Het huis uit, op eigen benen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Het huis uit, op eigen benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 18:18

Ja hoe moest ik anders de titel maken?

Ik wil me graag inschrijven voor een huurwoning in de buurt van Leeuwarden/ Hardegaryp.
Maar hoe werkt dat? Waar schrijf ik me in?

Even wat info:
- 19 jaar
- huisdieren: hond, konijn
- school (laatste jaar)
- kosten?
- weekend baantje is enige inkomen momenteel
- 1 persoon

Hoe pak ik dit het beste aan?

Ik heb heel veel tips nodig om hier een goede opstart te maken.

Groetjes! en alvast bedankt

Kapi_Dust

Re: Het huis uit, op eigen benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:19

allereerst kijken of je ervoor in geschreven moet staan, goed kijken of je het wel kan betalen enzo...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:22

Gebruik google eens voor de woningstichting, zullen jullie vast wel hebben Lachen
Ben alleen bang dat je alleen met je weekendbaantje geen huisje kunt betalen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:23

Inschrijven bij de woningbouwvereniging. Dan kan je ook zien wat de huurprijzen zijn. Kans dat je meteen in aanmerking komt voor een woning is trouwens niet zo groot.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:27

Met een weekendbaantje kom je echt helemaal nergens.
Wachten tot je klaar bent met school en een andere baan zoeken dus.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:30

Ik heb altijd goede ervaringen gehad met WoonFriesland. Opzich zijn er best leuke goedkope huurwoningen te vinden in Leeuwarden. Alleen ga je dat echt niet redden met een weekendbaantje.

Ik zou je aanraden om opzoek te gaan naar een kamer waar je ook huisdieren mag houden. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld een flatje gedeelt met 1 huisgenoot dus ruimte zat voor allebei en konden de kosten delen.

Je moet wel rekening mee houden qua huur incl. gas water licht én internet en tv vanaf ongeveer 250 - 300 euro per maand.

Daar komt dan je eten, eten voor je huisdieren, schoonmaakmiddelen etc etc. nog overheen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:33

Je moet je eigen bij de woningbouw vereniging inschrijven, dit kost bij ons 25-30 euro.
Ik sta voor 2 verschillende woonplaatsen ingeschreven in dezelfde gemeente, maar wel bij 2 verschillende woningbouwverenigingen!
Je moet dus even goed zoeken waar die plaats onder valt.
dan info opvragen, per mail... en inschrijven maar!

Je kan zelf invullen hoe duur je het wil maken qua huurprijs, en daar komt dan je gas-water-licht e.d. bij.
Je weet zelf het beste wat je te besteden heb.

In mijn omgeving (noordbrabant) kun je een redelijke eensgezinswoning huren, met een tuintje voor rond de 500euro per maand.

Ik denk niet dat je ingeschreven kan worden met een weekendbaantje, of misschien huursubsidie aanvragen?
Ik moest ook een loonstrook bijvoegen.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:42

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:58

Meestal moet je je eerst inschrijven bij de woningbouw.
En zeker hier in brabant kun je soms wel even bezig zijn voor je een huisje hebt.
Hier in noord brabant betaal ik € 500,- exclusief gas, water licht etc etc.Ik weet niet hoe de prijzen boven in het land liggen, maar ik denk niet dat je het met alleen een weekend baantje gaat redden.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 20:58

Even een up-date Knipoog
ik ga er ongeveer van uit dat de wachttijd 10 maanden is, dat komt mooi uit, want dan ben ik klaar met school ( is de verwachting)

daarna wil ik fulltime gaan werken natuurlijk Knipoog
(weekend werk is niet logisch Knipoog )

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:57

Ik zou me gewoon inschrijven bij WoonFriesland.
Dan kan je voor niet bizar veel geld een leuk appartementje huren. Lachen
Of anders een kamer huren. Dan ben je ook op jezelf, maar toch niet zo alleen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:26

Ik zou me ook gewoon inschrijven, dat kan nooit kwaad en hoe langer je bent ingeschreven, hoe gemakkelijker je in aanmerking komt om een huis te huren.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:28

Precies, gewoon inschrijven. Dan kun je over een jaar altijd nog verder zien - anders zit je over een jaar met een fulltime baan en de wens direct te vertrekken, en dan zit je nog met een wachttijd van weer een jaar...

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:02

Woonbouwverenigingen kunnen vaak wel lang duren. Ik heb een paar jaar bij die in Breda ingeschreven gestaan, en daar was de minimale wachttijd van bijna alle appartementjes al zo'n 2,5 jaar. Lachen Vaak zijn deze huurwoningen wel een stuk goedkoper dan dat je elders een huurwoning zoekt, maar het duurt dus ook langer voor je voor een in aanmerking komt...

Ik denk dat het sowieso nuttig is je in te schrijven. Zelfs als er als je uit huis wil / gaat niet direct iets is waar je voor in aanmerking komt, kan je altijd eerst elders (marktplaats, directwonen ofzoiets) iets huren, en van daaruit verder kijken. Je kan dan altijd nog verhuizen naar iets beters / goedkopers zo gauw je wat langer bent ingeschreven en in aanmerking komt voor iets leuks. Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:15

Haha! moet je je eens in mijn regio inschrijven...kan al vanaf de geboorte geloof ik Tong uitsteken Nagelbijten / Gniffelen

Inschrijven kan geen kwaad...je bent over een maand of 10 aan de beurt...kun je mooi al die tijd rustig voorbereiden Knipoog
Ben je al met een uitzet bezig?Dat is wel verstandig...je kunt vast wat handdoeken en washandjes aanschaffen als dat in de reclame is.Dat soort dingen heb je toch nodig en als je dat á la minuut moet aanschaffen kost het klauwen met geld.
Tegen de tijd dat je echt op jezelf gaat kun je even een visje uitgooien bij vrienden en familie...daar valt vaak genoeg los te peuteren.Mensen hebben vaak dingen staan die ze wel kwijt willen maar niet weg willen gooien.
http://www.gratisoptehalen.nl/ hier kun je ook even snuffelen Knipoog

Het is allemaal duur zat en om op te starten kun je beter zuinig zijn...later kun je je huisje helemaal naar eigen smaak inrichten Knipoog

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:06

Tinky12 schreef:
Haha! moet je je eens in mijn regio inschrijven...kan al vanaf de geboorte geloof ik Tong uitsteken Nagelbijten / Gniffelen

Oh ja...? Ik dacht dat het in Breda pas vanaf je 18e kon... Lijkt me ook logischer trouwens, want anders hebben mensen die er nieuw komen wonen / inschrijven helemaal geen kans meer, als alle kids al vanaf hun geboorte staan ingeschreven. Clown

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:56

ik zou als eerste wachten tot je gaat werken, aangezien je met een weekend baantje de maand niet door zal komen, (tenzei je wel erg veel verdient)

Wat je wel kan doen , is alvast inschrijven, weet niet hoe dat daar zit, maar hier gaat het naar inschrijving, als ik me vandaag in zou schrijven hier, zou het zo maar een jaar of 3 kunnen duren voor ik wat heb.

inschrijven kan geen kwaad toch

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 07:52

Roskur schreef:
Tinky12 schreef:

Oh ja...? Ik dacht dat het in Breda pas vanaf je 18e kon... Lijkt me ook logischer trouwens, want anders hebben mensen die er nieuw komen wonen / inschrijven helemaal geen kans meer, als alle kids al vanaf hun geboorte staan ingeschreven. Clown

Dat was een grapje Tong uitsteken ... ik geloof dat de wachttijd hier op kan lopen tot een jaar of 5..vandaar dat ik dat zei.Inschrijven kan vanaf 17 jaar meen ik Knipoog