Onbedwingbare agressie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Onbedwingbare agressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:46

Gisteren had ik een gesprek met mijn vriend dat me de ogen heeft geopend.
Hij vertelde me dat als we ruzie hebben ik een heel ander persoon word, dan word ik emotieloos.
Ik wil hem dan kwetsen en zeg vernederende woorden, ook heb ik moeite om me in te houden om niet slaan of met iets te gooien. Na een tijd is er een soort klik en begin ik te huilen en besef ik wat er gebeurd is, ik ben dan ineens weer kalm.

Eigenlijk besef ik me dat ik dat al mijn heel leven heb.
Sinds de basisschool alleen al vecht ik, ik werd zelfs bijna gewurgd hierbij, ik begon ook met pesten wat al snel ophield. Toen ik een beetje ouder was kon ik het weer onder controle houden.
Echter toen ik in het middelbaar belandde verergerde het weer, vooral de 1e 2jaar deed ik niets anders dan vechten, ik was agressief tegenover leerkrachten en verkocht ze het liefst een mep(deed ik gelukkig niet). Toen veranderde ik van school en is het weer minder geworden. Ik zat in die tijd ook op vechtssport wat nu wegens medische redenen niet mag.

Toen ik in het 4e middelbaar belandde begon het weer opnieuw! Ik werd opgenomen op de PAAZ en ik vocht weer, ik werd gek omdat ik niet buiten mocht! Toen ik weer van de PAAZ kwam gooide ik een bos sleutels naar mijn moeder(was gelukkig niet raak). In dat schooljaar werd ik wéér opgenomen en vocht ik weer. Ook was ik aanwezig bij een caféruzie.

Nu zit ik in het 6e middelbaar en het begint opnieuw ( ik ben nu 18), in juni heb ik een klasgenoot geslagen en in aanvaring gegaan met een lerares.

Ik weet niet wat het is, ik praat morgen met mijn vertrouwensleerkracht hierover maar zijn er mensen die dit herkennen? Ik geraak er niet vanaf! Ik kan me met moeite dan inhouden en begin dan te schreeuwen, te brullen en te schelden, ook kan het dat ik in de aanval ga.

Het begint me te overheersen en dat wil ik niet! Heeft er iemand hier tips tegen?

Kristie

Re: Onbedwingbare agressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:48

Ik herken het (gelukkig) niet.
Het is iig al een hele stap dat je het zelf erkent, je zou kunnen proberen tot 10 te tellen maar ik denk dat dat bij jou niet gaat helpen Knipoog.
Je kunt overwegen een cursus aggresiehantering te volgen...

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:49

Uberhaupt dat je dit van jezelf weet en er iets aan wilt doen is al heel wat. Inderdaad hulp zoeken. Ja

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:49

Het heeft lang geduurd eer ik het erkende ja.
Ik ben nu 18 en ik aanvaard het nu maar pas en leg de linken naar het verleden en besef dat het samenhangt.

Ik heb nooit geweld gezien, mijn ouders hebben mij NOOIT geslagen of iemand anders. Wel was mijn opa zo, ik weet niet of het erfelijk is. Ik kende hem wel niet.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:51

Agressie kan inderdaad erfelijk zijn. Niet zozeer de agressie, maar dat je jezelf niet in bedwang kunt houden waardoor agressie de vrije loop krijgt.

Ik denk dat een psycholoog je wel kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:51

Geweld moet je enorm mee opassen, als er aangifte wordt gedaan heb je een serieus probleem.
Zou als ik jou was naar een arts gaan en vragen of ze je door kunnen verwijzen naar een soort van psychotherapie., want er zijn wel degelijk manieren om hier mee om te leren gaan.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:58

Ik zou eens cognitieve therapie proberen en dan is het cirkeltje van gebeurtenis, gevoel, reactie heel belangrijk. Er gebeurt iets, zonder na te denken reageer je, hierbij leer je om snel te denken of het logisch is dat je zo reageert of dat je ook anders kan reageren en al snel zie je dat het ook anders kan, je hoeft niet te reageren in slaan of schelden. Al is schelden altijd beter dan slaan Lachen
Hoop dat je beetje snapt wat ik bedoel... ik weet het ook niet meer precies uit te leggen zoals het ooit is uitgelegd.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:02

Zoek inderdaad hulp, het kan best zijn dat je onverwerkte dingen uit je verleden hebt die die agressie oproepen. Zelfs zonder dat je je daar bewust van bent.

Ik had dat ook, alleen niet in de mate die jij beschrijft, maar ken het in ruzies je vriend af te kraken en later spijt te hebben.
Ook heb ik wel eens doelbewust dingen gesloopt uit opgekropte woede. Nu begrijp ik pas waar die boosheid vandaan komt en kan ik er wat mee.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 17:06

Ik heb zoveel dingen gesloopt, een gsm tegen de tv geknalt. Deuren die er bijna uit vlogen.

Ik praat er morgen met mijn vertrouwenslerares over, eens zien wat zei zegt Lachen Wellicht hetzelfde als jullie.

Hebben jullie misschien tips wat ik op het moment van uitbarsting kan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:37

Tot 10 tellen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:39

Ik denk eigenlijk dat bij moment van uitbarsting het zwart is voor je ogen, je beseft niet waar je mee bezig bent. Wat je moet doen is de gevoel VOOR de uitbarsting herkennen en daar iets mee doen. Als je voelt dat je uitbarst, moet je afleiding zoeken in vorm van bijvoorbeeld op je kussen slaan of op muur o.i.d (is wel erg pijnlijk Lachen )

En tot 10 tellen helpt in zulke situatie niet zo goed..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:10

Chiqa schreef:
Tot 10 tellen.

Beetje simplistisch, niet?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:31

Chiqa schreef:
Tot 10 tellen.

Dat heb ik al geprobeerd maar dat lukt me niet.
Alles veranderd, zelfs mijn lichaam, ik maak me groot, sterk, klaar om aan te vallen, heel raar volgens buitenstaanders.

Ik kan proberen om op dat moment even weg te lopen van de persoon die me kwaad maakt maar of dat lukt weet ik niet.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:31

Ik herken wel wat je zegt. Helaas heb ik er ook veel last van gehad vroeger. Nu kan ik me gewoon goed beheersen, maar dat heb ik ook moeten leren. Ik kan het gevoel nu op voorhand redelijk herkennen.. en tel dan tot 10, loop even weg of doe mn ademhalingsoefeningen die ik heb geleerd op een cursus..
Af en toe kan ik nog wel eens flippen zoals ze dat zeggen, maar alleen als mensen bezig blijven met me te treiteren en echt het bloed onder mn nagels vandaan halen terwijl ik ze heb gevraagd te stoppen...
Wat bij mij wel helpt is proberen het ene oor in het andere uit als ze je uitdagen bijv. Het lukt lang niet altijd hoor..
Sterkte in ieder geval! Zoek hulp en wie weet kan het voor jou ook wel goed helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:08

Armaris schreef:
Dat heb ik al geprobeerd maar dat lukt me niet.

Nu nog niet...Maar als jij straks cognitieve therapie heb gevolgt gaat jou dat wel lukken,
gun het je van harte Ja

Broccoli schreef:
Beetje simplistisch, niet?

Nou nee, dat vind ik niet, soms kunnen dingen heel simpel zijn en hoef daar helemaal niet ingewikkeld over gedaan te worden, spreek uit nogal wat persoonlijke ervaring van beide kanten.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:11

agressie wordt altijd opgewekt (kan ook door medicijnen, drugs of alcohol) Via de bloedsomloop en de ademhaling ontstaat er een chemische proces in de hersenen, waardoor je zo'n uitbarsting kunt krijgen.....
Ook bij zuurstof gebrek in de hersenen kan een mens kwaad/agressief worden .....
Er zijn cursussen in het leren je te beheersen.....
Ademhalings-trainingen.....
Bij jouw is het duidelijk explosief aanwezig , een bom die barst en het is over, dan zie je de schade wat het aanricht.....
Totnogtoe is het goedgegaan, maar laat het niet zover komen dat er iets gebeurd wat je niet weer kunt verantwoorden, ik zou zeker hulp zoeken, misschien is er een medische oorzaak....of moet je aan jezelf gaan werken....
Ook kun je door kleurstoffen in voedsel zo'n reaktie krijgen of caffeine ( Cola, koffie) ivm allergie

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 22:17

Aan je uitleg heb ik echt wat aan! Alvast bedankt Lachen
Ik denk altijd mee en ik vermoed dat dit gekomen is met mijn hersensvliesontsteking. Aangezien het in de basisschool aanwezig was en het nu verergerd ( misschien in combinatie met medicatie).

Ik vind het vreselijk dat te hebben, is echt niet fijn

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:24

tis al heel moedig om het te herkennen en ook nog eens neer te zetten.
Dat is al een stap in de goede richting.

Eerder werd er al gezegd dat je het gevoel dat net voor de "explosie" komt te herkennen (kan wel een heel kleine hint zijn maar er moet toch "iets" zijn dat dit aangeeft)

Oorzaken kunnen zeker heel verschillend zijn.

Ik duim mee dat je dit gaat kunnen controleren op een gegeven moment, moet vermoeiend voor je zijn.

succes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:45

Knap meid dat je het durft neer te zetten Lachen
Het zou fijn zijn als je hiervoor hulp kunt krijgen.

Mijn vriend had het ook wel erg sterk, totdat zijn psycholoog zei: die woede/frustratie kan ik niet tegenhouden en weghalen, maar ik kan je wel een alternatief bieden wat minder schadelijk is.
Op het moment dat mijn vriend die 'klik' voelde, moest hij een kussen heel hard knuffelen. Klinkt suf maar het werkte voor hem: hij had een uitlaatklep én deed niets anders pijn.
Na 4 keer de kussen te hebben geknuffeld vonden wij het zo suf lijken dat het grappig werd en sindsdien is het over Lachen
(hij is een complexe adhd-er Lachen )

Ik was vroeger als kind soms net een bom, totdat wij erachter kwamen dat het door meerdere allegieen kwam.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 00:59

Ik herken mezelf hier wel in. Ik heb hier gelukkig uit mezelf mee leren omgaan. Ik heb heel erg veel gevochten in me jongere jaren (niet dat ik nu zo oud ben) haha. Ook ben ik een persoon die als die boos word zwart word voor zijn ogen, niet kwa slaan hoor, maar wel kwa kwetsen, ik kan heel maar dan ook heel kwetsend uit de hoek komen en iemand daar heel hard mee raken. Op dat moment heb ik dat niet in de gaten en 5 minuten later knalt bij mij de bom en begin ik dus te huilen, dan neemt spijt het overmoet.

In eerste instantie, moet je jezelf leren te accepteren, want dat vechten, agressiefie tijd, die kwetsendheid is een bepaalde angst en onzekerheid die jij in je hebt. Wat voorn onzekerheid?? Dat weet alleen jij. Ik heb er mee leren omgaan, en het is zelde dat ik echt kwaad op iemand word. Mijn vriend weet ook bij mij, dat als we woorden hebben gehad, en ik loop weg, dat ik bijvoorbeeld effe een sigaretje ga roken om effe af te koelen, hij me ook het beste even met rust kan laten, als ik afgekoeld ben, en hij op dat moment ook kunnen we rustig praten, en is het ook altijd goed en bedoelen we toch uiteindelijk vaak hetzelfde en liggen we op een lijn.

maar als ik echt boos ben en hij laat me niet met rust even 5 minuten als ik weg loop kan ik rake en kwetsende dingen gaan zeggen. Maar slaan zou ik nooit meer doen, tenzij het zelfverdediging is. Ik heb namelijk meegemaakt dat een kennis van mij door zinloosgeweld is omgekomen door een goede klap. en dat wil ik niet op mijn kerfstok hebben en dat zet je aan het denken. hoe mensen zo dom kunnen zijn om even iemand een paar tikken te verkopen, wat ik in het verleden wel heb gedaan.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 01:06

Ik zou eerst eens langs de dokter gaan, de zaak uitleggen en vragen of hij je hormoonhuishouding kan laten nakijken. Als je echt onbedwingbare agressie hebt, kan het niet anders zijn, dan dat een of ander hormonaal evenwicht uit balans is. Mogelijk kunnen ze dat in je bloed aantonen en het met medicijnen corrigeren. Soms kun je zoiets ook met natuurlijke supplementen ondersteunen trouwens, zodat je misschien niet gelijk aan de pillen hoeft.

Een adrenaline of testosteron overschot kan bijvoorbeeld agressief gedrag opwekken, tis dus wel degelijk zinvol om dat even te laten checken.

Het kan zijn dat je dokter je dan doorstuurt naar een psychiater omdat die er meer verstand van heeft, maar dan nog zou ik benadrukken dat je eerst graag wilt weten wat er uit je bloed te halen is, voordat ze medicatie overwegen. Soms wordt het nog weleens omgedraaid, dan krijg je eerst pillen en dan als die helpen zeggen ze `oh, dan was het dat-en-dat`, dat zou ik proberen voor te zijn door duidelijk te vragen of ze eerst willen uitzoeken WAT er precies mis is.

Gedrag is eigenlijk niets meer of minder dan het gevolg van de samenhang tussen allerlei stofjes in je lichaam.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:46

Ik heb hier al meer topics voorbij zien komen waarin jij je problemen beschrijft, zoals dat topic over je ex. Misschien uiten de dingen die je hebt meegemaakt zich wel in boosheid en moet je daar hulp voor krijgen? (weet niet of je dat al hebt gehad.)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 17:13

Bedankt voor alle reacties, ga zeker eens langs de HA Lachen
Mijn vertrouwenslerares raadde me aan om met mijn moeder te praten, ga ik zeker ook eens doe.

Ik kan best geloven dat het zich uit in boosheid maar ik was nog zo jong toen ik ermee begon. Daarom kan ik het moeilijk accepteren, misschien combinatie van erfelijke dingen en de omgeving?

Mijn hormonen zijn in de war, dat klopt Lachen Maar ik krijg er medicatie voor en het zou nu over moeten zijn, dat is het alleen niet. Ik merkte wel dat het weer erger werd toen ik de medicatie nog NIET nam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:22

Armaris schreef:

Vergeet je omgeving niet, mijden mensen jou omdat je dat soort aanvallen hebt?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 18:24

Chiqa schreef:
Armaris schreef:

Vergeet je omgeving niet, mijden mensen jou omdat je dat soort aanvallen hebt?

Neen want ze weten dat ik het niet expres doe.