Een ''lening'' aan gaan. Wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, Ladybird, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Een ''lening'' aan gaan. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:57

Hoi.

Ik was een beetje aan het rond kijken voor mobiels en toen zag ik een hele mooie.
200 euro. Dat kan ik helaas niet in 1 keer betalen.
Maar...

Je kunt dus ook per maand betalen.
Dit bij neckermann. Dit is 8 euro per maand.
Zouden jullie dit doen?

Wat zijn de voor en nadelen??

Limanade

Re: Een ''lening'' aan gaan. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:00

voor zoiets kleins zou ik dus echt geen leninkje aanvragen..
gewoon sparen

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:01

Najaa lening aanvragen. Knipoog meer gewoon die 8 euro per maand betalen. Knipoog

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:02

Een lening voor een mobiel Nagelbijten / Gniffelen
Het moet niet gekker worden....

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:03

En als die na een half jaar nog aan het afbetalen bent maar hij is wel kapot gegaan in die tijd moet je nog maanden 8 euro afbetalen terwijl die al niet meer werkt.

Ik hou niet van leningen Clown Hoe oud ben je?

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:03

Ik zou het absoluut niet doen. Je moet ook rekening houden met de bijkomende rente. Het komt er dus op neer dat je uiteindelijk veel meer dan die 200 euro betaald voor de telefoon.

Beter een paar maandjes wachten en sparen, is nog nooit iemand slecht van geworden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:05

Gewoon sparen of een goedkopere kopen die je wel kunt betalen. begin niet aan lenen en zeker niet voor iets onbenulligs als een telefoon.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:05

aangezien een telefoon een jaar fabrieksgarantie heeft, zou ik een dergelijk iets voor maximaal een jaar aangaan.

Verder heb ik zelf eens het advies gekregen dat je alles waar je langer dan 2 jaar over doet om af te lossen niet moeten doen (behalve een hypotheek) vraag me niet waarom want dat ben ik vergeten.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:06

gamblerlover schreef:
Ik zou het absoluut niet doen. Je moet ook rekening houden met de bijkomende rente. Het komt er dus op neer dat je uiteindelijk veel meer dan die 200 euro betaald voor de telefoon.

Beter een paar maandjes wachten en sparen, is nog nooit iemand slecht van geworden.

meestal gebeuren deze praktijken renteloos , het gaat hun erom dat ZIJ dat ding aan je verkopen.

Anoniem

lovelygirly schreef:
Najaa lening aanvragen. Knipoog meer gewoon die 8 euro per maand betalen. Knipoog

Ff de kleine lettertjes lezen en ga dan maar eens uitrekenen wat je aan het eind betaald voor dat mobieltje.. Waarschijnlijk kom je dan op ongeveer 250 euro uit Knipoog Zonde van je geld dus!

Limanade

karin1985 schreef:
aangezien een telefoon een jaar fabrieksgarantie heeft, zou ik een dergelijk iets voor maximaal een jaar aangaan.

Verder heb ik zelf eens het advies gekregen dat je alles waar je langer dan 2 jaar over doet om af te lossen niet moeten doen (behalve een hypotheek) vraag me niet waarom want dat ben ik vergeten.

maar fabrieksgarantie geld niet als jij je telefoon in het water laat vallen.. of uit je handen laat vallen Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:10

Als je het geld niet hebt, niet uitgeven. Dus ook geen lening aanvragen voor iets onbenulligs... want een telefoon van 200 euro is geen noodzaak Knipoog

Je kan beter elke maand die 8 euro zelf in een spaarpot mikken en dan daar straks wat van kopen.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:11

karin1985 schreef:
gamblerlover schreef:

meestal gebeuren deze praktijken renteloos , het gaat hun erom dat ZIJ dat ding aan je verkopen.

Nee hoor, wat zou voor hen dan het voordeel zijn? Mensen die misschien niet betalen? Ik heb het dus even opgezocht en de rente komt op ongeveer 20% van het totaalbedrag neer. Dus een telefoon van 200 euro kost dan opeens 240 euro en betaal je dus uiteindelijk behoorlijk meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:13

gamblerlover schreef:
Nee hoor, wat zou voor hen dan het voordeel zijn? Mensen die misschien niet betalen? Ik heb het dus even opgezocht en de rente komt op ongeveer 20% van het totaalbedrag neer. Dus een telefoon van 200 euro kost dan opeens 240 euro en betaal je dus uiteindelijk behoorlijk meer.

Had ik dat dus best goed gegokt Knipoog

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:14

Niet doen. Er zit echt wel rente overheen.
En, straks gaat je telefoon voordat je hem volledig hebt afbetaald. Moet je een nieuwe. Ga je ook voor lenen. Etc.

Ik heb altijd geleerd; lenen moet je alleen doen voor je studie of een hypotheek.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:15

zeer waarschijnlijk zal je de "lening" niet krijgen als je geen vast werk hebt. daarnaast word vaak een lening (ik weet niet of het voor kleine bedragen ook zo werkt ) ook bij BKR geregistreerd

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:18

niet doen, als je 1x gaat lenen en ziet hoe gemakkelijk het allemaal gaat ben je sneller geneigt meer te gaan lenen, daarbij komt dat 200 euro zo'n klein bedrag is als je daar al voor moet gaan lenen..

en misschien is die zo kapot dan betaal je dus nog voor een telefoon waar je niets aan hebt, ook zonde toch?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:18

Waarom een telefoon van 200 euro Verward

Mijn ouders hebben mij altijd goed duidelijk gemaakt dat ik alleen moet lenen voor een huis (hypotheek dus) en verder voor niets anders. Ik geef ze groot gelijk. Hoe vaak hoor je niet dat mensen met één keer lenen beginnen en uiteindelijk dik in de schulden zitten omdat ze overal een lening voor hebben.

Ik zou er gewoon niet aan beginnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:27

lovelygirly schreef:
Hoi.

Ik was een beetje aan het rond kijken voor mobiels en toen zag ik een hele mooie.
200 euro. Dat kan ik helaas niet in 1 keer betalen.
Maar...

Je kunt dus ook per maand betalen.
Dit bij neckermann. Dit is 8 euro per maand.
Zouden jullie dit doen?

Wat zijn de voor en nadelen??

Als je voor een bedrag van 200 euro al moet gaan lenen heb ik het vermoeden dat jij geen spaarrekening en dus 0 financieële reserves hebt. Kom je nu rond met je inkomen? Een lening betekent altijd een verzwaring van je vaste lasten en maakt bezuinigen en/of een hoger inkomen noodzakelijk. Probleem is dat hogere vaste lasten meer risico met zich meebrengen, mocht je je inkomen (gedeeltelijk) kwijt raken.

Voor leningen geldt altijd dat alleen de verstrekker er beter van wordt. De lener heeft er altijd de nadelen van.

Stop met achter de mode en de reclames aanhobbelen, neem zelfstandig je beslissingen en onthou daarbij dat alle dingen die je koopt ook onderhoud(=geld) en tijd kosten. Ga dus voor jezelf na welke zaken die investering waard zijn.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:48

Hiervoor zou ik zeker geen lening aangaan, kijk als nou je auto kapot zou gaan en je zou echt niet zonder kunnen en daar een lening voor moeten afsluiten, dan is het nog te overwegen, maar voor een mobiel?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:59

Zeker niet doen.. ben je gek?!
Ga lekker sparen, die 200 euro is sneller bij elkaar gespaard dan dat je die al die maanden (Minstens 2 jaar) 8 euro moet betalen.
Stel nou dat ie onverwachts kapot gaat?! Dan moet je alles toch nog betalen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:02

Ik zou het zeker niet doen, ik zal nooit een lening afsluiten behalve een hypotheek!
En je betaald altijd rente dan kan je er nog beter voor sparen.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:16

als je nog geen 200 euro kunt sparen, waar moet het dan heen? Als je een nieuwe tv wilt, dan ook een lening afsluiten? Over een paar jaar heb je een lening nodig voor een huis en dan blijkt dat je een hoop lopende kredieten hebt, lijkt mij geen verstandige beslissing.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik neem aan 18, want volgens mij kunnen jongeren nergens leningen krijgen, dan moet het toch wel mogelijk zijn om binnen een paar maanden een nieuwe mobiele bij elkaar gespaard te krijgen?

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:18

hahah...nou...niet doen nee, maar ik weet niet hoe oud je bent....waarschijnlijk niet zo heel poud, dus denk dat ze het zoieso niet doen.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:25

IK zou geen lening nemen, zeker niet voor zo iets kleins.
als je een lening neemt ook bijv. voor een groter bedrag( bijv. auto) kan je zolang je lening niet af betaald is, dus bijv geen lening meer afsluiten voor een huis. Dus als je wilt samenwonen ect. is dit dus echt af te raden ook al komt dit pas over een tijd aan bodt. Ik zou het dus niet doen.