lekkere maaltijden voor kinderen (gezocht)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verania

lekkere maaltijden voor kinderen (gezocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 21:54

Hai,

Ik heb een zoontje van net 7 jaar.
Die eet vreselijk slecht.
Zijn er mensen die lekkere recepten hebben
en dan niet pannekoeken, macaronie etc want dat eet hij wel

maar een oerhollands prakkie dat hoeft hij niet, tenzei iemand misschien een geweldig kinder recept heeft.

gr

Lotje02

Re: lekkere maaltijden voor kinderen (gezocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:45

Ik heb geen kindvriendelijke recepten, maar helpt het niet als je het een beetje leuk maakt?
Bijvoorbeeld een gezichtje maken met worteltjes en erwtjes en aardappels, of een beestje maken van een worstje, met een spruitje als hoofd... Er zijn ook hele leuke vormpjes aardappelkroketjes enzo. Dit werkte bij mijn nichtje erg goed toen die niet wilde eten.
Zij hadden in de keuken ook een bord hangen waarop een boterham stond, melk, fruit, groente, aardappels, vlees en toetje. En voor alles wat ze goed had opgegeten kreeg ze een stempel op het bord. Als ze 5 stempels had dan mocht ze na het avondeten iets lekkers uit een snoeptrommel kiezen.

Misschien helpt dit ook voor je zoontje?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:47

Sprak gisteren toevallig een collega die vertelde dat hij oerhollandse prakken altijd opleukt (en ook lekkerder maakt) door het vlees in kleien stukjes te snijden en er al lekker doorheen te doen, evenals jus. Dan smaakt een maaltijd al meteen anders.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:30

Onze zoon van 7 was een moeilijke eter.
Wat ik heb gedaan is dat hij regelmatig mocht kiezen welke groente we aten. Gaf hem een gevoel van meebeslissen.
En van alles een paar happen proberen.

Ook roerbak ik regelmatig groente met kipfilet. Dan rijst of macaroni erbij en eten maar.
Zelfgemaakte groentesoep vond hij ook erg lekker.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:25

pb Odetteke eens. Die is bezig met een kinderkookboek. Knipoog

Ik heb zelf een zoon van 5,5 die geen groente wil eten. Gaat ook met pijn en moeite en het moet zodanig geprakt zijn dat je de groente niet meer ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:29

ik kan me herinneren dat er een boek uit is recent van een vrouw die recepten maakte van bijvoorbeeld chocomuffins met spinazie er in enzo... maar hoe heet ze nou... Nagelbijten / Gniffelen

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:43

ja ik heb zoiets gezien bij oprah show. die maakte dingen die eruit zagen als lekkernij maar het was met groente en vlees erin.

Mijn baby is nu 1 jaar. en eet alleen dingen als het zoet is. dus overal gaat bijna appelmoes overheen.
net als haar vader en opa. die zijn beide ook erg moeilijk met eten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:35

Mijn zoontje at slecht tot zijn 3e en daarna begon hij alles te eten. Ik moest me er iig nooit druk om maken en zeker niet dwingen. Bij mijn neefje is er altijd meer druk opgezet en hij heeft tot volwassen leeftijd altijd erg slecht gegeten. Nu eet hij inmiddels ook alles, maar va 20+ dus pas.......

Idd eten leuk maken, samen uitkiezen en bijv beloven dat als hij x aantal dagen zijn eten probeert hij iets krijgt. Evt met behulp van de kalender waar hij bij elke dag een stikker mag plakken. Of hij dan het eten mag kiezen en dan bijv wel patat of pannenkoek als hij wat lekker vindt.

Mijn ex at altijd appelmoes over een Hollands prakje. En prakken of vermalen schijnt wel te helpen.

Succes, het komt uiteindelijk echt wel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:36

wat noem jij een oerhollands prakkie? ik weet dat ik al van kleins af aan dól ben op alle mogelijke stampotten (maar dat valt daar dus misschien onder?)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:52

Lust hij spinazie? Dan kun je eens proberen spinaziepannekoeken te maken; je bakt pannekoeken en die vul je met een mengsel van spinazie a la creme, gekookt ei en geraspte kaas. Eventueel nog vleesjes toevoegen zoals spekjes (maar of dat lekker is kan ik je niet vertellen, want ik eet geen vlees Knipoog ). De pannekoeken rol je op als tortilla's, je legt ze in een ovenschaal en doet er nog wat plakjes kaas of geraspte kaas overheen. Dan zet je het geheel in de oven tot de kaas een lekker korstje is geworden.

Ikzelf vind dit heerlijk, en ik kan me maar zo voorstellen dat het vrij toegankelijk is voor kinderen, gezien de pannekoeken en het lekkere kaaskorstje.
Mijn vriend lust trouwens geen spinazie, dus voor hem maak ik ze met kruidenkaas en mais en spekjes.

Als je dit ooit gaat maken voor je zoontje, laat dan maar weten of het heeft gewerkt of niet, ben er wel benieuwd naar Ja

En misschien is taco's eten wel wat voor hem? Dan kun je experimenteren met verschillende soorten vullingen (gehakt, kipreepjes, guacamole, zure room, salsa, sla, tortillachipjes etc.) en vroeger was dit altijd een feest bij ons thuis, omdat je met je handen mocht eten en dan deden we een wedstrijdje wie z'n bord het schoonst had aan het eind van de maaltijd. Ik won meestal, maar ik likte dan ook snel als niemand het zag mijn bord schoon Clown

Ik heb verder niet zo veel verstand van kinderen, maar zoals luuntje ook zegt, misschien is het een idee als hij van te voren mag helpen boodschappen doen en de (gezonde) ingredienten helpt uitkiezen? En misschien zelfs al helpt met het koken zelf?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:06

Wij moesten er altijd om lachen, maakten er een spelletje van. We schepten op een groot bord een paar hapjes op, dat is te overzien dus geen bord vol opscheppen. Als ie het echt niet lustte zeiden we altijd 'he kijk eens daa'r en wezen gewoon wat aan. Als ie dan niet keek (tenminste hij keek naar daar) pakten we snel een hap van zijn eten zodat dat bord snel leger werd.
Mijn zoon lustte bijv geen tuinbonen toen hij het grapje doorkreeg. Zegt ineens tegen ons, he kijk eens daar en at de tuinbonen van ONZE borden Knipoog Hij was toen wel nog maar een jaar of 3, maar hij is wel alles gaan eten.
Ook helpen met koken werkt wel, gewoon beginnen met dingetjes die hij wel lekker vindt, met pannenkoeken en taarten bakken kun je ook breuken en liters etc doen, breuken is eerlijk delen Knipoog

Zie filmpje http://nl.youtube.com/watch?v=i4e8Cw1cUes

Edit: filmpje er bij gezocht over breuken en delen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:13

judies schreef:
Mijn baby is nu 1 jaar. en eet alleen dingen als het zoet is. dus overal gaat bijna appelmoes overheen.
net als haar vader en opa. die zijn beide ook erg moeilijk met eten.

En dat zou ik dus persoonlijk nooit doen Bloos Je hebt met deze leeftijd nog de kans om een "normaal" eetpatroon aan te leren. Als je nu al begint met smaken wegstoppen onder een laag appelmoes zal het voor een kind veel moeilijker worden om andere smaken te leren waarderen.

Hier is het heel simpel, je eet wat de pot schaft (of je eet het niet, ook prima, we maken er geen strijd van) en ik zet eerst het minst lekkere voor zijn neus. Ben je daarmee uitgestoeid en heb je wat geproefd, dan pas komt het lekkere op tafel Knipoog

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:03

Oeh, ja, daar zou ik ook mee oppassen. Voor je het weet wil je baby niks meer dat niet zoet smaakt en dan heb je (denk ik) grote kans dat het later een ontzettende snoeperd wordt. We worden in deze maatschappij onbewust al zo gestimuleerd om zoet (suiker) te eten, zo jong al lijkt me niet erg gezond Lachen

Ik ben zelf nu een vreselijke zoetekauw, maar ben blij dat ik pas echt begonnen ben met snoepen toen in al ruim in de pubertijd zat, zo rond mijn 15e/16e. Ik ben blij dat ik als kind niet veel zoet en snoep heb gekregen iig Lachen

Odetteke, dat wat jij doet lijkt me een heel redelijke oplossing Ja

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:07

Ik heb de ervaring dat het vanzelf eigenlijk wel beter wordt. Ik heb mijn jongens nooit gedwongen iets te eten wat ze niet wilden. Alhoewel, een keer geprobeerd en toen zat de pan karbonaadjes onder een niet nader te noemen uitgespuugde substantie yak!
Momenteel eet mijn zoon van 12 bijna alles en begint ook mijn zoon van 10 de meeste dingen wel te eten.
Je er vooral niet druk om maken. Ik heb ze in de periode dat ze geen groenten lusten, veel komkommer en rauwe paprika, wortelen e.d. laten eten, die wilden ze wel én fruit.
Succes met geduld hebben Knipoog.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:11

Appelmoes overheen kan geen kwaad hoor,mijn oudste heeft als baby heel weinig gegeten.Ze wilden haar 3 keer opnemen wegens uitdroging en ondervoeding.Drinken deed ze ook niet namelijk,ze at best vaak hetzelfde maar we waren blij met alles wat er in ging.Maak het eten zo klaar dat het er lekker uit ziet, bv pureren.Beloon ook goed,bv een paar happen en hij wil niet meer dan toch een toetje geven.Wij liepen namelijk bij een psychologe om ons kind aan het eten te krijgen, en van haar hebben we erg veel geleerd.Toen ze 6 jaar was bleek ze al 6 jaar een koemelk eiwit allergie te hebben,nu eet ze echt bijna alles.En we hebben haar toen niet verwend door haar maar van alles te geven,zij weet dat niet meer.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:13

Ik lustte dus juist wel altijd alleen maar hollandse pot Vork
Wat ik als kind altijd lekker vond (en nu nog steeds) is spinazie met gekookt ei, aardappels (gekookt er doorheen prakken met de ei of gebakken los erbij) en vissticks.
Saus van spaghetti ed ging altijd in de blender zodat er geen stukjes meer in zaten (want dat vond ik zo smerig)
Ik heb ook ontzettend lang heeel slecht gegeten, maar nu ben ik 20 en eet ik steeds meer Vork
Mijn moeder zei dan vaak dat ik iets moest leren eten, maar dat vind ik nog steeds onzin, ik ga niks leren eten, ik eet het wel als ik het lust. Maar ik ga het niet léren eten omdat het zonodig hoort Nagelbijten / Gniffelen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:14

Iets moeten leren eten vind ik onzin dat komt allemaal vanzelf wel.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:14

Met spinazie en vis moet je oppassen, dit is namelijk niet zo goed voor je. Er kunnen allerlei nitraat/nitrietverbindingen ontstaan waar je errug ziek van kan worden.

Ja en ik weet dat er Iglo vissticks met spinazie zijn, maar die zijn dus ook niet goed, daar hebben wetenschappers ed ook op gereageerd.

Voor de rest zijn de meeste tips denk ik wel gezegd..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:16

Tja of niet, en dan? Word ik dan uitgelachen in een restaurant ofzo? Zelfde met koffie enzo, moet je leren drinken; ja daag ik vind het vies en het is niet eens goed voor je, dus ik zie geen meerwaarde Vork

Spinazie en vissticks eten we ook niet zo vaak dus dat scheelt, maar dat wist ik niet! Ga ik maar rekening mee houden denk ik..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:41

Sodera, heeft dat niet te maken met de wijze van bereiden, dat er dan verbindingen ontstaan die niet zo gunstig zijn? In plaats van dat het bij voorbaat al niet gezond is?

Trouwens, als je er een bronvermelding bij hebt wil ik je wel geloven, anders blijf ik mijn spinaziepannekoeken gewoon eten hoor Schijnheilig
Vis eet ik toch niet, dus daar kan ik me geen buil aan vallen Knipoog

Iets leren eten vind ik tot op zekere hoogte ook onzin. Je hoeft echt niet iets leren eten wat je niet lust, als er maar genoeg alternatieven zijn. Mijn vriend bijvoorbeeld, die lust geen spinazie, ui, prei, courgette en aubergine en nog wel meer dingen niet. Mijn moeder heeft daar de grootste moeite mee als hij komt eten ( Rolleyes ) maar ik niet hoor; er blijven nog genoeg groenten over die 'ie wel lust. Koolsoorten, bonensoorten, broccoli, bloemkool, doperwtjes, komkommer, sla..

Aan de andere kant heb ik weleens een ponykampkindje gehad die bij de broodmaaltijden alleen maar knackebrod at met smeerworstjes (daarvan had ze een hele zak van huis mee gekregen). 's Avonds wilde ze alleen maar aardappeltjes. We hebben nog gevraagd of er een medische reden achter stak, maar nee, 'ze lust niks anders' was het antwoord van haar moeder. Ik kreeg het idee dat die moeder over zich heen liet lopen, en omdat ik dus vind dat een kind geen week kan volhouden met alleen knackebrod en leverworst in de tank, heb ik haar gewoon maar gevraagd of ze niet eens wat anders wilde hebben 'want anders val je van je pony, en dat willen we niet!' Clown
En jawel, bij het pannekoeken eten at ze braaf mee en ook een boterham met kaas ging er uiteindelijk wel in. En 's avonds een paar hapjes groenten. Geen problemen mee gehad verder Haha!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 15:44

jeetje had even niet gekeken, maar wat een reacties.

ik ga zo eerst de man even naar de voetbal brengen en dan even alle tips doornemen
en beantwoorden

alvast bedankt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:54

Bij een ouder kind wordt het inderdaad moeilijker om te zeggen "leer het maar eten" bij babys ligt dat weer anders. Een baby moet iets gemiddeld 10x geproefd hebben voordat hij een smaak lekker gaat vinden. Het is niet persee dat een kind het maar moet leren eten, maar je het wel de kans moet geven om het lekker te gaan vinden!

Kijk, als je kind medische risico's gaat lopen door bv uitdroging is het weer een ander verhaal (maar dan is er meer aan de hand dan alleen het eten niet lekker vinden, maar dat voel je als ouder goed genoeg aan) Maar bij een gezond kind dat nog in de fase van het leren eten zit vind ik het nergens voor nodig om bij voorbaat het eten al onder een laag appelmoes te bedekken.

Als je weet dat je kind bijvoorbeeld geen erwtjes lust is er niets mis mee om nadat er een paar happen geproefd zijn een eetlepel appelmoes doorheen te roeren. maar om gelijk maar over alles appelmoes te gooien is in mijn ogen niet goed voor de smaakontwikkeling.

Mijn ventje (16 maanden) houdt niet zo van sperziebonen en pap, maar verder lust hij eigenlijk alles, zelfs dingen als olijven Ja We gaan zometeen maar eens sushi proberen Knipoog

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:05

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 16:11

het probleem met ons kind is,
dat hij helemaal geen groenten eet, ook geen aardappelen,
sperciebonen wil hij heeeeeeeeeeel af en toe wel eens, maar dan koud uit pot.
verder probeer ik het iedere dag maar weer, ik pak altijd een heel groot bord, en leg daar heeeeeeeeel weinig op.
gisteren heeft hij om precies te zijn 3 bonen op en 1/4 de aardappel, en een halve rookworst. daarna appelmoes,
hij lust graag appelmoes maar niet over zijn eten heen.

misschien een optie om een advertentie hier neer te zetten, aangezien jarno wel eet bij een ander, (kook ik dan zooo slecht hihi)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:16

Oh, ik dacht dat je beide apart bedoelde, maar het gaat dus om de combinatie spinazie + vis Pling
Weer wat geleerd. Hoewel het voor mij niet iets is om op te letten dus, aangezien er hier geen vis wordt gegeten in huis Lachen

Odetteke, dat klinkt logisch allemaal! Ik leer hier nog eens iets voor wanneer ik zelf kleintjes krijg Lachen

Het nichtje van mijn vriend krijgt trouwens altijd applaus als ze haar bordje leeg heeft, dat vindt ze prachtig, vooral als de hele familie meedoet.