Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

hittepit_12 schreef:Ik werk ook als alphahulp,bevalt me op zich prima.
ik werk uitsluitend onder schooltijden,dus goed te combineren.
Ilse18, hoeveel uur werk jij dan? Want hoe het nou precies zit met de belsting ben ik nog niet uit.
Citaat:Een veel voorkomende vraag: verlies ik mijn algemene heffingskorting als ik ga werken al alphahulp ?
Het antwoord is: NEE.
De maandelijkse uitbetaling via de belastingdienst komt wel te vervallen (aan te raden), maar die kan verrekend worden met de inkomsten die je als alphahulp verdient.
Hoe werkt het ?
Als je niet werkt en je partner betaalt voldoende belasting, dan wordt deze aan je uitbetaald door de fiscus.
Als je gaat werken (bv. als alphahulp) dan betaal je over elke euro die je verdient belasting, varierend van 33,60% oplopend tot 52% (bij een inkomen van ruim meer dan 50.000 euro)
Als je met het werk als alphahulp 6.175 euro op jaarbasis verdient, dan ben je hierover 33,60% belasting verschuldigd. Dat is 2.074 euro.
Netto zou je dan overhouden 6.175 - 2.074 = 4.101 euro.
Echter, niet alleen als huisvrouw heb je recht op de heffingskorting maar OOK als alphahulp. De alg heffingskorting bedraagt dus 2.074 euro per jaar ( 12 x 173)
Deze korting kun je dan verrekenen met de te betalen belasting en zo hou je geen 4.101 euro over, maar 4.101 + 2.074 = 6.175 euro.
Je ziet het, deze heffingskorting c.q. huisvrouwenbelasting ben je dus niet kwijt.
Je bent nog wel 5,1% (vanaf 2008) ZVW premie verschuldigd over je verdiensten.
Denk je er wel aan dat je minder kindertoeslag, huurtoeslag en of zorgtoeslag kan ontvangen door de extra verdiensten (hangt een beetje af van het inkomen van je partner)
Daarentegen heb je ook weer recht op combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting (als je minimaal 1 kind van jonger dan 12 thuis hebt wonen) en heb je recht op arbeidskorting (geen rekening mee gehouden in bovenstaand voorbeeld).