Alphahulp in de thuiszorg.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steph86

Alphahulp in de thuiszorg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 15:59

Ik wil graag weer 3 dagen per week aan het werk, ik ben nu overigens fulltime mama.
Het liefste wil ik in de zorg werken, maar werken in een hele andere sector vind ik ook geen probleem.
Nu zag ik net vacatures openstaan bij de Livio, ze zijn dus op zoek naar Alphahulpen.
Opzich lijkt me dit wel wat, daar ik mijn eigen tijd kan indelen, ik zit toch met 2 kleine kids die ik ergens zal moeten onderbrengen.
Maar je hoort steeds vaker dat je beter niet als alphahulp aan de slag kan gaan.

En nu ben ik dus benieuwd waarom eigenlijk niet..?

mltex

Re: Alphahulp in de thuiszorg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:02

De betaling is bruto, je moet zelf premies e.d. afdragen aan de belasting. Je bouwt niks op aan pension, geen ziektewet als je wat overkomt, geen loonstroken...je bent zogenaamd in dienst van de klant. Dan is 12,20 (bruto dus) niet veel
(ik deed het als bijbaantje, zo moet je het ook zien)

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 16:19

@ Mltex,

Bedankt voor je antw.
Ik zie het ook meer als een bijbaantje, ik hoef het niet zozeer om het geld te doen.
Maar gewoon weer lekker aan het werk zijn en even niet aan poepluiers en etc denken.

Ben heel gek met mijn kinders hoor, maar wordt een beetje gek van het thuis zijn Bloos

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:40

Ik werk sinds een maand ook als huishoudelijke hulp en het bevalt me goed! Ik doe dit als bijbaantje om mijn studie te kunnen bekostigen.

Het brutoloon is wel even wennen, als je het gestort krijg reken je jezelf even rijker als dat je daadwerkelijk bent Haha!

Ik werk 3 uur 's ochtends en 3 uur 's middags en tussen de middag thuis wat eten. Ideaal te combineren met een studie, en al met al betaalt het niet slecht.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:46

Ik werk al een jaar als alphahulp.
Je ontvangt idd brutoloon, maar zolang je onder de 12(of15?) uur in de week blijft, is je brutoloon ook nettoloon.
Dus dan betaalt het nog niet eens zo heel beroerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:23

het enige nadeel aan een alpha hulp zijn is idd de belastingsdienst! ik zelf heb het een tijd gedaan en ik vond het ook absoluut niet leuk! sommige clienten waar je bij thuis komt kunnen echt gemeen zijn

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:27

Ik werk ook als alphahulp,bevalt me op zich prima.
ik werk uitsluitend onder schooltijden,dus goed te combineren.
Ilse18, hoeveel uur werk jij dan? Want hoe het nou precies zit met de belsting ben ik nog niet uit.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:56

LZP -> STW

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:57

hittepit_12 schreef:
Ik werk ook als alphahulp,bevalt me op zich prima.
ik werk uitsluitend onder schooltijden,dus goed te combineren.
Ilse18, hoeveel uur werk jij dan? Want hoe het nou precies zit met de belsting ben ik nog niet uit.

Ik heb even gegoogled...... Bloos

Citaat:
Een veel voorkomende vraag: verlies ik mijn algemene heffingskorting als ik ga werken al alphahulp ?

Het antwoord is: NEE.

De maandelijkse uitbetaling via de belastingdienst komt wel te vervallen (aan te raden), maar die kan verrekend worden met de inkomsten die je als alphahulp verdient.

Hoe werkt het ?

Als je niet werkt en je partner betaalt voldoende belasting, dan wordt deze aan je uitbetaald door de fiscus.

Als je gaat werken (bv. als alphahulp) dan betaal je over elke euro die je verdient belasting, varierend van 33,60% oplopend tot 52% (bij een inkomen van ruim meer dan 50.000 euro)

Als je met het werk als alphahulp 6.175 euro op jaarbasis verdient, dan ben je hierover 33,60% belasting verschuldigd. Dat is 2.074 euro.
Netto zou je dan overhouden 6.175 - 2.074 = 4.101 euro.

Echter, niet alleen als huisvrouw heb je recht op de heffingskorting maar OOK als alphahulp. De alg heffingskorting bedraagt dus 2.074 euro per jaar ( 12 x 173)

Deze korting kun je dan verrekenen met de te betalen belasting en zo hou je geen 4.101 euro over, maar 4.101 + 2.074 = 6.175 euro.

Je ziet het, deze heffingskorting c.q. huisvrouwenbelasting ben je dus niet kwijt.

Je bent nog wel 5,1% (vanaf 2008) ZVW premie verschuldigd over je verdiensten.

Denk je er wel aan dat je minder kindertoeslag, huurtoeslag en of zorgtoeslag kan ontvangen door de extra verdiensten (hangt een beetje af van het inkomen van je partner)

Daarentegen heb je ook weer recht op combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting (als je minimaal 1 kind van jonger dan 12 thuis hebt wonen) en heb je recht op arbeidskorting (geen rekening mee gehouden in bovenstaand voorbeeld).

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 19:28

@ Ilse18,

Thanks voor je post, zo is het me een stuk duidelijker geworden.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:13

Thnx! hier heb ik wat aan, van de week toch ook even de boekhouder bellen, want ik werk 12,5 uur per week(vanaf deze week)want ik dan apart moet gaan leggen voor de belasting.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:46

Wat ook nog handig is om te weten; Je kilometers die je maakt bijhouden, dit is is weer aftrekbaar van de belasting.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:05

Ik werk bij mij in het dorp,alles op het fietsje.