en ik durf de stap niet te nemen om het in mijn 1 tje te doen .
De laatste met wie ik samen heb gereden was met maaike .
Heb het gevoel dat ik haar dan in de steek laat , weet het onzin maar toch voelt het zo .
Ben ook een keer bij haar graf geweest maar dat voelde voor mij zo onwerkelijk dat dat van mij niet hoeft .

Ik gedenk al onze gesprekjes en nachtelijke avontuurtjes , onze uitjes en onze ellenlange ritten .
Ik word hier heel verdrietig van maar het brengt ook weer een lach en dat weet ik dat maaike dat gewild zou hebben en dat geeft mij op die manier kracht om door te gaan .

Pfoe heftig eigenlijk om het zo op te schrijven maar ook eigenlijk wel fijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:03

Mijn beste vriendin heeft in 2001 zelfmoord gepleegd door onder een trein te springen. Huilen
Ik wist dat Nancy gekke dingen in haar kop kon halen want ze had het al eens eerder geprobeerd met pillen.
Hierna ging het eigenlijk vrij goed met haar en bouwde weer een leven op met een eigen auto en ging weer solliciteren.
Toen er weer wat negatiefs gebeurde heeft ze haar auto gepakt en is gaan rijden en is dus bij het sppor gestopt en vul de rest zelf maar in.
Een wandelaar heeft haar gevonden.
Ze hadden me snachts proberen te bellen, pas smorgens kreeg ik het toen te horen en geloofde het niet en dacht dat ik gek werd.
Ik had nooit gedacht dat ze zo ver zou gaan, dat het beter met haar ging.
Ik mis haar nog steeds, ze was mijn maatje die veel op me leek vanuit het karakter.
We waren allebei erg recht door zee en deden veel samen.
De dag dat ze zelfmoord pleegde is ze smorgens nog naar de tandarts geweest om gaatjes te laten vullen en is nog bij mij thuis geweest, dus we hadden het niet aan zien komen.
Nu na 7 jaar went het wel maar ik mis haar onwijs, vergeten kun je het niet hooguit een plek geven.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:05

ik heb gelukkig nog nooit een vriend of vriendin verloren, maar wel oudere mensen waarvan je het aan kon zien komen. maar 3 maanden is ook wel erg kort. denk dat je zo snel sowieso nooit zoiets kunt verwerken...

ik denk dat t wel positief is dat je er open in bent, want als je het weg stopt zal het verwerken alleen maar moeizamer zijn en dus nog langer duren...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 16:24

@ ikenindi: Klopt wel, ik had ook niet verwacht dat ik het binnen drie maanden verwerkt had en het een plekje had kunnen geven. Maar was gewoon benieuwd naar hoe andere mensen met een soortgelijke situatie omgingen/gaan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:30

mijn vriendin is nu iets meer dan een jaar overleden aan kanker.. vind het zelf ook nog heel moeilijk maar wat voor mij goed helpt is contact houden met haar moeder en regelmatig langs gaan om over haar te kunnen praten..

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:03

Ik ben mijn eerste echte vriend(je) verloren toen ik 14 was,
de ouders hebben het in eerste instantie mij kwalijk genomen, nu gelukkig niet meer...

Nu 3 jaar later word het verdriet niet minder, ik probeer mezelf 24/7 bezig te houden om er niet aan te denken, praten doe(kan) ik er eigelijk ook niet over.

Het is bij jou pas 3 maanden geleden, probeer er over te praten, over haar, met mensen die haar kenden, en mensen die haar niet kennen! Desnoods met een professioneel iemand, want het is heel belangrijk dat je het een plaatsje kan geven!