Huizeneigenaren maken jullie je zorgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Huizeneigenaren maken jullie je zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 12:08

Ik zat net even de media te lezen en die weten je goed bang te maken met hun voorspellingen i.v.m. de kredietcrisis. Alleen het woord " kredietcrisis" is al zwaar suggestief en stemmingmakend in mijn ogen.

Nu lees ik dat vrijwel niemand meer een hypotheek kan krijgen. Is dit waar?
Wij hebben begin dit jaar een huis gekocht en hebben dus echt geluk gehad v.w.b. de hypotheek want die hadden we nu niet meer gekregen denk ik.

Toch maak ik me een beetje zorgen omdat er wordt aangekondigd dat de huizenprijzen weleens met 40% gaan dalen.
Dat zou voor huizeneigenaren nogal een strop zijn.

Ik vraag me af hoe andere huizeneigenaren hier instaan. Maken jullie je zorgen of denken jullie aan een storm in een glas water?

joyce83

Re: Huizeneigenaren maken jullie je zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:10

Nou wij gaan als het goed is volgende week starten met de bouw van ons huis. Ben blij dat we drie maanden geleden al voor hypotheek zijn geweest en dat alles nu rond is.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:12

Nuage schreef:
Toch maak ik me een beetje zorgen omdat er wordt aangekondigd dat de huizenprijzen weleens met 40% gaan dalen.

Meis, waar heb je dat vandaan? Dat geloof je hopenlijk zelf toch niet?
Als iemand je dat verteld heeft hoop ik wel dat er een officiele bron is om dit te bevestigen?

Wij hebben zelf een nieuw huis gekocht, hebben nu nog 6 maanden de tijd om ons huidige huis te verkopen maar ik heb er nog steeds vertrouwen in, hoor Ja
Tuurlijk zullen de huizenprijzen minder snel stijgen en waarschijnlijk ook wat dalen. Als gevolg hiervan zullen huizen wel langer te koop staan. Maar 40% daling, ik geloof het echt niet
Laatst bijgewerkt door Remy op 03-10-08 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:12

Ik maak me er niet druk om ik woon goed en heb gelukkig het huis ver onder de marktwaarde kunnen kopen 4 jaar geleden. Toen werd ook al geroepen dat de prijzen gaan dalen, maar dat gebeurt nog steeds niet, in de afgelopen 4 jaar is het alleen maar gestegen.

Qua hypotheken hebben ze het maximum verlaagt.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:13

Ik ben blij dat we 2,5 jaar geleden ons huis hebben gekocht, nu zouden we geen hypothhek krijgen.
We willen eigenlijk dichterbij het werk van mijn man gaan wonen maar ivm de dalende huizenprijzen blijven we hier voorlopig nog wonen.Als we dit 2,5 jaar geleden hadden geweten waren we toen al in Alkmaar gaan wonen.
Ik hoop dat het over een paar jaar weer aantrekt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:14

TS; dat van de dalende huizenprijzen is een tijd terug al geroepen, dalingen tot 50%. Had het alleen pas over anderhalf jaar verwacht, we willen dan nl. onze slag gaan slaan Vork

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:16

Wij hebben net een huis gekocht (niet zo heel goedkoop) maar maak me nu nog geen zorgen. We willen er nog heel lang blijven wonen dus als de prijzen al gaan dalen, dan zullen ze daarna vast wel weer stijgen!Voor mensen van wie hun rente nu afloopt is het wel heel vervelend!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:17

Toen wij 10 jaar terug ons huis kochten werd dit ook al gezegd.
We waren dom, moesten gaan huren, wachten totdat de prijzen zouden dalen, want wie ging nu 2 ton (in guldens) betalen voor een huis!! enz.....
Maar de huizen prijzen zijn nog steeds blijven stijgen.
Hoewel de laatste tijd wat minder, maar zolang de huizen hier binnen 2 maanden zijn verkocht zullen de prijzen echt niet zo snel dalen (hier staan huizen soms nog geen 2 weken te koop). Ik heb het dan over de "gewone" huizen en niet de dure. Die zijn trouwens minder gestegen in prijs de laatste jaren.

En dan ook nog, ook al is mijn huis minder waard, zolang ik het niet verkoop heb ik daar absoluut geen last van.

Ik zit goedkoper dan menig huurder.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:18

Ik ben blij dat onze rente vast staat voor 10 jaar(4%)
We werden toen door een aantal mensen voor gek verklaard wat de rente kon je het beste zo kort mogelijk vast laten zetten want die werd steeds lager.............
Laatst bijgewerkt door Florale op 03-10-08 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:19

Inderdaad Brainless, als je voorlopig niet van plan bent om je huis te verkopen is er totaal geen man overboord. Eerst zien en dan geloven en anders stijgen de prijzen vanzelf wel weer Ja

Silly1972

Ach ben toch niet van plan om weg te gaan, en met een daling van 40% zakt dan ook de woz scheelt weer in de lasten haha.
Mijn rente staat zelfs 15 jaar vast, toen verkaarde iedereen me ook voor gek! Nou echt niet he!

Brainless

hittepit_12 schreef:
Ik ben blij dat onze rente vast staat voor 10 jaar(4%)
We werden toen door een aantal mensen voor gek verklaard wat de rente kon je het beste zo kort mogelijk vast laten zetten want die werd steeds lager.............

Wij hebben hem voor 15 jaar vast staan voor 3,6% (waarvan nog 12 jaar te gaan)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:21

Kijk das nog beter!
We hebben gelukkig ook niet zo.n idioot hoge hypotheek.
Netto ruim 100 euro minder dan ons voormalig huurhuis.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:22

Pfff, ik woon in Utrecht met een flink huizentekort. Maak me geen zorgen hoor.
Dat ze niet meer zwaar overwaarde gaan krijgen maakt me niks uit. En heb genoeg overwaarde om weer wat te zakken.
In regio's als Amsterdam en Utrecht hoef je niet zo bang te zijn voor sterke daling. Mensen moeten toch wonen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:24

Als het allemaal daalt dan krijg je minder voor je huidige huis, maar betaal je ook minder voor je toekomstige huis...

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:25

Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een koophuis. Afgelopen week gesprek gehad met de hypotheek adviseur.
Jullie hebben wel geluk zeg met die lage rente hij staat nu ongeveer gemiddeld 5,7. Is vrij hoog maar mischien is hij volgend jaar nog wel een procent gestegen wie zal het zeggen?
Ik vind dat wij een behoorlijke hypotheek kunnen krijgen. Zou geen hogere willen dan worden de maandlasten ook veel te veel.
Waarom een hele hoge hypotheek nemen en een mooi huis hebben zonder geld om verder leuke dingen van te doen.......

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:28

Kan me er niet zo druk om maken. Ben wel blij dat we 2 jaar geleden hebben gekocht; de rente was toen lager dan nu (4,5 geloof ik).
En we wonen goed, verkopen willen we de komende tig jaar niet, dus op zich maakt het me niet zoveel uit of de huizenprijzen zouden dalen, alleen dan wel een beetje jammer dat je dan voor meer de hypotheek betaald. Maar ach, meestal loopt het niet zo'n vaart met dit soort paniektoestanden, de realiteit valt wel mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:29

Wij maken ons totaal geen zorgen. Hebben een hypotheek bewust op een salaris, NHG en de rente staat voor 25 jaar vast. Ook hebben we geen tophypotheek zodat we deze lasten altijd wat er ook gebeurt kunnen betalen en we ons huis niet hoeven te verkopen.

We hadden meer, groter en duurder kunnen hebben maar daarvan is het risico ons te groot. We zien genoeg mensen om ons heen die wel groot duur en luxe hebben gedaan en nu met de problemen zitten.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:31

Ik maak me hier ook geen zorgen over. Mijn huis wordt op dit moment nog gebouwd, hypotheek heb ik nu zo'n 3 maanden rond. Ben wel blij dat dit toen nog niet speelde!
De eerste 5 jaar ben ik toch niet van plan om te verhuizen en tja wie weet wat het dan wel niet is.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:32

Karuna dat is idd slim gedaan. Het is dat ik nu een kans kreeg wat ik anders nooit meer zou hebben en dit dus met beide handen aan pak en dan in het begin iets krapper zou zitten bij wijze van. We kunnen nu namelijk een huis bouwen en zo paardje aan huis houden. Als we hadden gekeken voor een koopwoning dan had ik ook gezocht naar iets goedkopers en dan maandelijks wat meer kunnen sparen of uit kunnen geven.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:37

Ik maak me er totaal geen zorgen om. Ik maak me sowieso eigenlijk nooit druk om dit soort dingen, ik zie het allemaal wel. Zolang ik maar kan eten en drinken en m'n paardje kan houden slaap ik 's nachts nog wel. Voor wat betreft de dalende waarde: ik ben niet van plan m'n huis te verkopen. Maar mocht ik dat wel zijn en ik krijg er minder voor omdat de prijzen gezakt zijn, dan zal een ander huis dat ik weer wil kopen ook in prijs gezakt zijn, dus dan lost het zich zo wel weer op.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:37

Ik maak me ook geen zorgen.
We hebben vorig jaar gekocht en verder een prima vooruitzicht. Zitten niet tot de nek in de hypotheek en als de huizen prijzen zo enorm gaan dalen ach laat ze maar dalen dan blijf ik hier nog wel iets langer wonen...

We hadden eigenlijk in de planning om het huis volgend jaar te koop te zetten maar daar wachten we nog maar eventjes mee zoals het er nu uit ziet... Maar verder we hebben geen haast zitten hier verder prima in een prachtig huisje... En kunnen ruim sparen en ruim leven... en daar gaat het me om !!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:42

joyce83 schreef:
Karuna dat is idd slim gedaan. Het is dat ik nu een kans kreeg wat ik anders nooit meer zou hebben en dit dus met beide handen aan pak en dan in het begin iets krapper zou zitten bij wijze van. We kunnen nu namelijk een huis bouwen en zo paardje aan huis houden. Als we hadden gekeken voor een koopwoning dan had ik ook gezocht naar iets goedkopers en dan maandelijks wat meer kunnen sparen of uit kunnen geven.

Ons eerste huis was de keus destijds of 2 salarissen en een mooi boerderij met genoeg grond of een salaris en met moeite een klein oud tussenhuisje kopen. Hebben we heel lang over moeten nadenken maar uiteindelijk besloten voor het oude tussenhuisje te gaan. Was maar liefst 123000 gulden, meer konden we ook niet kopen. De boerderij was 250000 gulden voor 3 hectare grond. Nu een lachertje toen echt heel veel geld.

2 jaar na aankoop werd ik ziek en hadden we toen de gok wel genomen meteen ook een probleem. We wonen inmiddels in huis nummer 3 maar nooit zullen we ermee gaan gokken. We hadden ruim 350000 hypotheek kunnen hebben en daar een leuke bungalow van kunnen kopen. Nu zitten we een heel stuk lager en moeten we gewoon meer verbouwen in een langere tijd. Maakt niet uit. de lasten zijn altijd te betalen ook al zou mannetje ziek worden.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:44

wij hebben onze rente vast gezet voor 20 jaar
is nu 7 jaar van om dus voorlopig ga ik me echt niet druk maken

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:50

Ik maak mij absoluut geen zorgen, ik heb 3 jaar geleden mijn hypotheek voor 30 jaar vast laten zetten tegen 4,5% rente Pling

Daarbij heb ik zojuist mijn voortgangs/beoordelingsgesprek gehad en ga ik een stap in de salarisschaal omhoog (salarisverhoging) Haha!

En daarbovenop krijg ik collectief er per 1 februari nog eens 3% bovenop, dus nee geen zorgen en niets te klagen Knipoog
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 03-10-08 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt