Weet niet zo goed wat te doen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XFiemoX

Weet niet zo goed wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:16

Jaja....mensen sorry maar hier nog een met een zeik topic.....maar moet het toch echt even kwijt aangezien ik er best wel mee zit!

Een (ex)vriend van mij werkt zichzelf behoorlijk in de nesten. En komt er nu iig niet meer uit. Hij banketstaaf zich eigen vast in zijn eigen vertrouwde fantasie wereldje. Aardig wat vrienden hebben hem al laten stikken omtrent zijn doen en laten.

Als je aan hem vraagt van goh hoe gaat het met jou dan ? Dan krijg je als antwoord: Ja goed hoor en loopt ook enorm op te scheppen etc etc....Terwijl er geen ene woord van wat ie allemaal zegt waar is, maar zelf gelooft ie het 100% zeg maar.

Wat zou het kunnen betekenen wat hem betreft, dacht bokt weet vast wel raad! Knipoog Ik dacht laat m'n verhaal niet zo lang maken voor degene die het anders dan niet meer snappen.

Ik wil hem wel graag helpen alleen weet niet goed waar te beginnen en kijk wil ook niet als een hondje achter hem daarvoor aan lopen, vind wel dat als tie geholpen wil worden een belletje naar me pleegt of naar mij toe komt iig.

Dreamer_S

Re: Weet niet zo goed wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:17

Tja moeilijk, ik denk dat je er weinig aan kunt doen zolang hij zelf blijft ontkennen dat hij problemen heeft.
je zou alleen kunnen zeggen dat áls hij ergens over wil praten o.i.d dat jij er bent voor hem.

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:40

Klinkt me bekend in de oren. Mensen die zo vaak zeggen hoe goed ze het wel niet voor elkaar hebben, dat ze er zelf haast in gaan geloven. Terwijl dat dan dus best tegen valt achteraf.

Als je hem graag wilt helpen zou ik hem er toch eens gewoon op aanspreken. Vragen waar hij mee bezig is, en dat hij op deze manier niet zoveel vrienden overhoud.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:02

Dank jewel!

Ik heb verscheidene keren al wel geprobeerd het te laten weten van ''Goh als er iets met je is of als er iets is wat je dwars zit'' zeg het me dan kan en wil ik je helpen.
Maar nee ik moet het van anderen horen dat het totaal niet goed met hem gaat.

Voorbeeld: Hij heeft erdoor al schulden gemaakt alleen gaat vervolgens hard door met nieuwe opbouwen.

Ik vind het moeilijk hem zo te zien kan het niet iets te betekenen hebben met dat ie misschien borderline heeft ? Of zou dat juistem het helemaal niet het geval zijn.

Ik heb hem erg vaak via mail, sms, foon geprobeerd duidelijk te maken van als er iets is ik er altijd voor je zal zijn. Want kijk heel erg diep van binnen houd ik nog van hem, alleen maar dat en niet het echte houden van begrijp je.

Hij moet ontwaakt worden uit zijn fantasiëen!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 18:34

Wie kan me meer raad geven over hoe ik het aan kan pakken verder. Zodat ik he kan helpen want hij gunt ook echt een gelukkig leven. Alleen op zijn manier gaat hij er mega hard eraan onderdoor.

En wil hem dolgraag helpen. Hoe kan iemand zijn als men borderline heeft ? Wat doe of heb je dan ?

Hoop graag meer tips en raad te horen.

Alvast bedankt iig...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:36

sommige mensen kan je alleen maar helpen door ze NIET te helpen............ hoe moeilijk dat ook is

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 11:15

@ Kiwiko. Ik dacht dat ook allereerst van is het misschien verstandig hem juist niet te helpen,maar dan besef ik achteraf weer zoiets van. Als ik hem niet help komt ie alleen maar nog dieper en dieper in de put en wat dan als ie straks enorm diep zit dat ie er niet meer eruit kan komen. Dan voel ik hem al opkomen bij mezelf van ''Had ik hem nou toch maar geholpen, of tie nu wou of niet ?''

Het is zo verrekte moeilijk in hoeverre hij zich vertoond aan de buitenwereld. Ik ben er ook nog niet helemaal achter gekomen wat er misschien in zijn hoofd omgaat namelijk die waarom vraag van waarom hij zo doet. Zit me van alles voor me te denken van zou ie zich soms schamen voor zich zelf ? Ik weet het niet, hij laat ook vrij weinig over zijn gevoel los.

En ik probeer beetje te achterhalen of er iets in zijn verleden gebeurt is oid van daar heeft het mee te maken daar is het mee begonnen snap je ?
Maar daar ben ik nog niet over uit. Hij speelt online games etc en blijft aldoor maar schuld opstapelen.

Ik gun hem echt een beter en gelukkig leven. Achteraf gezien krijg ik straks enorme spijt dat ik hem heb laten zitten (moment dat ik het uit gemaakt had). Ik kan en wil hem nu niet laten barsten (net als wat zijn meeste vrienden al gedaan hebben). Ik kan en wil dat niet, wil hem helpen maar dan moet ie het ook echt zelf willen. Ik kan toch niet bij hem aan komen van ''Heej we moeten praten want hoe je nu leeft kan gewoon weg niet''.

Aub als hier nog meer mensen zijn met tips & raad, en/of je hebt iets soortgelijks meegemaakt ? Meld het hier aub...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:25

klinkt als een pathologische leugenaar..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pathologisch_liegen

Heel lief dat je hem wilt helpen.. maar zo iemand zal proffecionele hulp nodig hebben. En dat kan alleen als hij zelf inziet en toegeeft dat hij een PL is.

lastige situatie voor je..

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 09:49

Thnx Share. Ik heb je stukje gelezen alleen denk ik niet dat ie echt een PL zou zijn. Naar mijn weten zit ie enorm in de knoei met zichzelf.

Noem even een voorbeeld: Het is pas uit met zn ene vriendin maar blijft wel die vriendin sms sturen van hoeveel ie wel niet van haar houd enzo, maar ondertussen lezen we wel op zn hyves enzo dat ie al achter een andere meid aan zit.

En naar mijn weten houd ie die ook niet lang vol want wat ik heb gehoord is dat ie nog geen enkele keer een langdradige relatie heeft gehad nog, alleen maar wat heen en weer gescharrelt enzo...Maar dan zo alsof hij er echt zichzelf in gaat geloven dat ie echt een relatie heeft, deze die dan na zoveel weken weer over is en hij dan alweer op zoek is naar andere nieuwe meiden.

En ik geloof dat ik ook iemand in zijn vriendenlijst er tussen zag staan iemand die ook hier op bokt actief is!

Ik wil hem zo graag helpen maar dan ook nu weer reageert ie ineens niet meer op mijn sms en/of belletje/mails etc... Ik ben bang dat ie al zover heen in de oliebol zit dat ie wederom bang is om er eerlijk vooruit durft te komen, en het aan niemand van de buitenwereld kenbaar te maken zeg maar.
Want hij schept enorm op over van alles en nog wat, dingen wat niet waar is wat ie allemaal loopt op te scheppen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:35

Waarschijnlijk vind hij je op dit moment alleen maar lastig, jij wilt steeds van hem weten hoe het met hem is en hij heeft het idee dat je je veel te veel zorgen om hem maakt.
Natuurlijk bedoel je het echt heel erg goed, maar je moet wel oppassen dat je hem niet wegjaagt. Hij wil blijkbaar helemaal niet geholpen worden (door jou).
Hij moet het echt zelf oplossen, jij bent zijn moeder niet en hij kan toch niet zijn leven lang geholpen blijven worden door jou?
Neem een beetje afstand van hem, als hij niet reageerd, tja, heel jammer dan, maar dat zal je ook moeten respecteren. Je kan hem moeilijk dwingen. Stuur hem nog 1 smsje dat je altijd voor hem klaar blijft staan als je hij je nodig heeft, en daarna moet je hem gewoon met rust laten.

Dat hij zijn ex nog smsjes stuurt dat hij nog zoveel van haar houd, is niet zo gek, liefde gaat niet zomaar over. En dat hij op hyves alweer achter een ander aanzit, wees daar juist maar blij mee, blijkbaar weet hij bewust of onbewust toch al dat het tussen hem en zijn ex niet meer goedkomt, maar proberen kan altijd Knipoog

Laat hem dus gewoon lekker aanmodderen, jij kan hem op dit moment niet helpen omdat hij dat niet wil en je kan hem niet dwingen. Hij moet het zelf doen, het enige wat je nu kan doen is hem 1 keer kenbaar maken dat je voor hem klaar staat, en meer niet.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 13:41

Dank jewel!

Ik heb nadat ik mijn sms vanmorgen stuurde al zo bedacht van als ik nu dan nog niks terug krijg of iig geen reactie vanuit zijn kant, laat ik het maar rusten en hoor ik hem wel weer als ie zelf beseft dat ie problemen heeft en dat die problemen niet uit zichzelf zomaar verdwijnen.

Hij weet al heel goed dat ik hem heel graag wil helpen (heb hem ook al voorgesteld om een deel van zijn schuld in te lossen, en zijn stiefvader heeft hem ervan weerhouden dat ie niet had hoeven zitten ivm een openstaande boete), zijn stiefvader wil niets liever dan dat ie het huis uit gaat en zijn moeder doet werkelijk waar alles voor hem maar dan is het bij hem zo van dat er weinig tot niet dank jewel vanuit zijn kant komt naar zijn moeder toe.

Zijn moeder heeft echt enorm veel voor haar zoon over alleen hij vertikt het aan alle kanten om in te zien dat hoe ie nu leeft niet kan, hij word nu ook wel geholpen om van zijn schuld af te komen maar ondertussen is ie ook alweer bezig nieuwe aan te maken. Echt ik ben ook (iig nu niet) van plan hem te mailen/sms/bellen maar wacht zijn reactie af en als ie niks meer laat horen dan moet ik me daar dan maar bij neerleggen. Hoe moeilijk ik het ook vind.

Hij weet in ieder geval dat ie bij me terecht kan met zijn problemen en dat ik hem graag wil helpen, nu is het zijn beurt om dat aan te geven en zo niet tja dan laat ik het daar ook bij. Hoe moeilijk het ook zal zijn.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:42

Heb je jezelf wel eens heel eerlijk afgevraagd wáárom je hem eigenlijk steeds uit de oliebol wil helpen? Volgens mij ben je (misschien onbewust) nog steeds een beetje verliefd op hem.

Meis, laat hem gaan, waarom moet jij zijn schuld aflossen? Die heeft hij toch gemaakt? Jij bent constant bezig om je af te vragen wat hij doet en in welke problemen hij nu weer komt. Laat hem los.

Jij word er niet beter op, en pas als jullie beide beter worden van een relatie (óók vriendschap is een relatie) dan heeft het waarde, anders niet.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:05

meis ga asjenlieft niet zijn schuld inlossen.. aangezien ik lees dat ie zowiezo al door gaat met schulden maken..

ik weet hoe je je voelt..
ik heb 6,5 jaar een relatie gehad met iemand die ook zo is.. geloof d ikn zn eigen verhalen.. verstopt brieven ed van deurwaarders, want als hij die papieren niet ziet zijn er ook geen problemen denkt hij.. hij is wel een pathologisch leugenaar.. en zolang ze zelf dat soort dingen ontkennen kunnen en willen ze niet gehoplen worden..
ik wilde m ook altijd helpen.. ook al had ie voor de zoveelste x tegen me gelogen.. we hebben zelfs samengewoond.. hebben een huisuitzetting gehad (echt waar ik schaamde me kapot tegen over familie en vrienden, nnog steeds en tis inmiddels bijna 3 jaar geleden) maar ik ging er wel aan onderdoor.. laat m gaan, laat m los.. als hij zelf niet inziet dat ie dingen verkeerd doet en in zn eigen fantasieen geloofd wil hij nog niet geholpen worden..

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 19:57

Ik ben ook niet van plan om uit mijn zelf deels zn schuld af te lossen dit alleen als tie zelf naar me toe komt en we erover gaan praten. Anders niet!
En toen ik nog met hem een relatie had dit was zo ongeveer 8 jaar geleden, hij had in de tijd dat we relatie hadden zomaar vanuit het niets niets meer van zich laten horen en ik kreeg hem dan ook niet te pakken op geen enkele mogelijkheid/manier.

Mijn gevoelens naar hem toe zijn eigenlijk altijd nog wel voor hem blijven bestaan maar ook echt niet meer dat ik hem bijv terug zou willen nemen, dat niet want ik heb nu een heel ander leven, en heb een vaste relatie wat ik er echt niet kapot door wil laten gaan.
Het enige wat ik echt zou willen is dat ie in zou zien dat ie fout zit en dat ie geholpen moet worden.

Veel vrienden (en dan echt veel vrienden, deels die ik ook goed ken) hebben hem allemaal laten vallen als een baksteen, en willen wederom niks meer met hem te maken hebben.

Ik vind het heel moeilijk maar probeer wel voor mezelf te kiezen en moed te houden van hij moet het zelf in gaan zien en als ie echt erover wilt praten ik er wederom voor hem zal zijn.

Dank jullie wel! Meer tips en/of soortgelijke ervaringen van anderen hoor ik graag. Knipoog