Wat is er toch met me?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bolivia

Wat is er toch met me?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:15

Ik moet dit echt even van me afschrijven:

Ik ben altijd een vrij broos meisje geweest, sinds groep 6 slaap ik heel slecht en sinds groep 7 ben ik erg veel ziek. Op de lagere school werd ik gepest, vriendinnen lieten me in de steek, kwamen dan weer terug, ik werd daar erg verdrietig van. Gelukkig is het nu weer allemaal goed, maar het heeft toch littekens achtergelaten. Door mijn leraren werd ik daar nogal verwaarloosd, ik ben vrij slim en zat in een klas waarvan minstens de helft op VMBO-niveau zat (heb ik niks tegen hoor, veel van mijn vriendinnen doen het Knipoog), alle aandacht ging naar hen, en de wat slimmere kinderen moesten maar meedoen op dat niveau. Ik zat me hele dagen op school te vervelen, werd daar ontzettend depressief van en bleef daarom vaak thuis omdat ik toch niets leerde op school.
In groep 8 ging het in het begin goed, ik kreeg een juf die me vertelde dat ze vermoedde dat ik hoogbegaafd was. In januari kwam de NIO-test en jawel: ik was hoogbegaafd. Helaas werd hier verder niets mee gedaan, ik viel van de ene teleurstelling in de andere.
Gelukkig mocht ik eindelijk naar de middelbare, ik verheugde me erg op het gymnasium, dacht dat het dan wel lekker moeilijk zou worden. Dat klinkt misschien vreemd, maar ik had me jarenlang zo verveeld dat ik zelfs het liefst boven mijn niveau zou werken. Het eerste jaar gymnasium ging prima, ik had veel in te halen van de lagere school, dus lekker hard werken voor mijn hersentjes. In dit jaar ben ik ook vrij veel ziek geweest, maar toch een mooie eindlijst met maar 3 zevens. In het tweede jaar ging het steeds minder, ik was bijna de helft van de tijd niet op school, en als ik er dan was begonnen ze te pesten met dingen als: 'Huh, Maya is er?' De leraren merkten hier niks van, als ze de absenten door moesten geven werd er altijd uitgebreid naar mijn plaats gekeken, ik heb dit altijd genegeerd maar het ging toch door, uiteindelijk deed de hele klas mee (behalve mijn vriendinnen). Doordat ik bang was om naar school te gaan (ik ben echt ontzettend gevoelig, door de kleinste dingen raak ik onzeker) bleef ik dus heel veel thuis, mijn cijfers werden ook minder, ik stond 8 zevens op mijn eindlijst (voor mij is dit vrij laag). In de derde ging het een stuk beter, ik kon de pesterijen beter verdragen, mijn vriendinnen begonnen me te verdedigen en ik ben naar de afdelingsleider gestapt. Die heeft de twee meest pestende jongens aangesproken en ze moesten een kerstkaart aan me schrijven (één daarvan heeft het ook echt gedaan, wenste me een fijn (en gezond Rolleyes ) nieuw jaar toe, de ander heeft het geweigerd). Het ging een tijdje goed, daarna begon het opnieuw, de rest van de klas deed niet meer zo mee, maar toch raakte het me en ben ik weer naar de afdelingsleider gegaan (bleek dat andere mensen uit de klas ook al hadden geklaagd Lachen ). Het ging allemaal wel aardig, ik heb aan een verbredingsproject meegedaan en stond op mijn eindlijst maar 1 zeven Lachen.

Nu zit ik in de vierde, doe nog steeds gymnasium met een vrij moeilijk profiel (Natuur & Techniek, wiskunde B, Latijn,Grieks én aardrijkskunde, waarvan ik maar de helft van de lessen volg). Jammer genoeg zijn in de bovenbouw atheneum en gymnasium gewoon bij elkaar, waardoor de oude klassen uit elkaar zijn gehaald en ik als gevolg daarvan zonder vriendinnen in een klas zit Scheve mond. In het begin leek het nog niet zo erg, ik heb een leuke mentor en de klas leek me best gezellig, ook al zat ik vaak alleen. Na een tijdje begonnen de jongens (weer andere) toch weer vervelend tegen me te doen, en er zijn dan van die aanstellerige meisjes die gezellig mee gaan lachen Rolleyes
Nu vind ik dat nog niet zo erg, maar ik verveel me verschrikkelijk! Als ik op school zit vraag ik me af waarom ik er eigenlijk ben, alles wordt 10 keer uitgelegd, iedereen stelt domme vragen over stof die allang is uitgelegd maar ze hebben dan weer eens niet opgelet. Ik word er gewoon helemaal gek van, de enige uren waarin we iets doen zijn de uren Grieks (met een klasje van 4 leerlingen), dit is dan ook het enige vak dat ik moeilijk vind.
Ik word zo depressief van deze situatie op school, dat eeuwige vervelen, dat ik vreselijke hoofdpijnaanvallen heb. Dan kan ik echt geen geluid en licht meer verdragen, als ik dan op school zit ga ik meestal even naar de wc om het een beetje weg te stoppen, met als gevolg dat als ik 's middags thuiskom, ik volledig opgebrand ben, kan alleen nog maar huilen en liggen, onder de dekens, weggestopt van alles. Ik ben nu al 4 dagen thuis, ben nog steeds vreselijk depressief, heb hoofdpijn en slaap 15 uur per nacht, maar ben nog steeds moe. Ik snap gewoon niet wat er aan de hand is, ik weet niet waarom ik zo vaak ziek ben, ligt dat nou psychisch of is het echt een ziekte, waarbij je dus constant moe bent, veel last hebt vaan hoofdpijn e.d.? Ik heb ook periodes dat het hartstikke goed gaat, maar ik kan ineens ontzettend instorten. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en of er een manier is om het op te lossen?

Het was een beetje een lang verhaal, maar als je het gelezen hebt: bedankt Lachen

pitbullgup

Re: Wat is er toch met me?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:27

toch misschien eens langs de HA gaan

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:34

mja als ik jouw was zou ik ook ff naar de huisarts gaan. Niet alleen om even te kijken of er wat mis is met je lichaam maar misschien ook om even over het probleem te praten. Huisarten zijn in principe ook een soort van vertrouwingspersonen. Als je dat wilt hoor want anders moet je het niet doen natuurlijk

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:36

Overleg eens met je huisarts en vraag anders eventueel een bloedonderzoek?
Kan je ook naar je vertrouwenspersoon gaan over je problemen op school misschien helpt het?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:43

Klinkt hier en daar flink bekend Scheve mond
Zelf tot op heden nog geen oplossing gevonden. Wel is mij meerdere malen aangeraden om naar een psycholoog te gaan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:46

Hmm, aangezien je je verveelt op school, krijg ik het idee dat je gewoon veel te intelligent bent voor datgene wat je doet. Misschien een keer een testje afleggen en een HA bezoekje? Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:50

Hmm.. Ik denk dat je het bij jezelf moet zoeken (niet dat het aan jou ligt hoor, maar het zijn altijd mensen met een bepaalde houding die gepest worden), als ik dit zo lees lijk je nogal onzeker te zijn. Misschien eens een psycholoog bij de hand nemen om wat sterker in je schoenen komen te staan?

Sterkte ermee. Knipoog

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:57

Het klinkt een beetje alsof je chronisch vermoeid bent. Volgens mij komen de klachten die jij hebt uberhaupt veel voor bij hoogbegaafden..
Ik zou een langs de huisarts gaan of iets dergelijks.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:02

Bloedje trekken, dus langs je huisarts, en eventueel een test voor je persoonlijkheid en je iq. Dat je hoogbegaafd bent weet je, maar als je je op een moeilijker school verveelt heb je nog meer uitdaging nodig. Psych zou ook veel voor je kunnen doen, en als je straks van deze school af bent kan je het jezelf zo moeilijk maken als je maar wil hoop ik, met studeren. Als er lichamelijk niets mis is met je zijn er cursussen die je weerbaarder helpen maken waardoor je al steviger in je schoenen staat.

janou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:05

en wat zegge je ouders ervan?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:11

ik zou toch even naar de HA gaan of een gesprek aangaan over je klas en de pesterijen bij de mentor, of directeur

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:17

Ik herken wel wat elementen van jouw verhaal (met name de verveling) maar ik was de middelbare school ver voorbij (om precies te zijn een kleine twee jaar geleden) toen ik een verklaring vond voor een aantal worstelingen. Ik ben erg te spreken over Mensa en heb daar veel antwoorden gevonden die ik zocht. Misschien een idee? Daarnaast is een lichamelijke check-up altijd verstandig als je veel fysieke problemen ondervindt.
Succes.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:18

Wat vervelend voor je.
Ik zou inderdaad ook langs de dokter gaan, misschien kan hij je anders iets van medicijnen voorschrijven ofzo.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:23

Ik heb me op de basisschool ook altijd dood verveeld ( ook hoogbegaafd) en had in die tijd ook altijd klachten. Zo heb ik 3 jaar lang allemaal onderzoeken gehad voor enorme buikpijn,
zo erg dat ik soms alleen maar opgerold als een balletje op de vloer kon liggen.
Dit bleek later puur te komen door dat ik me zo verveelde op school.
Toen ik naar de middelbare school ging. ging het gelijk veel beter.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:25

Ben je wel makkelijk in de omgang en ga je sociaal met iedereen om of ben je liever in je uppie om je eigen ding te doen?

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:38

Over het vervelen op school: Je zou natuurlijk ook zelf meer uitdaging kunnen gaan zoeken. Leraren vragen naar boeken over wiskunde, natuurkunde, scheikunde, wat je ook maar boeit. Altijd net ietsje dieper op de stof ingaan. Gewoon zorgen dat je op die manier meer uitdaging vindt in je dagelijkse schoolwerk.

Ik ben denk ik wel minder slim dan jij (nooit iets doen en daar 6-en 7-ens mee halen op N&T), maar neem van mij aan, op de universiteit zal je je in ieder geval niet meer vervelen! Gewoon even doorbijten dus.

Over de lichamelijke klachten: Allereerst, misschien toch maar eens een afspraak met je huisarts maken. En na school een hobby zoeken, iets wat je echt moeilijk vindt, bijvoorbeeld een sport of een muziekinstrument leren bespelen. Zodat je daar in ieder geval uitdaging in vindt.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:47

Ik ben het eens met tomaatje.
En heb meer het idee dat je lusteloos bent dan echt ziek
maar ik ben geen huisarts en zeg ook echt niet dat je jezelf
aanstelt of iets. Maar ik kan me voorstellen dat iemand
die zich constant verveelt gewoon lusteloos word.

Ga anders eens wat zelfstudies doen, haal wat interessante boeken en verdiep je daar in.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:48

Ik herken óok het eindeloze vervelen waardoor je erg uitgeput raakt op het einde van de dag. Ik heb ook klachten als hoofdpijn, kniepijn en vermoeidheid. Maar toch denk ik dat het tussen de oren zit en is het misschien een oplossing om een vertrouwenspersoon te zoeken zoals een therapeut of CLB of iets dergelijks. En voor alle zekerheid toch eens bloed laten prikken; vermoeidheid is een oorzaak van een heleboel aandoeningen/tekorten/ziektes. Heel veel succes en probeer overal het beste van te maken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:00

Voor de zekerheid kun je eens langs de huisarts om te kijken of het iets lichamelijks is , maar het klinkt duidelijk als iets geestelijks.

De manier waarop je het schrijft wat er scheelt geeft ook al duidelijk aan dat je dat zelf ook denkt Knipoog

Als je leven saai is , weinig uitdaging biedt , je altijd maar een beetje met je ziel onder je arm loopt te sloffen en veel op bed ligt , dan wordt iedereen lusteloos en krijgt kwaaltjes.

De oplossing : zorgen dat je leven wat sprankelender wordt , dat je dingen doet die je boeien en uitdagen en een goed gevoel geven , waar je naar uitkijkt en waar je helemaal voor kunt gaan.

Wellicht zijn er mogelijkheden om van scholing te veranderen waardoor je meer uitdaging krijgt en meer op je eigen niveau moet werken ipv. je rot te vervelen en te ergeren aan je klasgenoten , en duidelijk een buitenbeentje te zijn Lachen

Wil je toch deze standaard opleiding afmaken , zorg dan dat je in je vrije tijd wat sprankelends gaat doen. Zoek een interessante en uitdagende cursus of hobby , bezigheden die je leuk vindt , hoe je leven er ook uitziet het ligt altijd aan jezelf of je dingen hebt om van te genieten Lachen

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:05

Oo wat is dat vervelen-verhaal herkenbaar... En het kan HEEL goed komen dat je hele lusteloze, vermoeide gevoel en je hoofdpijn daardoor kunnen komen.. Voor de zekerheid zou ik eventjes langs de HA gaan, die kan namelijk kijken of er toch niet een lichamelijke oorzaak voor is...

Tegen het vervelen op school is maar 1 remedie: Zoek zelf uitdagingen! Ga even naar je mentor of decaan ofzo en vertel hem dat je je vreselijk verveelt op school, en of er niet zoiets te regelen valt voor extra verbredend of verdiepend werk.

Wbt je klasgenoten, die weten gewoon niet beter Knipoog Ik ken je verder niet en ik weet je opstelling in de klas is, of je misschien een beetje op jezelf bent? Als je ECHT wilt dat je klasgenoten fijner met je omgaan, dan zul je jezelf misschien iets anders op moeten stellen. Mijn klas pestte me vroeger ook, maar gelukkig is dat na de basisschool eigenlijk wel opgelost. Hoor er nooit helemaal bij, maar dat hoeft van mij ook niet Knipoog

Pfoe, ook van mijn kant een heel verhaal! Conclusie: Ga even langs de huisarts, en vraag op school om extra werk! Er is namelijk niets zo vervelend/vermoeiend als jezelf ZO te moeten vervelen!

Succes meis!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:26

Ik heb al regelmatig verhalen over hoogbegaafde kinderen gelezen, en de symptomen die jij beschrijft kwamen ook bij hen voor (o.a. http://www.humo.be/cps/rde/xchg/humo/hs ... o3523.html). Ik denk dus niet dat je langs de huisarts moet, maar dat je eerder kennis moet op doen over hoogbegaafdheid. Je moet leren hoe je er mee kunt omgaan (ev. met behulp van een psycholoog). Zoek er info over op (bv. http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/ , hij is helaas wel nog niet echt afgewerkt en http://www.devirtueleklas.eu/hoogbegaafdheid.htm), je moet jezelf leren kennen. Ik denk dat het voor jou ook erg belangrijk is dat je er met je ouders over gaat praten, ik weet niet of zij al erkennen dan je daadwerkelijk hoogbegaafd bent, en dan naar de school stappen om samen te komen tot oplossingen. Succes meid. Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:36

zoals je het stelt van je hoofdpijn lijkt het wat weg te hebben van clusterhoofdpijn. Maar aan de andere kantjuist weer niet.
met clusterhoofdpijn heb je een zodanige hoofdpijn dat je echt de trap niet af loopt vanwege de pijn in je kop. Maar het licht en geluid is (in mijn geval) wel erg herkenbaar.

verder akn ik alleenmaar zeggen: probeer school uitdagend te houden. Ga voorin de klas zitten, niet achterin.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:38

Als je hoogbegaafd bent wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat je nergens moeite voor hoeft te doen.
Jammer dat jou leraren het allemaal zover laten komen, je bent vaak niet op school waarom grijpt er dan niemand in.
Vaak ben je als je hoogbegaafd bent extra gevoelig voor impulsen van buitenaf, vaak wil je ook die impulsen hebben het werkt beetje verslavend.

jou hersenen hebben stimulans nodig omdat je je anders al snel verveeld.
De hoofdpijn die je beschrijft lijkt erg veel op migraine dus hoog tijd voor een bezoekje aan de huisarts.

Als ik het mag zeggen het lijkt erop alsof je een beetje in een depressie terecht bent gekomen, heeft niets te maken met hoogbegaafd zijn maar alles met het verleden.

je moet er nu toch zelf wat aan gaan doen, dat je je verveelt op school is erg jammer maar jij bent degene die besluit om weg te blijven.

Dus meis wacht niet langer en probeer proffesionele hulp te krijgen dit gaat alleen maar vankwaad tot erger, als je zou willen ligt er een mooie toekomst voor je klaar maar ja je moet wel zelf willen natuurlijk.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:42

Ik vind het vervelend dat je gepest word geloof me ik heb het meegemaakt/maak het nog mee, vanaf mijn basisschool, dit is het eerste jaar dat volmaakt is Lachen al een maand xd.

wat ik heel neerbuigend vind is dat je zegt dat mensen domme vragen stellen omdat het al vaak is uitgelegd ! geen een vraag is dom, ookal let je even niet op dat heeft iedereen wel eens.

dat hoofdpijn en moe heb ik ook een jaar gehad, ik ging naar school en sliep gelijk als ik thuiskwam, eten kon ik niet. ik heb ook heel vaak hoofdpijn, ik merk het wanneer het begint, ik begin wazig te horen en zie sterretjes, ik kan dan niks meer en ik begin te raaskallen volgens mijn vriendinnen en mijn moeder ? ik herken niemand meer kennelijk en zeg de gekste namen xd, niet leuk nee.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:53

Als je toch niets leert kan je net zo goed niet naar school gaan. Op het VWO heb ik de laatste twee jaar, samen met nog twee leerlingen, een gatenkaas-rooster gehad. Ik mocht zelf bepalen of ik nog naar de lessen toe wilde gaan, en zo ja, welke. Heerlijk, die vrijheid! Het maakte een eind aan de verveling en ik had tijd voor "nuttige" en leuke dingen (zoals naar de paarden gaan, haha! Haha!). Ik ging alleen naar school als ik een proefwerk had, of wanneer ik mijn vriendinnen wilde zien. Deze welwillende houding van de school was trouwens ontstaan nadat ene Rob Brunia een lezing over hoogbegaafdheid had gegeven. Dus misschien een tip voor als jouw school niet zomaar bereid is om jou meer vrijheid te geven? Ik zou er zeker werk van maken, aangezien je nog bijna 3 jaar op school zit...