Stoofperen kwarktaart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille

Stoofperen kwarktaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 22:31

Jeej, daar is weer een kwarktaart variant! Haha! En hij is heerlijk! Proberen dus! Ja

Afbeelding

• Dr. Oetker kwarktaart pakket, neutraal
  • 500 gram (magere) kwark
  • 250 ml slagroom
  • 1 grote pot stoofperen op sap
  • Water
  • 50 gram boter
  • 1 zakje Taartina
  • 100 ml Grenadine siroop

De bodem:
Boter smelten in een pan en het zakje 'bodem mix' toevoegen. Goed roeren.
De kruimelige koek in de bakvorm, met een lepel aandrukken en glad strijken.
Bakvorm in de koelkast tot dat de kwark vulling klaar is.

De vulling:
Haal de stoofperen uit de pot en snij alle stoofperen in kleine stukjes.
Volgens de dr. Oetker verpakking heb je 400 ml water nodig. Gebruik hier voor al het sap uit de pot, en leng het met water aan tot 400 ml.
Dit sap gaat samen met 250 gram slagroom, 500 gram kwark en het zakje 'taart mix' in een mixer. Goed mixen.
3/4de van de gesneden stoofpeer er bij. Nog een keer goed mixen.

Bakvorm uit de koelkast halen en het kwark mengsel in de vorm gieten. Glad strijken en terug in de koelkast.

100 ml grenadine siroop aanlengen met water tot 250 ml. Ongeveer 3 eetlepels limonade in de maatbeker houden en dit mengen met het zakje Taartina.
De rest in een pan aan de kook brengen. Wanneer het kookt de mix limonade en Taartina toevoegen en even laten koken.

De gelei een beetje af laten koelen. Ondertussen de overige stukjes stoofpeer over de taart verspreiden.
Daarna de gelei over de taart heen gieten. De taart daarna nog min. 20 minuten in de koelkast, voor aansnijden.

Tal

Re: Stoofperen kwarktaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:19

Klinkt lekker, maar dus niet alleen stoofpeer.. maar ook grenadine. Stoofpeer alleen is een beetje saai of niet? Proef je nog duidelijk de peer? Vork

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:05

wordt de taart zoet door de grenadinesiroop? Zou je ipv dat ook perensap kunnen gebruiken?

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:35

Tal en missnynke: Volgens mij zit de grenadine alleen in de gelei. Je kunt die gelei natuurlijk ook achterwege laten. De mix zelf is al voldoende gezoet. Lachen

Heerlijk, kwarktaart! Ben alleen niet zo'n fan van stoofperen. Clown Maar wel een goed idee en hij ziet er lekker uit!
Als ik het maak, neem ik ook altijd naturel mix (lekker makkelijk Haha!) of volgens origineel recept (iets meer werk, maar stiekem wel lekkerder) en doe er dan ook vruchten doorheen. Zo kun je heel lekker variëren!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:33

ziet er heerlijk uit.
me vader viert zaterdag zijn verjaardag dus ik denk dat ik dat maar ga maken:P

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:44

Ohhh, dit is weer een mooie voor een echte herfstdag!
Ga hem zeker een keer maken, nu nog even een gelegeheid verzinnen. Haha!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:09

Tal schreef:
Klinkt lekker, maar dus niet alleen stoofpeer.. maar ook grenadine. Stoofpeer alleen is een beetje saai of niet? Proef je nog duidelijk de peer? Vork

Grenadine zit alleen boven op in de gelei Lachen Niet door de vulling.
Stoofpeer alleen is zeker niet saai! Heerlijk zelfs. De gelei boven op is gewoon een extratje.

missnynke schreef:
wordt de taart zoet door de grenadinesiroop? Zou je ipv dat ook perensap kunnen gebruiken?

Nee, hij wordt gezoet door het sap van de stoofperen, en de blokjes stoofperen zelf. De grenadine zit alleen boven op.
Ja naturlijk kun je voor de gelei ook perensap gebruiken. Je kunt de gelei ook weg laten. Of daar ook stoofperen sap gebruiken. Maar dat had ik niet meer, omdat er in 1 pot net voldoende sap zit voor de vulling.

Dorée schreef:
Tal en missnynke: Volgens mij zit de grenadine alleen in de gelei. Je kunt die gelei natuurlijk ook achterwege laten. De mix zelf is al voldoende gezoet. Lachen

Heerlijk, kwarktaart! Ben alleen niet zo'n fan van stoofperen. Clown Maar wel een goed idee en hij ziet er lekker uit!
Als ik het maak, neem ik ook altijd naturel mix (lekker makkelijk Haha!) of volgens origineel recept (iets meer werk, maar stiekem wel lekkerder) en doe er dan ook vruchten doorheen. Zo kun je heel lekker variëren!

Volgens origineel recept is ook heel erg lekker inderdaad. Wat ik handig vind aan de pakjes is dat ik zo'n taart in een minuut of 10/15 klaar heb Haha!
Als je niet van stoofperen houdt heb ik nog 2 andere varianten ooit een keer op Bokt gezet. Ook het proberen waard, vooral de citroen is een favoriet bij ons thuis!
[VT] Citroen/limoen kwarktaart
[VT] Vanille/Chocolade kwarktaart

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:21

Jouw citroenvariant doet het bij ons thuis ook geweldig! Hij is al meerdere keren met veel plezier gemaakt, en met nog meer plezier opgesmuld! Vingers aflikken

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:24

kun je door de kwarktaart ook kaneel heen doen??
peertjes met kaneel is erg lekker.
maar past het ook bij deze taart?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:24

Wow, dit ziet er verschrikkelijk lekker uit.
Ga ik binnenkort ook een keer uitproberen, ben gek op kwarktaart! Haha!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:27

en verse stoofperen? Ik vind ze uit een potje niet te vr*ten...
Zou je dan gewoon kookvocht kunnen gebruiken? Wordt dan wel een arbeidsintensieve taart maar ach, voor iets lekkers moet je het er voor over hebben Tong uitsteken
Ga hem iig snel een keer proberen!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:31

Klinkt erg lekker een stipje voor de verjaardag van mijn vriend.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:32

marjoleinft schreef:
kun je door de kwarktaart ook kaneel heen doen??
peertjes met kaneel is erg lekker.
maar past het ook bij deze taart?

Ik had in de planning om een stoofperen/kaneel kwarktaart te maken. Maar toen ik bezig was met het mixen van de vulling besloten de kaneel te laten. Ik proef tussen door altijd Haha! En ik was eigenlijk wel tevreden met hoe het toen was.
Maar je kunt het proberen!

Of je laat de gelei boven op weg, en poedert er wat kaneel overheen. Lachen

Sodera schreef:
en verse stoofperen? Ik vind ze uit een potje niet te vr*ten...
Zou je dan gewoon kookvocht kunnen gebruiken? Wordt dan wel een arbeidsintensieve taart maar ach, voor iets lekkers moet je het er voor over hebben Tong uitsteken
Ga hem iig snel een keer proberen!

Ja lijkt me wel dat dat kan. Lachen Ik weet niet of kookvocht lekker zal zijn. De stoofperen in pot zitten in siroop. En naturel kwark vind ik persoonlijk niet echt lekker. Pas na mengen met iets fruitigs ofzo vind ik het lekker. Dus misschien kun je dan beter toch bv 150 ml siroop aangelengd met water tot 400 ml in plaats van kookvocht gebruiken.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:57

Mireille schreef:
Dorée schreef:

Volgens origineel recept is ook heel erg lekker inderdaad. Wat ik handig vind aan de pakjes is dat ik zo'n taart in een minuut of 10/15 klaar heb Haha!
Als je niet van stoofperen houdt heb ik nog 2 andere varianten ooit een keer op Bokt gezet. Ook het proberen waard, vooral de citroen is een favoriet bij ons thuis!
[VT] Citroen/limoen kwarktaart
[VT] Vanille/Chocolade kwarktaart

Ja die heb ik zeker al een keer gezien, zagen er ook goed uit! Haha!
Pakjes zijn absoluut handiger, lekker snel klaar, maar als je toch de tijd hebt: nothing beats the real thing! Haha!

Ik heb vorig jaar zomer ook weleens kwarktaart met citroen/limoen gemaakt, maar had wel naturel kwark genomen. Ben nooit zo onder de indruk van smaakjes, vind het vaak te chemisch. Het gevolg hiervan is wel dat de taart of heel zuur was (vind ik wel lekker overigens) of je moest er een behoorlijke hoeveelheid suiker aan toevoegen. Is de citroenkwark wel echt lekker en niet zo'n nepsmaak? Dan probeer ik dat volgende keer (in de zomer! Haha!) wel een keer uit. Ik had hierbij overigens bastognekoeken als bodembedekking gebruikt (dus waarschijnlijk niet uit een pakje gemaakt, of heb je die ook zonder bodemmix?). Was een uitprobeersel, kende dat van lemoncheesecake en vond het daarbij erg lekker. Hierbij ook een groot succes door het contrast tussen de zoete kandijsmaak van de bastognes en het zure van de citroen.

Ik vind het zelf het lekkerst met verse aardbeien of frambozen, in stukjes door het kwarkmengsel en in z'n geheel bovenop, of met een mix van zomerfruit, met bijvoorbeeld bosbessen of aalbessen er ook nog door. Vingers aflikken

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:34

Ik heb hem later nog eens gemaakt op een andere manier: citroensap aangelengd met water tot 400 ml. Dan krijgt hij een behoorlijke smaak. De citroenkwark gebruik ik eigenlijk gewoon omdat ik naturel kwark niet lekker vind. Daar moet dan aardig wat zoetspul bij om de naturel smaak er af te krijgen. Maar met flink wat citroensap en suiker moet het denk ik prima te doen zijn!

Zelf vond ik niet dat citroenkwark gebruiken een nepsmaak geeft. Volgens het recept op VT heb ik schaafsel gebruikt om het nog wat extra's te geven. En tegenwoordig dus verbeterd door citroensap te gebruiken. Alleen citroenkwark, en zelf niets toevoegen zal gewoon suf zijn omdat er nog poeder en slagroom bij moet. Dan verlies je de smaak. Maar zeker niet vies.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:41

Ah, ik vind de naturel smaal van de kwark altijd al wel prima, er zit wat mij betreft genoeg zoetstof door de mix die er bij zit. Lachen
Had het toendertijd inderdaad ook gedaan met citroensap en water (tot die 400 ml), ik vond het zurige ervan heel lekker, maar mijn huisgenootjes hadden hem liever wat zoeter gehad. Dus de keer erna twee grote eetlepels suiker erbij gedaan en toen was het wel goed! Haha!

Ik ga het volgende keer eens proberen met de citroenkwark en een beetje citroensap, ben benieuwd! Lachen
(Heb die kwark nog nooit geprobeerd overigens, dus misschien veroordeel ik het nu volledig onterecht tot potentiële nepsmaak zonder dat ik het ken, maar dat is meestal de ervaring met dat soort dingen en pakjes enzo. Clown)

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:42

even stipje ziet er heerlijk uit en ben gek op stoofpeertjes. Haha!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:31

Mireille ik vind je niet meer lief Nagelbijten / Gniffelen . Dit is namelijk echt veeeeeel te lekker volgens mij Haha! . Toch maar eens proberen, ook al is het niet zo goed voor de lijn *kuch* Schijnheilig .

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:14

heb de stoofperen kwarktaart gemaakt Tong uitsteken
staat nu in doe koelkast op st stijven.
morgen de laatste peertjes en het gelij maken en de visite kan der van smulen Tong uitsteken
maar ik ga zelf als eerste een stukje proeven.
de kwark smaakt tot nu toe heerlijk. dus hopen dat de taart verder ook lekker is.

ik had alleen wel een springvorm van 28 cm ipv. 24 cm dus ik heb extra boter gesmolten en nog wat koekjes geplet en die er bij gedaan. heb nu een stevige bodem en had kwark genoeg om de springvorm te vullen.
ik laat julie morgen weten hoe hij proeft.

groetjes marjoleinft.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:15

Ziet er heerlijk uit!
En lijkt me ook heerlijk te smaken...
Als ik binnenkort een keer tijd heb, zal ik het eens proberen!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:35

de taart is klaar en hij is heerlijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:47

Kwijl Kwijl Kwijl
Mireille! Is het buiten al van dat butweer en de tijd van stoofpeertjes komt er weer aan Hyper! kom jij hier mee aan!
Daar gaan al mijn dieetplannen Zij zijn groot en ik is klein!

Hij ziet er heerlijk uit, ik ga hem zeker maken. Heb je de stoofpeertjes op sap gewoon bij de supermarkt (maw: Appie Clown ) gehaald?

De citroenkwarktaart heb ik ook een keer gemaakt, vond hem ontzettend lekker Ja

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:29

Kwijl Wat ziet dát er heerlijk uit!
Ik vind kwarktaart sowieso lekker, dus ik denk dat ik deze een keer ga maken, of de chocolade versie Vingers aflikken

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:36

Berdien schreef:
Heb je de stoofpeertjes op sap gewoon bij de supermarkt (maw: Appie Clown ) gehaald?

Ja, gewoon zo'n grote pot Haha!

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:42

Stipje, want deze ga ik zeer zeker eens proberen Vingers aflikken